LVG upp till Branäs, Långberget, asfalt?

Carl A

Aktiv medlem
Hola, kommer nog befinna mig i norra Värmland en stund i sommar.

Då jag aldrig lyckas komma t riktiga berg, trol pga jag är för fet o klen, så tänkte jag cykla i de stigningar som finns i närheten i norra Värmland.

Hovfjället, Torsby har jag cyklat upp till, fin asfaltsväg hela vägen. - Långberget har jag varit till med bil, har för mig det är asfalt hela vägen upp??

Långberget skulle ju gå att kombinera med Branäs. - i Branäs byggdes ju för antal år sen en ny väg upp söder om berget, från Likenäs, men den synes vara grusväg...? - Den norra vägen är väl grus?

62:an, mellan Branäs o Långberget kanske iofs inte är den trevligaste vägen att cykla på?

Tosseberg, norr om Sunne kanske är ngt att cykla också? - Mellan Sunne - Torsby går det väl cykelväg så man inte behöver cykla på e:45:an?

Tompawe

Ny medlem
Hej !.
Det är asfalt upp till tossebergsklätten !.
Dålig asfalt upp till långberget , om inget har hänt sen jag var där sist !.
Cykelvägar på västra sidan Fryken som tar dig till tossebergsklätten är grusvägar !.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det går en lugnare trafikerad väg öster om Fryken mellan Torsby och Sunne, betydligt lugnare än västra sidan. Mellan Sunne och Tossebergsklätten så är det ganska ok att cykla på stora vägen då den är till stora delar rak. Tossebergsklätten är ett måste om du har bergsambitioner :-)
M

jansson99

Moderator
Forumvärd
Kom ihåg att jag läste om det och jo det är ny asfalt upp till Långberget. I artikeln står det lite klurigt men jag gissar att vägen upp till hotellet har asfalterats men att det kan finnas en del grusvägar kvar inne i stugområdena.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Tossebergsklätten ligger mitt mellan Torsby & Sunne så även om du tar östra sidan av Fryken för att få finare cykelväg så måste du köra på 45:an ändå.

anthen

Ny medlem
Det finns massvis med fina lvg i norra värmland. Gräsmark/finnsjön/lekvattnet är fint och kuperat. Torsby/östmark/norska gränsen är också fint. Du kan också koppla ihop den med lekvattnet/finnsjön om du vill. Runt fryken och österut finns också mycket fina vägar, du har även klarälvsbanan att cykla på där. Sedan västerut ut mot Arvika och fryksdalshöjden har du också landsväg och höjdmeter så det räcker till. Kort och gott, det finns mycket fina vägar och du behöver verkligen inte cykla på E45:an...

GoranS

Aktiv medlem
Fast för att komma till Tossebergsklätten (på asfalt) måste man väl ut på E45:an en bit i alla fall!?

Carl A

Aktiv medlem
Tack, är uppväxt därikring så kan området o vägar hyffsat. Nu handlade d specifikt om vägbeläggning t ngra hyffsade stigningar och microvägstatus just kring dem. Annars finns ju inte så mkt anledning jönsa runt på e45 o kanske ej heller 62an, även om väl båda har vackra omgivningar, men mkt tung trafik o ofta avsaknad av vägren. Har kört timmerbil på 62an o de e tajt vid möte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer