LVG - värt att köpa dyr kedja?

gaera

Medlem
Jag har alltid bara bytt till ny Ultegrakedja (11 delat 6800) när min varit utsliten.

Efter en snabb googling verkar det ju finnas en viss skillnad mellan kedjor. Tex Sram XX1 ska vara en bra kedja och finns till bra pris och sram/shimano har jag hört är kompatibelt.

Å andra sidan kan man ju nedgradera till 105 tex men det känns ju tradigt.

Hur gör du?

RockyRider

Aktiv medlem
XX1 är en lätt och slitstark kedja, enligt min uppfattning. Jag kör den även på en del 10 delade cyklar jag har.

Bongo

Medlem
Jag var lite snål och köpte sen sram 1130 kedja och kassett även känd som "power pack" för en femhundring
och kommer nog inte att göra om det. Tidigare har jag kört Dura Ace-kedja med DA eller Ultegra-kassett, som har känts bättre. I framtiden blir det nog Ultegra-kassett och DA-kedja för mig. Även om 11-delat är kompatibelt gissar jag att varje tillverkare har en egen idé om hur en kedja växlas på kassetten och att det kommer att påverka effektivitet och känsla på växlingen.

Lyckades du googla fram den här cyclingtips artikeln? Om inte, börja med sammanfattningen på slutet.

RockyRider

Aktiv medlem
Jag var lite snål och köpte sen sram 1130 kedja och kassett även känd som "power pack" för en femhundring
och kommer nog inte att göra om det. Tidigare har jag kört Dura Ace-kedja med DA eller Ultegra-kassett, som har känts bättre. I framtiden blir det nog Ultegra-kassett och DA-kedja för mig. Även om 11-delat är kompatibelt gissar jag att varje tillverkare har en egen idé om hur en kedja växlas på kassetten och att det kommer att påverka effektivitet och känsla på växlingen.

Lyckades du googla fram den här cyclingtips artikeln? Om inte, börja med sammanfattningen på slutet.
SRAMs 11 delade kedjor funkar minst lika bra på Shimano drivlina som Shimanos kedjor. En smaksak vad man föredrar.

Bobbysynth

Aktiv medlem

Vad var det som gjorde att du inte blev nöjd med power pack?

fhloston

Aktiv medlem
Angående hur länge kedjan håller. I artikeln nämns att vissa kedjor har längre durability. Det är inte givet att de är bättre...

Mitt exjobb för jättelänge sedan, handlade om hur det ibland användes billiga pirat-slitdelar, som höll längre, på maskiner. Vilket ledde till att dyrare delar på maskinerna istället gick sönder, vilket ledde till att kunderna klagade på tillverkaren av maskinen.

Jag har ju ingen aning om hur tillverkare tar hänsyn till detta i samverkan mellan kedjor/drev/kassetter, och hur det ser ut i verkligheten men jag skulle inte utesluta att en kedja som håller längre, äter mer på kassett och drev.

Å andra sidan så ska ju dessa slitas "tillsammans" vilket är en extra faktor... (en del roterar ju mellan några kedjor för att förlänga livslängden på hela paketet)

gaera

Medlem

Bra artikel! Då blir det en DA-kedja.

" If you’re sticking with Shimano 11-speed, I’d say it’s worth upgrading your Shimano chain to at least an Ultegra level, and if efficiency matters to you, then Dura-Ace is worth the extra. "

Bongo

Medlem
@Bobbysynth Jag tycker växlingen funkade bättre med föregående drivlina. Sen Jag är verkligen ingen Shimano fanboy - jag har Sram på stigcykeln.
@fhloston Det nämns i artikeln - de menar att en av fördelarna med finare kedja och att den slits jämnare i slutet av sin livslängd.

@gaera Håller med! Jag ska nog läsa den en gång till :D

weldion

Aktiv medlem
Kör just nu XX1 11-växlad på GRX/XT just nu och är mycket nöjd. Väldigt tyst kedja. Kör DA på min Ultegra 11-växlad LVG-hoj vanligtvis och tycker att den låter mer än XX1. Kör för tillfället en KMC-kedja på nämnda LVG-hoj och upplever den tystare än DA-kedjan.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Jag använder två kedjor, växlar mellan dem. Gör rent och smörjer den ena så blir bytet lättare Använder KMC kedjor till Shimano vxl. Gör så här för att spara på kassetten och drev.

emilh

Aktiv medlem
Jag har börjat köra 12-delade XTR-kedjor (CN-M9100) på mina landsvägs/gruscyklar med 11-delat efter att dels ha läst CyclingTips artiklar om kedjor samt lite inlägg på WeightWeenies. Är riktigt nöjd med både livslängd och att drivlinan faktiskt både blivit tystare och växlar riktigt fint.

HåkanC

Aktiv medlem
Bra artikel! Då blir det en DA-kedja.

" If you’re sticking with Shimano 11-speed, I’d say it’s worth upgrading your Shimano chain to at least an Ultegra level, and if efficiency matters to you, then Dura-Ace is worth the extra. "
Jag har iofs inte provat själv, men i andra Forum finns det många som föredrar den 12-delade XTR-kedjan även till 11-delat o lvg: Shimano XTR CN-M9100
Men den kostar mer än den 11-delade DA-kedjan, åtminstone hos Bike24: https://www.bike24.com/p2271583.html

SLI

Aktiv medlem
Jag har börjat köra 12-delade XTR-kedjor (CN-M9100) på mina landsvägs/gruscyklar med 11-delat efter att dels ha läst CyclingTips artiklar om kedjor samt lite inlägg på WeightWeenies. Är riktigt nöjd med både livslängd och att drivlinan faktiskt både blivit tystare och växlar riktigt fint.
Varför skulle det vara bättre än de kedjor som är avsedda för ändamålet?
(Ärlig fråga, inte meningen att låta uppkäftig)

emilh

Aktiv medlem
Det var ju inte svar på frågan.

Eftersom jag inte läst de artiklar som du hänvisar till så tänkte jag att det borde finnar nån bättre förklaring än så.

En artikel finns länkad till här i tråden, börja med att läsa den.
Sammanfattningsvis är det väl en fråga om materialutveckling och att en marginellt smalare kedja skapar mindre oljud.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det mer än så med tanke på att det jag gjort är att cykla med kedjorna och inte gjort något labbtest eller analys av kedjans konstruktion själv.

Ungefär hur mycket längre håller de än en vanlig lvgkedja modell Ultegra eller Dura Ace?
Uppskattningsvis 40-50% längre än de Ultegra-kedjor jag körde innan.

SLI

Aktiv medlem
En artikel finns länkad till här i tråden, börja med att läsa den.
Sammanfattningsvis är det väl en fråga om materialutveckling och att en marginellt smalare kedja skapar mindre oljud.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det mer än så med tanke på att det jag gjort är att cykla med kedjorna och inte gjort något labbtest eller analys av kedjans konstruktion själv.
Jaha, nu har jag läst artikeln, men min fråga är fortfarande obesvarad. (Fast intressant läsning!)

Att en kedja som är smalare än vad som är avsett för växeln, skulle växla lika bra, faller ju på sin orimlighet, även om det är möjligt att det funkar.

Om det funkar för dig så, fine, men som ett allmänt tips ger jag tummen ner!

Bengt-re

Aktiv medlem
Jaha, nu har jag läst artikeln, men min fråga är fortfarande obesvarad. (Fast intressant läsning!)

Att en kedja som är smalare än vad som är avsett för växeln, skulle växla lika bra, faller ju på sin orimlighet, även om det är möjligt att det funkar.

Jag körde förr med 10-delade kedjor till min 9-delade pendlsre och det fungerade bra, men dyrare och kortare livslängd så kör återigen med 9-delade kedjor där.

cerro

Aktiv medlem
Min erfarenhet med 11-delat på lvg så håller Sram Red22/Shimano Dura-Ace lika bra vilket är dubbelt så länge som när jag körde Ultegra. Sram XX1 höll längre men ingen kedja jag kört om jag haft 2-delat fram.

På 12-delat har jag aldrig slitit ut en Sram kedja. Slet ut en Shimano XT8100 på vintercykeln efter strax under 200mil nyligen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Min erfarenhet med 11-delat på lvg så håller Sram Red22/Shimano Dura-Ace lika bra vilket är dubbelt så länge som när jag körde Ultegra. Sram XX1 höll längre men ingen kedja jag kört om jag haft 2-delat fram.

På 12-delat har jag aldrig slitit ut en Sram kedja. Slet ut en Shimano XT8100 på vintercykeln efter strax under 200mil nyligen.
Jag har en känsla av att Srams kassetter och då även kedjor håller mkt längre än ultegra som jag kört innan, har iofs bytt smörja.
Vad tycker du som är i branschen och van cyklist?
M

cerro

Aktiv medlem
Tycker Shimanokassetter växlar bättre, kör alltid det om det finns med rätt utväxling. Angående hållbarheten har jag inte riktigt koll där, känns lika viktigt att byta kedja i tid oavsett.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tycker Shimanokassetter växlar bättre, kör alltid det om det finns med rätt utväxling. Angående hållbarheten har jag inte riktigt koll där, känns lika viktigt att byta kedja i tid oavsett.
Jag är inne på Redkedja nummer 2 efter att från början kört kmc-ti och ny kedja funkar som om allt vore nytt. Red 11-28-kassetten har nog snart gått 2000......
Med Tri-flow industriolja.

Jag byter inte metod i första taget.

Edit: körde nog ultegra 3-400 mil som jag kommer ihåg, därav frågan.

RN

Aktiv medlem
Jag har kört DA-kedjor på min räser (som börjar bli antik) och har fått veta att de skall vara bättre rostskyddade än billigare varianter vilket verkar stämma rätt bra.

Honken_78

Medlem

Jag har också börjat köra XTR-12s kedja på min gravelhoj som i övrigt har 11-delad Shimano utrustning. Tidigare körde jag shimano Dura Ace-kedjan. Jag var också tveksam och aningen skeptisk till detta med 12s-kedja på 11s. Läste lite fler forum där det rekommenderades och en kompis som körde det och var positiv. Efter ett par rundor med denna kombination är jag också såld. Tystare, växlar bättre, känns som att den rullar lättare också, antagligen för att den är lite smalare utvändigt och det lilla gör att den inte gnuggar emot intilliggande dreven på kassetten (0,37 mm smalare, 5,25 vs 5,62 mm Enl. Vad jag kan läsa mig till). Livslängden kan jag inte säga något om ännu.

Läs här t.ex. https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=159526

I cyclingtips-artikeln som är länkad ovan skrev de även generellt
"And heck, in many cases you can even pick a chain that’s one speed higher than your drivetrain and see improved shifting and durability (narrower chains are less likely to rub on the edges of nearby cogs, while most companies have seemingly improved durability with each generation). "

Det enda jag behövde göra vid kedjebyte var att justera framväxeln lite för att kompensera för den lilla skillnaden på ytterbredden. Innerbredden är detsamma kedjorna emellan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer