Lyrik vanlig mot Ultimate

Tomcaten

Aktiv medlem
Är det värt att byta upp sig inför 2021 med en Ultimate?

Speccen säger att det är några delar som är uppgraderade men jag köper inte riktigt beskrivningen från TCM " Den är helt omdesignad för att minska friktionen i gaffeln och på så vis minska trötthet i händer och armar vilket låter dig fokusera på linjevalet istället. "

För jag tror inte att den är helt omdesignad och sen tror jag ärligt att inte alla cyklister blint kan veta om de kört på en Ultimate eller vanlig.

Är inte såna här "upgrades" lite mera till för den som vägrar nöja sig med en GT3 och måste ha en GT3RS istället bara för att det finns i porsche-katalogen?

Tomcaten

Aktiv medlem
Njae, jag hoppar helst inte på första årets modeller. Jag vill ha något beprövat, inkört och redan reklamerat med rättad produktion på marknaden(om det fungerar så inom mtb-världen)

Crossmax

Aktiv medlem
Njae, jag hoppar helst inte på första årets modeller. Jag vill ha något beprövat, inkört och redan reklamerat med rättad produktion på marknaden(om det fungerar så inom mtb-världen)
Det är iofs en sund strategi om det är en radikalt ny produkt, men Zeb är ju bara en uppbiffad gaffel med beprövad dämpare och luftfjäder.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Är det värt att byta upp sig inför 2021 med en Ultimate?

Speccen säger att det är några delar som är uppgraderade men jag köper inte riktigt beskrivningen från TCM " Den är helt omdesignad för att minska friktionen i gaffeln och på så vis minska trötthet i händer och armar vilket låter dig fokusera på linjevalet istället. "

För jag tror inte att den är helt omdesignad och sen tror jag ärligt att inte alla cyklister blint kan veta om de kört på en Ultimate eller vanlig.

Är inte såna här "upgrades" lite mera till för den som vägrar nöja sig med en GT3 och måste ha en GT3RS istället bara för att det finns i porsche-katalogen?
Fast nu är det ju rätt stor skillnad mellan GT3 och RS

AX3L

Aktiv medlem
Det är inte bara den nya luftfjädern dom hänvisar till då? Den kan du ju lätt uppgradera din befintliga till för 150-350kr beroende på vad du behöver byta. Den sitter i vänster ben för övrigt. Annars skulle jag överväga att lämna in din dämpare för en custom-shimsning av dämparen. Tror inte du hittar något i butik som är anpassat för din åkning, så där har du nog mest pang för pengarna.

Tomcaten

Aktiv medlem
Inte lätt att känna sig som elefanten i porslinsbutiken.

Näh men allt det här konvertingar går bort för garantier skull. Sedan bör även sådana delar kräva mer know-how på berget om det börjar kännas dåligt av någon anledning.

Vi siktar mot ZEB helt klart.

AX3L

Aktiv medlem
Inte lätt att känna sig som elefanten i porslinsbutiken.

Näh men allt det här konvertingar går bort för garantier skull. Sedan bör även sådana delar kräva mer know-how på berget om det börjar kännas dåligt av någon anledning.

Vi siktar mot ZEB helt klart.
Jag tror inte att garantin påverkas av att du kör en debonair-uppgradering som Rockshox till och med själva säljer. Shimsning är oklart, men kan inte se att dom skulle märka av det. Och det kan säkert göras av en auktoriserad verkstad med bibehållen garanti.

Ustzeust

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, går såg att rebound-knappen ramlat loss på min pike.
Äre ok att köra på tills jag fått hem en ny och justera rebounden med en insex?

Petter.T

Medlem

Berk

Aktiv medlem
Är den främst avsedd för E-marknaden? "Rock shox Zeb 29" Debon Air Tapered E-MTB"

Den är, bland annat, avser för E-mtb för att man brukar kör hårdare med dom. Precis rätt för dig!

Som sagt har den en enklare dämpare och kan man bara ställa in rebound på den. Om du tycker om att optimera dämperinställningen är en Ultimate bättre valet.

Tomcaten

Aktiv medlem
Den är helt rätt för mig. Vill ha less-is-more inställningar.

Frågan ställer jag mig är att ska man ha 19cm fram nu?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag är nöjd med Charger RC dämparen på min Pike Select, men min körstil är motsatsen från Tomcatens. Ultimate är klart bättre valet om man optimerar alla inställningar, men kanske inte om man inte gör det ...
Jag har en Ultimate utan möjlighet till en massa inställningar vilket passar mig bra, rebound, LSC och tre lägen. Å andra sidan köpte jag den för den röda färgen men den är väldigt trevlig, även för min gubbcykling. Speciellt efter att pluppen byttes för en trehundring. Men en Zeb är säkert bättre om man bombar.

Jolinwood

Aktiv medlem
Den är helt rätt för mig. Vill ha less-is-more inställningar.

Frågan ställer jag mig är att ska man ha 19cm fram nu?
Tycker inte man kan ha för mycket på en luftdämpad gaffel, det är så lätt att tweaka hur mycket slag som används. Men det är nog risky med så mycket slag om du vill ha så få rattar som möjligt.. tänker att man nog vill ha åtminstone inställningsmöjlighet för low speed compression så det inte blir att du köper världens dyraste svamp

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer