Majestic/Alpha/Oiz/Spark eller Radon Skeen?

Granbark

Medlem
Hej! Tänkte köpa ny FS. Efter en del googlande har jag hittat några finalister som jag tror är fina cyklar allihopa. Jag kör i mellansverige och det blir väl cirka 50% grusväg/stor stig, 25% liten stig, 25% brötig stig. Finns det något klokt att säga om nedanstående cyklar för ändamålet? Jag tänker mig XT/GX som spec.

Allebike Majestic
+ Prisvärd
- Äldre geo?

Allebike Alpha
+ Prisvärd
- För mycket enduro för mitt körmönster?
- Lite tyngre

Orbea Oiz M20 TR
+ Prisvärd?
- Äldre geo?

Scott Spark 2022 RC Team
+ Modern geo
- Dyr...

Radon Skeen Trail CF 10 SL
+ Prisvärd
+ Modern geo
- Något tung?

Orbean och Scotten har jag möjlighet att provcykla, de övriga får bli en chansning om köp blir aktuellt...

Någon som har några kloka rekommendationer/erfarenheter/tips på ovanstående?

Tack på förhand!

Freddie L

Aktiv medlem
Fina hojar du tittar på, de är lite olika, men du blir säkert nöjd med vilken som.

Slänger in ett par utmanare nischade mot XC om du inte fastnar för/får tag i någon av de ovan. Spez Epic (obs ej Evo), BMC Fourstroke, Intense Sniper XC, Mondraker F-podium, Norco Revolver. Jämförbart med en Alpha kanske du kan kika på en Yeti SB100?

Lycka till med köp!

OskarLodin

Aktiv medlem
Det är inte ändrat till nya?
Vanliga sparken 17-21 hade 327mm, nya har 331,5mm. Gamla RC hade 319,5mm, nya har 330mm. Så klart märkbar höjning på RC men fortfarande lite lågt jämfört med andra alternativ t.ex. Top Fuel (343) och Cannondale Scalpel SE (345).

Jag har en Scott spark 2015 (324mm) och tycker att den låga höjden gör att man tappar momentum och självförtroende i teknisk terräng. Man nojjar och tar ett halvt tramptag istället för att bara mosa på.

Granbark

Medlem
Många bra svar, tack. Det jag är mest kluven till är det här med geometrin... Gör det någon skillnad för en lekman med en HA på 66-67 jmf med en på 69? Finns det några egentliga nackdelar med en för flack HA?

DanielS

Aktiv medlem
Gick från 68.5 till 66 HA, för en nybörjare som mig var skillnaden som natt och dag i självförtroende när det går utför. Nu var det fler skillnader än så (4 år mellan modellerna) men tror HA var en betydande del i upplevelsen.

Berk

Aktiv medlem
Olika styrvinkel gör en stor skillnad på hur cykeln beter sig. Det har inget att göra med lekman vs expert, förutom att man kanske inte är medveten om det som lekman.

Förutom om man tävlar i XC skulle jag rekommendera att undvika allt som är brantare än 67 grad.

Rovan

Medlem
Hej! Tänkte köpa ny FS. Efter en del googlande har jag hittat några finalister som jag tror är fina cyklar allihopa. Jag kör i mellansverige och det blir väl cirka 50% grusväg/stor stig, 25% liten stig, 25% brötig stig. Finns det något klokt att säga om nedanstående cyklar för ändamålet? Jag tänker mig XT/GX som spec.

Allebike Majestic
+ Prisvärd
- Äldre geo?

Allebike Alpha
+ Prisvärd
- För mycket enduro för mitt körmönster?
- Lite tyngre

Orbea Oiz M20 TR
+ Prisvärd?
- Äldre geo?

Scott Spark 2022 RC Team
+ Modern geo
- Dyr...

Radon Skeen Trail CF 10 SL
+ Prisvärd
+ Modern geo
- Något tung?

Orbean och Scotten har jag möjlighet att provcykla, de övriga får bli en chansning om köp blir aktuellt...

Någon som har några kloka rekommendationer/erfarenheter/tips på ovanstående?

Tack på förhand!
Är ju ett Radon fanboy och gillar deras geo, har bara gott att säga om deras ramar. Vill väl påstå att vikten kanske är mer intressant om du ska köra långt/länge, men inget jag personligen lägger så stor vikt på, tänk på vad du lägger för sulor på hojjen och annat du kan påverka så spelar det kanske inte så stor roll vad cykeln väger "fabriks byggd" i längden. Viktigt som sagt är vad huvudsyftet för cykeln är...uppför, på flacken eller utför .

Berk

Aktiv medlem
Radon Skeen testades just i tyska Bike magazin. Den har bra komponenter och geometri. Dom testade en billigare version där dom sade att dämpningen bak inte var så känsligt, men det kan vara bättre på 10 SL. Ramen är tyng för en kolram. Den är också inte så styv. Många bryr sig inte om det, men nu jag har cyklat styva cyklar vill jag inte går tillbaka till mindre styva.

Rovan

Medlem
Radon Skeen testades just i tyska Bike magazin. Den har bra komponenter och geometri. Dom testade en billigare version där dom sade att dämpningen bak inte var så känsligt, men det kan vara bättre på 10 SL. Ramen är tyng för en kolram. Den är också inte så styv. Många bryr sig inte om det, men nu jag har cyklat styva cyklar vill jag inte går tillbaka till mindre styva.
Då så, då är den inte ett alternativ. 👍

Berk

Aktiv medlem
Då så, då är den inte ett alternativ. 👍

Det berör. Den fick 185,5 poäng av Bike, medan vinnaren Canyon Neuron fick 188,75 poäng. Men poängarna av tyskarna berör mycket på komponenterna och vikt. Kanske viktig på tyska stig. Men när jag började cykla stökig svensk stig insåg jag att komponenterna klart inte är viktigast här. Skulle föredrar Skeen över Neuron som har gammaldags geometri. Men jag skulle också välja bort Skeen pga för låg styvhet.

Rovan

Medlem
Det berör. Den fick 185,5 poäng av Bike, medan vinnaren Canyon Neuron fick 188,75 poäng. Men poängarna av tyskarna berör mycket på komponenterna och vikt. Kanske viktig på tyska stig. Men när jag började cykla stökig svensk stig insåg jag att komponenterna klart inte är viktigast här. Skulle föredrar Skeen över Neuron som har gammaldags geometri. Men jag skulle också välja bort Skeen pga för låg styvhet.
Mycket komponenter är ju slit och byt, men ramen får man ju leva med ett tag, så lite "sämre" komponenter i början gör nog inte så mycket, då dom förhoppningsvis byta ut när som är utslitna.

Ibland är det svårt, och då får man lita mer på magkänslan. Skeen är ju bara halv-kolfiber, bakterangeln är väl ALU?

Berk

Aktiv medlem
Mycket komponenter är ju slit och byt, men ramen får man ju leva med ett tag, så lite "sämre" komponenter i början gör nog inte så mycket, då dom förhoppningsvis byta ut när som är utslitna.

Ibland är det svårt, och då får man lita mer på magkänslan. Skeen är ju bara halv-kolfiber, bakterangeln är väl ALU?

Håller med.

Ja, Skeen är halv-kol.

Rovan

Medlem
Håller med.

Ja, Skeen är halv-kol.
Du har inte tittat på Banshee? Tycker dom är trevliga på pappret, köpte en HT ram och byggde en riktigt rolig stighojj, Deras Paradox v3 som jag byggde ihop i somras...sneglat lite på deras Spitfire som en FS stighoj, men kör ju en Radon Swoop 8.0 som jag gillar för tuffare cykling, även om min Banshee Paradox V3 HT klarar mycket tuffare terräng än vad man kan tro.

Berk

Aktiv medlem
Min inte om jag har tittat på den. Verkar riktig fin, förutom att vevlagret skulle vara för lågt för mig.

Jag är jättenöjd med min Bardino. Men nu är vi OT.

Rovan

Medlem
Frugan rullar iofs på en SKEEN TRAIL CF 9.0, det enda jag kan tycka är lite "dåligt" är växlarna, 12-delat är så känsligt...annars är det en skön stigcykel/grusvägsmoppe, dock känns den inte lika robust som Swoopen, men det är ju två olika kategorier av cykel. Men som sagt tror inte du skulle bli missnöjd med en Skeen, vet inte vad prisskillnaden är mot Orbean eller Scotten är.

Granbark

Medlem
Ska ta mig en ordentlig titt på SKEEN men i nuläget lutar det mest åt antingen en Allebike Alpha XT (L) eller Canyon Lux Trail CF 6 (M). I mina ögon verkar det vara ganska lika cyklar?

Alphan har lite längre reach och hjulbas samt flackare HA. Alphan är också något dyrare men har ju också XT när Canyonen kommer med SLX i lägsta prisklassen.

Skiljer det något mellan dessa cyklar i praktiken eller är det hugget som stucket vilken jag väljer?

1629926272166.png

Rovan

Medlem
Ska ta mig en ordentlig titt på SKEEN men i nuläget lutar det mest åt antingen en Allebike Alpha XT (L) eller Canyon Lux Trail CF 6 (M). I mina ögon verkar det vara ganska lika cyklar?

Alphan har lite längre reach och hjulbas samt flackare HA. Alphan är också något dyrare men har ju också XT när Canyonen kommer med SLX i lägsta prisklassen.

Skiljer det något mellan dessa cyklar i praktiken eller är det hugget som stucket vilken jag väljer?

Visa bilaga 508651
Som jag skrev tidigare i tråden, ramen är viktigare än komponenterna som man sliter ut och byter, det gör du ju inte med ramen, den har du tills du byter cykel helt...

Berk

Aktiv medlem

2 grad i gaffelrörsvinkel gör mycket. 2 cm längre reach behövs för samma distans mellan sadel och styre med brantare sadelrörsvinkel. Alpha har mycket längre hjulbas. Alpha kommer att bli mycket bättre i stök, framförallt utför, men också brant uppför, medan Canyonen är lite snabbare på slättare stig med skarpa kurvor. Så jag skulle säga att valet berör på vilken typ av stig du kommer att köra mest.

Barometer

Aktiv medlem
Du kanske redan har bestämt dig så det här kommer sent, men YT Izzo har inte nämnts tidigare i tråden.
Den ser ut att passa in på din önskelista.

attbresinhand

Aktiv medlem

Granbark

Medlem
Hur är det med den långa reachen på alphan med avseende på komfort på längre xc-turer, tänker mig att det blir en ganska framåtlutad sittposition? Är det bekvämare med kortare reach och mer upprätt sittställning? Jämför främst med lux trail här i min strlk som har 20 mm kortare reach.

Berk

Aktiv medlem
Hur är det med den långa reachen på alphan med avseende på komfort på längre xc-turer, tänker mig att det blir en ganska framåtlutad sittposition? Är det bekvämare med kortare reach och mer upprätt sittställning? Jämför främst med lux trail här i min strlk som har 20 mm kortare reach.

Avstånd mellan sadel och styre är samma på både cyklar (Alphan har är brantare sadelrörsvinkel). Skillnaden är att vevlagret är 20 mm längre bak. Gissar att styret sitter ungefär på samma höjd, så man sitter inte mer, eller mindre, framåtlutad. Det antar att längden av styrstammen är samma.

Topp