[Lvg] Vevparti, innerklinga 34T - ytterklinga??, Kombinationer 10-delat o 11-delat?

JPL

Aktiv medlem
[Lvg] Vevparti, innerklinga 34T - ytterklinga??, Kombinationer 10-delat o 11-delat?
Eftersom det finns femtiotolvtusen standarder och det är så många som kan detta utan och innan, så ställer jag frågan med hopp om att få serverat ett färdigt förslag:

Jag har idag innerklinga 39-klinga fram, och har short cage på bakväxeln, vilket innebär att 28T är max i bak. Med anledning av en del cyklande i branta backar (läs; svaga lutningar men klena ben) så skulle jag vilja slänga på 34T.

Jag lyckas inte hitta Ultegra 6700 34T i någon webbshop, men gissar att andra fabrikat lirar fin fint med Ultegra 6700. Kan någon ge mig förslag på vad jag ska köpa och var det finns?

Edit: bytt rubrik då det blev en utvecklad allmän diskussion

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Du har antagligen BCD 130 (om du har 53/39 så lär du har det.) Isf är det minsta du kan ha 38T (men det är svåra att hitta) rent fysiskt. Vill du har mindre så behöver du byta vevparti.

JPL

Aktiv medlem
Tack. Fan.... Ok, finns det några alternativ vad gäller parti till Ultegra 6700 som lirar ihop med övrig drivlina?? Ultegra 6700. (Vevparti Ultegra 6700 finns inget i lager någonstans vad jag kan hitta).

D

Deleted member 68249

Guest
Edit: Felpost.

Senast redigerad av en moderator:

ejma

Aktiv medlem
Ok, finns det några alternativ vad gäller parti till Ultegra 6700 som lirar ihop med övrig drivlina?? Ultegra 6700. (Vevparti Ultegra 6700 finns inget i lager någonstans vad jag kan hitta).
Det går bra med vevpartier för 11 delat. Jag har FC-9000 på min neoretro som bla har ST6700.

n3wton

Aktiv medlem
Shimanos lvg-vevpartier är busenkla. "Allt" passar, typ. Finns ofta beggade vevpartier på happy som är prisvärda. Du behöver ett 50-34 för 10- eller 11-delat, men både Tiagra, 105, Ultegra eller Dura-Ace passar (och säkert lägre serier också). Ta något nyare än det du har så kan det mig veterligen inte bli fel.

Alla lvg-vevpartier från Shimano har väl dessutom 24 mm axel och inte en massa konstiga bredder på vevlagret, så sitter det Shimano idag så går det bra att köra valfritt annat.

Finns väl säkert något udda undantag som vanligt, men är ganska säker på att jag inte luras..

n3wton

Aktiv medlem
Ok, du märker inget? Vad skiljer egentligen åt? Kör du då med kedja för 10-delat eller 11-delat?
Smiter in med svar. Kassett och bakväxel bestämmer kedja. 11-delat kräver smalare kedja, vilket inte funkar till 10-delad kassett och bakväxel. Fram kan du däremot köra 11-delat trots 10-delad kedja, då drevet är smalare än vad kedjan kräver.

Du kommer fortsatt ha en 10-delad drivlina (kassett, kedja, bakväxel och reglage), men köra med vevparti för 11-delat.

JPL

Aktiv medlem
Smiter in med svar. Kassett och bakväxel bestämmer kedja. 11-delat kräver smalare kedja, vilket inte funkar till 10-delad kassett och bakväxel. Fram kan du däremot köra 11-delat trots 10-delad kedja, då drevet är smalare än vad kedjan kräver.

Du kommer fortsatt ha en 10-delad drivlina (kassett, kedja, bakväxel och reglage), men köra med vevparti för 11-delat.
Det innebär väl då att klingorna slits något snabbare antar jag jmf med en 11-delad kedja som ”passar perfekt”. Men det kanske är försumligt.

JPL

Aktiv medlem
Passar fö bra att börja m vevpartiet då jag har tänkt att skifta hela gruppen vad det lider, eller rättare sagt; när det går att få tag på alla komponenter. Antar att man måste ha long cage på bakväxeln för att kunna köra 32t-kassett?

Berk

Aktiv medlem

Är inte innermått av kedjan samma på Shimano 10-delat och 11-delat?

BJS

Aktiv medlem
Passar fö bra att börja m vevpartiet då jag har tänkt att skifta hela gruppen vad det lider, eller rättare sagt; när det går att få tag på alla komponenter. Antar att man måste ha long cage på bakväxeln för att kunna köra 32t-kassett?
Det beror på åldern. R7000 tar 11-34 på GS och 11-30 på SS.

n3wton

Aktiv medlem
Ja. Men internet har väl lite olika svar på vilket största drev som faktiskt går att köra med på de olika cage:arna tror jag. Men större än 32 känns dåligt skulle jag säga, med kompakt-parti fram och 11-32 får du en väldig massa växlar, men lite större steg som inte alltid är önskvärt.

JPL

Aktiv medlem
Ja. Men internet har väl lite olika svar på vilket största drev som faktiskt går att köra med på de olika cage:arna tror jag. Men större än 32 känns dåligt skulle jag säga, med kompakt-parti fram och 11-32 får du en väldig massa växlar, men lite större steg som inte alltid är önskvärt.
Jo, jag är väl bara sugen på att komma lindrigare undan med åldrade ben ifall man kommer neråt alperna framöver. Har fungerat med 39 x 28 förr under åren och njutit av brant uppför även då, men med 34x28 skulle nog göra skillnad.

Mayhem

Aktiv medlem
Men internet har väl lite olika svar på vilket största drev som faktiskt går att köra med på de olika cage:arna tror jag.
Det kan variera med växelörats geometri som väl inte är helt standardiserad. Verkar även finns oändligt mycket mer spelrum att trycka in större kassetter på Shimanos allra senaste landsvägsväxlar, som lånade Shadow B-länken från MTB-växlarna.

DarkMatter

Aktiv medlem
Tänk på att framväxeln tar max 16T skillnad mellan stora och lilla klingan. Om du ska ha 34T på lilla får stora inte vara större än 50T.

Berk

Aktiv medlem
Tänk på att framväxeln tar max 16T skillnad mellan stora och lilla klingan. Om du ska ha 34T på lilla får stora inte vara större än 50T.

Det är en problem om man vill köra icke-standard kombo. En annan problem är att stora klingan är formad på insidan för att jobba tillsammans med en små klingan av given storlek. Jag bytte 34t till 38t på 50/34 6750 och då glider kedjan ovanpå 38t drev när man växlar. Lite tejp löser det. Jag tror att 52/34 inte funkar als för att 52t drev skulle tar emot kedjan när den ligger på 34t drev.

HåkanC

Aktiv medlem
11-delat kräver smalare kedja, vilket inte funkar till 10-delad kassett och bakväxel.
Stämmer verkligen det?
Att en kedja för 11-delat inte skulle funka för 10-delad kassett och bakväxel.
För åtminstone med Shimano 11-delat lvg tycker en majoritet av de som själva har provat att det funkar bättre med en kedja för 12-delat jmf med originalkedjan för 11-delat.
Varför skulle det då inte funka med en kedja för 11-delat till 10-delad kassett och bakväxel?

HåkanC

Aktiv medlem
Tänk på att framväxeln tar max 16T skillnad mellan stora och lilla klingan.
Även det verkar vara en sådan sak där det ofta funkar att tänja på gränserna
Åtminstone med Shimano GRX med 48/31-vevpartiet.
Det är många som har skrivit på nätet att det funkar bra för dem med "gamla" framväxeln efter att de har bytt till GRX 48/31-vevpartiet, trots Shimanos "varningar".
Kanske att det dessutom krävs en modern framväxel (2a gen 11-delat) för bästa funktion?
På en av mina cyklar med 46/30-vevparti bytte jag från en FD-6800 till en FD-R7000 och den är bättre på alla sätt, trots att det formellt betyder ett steg ned (Ultegra=>105).

n3wton

Aktiv medlem
Stämmer verkligen det?
Att en kedja för 11-delat inte skulle funka för 10-delad kassett och bakväxel.
För åtminstone med Shimano 11-delat lvg tycker en majoritet av de som själva har provat att det funkar bättre med en kedja för 12-delat jmf med originalkedjan för 11-delat.
Varför skulle det då inte funka med en kedja för 11-delat till 10-delad kassett och bakväxel?
Nej, jag är inte helt säker. Vill man prova så är det väl bara att köra, men frågan gällde ju vevpartiet. Har man en tiodelad drivlina funkar 11-delat vevparti (vilket smidigt löser TS bekymmer), men att byta kedja på chans ser jag ingen anledning till. Funkar kanske kanon, eller inte.

HåkanC

Aktiv medlem
Har man en tiodelad drivlina funkar 11-delat vevparti (vilket smidigt löser TS bekymmer), men att byta kedja på chans ser jag ingen anledning till.
+1

Nej, jag är inte helt säker. Vill man prova så är det väl bara att köra
Jag undrade mest för egen skulle. Det finns inte så många cyklar med tiodelad drivlina kvar i familjen och de rullar inte så många mil/år
Därför hoppades jag att det skulle räcka med att ha kedjor för 11-delat på lager (+ngn för 12-delat) särskilt med tanke på hur det nu är med tillgång och priser på cykeldelar.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag kör reglage och kassett för 10-delat tillsammans med vevparti, fram- och bakväxel samt kedja för 11-delat. Inga problem med SRAM Red iallafall. Med kedja för 10-delat blev det en del skrap mot framväxeln.

JPL

Aktiv medlem
Nej, jag är inte helt säker. Vill man prova så är det väl bara att köra, men frågan gällde ju vevpartiet. Har man en tiodelad drivlina funkar 11-delat vevparti (vilket smidigt löser TS bekymmer), men att byta kedja på chans ser jag ingen anledning till. Funkar kanske kanon, eller inte.
En kedja mer eller mindre i inköp för att testa känns som en överkomlig utgift och tidsutgift vid meckandet, så blir det i kedjeväg det lbs har hemma. Vevparti är beställt och kommer lagom till sommarvärmen på fredag.

Manurhin2

Aktiv medlem
Från 39 till 34 fram motsvarar mer än väl det byte av kassett du tänkt från början👍

Topp