Mälaren runt 6:e augusti 2022

bigmollo

Aktiv medlem
Nu på lördag arrangerar Fredrikshof cykelklubb tillsammans med Randonneur Stockholm ett av de äldsta och mest klassiska cykelloppen, Mälaren runt.
Det finns olika fartgrupper (med ledare) att hänga med men det går självklart att cykla ensam eller med sina närmaste vänner i en egen grupp.

För den som vill spänna bågen ytterligare så finns även Rudolpf Lewis awards. Där cyklar man solo och om man klarar loppet på under 10:42:39 som är Rudolphs vinnartid från OS-loppet 1912.
Om ni vill få en fin dag på cykeln nästa helg så kan ni läsa mer om Mälaren runt här: https://www.fredrikshof.se/vara-lopp/malaren-runt/
Anmälan är öppen till på torsdag.

Sk_rmavbild_2021-06-16_kl._19.57.21.jpg

bigmollo

Aktiv medlem
Enligt reglerna för Rudolph Lewis ska man köra individuellt. Dessa två verkar ha kört tillsammans. Jag antar att det är OK då de fått sina medaljer?
De körde solo men det var några stökiga vägarbeten på slutet så de kom ifatt och cyklade bredvid varandra den sista biten. Inga konstigheter. Jag följde efter och höll koll.

Mange.

Aktiv medlem
Ricard sa att man inte fick använda tempopinnar, stämmer det? Jag hittar inget på hemsidan om det, bara att en linjecykel ska användas

Mange.

Aktiv medlem
Gissar att du har svaret i ”linjecykel” och hur den definieras av SCF/UCI.
detta tillägg kom ju till efter att liggcykel/velomobil defilerade hem medaljer. Så tycker absolut det kan vara tydligare vad som gäller. Får jag som tekniskt sett har en gravelbike försöka mig på RLA?

GoranS

Aktiv medlem
detta tillägg kom ju till efter att liggcykel/velomobil defilerade hem medaljer. Så tycker absolut det kan vara tydligare vad som gäller. Får jag som tekniskt sett har en gravelbike försöka mig på RLA?
Grundtanken gissar jag är att man inte vill att utrustningen ska ge enorma fördelar jämfört med det material som användes 1912 samtidigt som man inte vill göra det hela till en veterancykelgrej och därigenom exkludera så många att RLA i stort sett vore en teoretisk kuriositet. Baserat på det har jag svårt att tro att en gravelbike skulle förbjudas. Detsamma om du kommer med en mtb, fatbike, bmx, etc. Min gissning är att linjecykelkravet mer ska ses som att det är en övre gräns för hur ”effektiv” cykeln får vara.

ooms

Aktiv medlem
Att motionärer idag klarar att köra på den tid som gav os-guld 1912 gissar jag till stor del beror på just enorma fördelar jämfört med det materiel som användes 1912 😏
Men nån gräns får man ju dra...

F.ö. är det ju ytterst sällan tempostyren eller pinnar är tillåtna på motionslopp, vilket MR tydligen är sanktionerat som. Dock skall sådana begränsningar anges i inbjudan enl SCF:s regler för motionslopp.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att jag ett år sett en tempocykel gå för RLA. Vet inte om det lyckades. Hursomhelst handlar det väl mest om säkerhet i klunga på motionslopp. Svårt att se att ensam RLA-aspirant utgör en säkerhetsrisk. Så om man drar gränsen för teknisk fördel där man tillåter tempocykel, får aspiranten då inte bli trött och ansluta en klunga eller? Att liggcykel/velomobil gör kaos med rekordet var ju inte direkt oväntat.

GoranS

Aktiv medlem
M.a.o. är det en fördel att ha samma regler för de som kör RLA och de som kör vanliga MR. Då kan RLA-åkare som avbryter det försöker utan problem hänga på en vanlig grupp.

Ilritorno

Aktiv medlem
Träningsmetoder och tiden elitcyklister har möjlighet lägga på sin idrott har också utvecklats enormt. Under tidiga 1900-talet var väl eliten i mycket att jämföra med dagens mer vältränade motionärer. I den mån man kan tala om nån träningsmetod 1912 bestod de väl främst i att få så många mil i benen som möjligt. Mer sofistikerade träningsmetoder inom cykling kom ju först på 70-talet

BJS

Aktiv medlem
M.a.o. är det en fördel att ha samma regler för de som kör RLA och de som kör vanliga MR. Då kan RLA-åkare som avbryter det försöker utan problem hänga på en vanlig grupp.
Men på normalrando är väl iaf tempopinnar okej? Iofs använder jag bara dem om man blir lämnad till vargarna.

GoranS

Aktiv medlem
Men på normalrando är väl iaf tempopinnar okej? Iofs använder jag bara dem om man blir lämnad till vargarna.
Korrekt. Det finns inget förbud på vanliga randolopp. Mälaren runt är ju dock inget randolopp och det är Fredrikshof som sköter det evenemanget. Då sätter de reglerna och nu hade de tydligen sagt linjecykel.

BJS

Aktiv medlem
Korrekt. Det finns inget förbud på vanliga randolopp. Mälaren runt är ju dock inget randolopp och det är Fredrikshof som sköter det evenemanget. Då sätter de reglerna och nu hade de tydligen sagt linjecykel.
Oki, men linjecykel med lösa pinnar är okej? Äh skall inte be dig svara - kollar upp själv till nästa gång. MR måste jag bara cykla!

Topp