Marin Presidio 3 eller något bättre?

MaxyMax

Ny medlem
Tänkte investera i en ny cykel efter att hela mitt liv tagit över familjemedlemmars tidigare åk. Cyklar mest i stan och lite stigar etc. Kan tänka mig lägga 20-25 000 om det är värt det.

Har researchat senaste månaden och är intresserad av remdrift och skivbromsar. Annars räcker det med att den är lätt och snygg.

Hade mina ögon på en Cube Editor som prickade av de mesta för mig, men hittade ni även Marin Presidio 3. Största skillnaden verkar vara CDN vs CDX, och 8 vs 11 växlar.

Det jag undrar egentligen är om de skillnaderna väger upp för nästan dubbelt pris?

Andra cyklar jag kollat på är BMC Alpenchallenge 01 ONE och Canyon Commuter 7.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag har en Cube Editor med 11-växlad Alfine och sambon en Hyde Race med 8 växlar. Jag skulle välja Alfine över Nexus alla dagar, och 11-växlad över 8-växlad. På den 8-växlade börjar jag trampa luft nånstans vid 25-30 km/h.

Var hittar du aktuellt pris på de två modellerna?

MaxyMax

Ny medlem
På Bikster, visserligen inte i lager. 11 000 respektive 20 000.

Tack för input! Hur gillar du Editorn i övrigt? Och känner du att de 11 växlarna räcker?

MagerValp

Aktiv medlem
Det är nog låtsaspriser på bikester, listpris för Editorn är ca 17 och t ex cykelkraft har haft den för 16. Jag köpte min på rea för några år sedan för 13-14 nånting och är toknöjd med den. Remdrift är i det närmsta underhållsfritt och cykeln känns kvick och lätt. Skall jag hitta något negativt så är det väl att M615-bromsarna som min kom med kändes lite svampiga, men det är ju M6000 på årets modell så det är säkert bättre. Jag uppgraderade just till 180 mm-skivor, men det var mest för skojs skull.

11 växlar räcker ju och blir över på en pendlare, det är väldigt sällan jag ligger på 10 eller 11. Med bra kadens pratar vi ju nånstans runt 40 km/h då, så det är väl mest i nedförsbacke eller med bra medvind.

Däcken verkar tyvärr ha nedgraderats på årets modell till Schwalbe G-One Allround, men kränger du på ett par Schwalbe Marathon Supreme så rullar den som en dröm!

“Annars räcker det med att den är lätt och snygg.” Då föreslår jag:

Okej den är inte lika snygg och ren som Editorn men… Finns hemma i strl M om det passar. Inte remdrift men Ultegra-nivå på växlarna och vevparti, hyfsat lätt (ca 9,7 kg) jmfrt med 11.5 kg för Editorn (och BMCn).

Oavsett vad du väljer, se till att ha riktigt bra lås och en säker plats att förvara/låsa fast den på (helst i lägenheten/huset för försäkringens skull). En cykel i den nämnda prisnivån är högvilt för tjuvar…

MaxyMax

Ny medlem
Stort tack för all input! Blir nog förmodligen en Editor i slutändan då.

Hade tänkt slänga på slanglösa däck så småning om, så om de som sitter på inte håller måttet är det inte någon big deal.

Och lås ska absolut investeras stort i!

salvion

Medlem
Stort tack för all input! Blir nog förmodligen en Editor i slutändan då.

Hade tänkt slänga på slanglösa däck så småning om, så om de som sitter på inte håller måttet är det inte någon big deal.

Och lås ska absolut investeras stort i!
Hej har du hittat någon återförsäljare på den? jag hittar ingen som har den

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer