Made in china/diktatur - tråden (EJ POLITIK!!)

Andreas T

Medlem
www.nicolai-bicycles.com sa:
100% HANDMADE
Alle NICOLAI Rahmen werden in Deutschland hergestellt. Nur so, können wir unseren hohen Qualitätsanspruch dauerhaft sicherstellen.

Truly handcrafted
100% Made in Germany
The fact that all of our bicycle frames down to the smallest parts are manufactured inside our factory is very important to us.

Det står dock inte varifrån de köper sin råvara, men det finns ju rätt gott om aluminiumverk i Europa.

jonte987

Aktiv medlem
Beroende på vad man har för agenda så tycker man kanske det är ok att råvara kommer ifrån den plats där den
existerar medan man tycker att det är kul med lokal tillverkning. Om inte annat för att det är naivt att tror att det över tid finns R&D och management där det inte finns tillverkning.

Ragnvald

Aktiv medlem
När det gäller stötdämpare så har vi ifs en Svensk tillverkare: Öhlins Fast tydligen så ägs de av Amerikaner nuförtiden...
Någon som har koll på Öhlins dämpare för MTB? Ris eller ros?

Öhlins har sedan många år haft tillverkning i Thailand (utöver Sverige). Huruvida deras volymprodukter (primärt cykelkomponenterna, inte bil/MC såvida mina kontakter informerat mig) görs där eller här vet jag dock inte. Och om Thailand är tumme upp eller ner har jag heller ingen störreuppfattning om. Men garanterat helsvenskt är tyvärr inte Öhlins heller.

Westman

Aktiv medlem
Det är få prylar kvar i en global logistikkedja där inget steg passerar genom ett land med sämre villkor för arbetare och/eller miljö längre. Det var länge sedan vi lämnade de nationella silosarna och har nu en fullt global kapital- och logistikkedja. Saker hamnar där efterfrågan placerar dom. Vill folk ha lågprisgrejer hamnar tillverkning där man kan tulla på villkor, löner, miljö. Vill folk ha lokalproducerade grejer görs dom där, men det är klart färre som är beredda att betala för det.

Men det är inte svart eller vitt, man får välja om man vill väga in några faktorer eller inga alls. Det går inte att göra några helt bra val, all tillverkning och konsumtion är dålig för klimat och miljö t ex. Men man kan göra mindre dåliga, köpa från ställen som uppfyller miljökrav och prylar som håller längre och/eller går att underhålla t ex i detta fall. Eller anställer R&D/tillverkningspersonal i Sverige i fallen ovan även om hela kedjan inte ligger här.

Alla kan göra något, man får själv bestämma hur mycket som är rimligt. Och vad plånboken tillåter. Men där kanske man kan fråga sig igen om man behöver konsumera max antal saker för sina pengar eller kan konsumera färre saker men mer hållbart.

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Öhlins har sedan många år haft tillverkning i Thailand (utöver Sverige). Huruvida deras volymprodukter (primärt cykelkomponenterna, inte bil/MC såvida mina kontakter informerat mig) görs där eller här vet jag dock inte. Och om Thailand är tumme upp eller ner har jag heller ingen störreuppfattning om. Men garanterat helsvenskt är tyvärr inte Öhlins heller.

MTB produkterna utvecklas i Sverige och produceras i Sverige och Taiwan.

Gammal artikel förvisso, men det mesta stämmer fortfarande.

Joppe_k

Medlem
Den här kan vara intressant att läsa:

Det här betyder ju inte att allt är så här illa, men att det finns möjlighet till det.

Ibis, mina fshojjar sen 2007, tillverkades i Kina först, nu Vietnam för ripmon, jag har inga förhoppningar om att produktionen flyttades till Vietnam av andra skäl än ekonomi.

Utmärkt intressant läsning om varför Pole Bicycles avbröt sitt initiativ att lansera kolfiberhojar. Tack för den! Oavsett vad man tycker om (fastlands) Kina som nation så måste man känna sympati för de stackars satar som jobbar med epoxyn/bindemedlet i kolfiber. Det är giftiga grejer det där som egentligen kräver andningsskydd för att jobba med. Betvivlar starkt att de flesta arbetarna i asien har tillgång till det.

moros

Aktiv medlem
Utmärkt intressant läsning om varför Pole Bicycles avbröt sitt initiativ att lansera kolfiberhojar. Tack för den! Oavsett vad man tycker om (fastlands) Kina som nation så måste man känna sympati för de stackars satar som jobbar med epoxyn/bindemedlet i kolfiber. Det är giftiga grejer det där som egentligen kräver andningsskydd för att jobba med. Betvivlar starkt att de flesta arbetarna i asien har tillgång till det.
Samma inställning har ju Commencal gentemot kolfiber. Det samt problematiken med att enkelt förändra om jag förstår det rätt. Har man väl byggt sin form till sin CF-ram så får den hänga med ett tag

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Man ska verkligen ta det där med "Made in...." med en nypa salt. Rent procentuellt så måste t.ex inte en produkt haft speciellt mycket handpåläggning i Sverige för att få kallas "made in sweden". Det har mer med slutmontering och packning av produkten än själva tillverkningen att göra. Inom Eu så har man ju lagt som förslag att man som tillverkare inom Eu skall kunna presentera hela produktionskedjan, något som inte mottagits med hurrarop

Så seriöst, så länge ni inte själva står vid produktionslinan och ser vart råmaterialet kommer ifrån så betyder "Made in..." nada....

Spacekitty

Aktiv medlem
Svensk torsk (stora mängder) åker båt till Kina och rensas, skickas därefter tillbaka till Sverige som svenska torskfiléer.

Domestique

Aktiv medlem
För mig handlar det inte om allt-eller-inget; det är ju i princip omöjligt att helt och hållet vara en medveten konsument. När det gäller elektronik är det ju t ex i stort sett kört. Däremot så handlar jag gärna medvetet när jag kan. Jag föredrar att köpa mina herrskor från tillverkare som Trickers och Crocket&Jones som tillverkar dom för hand i Northampton. De är förstås mycket dyrare än masstillverkade, men de håller en livstid och kan skickas in för att fräschas till för en blygsam kostnad. I längden blir det billigare och jag bidrar lite till att bibehålla tillverkningsindustri och gamla skotraditioner i Europa. När jag köpte ny sovsäck i våras, så blev det en polsk Pajak; ett litet kvalitetsorienterat familjeföretag som gör sovsäckar i världsklass och bara använder dun från avlivade fåglar. Det hade förstås blivit några hundralappar billigare att beställa från nån kinesisk jättemarknad, men kan jag avstår jag. Så ofta finns ju val att göra.

Cyklar är ju svårare om man inte går på artisan-tillverkare och då kanske främst stål. Det står Taiwan på min 3T ram. De Rosan är nog också Taiwan-tillverkad ram, men de har som jag förstår fabrik för stål/titan i Milano. DT Swiss har tillverkning i Taiwan, Colorado, Frankrike, Polen och Schweiz.

Mina bikepackingväskor från Revelate Designs står det Made in USA på. Trevligaste väskköpet i år var dock en customväska från Rogue Panda i Arizona. Jag hade direktkontakt med snubben som sydde den, en av ägarna tydligen. Bra service, bra kvalitet och inte jättemycket högre pris än att beställa en "färdig". Sånt gillar jag.

GoranS

Aktiv medlem
Svensk torsk (stora mängder) åker båt till Kina och rensas, skickas därefter tillbaka till Sverige som svenska torskfiléer.
Är nog inte bara svensk fisk som gör den resan för att rensas.

Senast ändrad:

Steffeman

Aktiv medlem
Livsmedelsindustrin har kommit lite längre än andra i dokumentationsfrågan, (beror på skarpare lagstiftning), det säger inte att det är tillfredsställande bra men bättre än många andra industrier. Sen kan jag hålla med om att det är heelt sjukt det är så lönsamt att frakta livsmedel och levande djur genom olika länder med olika syftet i processen innan vi får råvaran på tallriken. Nu är det väl inte moraliskt degregerande att hantera metaller och kolfiberprodukter på det här viset som med livsmedel. Men det vore bra nice att ha en QR kod på cykeln på flödet av metallen från beredning till svetsning till montering.

fhloston

Aktiv medlem
Ja, det är fullständigt horribelt att det är tillåtet och lönsamt.

Jag satt bredvid någon inblandad i den industrin på ett flyg till Peking. Han menade att det blir mindre spill så än maskinrensat.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det är fullständigt horribelt att det är tillåtet och lönsamt.

Jag satt bredvid någon inblandad i den industrin på ett flyg till Peking. Han menade att det blir mindre spill så än maskinrensat.
Anledningen till att det görs lär dock snarare vara att det ger större vinst snarare än att det blir mindre spill. Hade fraktkostnaderna ätit upp vinsten med att få mindre spill och ev. vinst med lägre kostnad för rensingen så hade dessa resor knappast skett.

jonte987

Aktiv medlem
Anledningen till att det görs lär dock snarare vara att det ger större vinst snarare än att det blir mindre spill. Hade fraktkostnaderna ätit upp vinsten med att få mindre spill och ev. vinst med lägre kostnad för rensingen så hade dessa resor knappast skett.
Precis, prissättningen av resourcer och kapacitet är off. Enligt teorin så beror sånt på ofullständig definierat ägande av tex frisk luft och vatten. Vad termen är för detta har jag glömt.

Aron

Moderator
+1 På Westman och Domestique.

Personligen har jag svårt att förstå svart-eller-vitt mentaliteten. Att om inte något är perfekt så är det dåligt. Där kan man slänga in det mesta nu för tiden, men elbilar, vegetarianism, och flygresor är några aktuella exempel som jag tror de flesta känner igen.

Det räcker ju faktiskt att något är lite "bättre" för att det rent krasst kan klassas som bättre.

Jag brukar trösta mig med att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Sett i det perspektivet betyder mina små ansträngningar faktiskt något. Även om de enskilda insatserna är betydelselösa händer det något när många drar åt samma håll.

Och den som inte ser meningen med att sluta köpa cyklar från Kina kan kanske göra en annan insats i form av att acceptera att andra tycker olika och inte bemöta dem genom att vara en röv på internet. Det behöver faktiskt inte vara svårare än så att göra världen lite bättre.

GoranS

Aktiv medlem
18 år gammal artikel är kanske värt att påpekas.
Ja. Det gjordes redan då så fenomenet är inte nytt. Min poäng var att det inte är ngt som är unikt för Sverige. Och det är inte svårt att googla fram nyare artiklar i ämnet. Här är en från 2016 från USDA som handlar om att USA skickar fisk fångad utanför Alaskas kust till Kina för processning innan den hamnar i amerikanska affärer. https://www.usda.gov/media/blog/2016/12/05/tale-fish-two-countries

Eller en från i år om Storbritannien: https://www.thesun.co.uk/news/10775...nd-trip-before-being-sold-in-uk-supermarkets/

H.

Aktiv medlem
Tänk att fredagen skulle bli den lugnaste dagen i trådens korta liv.

Trevlig helg på er!

Jag ska grubbla i ytterligare ett halvår på mitt nästa cykelköp. Jag har ju redan grubblat ett år, så vad gör ytterligare en vinter?

Berk

Aktiv medlem

Trevlig helg på er!

Jag ska grubbla i ytterligare ett halvår på mitt nästa cykelköp. Jag har ju redan grubblat ett år, så vad gör ytterligare en vinter?

Ja och ännu bättre än inte köpa saker med oetikst ursprung är inte köpa als!

Guaruska

Aktiv medlem
Känns som några av de svåraste sakerna att hitta "närproducerat" torde vara drivlina och dämpning då de är rejält komplicerade doningar med många smådelar. Det är liksom inte så att man sätter sig och knåpar på en ny bakväxel i garaget på fritiden.

Shimanogrejjer brukar väl vara tillverkade i Japan eller Malaysia (om man läser på lådorna), men jag kan tänka mig att en del mindre delar kommer från Kina i något led. Har noll koll på var SRAM tillverkar sina växlar, men själva designen är väl tysk tror jag?

När det gäller stötdämpare så har vi ifs en Svensk tillverkare: Öhlins Fast tydligen så ägs de av Amerikaner nuförtiden...
Någon som har koll på Öhlins dämpare för MTB? Ris eller ros?

Fjädrar t Öhlins tillverkas i Herrljunga.

Guaruska

Aktiv medlem
Livsmedelsindustrin har kommit lite längre än andra i dokumentationsfrågan, (beror på skarpare lagstiftning), det säger inte att det är tillfredsställande bra men bättre än många andra industrier. Sen kan jag hålla med om att det är heelt sjukt det är så lönsamt att frakta livsmedel och levande djur genom olika länder med olika syftet i processen innan vi får råvaran på tallriken. Nu är det väl inte moraliskt degregerande att hantera metaller och kolfiberprodukter på det här viset som med livsmedel. Men det vore bra nice att ha en QR kod på cykeln på flödet av metallen från beredning till svetsning till montering.

När jag gick kockutbildningen år 2005 lärde jag mig lite om dåvarande lagar i märkningne på mat. Jag gjorde en av praktikerna på ett köttstyckeri. Då var det tillåtet och fullt lagligt att importera paketerat kött från andra länder, dela på köttbiten, paketera om och ursprungsmärka från Sverige. Pga att köttbiten hade tagit vägen via ett svenskt styckeri och då delats. Man fick inte märka om ursprunget på köttbitar utan att göra ingrepp på dom. Vet att d var lite rabalder om detta några år sen, men har inte koll på om det blev någon förändring.

marran

Aktiv medlem

Trevlig helg på er!

Precis så känner jag också. Hoppas bara min stackars hoj håller ihop under tiden.

jonte987

Aktiv medlem
Kan man hitta nån i Sverige som kan svetsa en HT för 250 dollars så är det bara att initiera mbl förhandlingar och en arbetsmiljö riskanalys.

Snuten

Aktiv medlem
Önskar trådstartaren lycka till med tråden, trots svårigheten att inte förr eller senare landa i politik när man diskuterar en fråga som så totalt är marinerad i politik. Bra initiativ!

Hittade en artikel i Svd som jag vill citera:

"Men lika lite som jag kör i 90 km/h där 110 km/h är tillåtet, trots att jag vet att det minskar olycksrisken och utsläppen av växthusgaser, lika lite kommer jag att ändra mina konsumtionsvanor."

Nu är det så att jag faktiskt ofta kör i 90-100 där man får köra i 110. Det är faktiskt helt okomplicerat. Jag har en liten jävla konservburk till bil och vet att jag måste vara försiktig. Dessutom är det okomfortabelt att åka över 100 km/h i bilen. Att den redan bränslesnåla bilen drar ännu mindre när jag kör i runt 90, är ju också en fördel som jag helt enkelt blivit van vid.

jonte987

Aktiv medlem
Vad kostar en Lassbo?
Jag har inte lyckats ta reda på det.
Jag tänkte för en sekund att jag skulle ha svärfar att svetsa lite. Förutom att jag snabbt insåg att det måste till mer än svetsning så verkar det som om materialet kostar flera $100 om man ska köpa det på nätet utan att begripa annat än Google.

Det kanske finns billigare men jag hittade tex en TA drop out för $130.
Det finns säkert nån i Gnosjö som kan fixa det men det blir ett litet supply chain projekt av det hela.
Fila QR drop outs är nåt helt annat men inte intressant för mig.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats ta reda på det.
Jag tänkte för en sekund att jag skulle ha svärfar att svetsa lite. Förutom att jag snabbt insåg att det måste till mer än svetsning så verkar det som om materialet kostar flera $100 om man ska köpa det på nätet utan att begripa annat än Google.

Det kanske finns billigare men jag hittade tex en TA drop out för $130.
Det finns säkert nån i Gnosjö som kan fixa det men det blir ett litet supply chain projekt av det hela.
Fila QR drop outs är nåt helt annat men inte intressant för mig.
TA var bara en fluga. Fila till dina QR spår nu!

DarthVidar

Aktiv medlem
Haha, jo det är humor att det inte tillåts diskutera politik i en tråd som handlar om ett rakt igenom politiskt projekt. Det är något totalitärt över hela konceptet.

Bra artikel för övrigt som, i mitt tycke, sätter huvudet på spiken. Vad vi i första hand bör kräva är en bättre lagstiftning. Så länge ursprungsmärkning (vilket väl många av oss egentligen vet) i mångt och mycket är en innehållslös etikett; så länge företag kan ta fram och spy ut nya kemikalier utan att de egentligen behöver kunna bevisa att de är ofarliga; så länge bekämpningsmedel som med stor sannolikhet håller på att ta död på alla bin får användas; så länge vi har ett ekonomiskt system där det är viktigare att produkter säljs än att de går att använda på ett vettigt sätt (för att ta några exempel) så tror jag att det i princip är skit samma vart din cykel är tillverkad.

Skall vi bry oss om något så är det väl i sådana fall vart vi köper allt det vi köper mest av det vil säga typ mat, kläder, hygienartiklar och andra förbrukningsprodukter. Jag gissar på att du får köpa bra många cyklar för att kunna matcha det klimatavtryck och det mänskliga lidande din övriga konsumtion ger upphov till på ett år. Jag säger inte att vi inte skall bry oss om vad vi köper men vill vi se förändring så bör vi konsumera mindre, tänka mer långsiktigt och framför allt ställa krav uppåt.

Önskar trådstartaren lycka till med tråden, trots svårigheten att inte förr eller senare landa i politik när man diskuterar en fråga som så totalt är marinerad i politik. Bra initiativ!

Hittade en artikel i Svd som jag vill citera:

"Men lika lite som jag kör i 90 km/h där 110 km/h är tillåtet, trots att jag vet att det minskar olycksrisken och utsläppen av växthusgaser, lika lite kommer jag att ändra mina konsumtionsvanor."

Nu är det så att jag faktiskt ofta kör i 90-100 där man får köra i 110. Det är faktiskt helt okomplicerat. Jag har en liten jävla konservburk till bil och vet att jag måste vara försiktig. Dessutom är det okomfortabelt att åka över 100 km/h i bilen. Att den redan bränslesnåla bilen drar ännu mindre när jag kör i runt 90, är ju också en fördel som jag helt enkelt blivit van vid.

Senast ändrad:

Beträffande Öhlins produktion och komponenter för MTB så tillverkas dessa i Taiwan och inte i Thailand.
I Taiwan (som många av er kanske vet) tillverkas i stort set alla cyklar och komponenter av kvalité. En av den störta fabriken som tillverkar ramar t.e.x. även för andra märke är Merida. Lika så harÖhlins en sam-arbetspartner i Taiwan som tillverkar alla framgafflar och luftdämpare. Däremot utvecklas och testas alla produkter av teknikerna i Sverige. Den enda Öhlins-dämpare för MTB som tillverkas i Sverige (Upplands Väsby) är dämparen med spiralfjäder och är avsedd för Enduro och Downhill. Öhlins gör som många andra företag, man söker leverantörer och producenter i världen där kvalité och produktionskostnad är mest gynnsam.

marr

Moderator
Forumvärd
Haha, jo det är humor att det inte tillåts diskutera politik i en tråd som handlar om ett rakt igenom politiskt projekt. Det är något totalitärt över hela konceptet.

Bra artikel för övrigt som, i mitt tycke, sätter huvudet på spiken. Vad vi i första hand bör kräva är en bättre lagstiftning. Så länge ursprungsmärkning (vilket väl många av oss egentligen vet) i mångt och mycket är en innehållslös etikett; så länge företag kan ta fram och spy ut nya kemikalier utan att de egentligen behöver kunna bevisa att de är ofarliga; så länge bekämpningsmedel som med stor sannolikhet håller på att ta död på alla bin får användas; så länge vi har ett ekonomiskt system där det är viktigare att produkter säljs än att de går att använda på ett vettigt sätt (för att ta några exempel) så tror jag att det i princip är skit samma vart din cykel är tillverkad.

Skall vi bry oss om något så är det väl i sådana fall vart vi köper allt det vi köper mest av det vil säga typ mat, kläder, hygienartiklar och andra förbrukningsprodukter. Jag gissar på att du får köpa bra många cyklar för att kunna matcha det klimatavtryck och det mänskliga lidande din övriga konsumtion ger upphov till på ett år. Jag säger inte att vi inte skall bry oss om vad vi köper men vill vi se förändring så bör vi konsumera mindre, tänka mer långsiktigt och framför allt ställa krav uppåt.

Med tanke på hur det alltid går när det ska diskuteras politik, så ja. Det är totalitärt, förbud och hela alltet. Politik kan ni diskutera på flashback eller liknande.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer