Manitougafflar: räcker en vanlig 8 mm hylsa?

Atakua

Aktiv medlem
Kanske finns det en Manitougaffelägare här på forumet som servat sin gaffel själv och kan tipsa om en sak?
Det finns en så kallad "Manitou Mattoc Service Tool Kit" som behövs för att serva en rad Manitou gafflar. Den uppsättningen kostar 52 € utan frakt:

1603178167785.png

Den 24 mm hylsan (till vänster) används för att meka med volymjusteringar, det skadade kassettverktyget (i mitten) är för att ta dämparen av. Till sist finns det en 8 mm hylsa (till höger på bilden) med förtunnad ytterdiameter för att skruva loss ett gaffelben.

Jag har redan fått en 24 mm hylsa; kassettverktyget kan ersättas med ett knep enligt ett svar av en Manitou representant (och behövs inte om man bara byter olja). Det som jag saknar är den sista biten.
Nu vill jag inte betala massor pengar för en jävla 8 mm hylsa. Jag har en vanlig 8 mm hylsa och det verkar att den räcker för att starta lossna delarna. Men hylsan är säkert för tjock för att stoppas djupare in i hålet efter detta.
Mest sannolikt kan jag skruva saker av utan den förtunnade hylsan. Jag undrar om det skulle skapa några olösbara problem när det är dags att skruva allt ihop.

Jag har varken tillgång till slipmaskin eller svarv, annars hade jag slipat min befintliga hylsa tills den passar. Att sitta och fila den med en fil ser inte lovande ut. Finns det andra knep?

sdx

Aktiv medlem
8 mm den behöver du specialen eller en nersvarvad 8 mm
Och det är en till kasset shimano sen en vanlig hylsa eller skiftnyckel till att öppna med.

Earlslick

Aktiv medlem
Jag har varken tillgång till slipmaskin eller svarv, annars hade jag slipat min befintliga hylsa tills den passar. Att sitta och fila den med en fil ser inte lovande ut. Finns det andra knep?
Tillgång till skruvdragare eller ännu hellre en nätdriven borrmaskin?
I med hylsan och fram med filen.

Atakua

Aktiv medlem
Tillgång till skruvdragare eller ännu hellre en nätdriven borrmaskin?
I med hylsan och fram med filen.

Det tänkte jag faktiskt på. Imorgon förmiddagen har jag inte mycket att göra, kan lika gärna försöka slipa med skruvdragaren. Jag är dock osäker att dess motor ska överleva mer än 5 minuter oavbrutet borrande utan att fatta eld. Batteriet kommer säkert inte att hålla längre än 10 minuter.

Atakua

Aktiv medlem

Skulle inte denna funka?

Wow, tack för tipset! Men jag är fortfarande osäker att den på bilden har tillräckligt tunna väggar för att duga i mitt fall. Jämför den med en bild tagit härifrån som visar en slipad hylsa som andra använde. Det finns knappast någon metall kvar:

1603219584992.png

Den hylsa som jag planerar att offra har 11,7 mm för ytterdiameter, vilket menar att jag behöver ta bort ~1,7 mm material.

Atakua

Aktiv medlem
Rapport på mitt slipexperiment, med bilder.

Hylsan innan tortyren:
IMG_20201021_072608.jpg

DIY sliphjul, alltså en fil inklämd mellan två brädor:

IMG_20201021_091617.jpg

Den roterande anordningen. From vänster till höger: skruvdragare, adapter 1/4" sexkant till fyrkant, 8 mm hylsa under slipning, 8 mm invändig sexkanthylsa, förlängare 1/4" fyrkant för att hålla med andra handen.

IMG_20201021_091654.jpg

Hylsan efter ~10 minuter slipning då var batteriet i skruvdragaren slut:

IMG_20201021_093224.jpg

Mätningar:
1. Hylsans ytterdiameter före slipningen: 11,7 mm
2. Hylsans ytterdiameter efter slipningen: varieras mellan 11,4 mm och 11,7 mm.

Alltså jag har presterat nästan ingenting. Målet är att slipa ner till 10,0 mm, alltså extra 50 minuter slipning i nuvarande takt.

Erövrade lärdomar:
1. Jag behöver till slut skaffa mig ett skruvstäd
2. Jag behöver en grövre fil
3. Torx är mycket bättre än sexkant och kan utstå högre vridmoment utan att strippa skruvhål. Samtidigt kan T25 få loss en skruv med skadat 4 mm sexkantshål.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Skruvstäd ja, grövre fil undrar jag. Trycket blir nog inte samma som när man använder den som det är tänkt?
Fila den manuellt sexkantig och sen slippa till den antingen med filen eller smärgelduk?

jonte987

Aktiv medlem
Blir sandpapper bättre för jobbet? Jag tror att jag kan spika en bit på brädan och sedan slipa hylsan mot detta.
Jag är ingen supermekaniker som några av de andra killarna men jag kan tänka mig att det inte blir optimalt som du gör nu. Jag hade i alla fall testat med duk och funkar inte det så fila ner den manuellt först.

Om du nu inte kan väcka nån av killarna som verkligen har kompetens att bidra med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer