Made in china/diktatur - tråden (EJ POLITIK!!)

Ragnvald

Aktiv medlem
Beträffande Öhlins produktion och komponenter för MTB så tillverkas dessa i Taiwan och inte i Thailand.
I Taiwan (som många av er kanske vet) tillverkas i stort set alla cyklar och komponenter av kvalité. En av den störta fabriken som tillverkar ramar t.e.x. även för andra märke är Merida. Lika så harÖhlins en sam-arbetspartner i Taiwan som tillverkar alla framgafflar och luftdämpare. Däremot utvecklas och testas alla produkter av teknikerna i Sverige. Den enda Öhlins-dämpare för MTB som tillverkas i Sverige (Upplands Väsby) är dämparen med spiralfjäder och är avsedd för Enduro och Downhill. Öhlins gör som många andra företag, man söker leverantörer och producenter i världen där kvalité och produktionskostnad är mest gynnsam.
Edit: inser i efterhand att jag inte blev motsagd utan supplerad. Tack för info, @Thomas Pettersson.

Väl, de kan ju mycket väl ha nåt i Taiwan också. Från ledningen i labbet i Upplands Väsby fick jag i 2017 själv höra hur de miljötestade alla sina bil/MC (precisering tillagd) dämpare mot sol, fukt och värme på taket av fabriken i Thailand... och jag tänkte att jag kanske hade hört fel (nu såhär tre år senare), men efter lite dubbelkontroller av anteckningar och webkällor, så verkar min uppfattning inte ha varit fel. Öhlins Racing Asia Ltd är ett Thailandskt dotterbolag med en fabrik och R&D (bland annat), etablerat i 2012 enligt deras eget pressmeddelande. Den verkar inte ha lagts ner än. :-)

Länk: Öhlins pressmeddelande
Edit: precisering enl ovan och: MTB är inte i Thailand.

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Väl, de kan ju mycket väl ha nåt i Taiwan också, men från ledningen i labbet i Upplands Väsby fick jag i 2017 själv höra hur de miljötestade alla sina dämpare mot sol, fukt och värme på taket av fabriken i Thailand... och jag tänkte att jag kanske hade hört fel (nu såhär tre år senare), men efter lite dubbelkontroller av anteckningar och webkällor, så verkar min uppfattning inte ha varit fel. Öhlins Racing Asia Ltd är ett Thailandskt dotterbolag med en fabrik och R&D (bland annat), etablerat i 2012 enligt deras eget pressmeddelande. Den verkar inte ha lagts ner än. :-)

Länk: Öhlins pressmeddelande
Thomas info är otvetydigt rätt!
Inga av Öhlins MTB-produkter tillverkas eller designas i Thailand, däremot vissa MC-produkter.

Ragnvald

Aktiv medlem
Thomas info är otvetydigt rätt!
Inga av Öhlins MTB-produkter tillverkas eller designas i Thailand, däremot vissa MC-produkter.
Men va fint, då blev man lite klokare idag. Vid lite närmre läsning är vi ju faktiskt rörande överens - jag läste Thomas förste inlägg lite för snabbt och mindes inte exakt vad jag själv skrivit (och behagade visst inte kolla det).
uppskattar påpekandet! :-)

borano20

Aktiv medlem
Senast jag jobbade på VCC, i oktober, så skedde all utveckling av bilarna i Torslanda.
Hej.. CocaCola för den svenska marknaden kokas i Handen, söder om Stockholm. CocaCola svenskt?? Jahapp. Polarn jobbar på Pfizer i Strängnäs, de kokar olika medikamenter där. Pfizer svenskt?? Jahapp... mvh brano20

DarthVidar

Aktiv medlem
Med tanke på hur det alltid går när det ska diskuteras politik, så ja. Det är totalitärt, förbud och hela alltet. Politik kan ni diskutera på flashback eller liknande.
Jag tror att du missade hela poängen men visst. Happy har alltid varit en klubb för inbördes beundran där vad som sägs och vem som får säga det är hårt reglerat.

Henrik1

Medlem
Jag tycker ämnet har bäring på nedan tråd som jag startade för några år sedan. När vi ändå är inne på inbördes (själv)beundran😉

Snuten

Aktiv medlem
Jag tycker ämnet har bäring på nedan tråd som jag startade för några år sedan. När vi ändå är inne på inbördes (själv)beundran😉
Den viktigaste insikten är väl att konsumtion i princip aldrig (det finns säkert mycket udda undantag) kan vara "bra för miljön". Det mesta är bara mer eller mindre dåligt och det mest säkra för miljön vore väl antagligen att vi försvann helt och hållet.

DarthVidar

Aktiv medlem
Hah! Happys regelverk är ett skämt! Det tillämpas på sin höjd sporadiskt och framför allt när det är till gagn för någon medlem ur happys lilla bastuklubb.

Jag finner det för övrigt olustigt att du som forumvärd väljer att citera ett av mina inlägg som snart är två månader gammalt vilket är politiskt till sin natur i en tråd som tidigare varit stängd pga politisk diskussion strax innan du eller någon annan verkar ha tagit bort inlägget... Är inte det att missbruka sin ställning så vet jag inte vad som är...

Ja, det kallas regler...

marr

Moderator
Forumvärd
Hah! Happys regelverk är ett skämt! Det tillämpas på sin höjd sporadiskt och framför allt när det är till gagn för någon medlem ur happys lilla bastuklubb.

Jag finner det för övrigt olustigt att du som forumvärd väljer att citera ett av mina inlägg som snart är två månader gammalt vilket är politiskt till sin natur i en tråd som tidigare varit stängd pga politisk diskussion strax innan du eller någon annan verkar ha tagit bort inlägget... Är inte det att missbruka sin ställning så vet jag inte vad som är...
Oj det här tog verkligen skruv.... Du får faktiskt tycka vad du vill om reglerna, men du har accepterat dem genom att bli medlem. Vi gör vårat bästa för att tillämpa dem. Missar vi saker ser vi gärna att alla medlemmar hjälper till att rapportera detta.

Sen dök tråden upp, ditt inlägg var första olästa, noterade inte att det var två månader gammalt.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag finner ditt uppenbara missbruk av makt motbjudande. Du är rapporterad.

Oj det här tog verkligen skruv.... Du får faktiskt tycka vad du vill om reglerna, men du har accepterat dem genom att bli medlem. Vi gör vårat bästa för att tillämpa dem. Missar vi saker ser vi gärna att alla medlemmar hjälper till att rapportera detta.

Sen dök tråden upp, ditt inlägg var första olästa, noterade inte att det var två månader gammalt.

BFS

Aktiv medlem
Intressant att kalla DETTA ett motbjudande missbruk av makt (i en tråd som skrapar i ämnet diktatur).

BFS

Aktiv medlem
Om det finns inget att säga eftersom det inte tillåts att diskuteras.
Vidrigt och totalitärt (att försöka styra upp ämnen som alltid slutar på samma sätt). Varför lär man sig inte av historien!? Det börjar med (inofficiella) regler på ett forum och slutar med deporteringar till Gulag. Sorry, jag kan inte känna att min frihet är hotad pga detta.

DarthVidar

Aktiv medlem
Vidrigt av marr att missbruka sin ställning som forumvärd ja.

Och ja, det är lite bananrepublik över att denna tråden tillåts existera trots att vi inte får diskutera politik här på detta forum.

Sen har jag inte sagt något om att jag känner mig hotad, dock är jag irriterad över att samma regler inte gäller alla.

Vidrigt och totalitärt (att försöka styra upp ämnen som alltid slutar på samma sätt). Varför lär man sig inte av historien!? Det börjar med (inofficiella) regler på ett forum och slutar med deporteringar till Gulag. Sorry, jag kan inte känna att min frihet är hotad pga detta.

ooms

Aktiv medlem
Och ja, det är lite bananrepublik över att denna tråden tillåts existera trots att vi inte får diskutera politik här på detta forum.

Sen har jag inte sagt något om att jag känner mig hotad, dock är jag irriterad över att samma regler inte gäller alla.
Helt klart är modereringen lite godtycklig och inkonsekvent och med slagsida, men det är nog bara att gilla läget. Det sägs att den bygger på att rapporter kommer in, så blir ju nån slags pöbeldomstol. Uppenbarligen sitter en del och rapporterar alla inlägg de inte gillar, medan andra minst lika fula eller politiska inlägg kan passera obemärkt eftersom ingen bryr sig om att rapportera dem. Sedan tillkommer naturligtvis moderatorns preferenser.
Men som sagt, det är nog bara att gilla läget.

H.

Aktiv medlem
Det är väl ditt problem om du inte klarar att fråga och svara angående tillverkningsland/ursprung av varor utan att börja diskutera politik. Du har väl för övrigt inte skrivit nånting i tråden som är on topic, dvs gett svar eller insikter kring var cykelprylar tillverkas, utan mest slängt ofog ur dig?

Vad gäller Öhlins så har jag också för mig att de nämnde Thailandsfabriken som en tänkt produktionsite för cykelprylar då när de började med detta för typ 8 år sedan, men vad det sedan blev har jag ingen insikt i.

BFS

Aktiv medlem
Vidrigt av marr att missbruka sin ställning som forumvärd ja.

En forumvärd/moderator kan knappast kallas vidrig (det är ett ganska kraftfullt ord) för att försöka upprätthålla de regler som vi accepterat för att få vara här. Du får ha din åsikt om du vill. Och ja, världen är orättvis. Det existerar inte en absolut rättvisa ens på detta gratisforum. Forumvärdar/moderatorer är inte AIs som agerar i en svartvit värld bestående av ettor och nollor. Det tas godtyckliga beslut i hela världen alla tider på dygnet. Är det vidrigt? Ja, vill man tycka det så får man ju göra det, men det är mest bortkastad energi.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har själv blivit varnad för ett inlägg som jag tyckte var helt relevant men sån't får man ta. Det är inte lätt att vara moderator för ett gäng surgubbar med starka åsikter. Allt blir inte perfekt hanterat och man får faktiskt ta en del smällar ibland och inte vara så jäkla lättkränkt. I stort tycker jag det funkar bra här på Happy, undantagen får man skita i.

Peth

Aktiv medlem
Med risk för att innehålla relativiserande politik.

Att bli modererad på ett privatägt forum kan nog på sin höjd betraktas som trist eller surt. Vidrigt borde vara ett uttryck som bäst sparas till riktiga orättvisor (typ att inte få gå i skola, älska den man vill eller inte kunna äta sig mätt).

jansson99

Moderator
Forumvärd
@DarthVidar, jag tog emot anmälan som du skickade in, vad trodde du skulle hända med den? OBS, retorisk fråga som jag inte vill ha svar på.

Och att kalla Marr för Vidrig är ett ganska starkt uttryck, snudd på personangrepp skulle jag säga. Hade du sagt samma sak om du stod öga mot öga med honom? OBS, retorisk fråga igen.

Vi bryter här, tänk på vad ni skriver och hur ni agerar och till er som tror att moderatorerna här på Happyride modererar och varnar användare för att jävlas, tänk om. // ModeratorJocke

Kid1000

Aktiv medlem
För att återknyta till ämnet till viss del så får man läsa på Value Added Manufacturing. Om jag nu minns den rätt.
Varje värdeadderande del till produkten är viktog. Ännu bättre om operationen kostar mindre än vad den adderar i värde.
Kort sagt. Kan man laminera en hög med frusna kolfiberkompositbitar till samma kvalitet men lägre pris så varför inte? Den etiska aspekten skall ju uppfyllas så långt det går att kontrollera men det är en fråga för PR avdelningen.

Inget för eller emot Kina i gemen men att ett enda land har hand om all tillverkning och kunskapen är inte hållbart i längden. Då pratar jag om massproduktion.

jonte987

Aktiv medlem
Finns det siffror på hur stor del tillverkningen som flyttats till Kina som gjorde det för att det var svårt att hålla kunskap i Europa? De kalkyler jag sett har jobbat med andra KPIer.

skier

Aktiv medlem
Finns det siffror på hur stor del tillverkningen som flyttats till Kina som gjorde det för att det var svårt att hålla kunskap i Europa? De kalkyler jag sett har jobbat med andra KPIer.
Menar du för cykelkomponenter specifikt eller tillverkning i allmänhet?
De företag (bilindustri och mekaniska komponenter) jag vet som flyttat tillverkning till Kina gjorde det för en lägre lönekostnad, så tillverkning där man använder mycket handkraft eller kan ersätta en maskin med en människa gick att flytta. Många av de företagen har dock flyttat vidare till andra länder som inte har så snabb löneutveckling som Kina har. Tillverkning som inte har några högre lönekostnader (t ex formsprutad plast) har ungefär samma priser från Sverige som från Kina (för motsvarande kvalitet).

Numera upplever jag att etablering i Kina i första hand är ett sätt att komma åt att få sälja på den kinesiska marknaden som har blivit väldigt köpstark. Sen finns det säkert tillverknings-områden där det finns en större kunskap i Kina än andra länder men jag tror det är rätt begränsat, kunskap är ändå rätt enkelt att flytta mellan länder.

kais01

Aktiv medlem
det är ju oavsett politiskt system medmänniskor man har att göra med även i kina. de vill precis som vi skapa mervärden och tjäna sitt uppehälle på det. de har varit beredda att göra detta billigare än vad vi gjort själva.

men det kommer inte alltid att vara så.

den här vågen av billig produktion har sköljt över land efter land och sedan ebbat ut. kina är ju fantastiskt stort, och vågen kan bli kvar där relativt sett längre, men till slut kommer den att leta sig vidare.

ooms

Aktiv medlem
Ja, om 5-10 år är Kina världsledande på det mesta, och då blir det vi i västvärlden som är billig arbetskraft. Så snart står det ”Made in Europe” på de Kinakonstruerade prylarna och alla kan vara nöjda och glada igen.

jonte987

Aktiv medlem
Det är möjligt men 1987 trodde vi japsen skulle ta över. Vi får se. Klart är att vi varit naiva.

Konsensus

Aktiv medlem
Det skapar väl också ett annat dilemma med produktion från lågavlönade länder. En sådan är att tillverkningen idag är såpass blandad i kvalitet att det gör det svårt för den icke insatta konsumenten att på riktigt veta om det är high end pryl eller skräp. Priset är visserligen en vägledning med det säger inte allt. Att idag kalla ex. en ram för Kinaram (= dålig/billig kvalitet) kan vara missvisande.

erik h

Aktiv medlem
Men trådens första mening är ju ett kraftigt politiskt statement som inte gör annat än provocerar till politiska kommentarer. Alla svar utan kommentar på det politiska perspektivet blir ju isåfall att hålla med om det ställningstagandet. Vilket också är politik.

Global retail är inte så enkelt som agitatorerna ofta gör gällande. Varken avseende miljö eller politik på andra vis. Det finns alltid ett ”å andra sidan”.

kais01

Aktiv medlem
Ja, om 5-10 år är Kina världsledande på det mesta, och då blir det vi i västvärlden som är billig arbetskraft. Så snart står det ”Made in Europe” på de Kinakonstruerade prylarna och alla kan vara nöjda och glada igen.
men egentligen är manegen redan är krattad för produktion av exklusiva produkter tillverkade i europa för export till just kina. det är igång på klockmarknaden, men andra konsumentprodukter bör kunna komma efter.

det dyra priset är då i själva verket en förutsättning för en god försäljning.

ungefär som när vissa av oss köper cyklar för faktiskt helt orimliga 100 ksek till fullpris. den kundkategorin hävdar jag skulle inte ens tänka tanken att köpa exakt samma cykel om den kostade 20 ksek och inte var av 'rätt' fabrikat.

ooms

Aktiv medlem
Men trådens första mening är ju ett kraftigt politiskt statement som inte gör annat än provocerar till politiska kommentarer. Alla svar utan kommentar på det politiska perspektivet blir ju isåfall att hålla med om det ställningstagandet. Vilket också är politik.
Precis det påpekandet gjorde jag när tråden startades, men det har viftats bort både av TS och moderatorer.
Det går att ha en helt neutral tråd och titel om man vill diskutera ursprungsland, men både titel och ursprungsinlägg indikerar fortfarande att syftet med tråden är att bojkotta ett specifikt land. Det ÄR politik, oavsett om man hävdar att det inte är det.

ooms

Aktiv medlem
men egentligen är manegen redan är krattad för produktion av exklusiva produkter tillverkade i europa för export till just kina. det är igång på klockmarknaden, men andra konsumentprodukter bör kunna komma efter.

det dyra priset är då i själva verket en förutsättning för en god försäljning.

ungefär som när vissa av oss köper cyklar för faktiskt helt orimliga 100 ksek till fullpris. den kundkategorin hävdar jag skulle inte ens tänka tanken att köpa exakt samma cykel om den kostade 20 ksek och inte var av 'rätt' fabrikat.
Ja, av de platser jag har besökt i världen så är nog Shanghai och Shenzhen de där jag sett absolut flest riktigt svindyra lyxbilar, möjligtvis med undantag av Monaco och Abu Dhabi.

kais01

Aktiv medlem
kan berätta en historia som visar på den hjälpsamma mänskliga delen av kina.

skulle för fem-sex år sedan köpa titansadelstolpar till familjens bromptons. ett billigt sätt att spara ett par hundra gram. problemet var att kineserna bara tillverkade i standardlängd 53 cm. hopplöst att hitta längre.

men fick kontakt med en firma i xian som efter lite korrespondens vänligt erbjöd sig att göra en batch på 60 cm när jag köpte sex stycken.

det roliga var att marknaden snart erbjöd just 60 cm i princip överallt:)

H.

Aktiv medlem
Den här tråden handlar om etik, inte politik. Diktatur må vara ett statsskick och ignorans för mänskliga rättigheter kommer ofta hand i hand med diktaturen, men detta finns med i första inlägget som en bakgrund till varför jag är intresserad av ämnet. Trots denna mkt tydliga motivering har ändå frågan "varför bryr du dig" ställts otaliga gånger i tråden. Så att utelämna detta hade säkert gjort att folk hade haft än svårare att förstå vad poängen är, och ännu mer fokuserat på kvalitetsfrågan, snarare än det etiska.

kais01

Aktiv medlem
och etiken är väl att det är ok att hjälpa kinesiska befolkningen till ett välstånd genom att köpa deras grejor så länge de har god funktion, men inte glömma att det finns fler variabler?

utan att yttra några politiska infallsvinklar alls har det hittills inte hänt i världshistorien att ett folk uppnår bestående frihet innan det först finns etablerat ett ekonomiskt, kulturellt och bildningsmässigt välstånd i stora delar av befolkningen.

sverige är ett bra exempel.

Fundadores

Aktiv medlem
Finns väl massor av etiska dilemman kring att cykla MTB och all konsumtion. Jag anser att man på individnivå inte kan hålla koll på alla variabler. Förbjud giftiga ämnen, bojkotta länder som man anser vara olämpliga etc etc, men lägg inte över ansvaret på den enskilde konsumenten. Det är ett undflyende beteende från vår politiker som jag inte tycker är acceptabelt (men nu hamnade vi visst i en politisk diskussion så jag stannar där och sticker ut och cyklar istället).

perzzon

Aktiv medlem
Finns väl massor av etiska dilemman kring att cykla MTB och all konsumtion. Jag anser att man på individnivå inte kan hålla koll på alla variabler. Förbjud giftiga ämnen, bojkotta länder som man anser vara olämpliga etc etc, men lägg inte över ansvaret på den enskilde konsumenten. Det är ett undflyende beteende från vår politiker som jag inte tycker är acceptabelt (men nu hamnade vi visst i en politisk diskussion så jag stannar där och sticker ut och cyklar istället).
Att det inte är individens ansvar (om det kan man säkert dividera länge iofs) gör ju inte att det är ointressant eller fel för individen att försöka optimera sin påverkan åt det håll man nu önskar att "systemet" borde driva åt.

Snuten

Aktiv medlem
Att det inte är individens ansvar (om det kan man säkert dividera länge iofs) gör ju inte att det är ointressant eller fel för individen att försöka optimera sin påverkan åt det håll man nu önskar att "systemet" borde driva åt.
Vad består "systemet" av? Jo en massa individer. System som fungerar kräver att man ger upp det individuella. Är det inte just det man eftersträvar i ett visst land långt borta i öster?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nu fick jag tag på kalender för år 2021!

På vår lokala asiat-supermarket har de varje kalendrar man kan ta. Det finns olika teman, landskap, budha-bilder och thailändska damer med klänning. Tycker den sistnämnda brukar vara att förera i mancaven så det fick bli en sådan till nästa år också! Lite mer politiskt korrekta än vissa andra damkalendrar man har sett :)

_1030458.jpg

Förra årets som sitter uppe nu:

_1030464.jpg

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
För MTB ramar verkar det svårt att undvika Kina, men jag har komponenter (styre och sadelstolpe) tillverkade i Tyskland. Bike Ahead Composites. De har även tillverkat mindre serier av ramar, men inte under eget varumärke och inte riktat till privatpesoner. När jag cyklade för Stöckli byggdes proffsteamets (Jolanda och Matt Flückinger) ramar där. Det var tydligen ohemult dyrt och inte gångbart för att sälja på hemmamarknaden i Schweiz.

freddes

Medlem
Gäller lite att våga också, jobbar själv med en produkt som tillverkades i Kina. Nu plockades den hem för två år sedan, mitt mål var att få ner priset, vilket vi lyckades med.
När den producerades i Kina så hade den höga kvalitetsproblem vilket inte är ok inom med-tech.
Synsam flytta ju hem sin produktion också.
Samtidigt ser jag bolag som vill spruta ut de billigaste som finns. På mitt förra jobb köpte vi hem EVM-produkter, fick man produkten stämplad med Anderson dekal, lådans utsida var Biltema och insidan var ICA typ.

Men på mitt nya jobb är vi stolta över att ha lyckats få ner en produktion till kinapriser samt höjt kvaliten enormt i jämförelse.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer