Maighelpasset 2415 öh

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
Har just fixat till lite bilder, för en tilltänkt websida, från en episk tur ovanför Andermatt, med klättring först på väg till Oberalppasset o sedan vidare över Maighelpasset.

Andermatt1.jpg

Andermatt Camping

Oberalppass.jpg

Oberalppasset

Resten i serien är från leden över Maighelpasset

Maighelspass1.jpg
Maighelspass2b.jpg
Maighelspass3.jpg
Maighelspass4.jpg
Maighelspass5.jpg
Maighelspass6.jpg
Maighelspass7.jpg
Maighelspass8.jpg
Maighelspass9.jpg
Maighelspass10.jpg
Maighelspass11.jpg

Var skitkul. Rekommenderas den som råkar ha vägarna förbi. Finns f ö en alldelse utmärkt cykelbutik, som säljer bättre hojar, och är hjälpsamma med kartor o råd om var det är juste att hoja.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Här någonstans går gränsen för när jag börjar grina och man kan se färgskiftningar i ansiktet av avundsjuka:-)

Mycket vackra bilder
/Oscar

Wilier

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Tittar på skärmen.......

....tittar ut.....

...........gråter en skvätt.........

spinning är kul, spinning är kul, spinning Är kul

Steelisreal

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
All together now: Ja e så avunsjuk ja e så avundsjuk....

Som alltid jättefina bilder från er

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:

Steelisreal

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Läckert. Men hur får ni med er tältet? Ryggorna
> ser så små ut och cyklarna är lyckligt
> väsk-befriade?

Mercabussen står runt hörnet:-)

ha det
Jan

bigmollo

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Tar med de bilderna i minnet när jag cyklar hem nu.
Jag mår verkligen dåligt när jag ser dina bilder Per. Vackert!!
/Johan

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
erik h skrev:
> Läckert. Men hur får ni med er tältet? Ryggorna
> ser så små ut och cyklarna är lyckligt
> väsk-befriade?

I Californien 2004 http://www.lowdin.nu/MTB/California/MTB_in_California.htm insåg vi att vi hade gjort vårt på väg, att vi var less på att ligga o mala dag ut och dag in på landsväg, att det skulle bli mycket mer singletrack som vi åkte bil fram till stigen, så förra sommaren bilsemestrade vi. Det kommer en reserapport så smångingom. Ser ut att bli bilsemester i sommar också, fast i USA.

Inget principiellt mot långcykling. Men ska vi göra det igen ska det vara någonstans med vackra vägar och lite trafik, typ Ladakh i Indien eller Laos eller Tibet.

FSR, nej det är ett Hilleberg, Namatj GT. Är inne på vårt andra. Det är ett lätt, stryktåligt, bergtält, som rymmer två hojar i absiden.

Markus F

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Per och Elisabeth, era bilder och texter var en stor inspiration för mig för några år sedan och gjorde att jag själv vågade mig ut i Alperna.
Nu är det väl bara att konstatera att gammal är äldst och att ni än en gång visar vägen. Nästa gång blir det Schweiz för min del.

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
Markus F skrev:
> Nästa gång blir det Schweiz för min del.

Schweiz är helt klart Europas ledande MTB-land. Har skitbra cykelbutiker, ofta med verkligt exklusiva ramar och komponenter i lager (typ CK styrlager o nav). Det är Schweizarna själva som köper. Det ges ut en särskild kartserie med singletrack utmärkt. Finns flera bra www-sidor också http://www.mtb.tourfinder.net/tour/browse/country/205/Schweiz.html
http://www.rhone.ch/biken/index.htm

Det är faktiskt, till skillnad från vad många tror och hävdar, inte dyrare än andra länder. Vissa saker är betydligt billigare, t ex campingplatser och bensin, inte heller är det dyrare med oundgängligheter som öl o mat.

Och, Mattel, den sista björnen sköts lär ha skjutits 1904 i Graubünden. Men nyligen ska brunbjörn ha siktats i Val Müstair. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4720185.stm Tydligen invandrad från Slovenien.

Mathias

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Must - not - kill - self !

Det är sådana där bilder som får mig att ifrågasätta mitt liv. Det borde vara varningsflagga på Pers trådar. Och det är inte första gången jag känner så...

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
Mathias skrev:
> Det borde vara
> varningsflagga på Pers trådar.

Det kan ju alltid använda "dölj användarens inlägg" funktionen ;)

Peter_K

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Andermatt är rätt schysst på vintern också :-)
imgp1561.jpg

Fast sikten i lördags var lite sämre jämfört med hur ni verkade haft det. Grymma bilder!

Senast redigerad av en moderator:

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
När det är vackert väder är det suveränt. Däremot inte så kul när det regnar, eftersom det blir för kallt o halt att hoja.

anderski

Aktiv medlem
Maighelpasset 2415 öh
Oj, grymma bilder!

Det kanske är Schweiz man ska åka till i sommar!

Hur är det om man inte vill bo i tält, finns det rum att hyra hos privatpersoner ?

/Anders

Per

Ny medlem
Maighelpasset 2415 öh
anderski skrev:

> Hur är det om man inte vill bo i tält, finns det
> rum att hyra hos privatpersoner ?

Schweiz har en lång o djup tradition av att driva hotel o pensionat, så att det finns ett stort spann från femstjärnigt till sovsal på vandrarhem. I vissa byar o småstäder finns motsvarigheter till B&B, känns igen på skyltarna "Zimmer Frei", och då kan det vara privat i den meningen att någon drygar ut andra inkomster genom uthyrning av ett eller ett par rum. Då kan det vara billigt.

Prisbilden i Schweiz är växlande. Att tälta är billigt, billigare än i Italien, bensinen är också billig. Man får betala en vägavgift, på 40 CHF, ca 250 SEK, för att alls få köra i Schweiz, å andra sidan finns inga vägavifter, på italienska o franska motorvägar tar de snudd på en euro milen. Hotel är ofta dyrt liksom resturangbesök.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer