Manitou Mattoc Comp, ingen rebound!

Oskwen

Ny medlem
Hallå!
Första inlägget!! 😎

har ingen rebound i min comp, har plockat isär den och bytt olja men kan inte se nått.
det här är första gången jag skruvar framgaffel så behöver hjälp med att hitta felet.

vad gissar ni på? hjälp

mvh oskar

jofahjalm

Aktiv medlem
Hade du dämpning när du flyttade dämparshaftet för hand? Du borde ju hitta något om du skruvar isär den och vet vad du gör.

Oskwen

Ny medlem
När jag ”lufta” den så var det inte mycket till dämpning.
När jag hade den isär så blåste jag i skaftet och kunde stänga av den ventilen med juster skruven. Tror du det kan ha nått med schimsen o göra? Jag plocka isär shimsen för att kolla men hitta inget. Sätte ihop det igen som det satt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag kan inte alls föreställa mig vad det är du beskriver. Har du tömt dämparen på olja och försökt fylla den utan att röra shaftet?

Oskwen

Ny medlem
Jag körde skaften fram och tillbaks flera gånger när jag skulle lufta.
när jag var klar skruva jag på toppen (kan inte alla förkortningar) och körde skaften fram och tillbaka igen.
Tyckte då att allt gick för lätt som innan.
men tänkte att det kanske gör skillnad när allt är ihop satt men det gjorde det inte.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag vet inte vilken dämpare du har. Jag har matchete-dämparen i min Mattoc, men det är 87 mm på båda.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är returdämparen du grejat med va, dvs den som sitter i botten på högra benet? Den borde inte vara beroende av att oljan är på rätt höjd eftersom den sitter i botten på gaffeln. Kompressionsdämparen däremot, den är beroende av det. Men dår låg ju inte ditt problem..

Lägg upp bilder så vi förstår vad du pratar om 🙂

sdx

Aktiv medlem
1 retur stacken står öppen.
2 kolvringen på returkolven skadad.
3 längs gående ripor i inner benet.
Det är mina tankar om den gafflen då den inte har samma uppbygnad som pro.

Oskwen

Ny medlem
Jag ska plocka ner den igen i efter middag. Jag såg inga repor i benen och kolvringen va de inget synlig skada på heller.
jag gissar på ditt nr 1 med. återkommer med bilder i kväll.
Mvh oskar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer