Magura MT7, skivan tar i beläggen.

implor

Aktiv medlem
Hel nya bromsar och absolut noll glapp att tala om på någon sida. Förslag?

55CB1F57-C43B-46CE-B418-27E604EBC122.jpeg

implor

Aktiv medlem
Ser ut som att kolvarna på åtminstone ena sidan (höger) inte är fullt tillbakadragna. Ta ur beläggen, pressa tillbaka helt (på båda sidor) och rikta sen in bromsoket.
Vad hindrar att de lägger mot igen?
Alltså går ut för långt nästa gång jag trycker på bromsen?

NLC

Aktiv medlem
Vad hindrar att de lägger mot igen?
Alltså går ut för långt nästa gång jag trycker på bromsen?
Givet att det inte är "sticky pistons" (vilket vore osannolikt på nya ok) så backar kolvarna tillbaka samma längd som de trycks ut och på samma sätt som när man byter från slitna belägg till nya kan man behöva backa tillbaka kolvarna om man t.ex . råkat klämma på handtaget utan skiva mellan.

Berk

Aktiv medlem
När jag Googlar Magura mt7 ser det nästan precis samma ut som på din, så ingen klar fel på en högersidan. Men det måste väl finnas en half mm utrymme.

Det ser dock ut som det finns ett lite glapp på vänstersidan av den silvriga linjen. Är du säkert på att du inte måste flytta öken lite till höger?

Berk

Aktiv medlem
Verkar var ett vanligt problem på just 4-kolv om man ska tro intrernetz....

Skulle tänka att 4-kolv har mindre marginal. Men prova att centrera mycket precis och kör! Centrering är inte enkelt. Ofta när jag centrerar perfekt och efter skruvar fast då tar den i. Man måste hålla öken riktigt på plats när man skruvar fast.

implor

Aktiv medlem
Om de centrar dåligt kan det hjälpa att rulla cykeln med halvspända ok.
Ska ta en tur idag och hinner inte rikta dom. Alltså hjulet snurrar men inte 100% fritt. Tyvärr så gör sig inte ok sig fritt trotts att man lossar på skruvarna. Så det som händer om du trycker in bromsen är att du lätt böjer skivan bara.

implor

Aktiv medlem
Skulle tänka att 4-kolv har mindre marginal. Men prova att centrera mycket precis och kör! Centrering är inte enkelt. Ofta när jag centrerar perfekt och efter skruvar fast då tar den i. Man måste hålla öken riktigt på plats när man skruvar fast.
Jo är alltid ett jäkla strul. Förstår inte att man inte levererar med någon typ av hjälpmedel för centrering. Sett någon som viker papper runt skivan för att skapa jämt gap på både höger och vänster sida.

jonte987

Aktiv medlem
Ska ta en tur idag och hinner inte rikta dom. Alltså hjulet snurrar men inte 100% fritt. Tyvärr så gör sig inte ok sig fritt trotts att man lossar på skruvarna. Så det som händer om du trycker in bromsen är att du lätt böjer skivan bara.
Låter skumt att inget passar.
Om det är så får du borra/fila oken eller som någon skrev slipa eller slita ner beläggen.
Sen finns det iofs skivor med olika tjocklek också.

De jag hade problem med vred sig under centrering men det löste sig genom att rulla hjulet under processen. Andra brukar borra samma ok.
Lägga papper emellan låter bra. Testa det.

Berk

Aktiv medlem
Jo är alltid ett jäkla strul. Förstår inte att man inte levererar med någon typ av hjälpmedel för centrering. Sett någon som viker papper runt skivan för att skapa jämt gap på både höger och vänster sida.

Jag brukade tar i handtaget när jag monterade, men kraften räcker ofta inte för att hålla öcket centrarad när jag skruvar fast. Nu tittar jag på glapp på vänster och höger och förskjuter öket minimalt när jag skruvar fast flera gånger tills det stämmer.

skier

Aktiv medlem
Jag har mt5 fyrkolvsok som jag haft i ganska många år utan problem, men man får trycka tillbaka kolvarna när man byter belägg. Fungerade det inte att trycka tillbaka kolvarna? Jag brukar ta loss beläggen och hjulet och trycka med ett däcksjärn i plast, bara se till att trycka rakt så det inte blir byrålådseffekt. Ev kan man behöva motionera kolvarna lite genom att trycka ut dem med handtaget, trycka in med däckjärnet igen osv tills de går lätt.

För att centrera skivorna fick jag en sån här av en kompis för ett tag sen, de gör det lite lättare/snabbare att få bromsar som inte tar i skivorna, men det ska förstås gå utan.

1620110140831.png

implor

Aktiv medlem
Jag har mt5 fyrkolvsok som jag haft i ganska många år utan problem, men man får trycka tillbaka kolvarna när man byter belägg. Fungerade det inte att trycka tillbaka kolvarna? Jag brukar ta loss beläggen och hjulet och trycka med ett däcksjärn i plast, bara se till att trycka rakt så det inte blir byrålådseffekt. Ev kan man behöva motionera kolvarna lite genom att trycka ut dem med handtaget, trycka in med däckjärnet igen osv tills de går lätt.

För att centrera skivorna fick jag en sån här av en kompis för ett tag sen, de gör det lite lättare/snabbare att få bromsar som inte tar i skivorna, men det ska förstås gå utan.

Visa bilaga 486606
Ska springa ner på lunchen å kolla om lokala cykelbutiken har något liknande. kan lätt bygga ett själv men har inte tid. Plasten från en glass bunke borde vara ganska perfekt i tjocklek.

jonte987

Aktiv medlem
Då är det nog rätt belägg så är det rimliga skivor och ramen är rak så får man nog anta att det går att få att fungera.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Kan vara att systemet är överfyllt med olja så att kolvarna inte kan åka tillbaka in i oket så långt som dom ska.
Testa att lossa skruven på pumpen innan du trycker tillbaka kolvarna så att den överflödiga oljan kan rinna ut.
Sen är Magura oken eländiga att centrera men funkar grymt bra när man fått det rätt.
Jag brukar lossa en skruv i taget och knacka försiktigt till den sidan är perfekt och sen göra samma med den andra skruven.

implor

Aktiv medlem
Kan vara att systemet är överfyllt med olja så att kolvarna inte kan åka tillbaka in i oket så långt som dom ska.
Testa att lossa skruven på pumpen innan du trycker tillbaka kolvarna så att den överflödiga oljan kan rinna ut.
Sen är Magura oken eländiga att centrera men funkar grymt bra när man fått det rätt.
Jag brukar lossa en skruv i taget och knacka försiktigt till den sidan är perfekt och sen göra samma med den andra skruven.
Kan vara du har rätt. Kapade slangarna så det kan vara för mycket olja i nu.

NLC

Aktiv medlem

Intressant, min erfarenhet är tvärtom - de modeller jag har haft (MT4, MT8) har lika lätta att centrera som Shimano (Deore, SLX) och betydligt lättare än t.ex. flat mount LVG-ok som t.ex. SRAM Force & Shimano RS805.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Intressant, min erfarenhet är tvärtom - de modeller jag har haft (MT4, MT8) har lika lätta att centrera som Shimano (Deore, SLX) och betydligt lättare än t.ex. flat mount LVG-ok som t.ex. SRAM Force & Shimano RS805.
Det kan ju bero på att både mt4 och mt8 är tvåkolvs ok och det här gäller mt7 med fyrkolvsok.

NLC

Aktiv medlem
Det kan ju bero på att både mt4 och mt8 är tvåkolvs ok och det här gäller mt7 med fyrkolvsok.
Jag ser och vet att MT7 är 4-kolvsok men som du skrev det så verkade du mena alla Magura-ok - inte just specifikt dessa. Menade du att MT7 svårare att centrera än t.ex. Shimanos 4-kolvsok som t.ex BR-M8020?

Anders Lantz

Aktiv medlem
Jag ser och vet att MT7 är 4-kolvsok men som du skrev det så verkade du mena alla Magura-ok - inte just specifikt dessa. Menade du att MT7 svårare att centrera än t.ex. Shimanos 4-kolvsok som t.ex BR-M8020?
Ja helt klart. Men det är det värt med tanke på att dom är så grymt mycket bättre än Shimanos skräp bromsar.

Berk

Aktiv medlem
Ställde handtagen uppåt och pressade i kabeln med handtaget överfyllt med olja. Kanske tycker i några ml för mycket då (dvs att jag pressade ut ok när jag tryckte i slangen). Ren gissning!

Hmm, nu jag tänker på det tror jag att det skulle kunna vara möjligt att en liten bit av olja fångas emellan nya oliven och ingång av reglaget. Det skulle kunna ger problem när reglaget var fylld till max. Jag har dock aldrig haft deg problem och jag har kapad ofta Magura bromsar.

Men det är väl enkelt att prova. Sett reglaget rätt, skruv öppen och trycka tillbaka kolverna i öket.

manneblask

Aktiv medlem
Shigura är väl en poppisgrej annars :) Sen kanske man inte kan jämföra 2-kolvs Shimano med 4-kolvs Magura. Kör själv 4-kolvs SLX (nya) och gillar de mer än Hope E4 som jag körde innan.

Att trycka in kolvarna med luftningsskruven öppen på handtaget löser problemen som du har på Shimano i alla fall.

Jag har en sånhär, använd en gång och kan ärligt säga att den sög.
1620210500033.png

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Jag köpte ett såndätr stort bladmått, ett blad på varje sida, mellan skiva och belägg, som man ska ha när man riktar in oket mot skivan, inte var det någon revolution direkt, men gav ett bra startvärde som jag sen fick fippla till för hand med ficklampan för att kolla spel på bägge sidorna.

Kimpa951

Aktiv medlem
Dum fråga kanske. Men är det Magura skivor på? Magura brukar tyvärr inte funka helt optimalt med Shimano skivor eftersom dom är lite tjockare...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer