marino bikes the tråd!

Velocipeden

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Screenshot_20220417-173806.png
Bra flyg i Marino "Monstret".

Testar Mullet och det har ju sina för och nackdelar.

(Allt grön försvinner i den uppladdade bilden, miniatyren har t.ex en DVO gaffel i tydlig grön kulör...skümt...)

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Ja det tar lite tid, beställde i augusti och den verkar klar för att skickas nu, fick påminna dem lite, de sa att förseningen berodde på att guldfärgen var slut, skulle ha guldfärg till loggan, fick ta svart istället. Så landar väl på 40 veckor totalt då kanske. Har redan nästa på ritbordet 😅

Bilagor

• IMG_20220505_113359.jpg
    IMG_20220505_113359.jpg
    300.8 KB · Besök: 61

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Nu är cykeln klar, fick betala 1200kr totalt i tull+moms. Trodde den skulle kännas jättestor med 510 i reach för mina 184cm men känns helt ok, Lee McCormacks RAD för mig är 822,48mm(om man tror på hans pseudovetenskapliga metoder ;)), vilket stämmer hyfsat bra(inom 5mm), mätt mellan BB och handtagens skärningspunkt, som typ hamnar mitt i toppskruven, 35mm styrstam. Ganska hög BB fixar ett ok RAD, bara -23mm BB drop. Ramen ligger väldigt nära pipedreams the full moxie i geometri. Inte hunnit prova den så mycket än men känns väldigt kul änsålänge, känns smidigare än jag trodde den skulle va.

Bilagor

• IMG20220624102038.jpg
    IMG20220624102038.jpg
    1.9 MB · Besök: 126
  • image-1.png
    image-1.png
    43.9 KB · Besök: 121

Stefan_R

Medlem
marino bikes the tråd!
Nu är cykeln klar, fick betala 1200kr totalt i tull+moms. Trodde den skulle kännas jättestor med 510 i reach för mina 184cm men känns helt ok, Lee McCormacks RAD för mig är 822,48mm(om man tror på hans pseudovetenskapliga metoder ;)), vilket stämmer hyfsat bra(inom 5mm), mätt mellan BB och handtagens skärningspunkt, som typ hamnar mitt i toppskruven, 35mm styrstam. Ganska hög BB fixar ett ok RAD, bara -23mm BB drop. Ramen ligger väldigt nära pipedreams the full moxie i geometri. Inte hunnit prova den så mycket än men känns väldigt kul änsålänge, känns smidigare än jag trodde den skulle va.
Snyggt cykel.

Hur mycket väger ramen? Är väldigt nyfiken vart en Marino fullsuspension landa.

Gordon

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Snygg! En blå intend gaffel skulle passa fint. Sadelstolpen med drop har jag inte sett någon blå anodiserad.
Spank vibrocore styren har jag varit grymt nöjd med, passar snyggt på den ramen.
Också nyfiken på ramvikten

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Snyggt cykel.

Hur mycket väger ramen? Är väldigt nyfiken vart en Marino fullsuspension landa.
Tack! Många färger blev det, kul ändå. Har tyvärr inte vägt den, äger ingen våg heller tyvärr :( men enligt Marino väger de väl ca 4,5kg i denna långa size, den känns ganska tung men det är nog också för att jag kört alu HT medans jag väntat på ramen.

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Snygg! En blå intend gaffel skulle passa fint. Sadelstolpen med drop har jag inte sett någon blå anodiserad.
Spank vibrocore styren har jag varit grymt nöjd med, passar snyggt på den ramen.
Också nyfiken på ramvikten
Ah de intend är så fina, ordentligt hantverk och ordentligt pris!
Styre, vevparti, styrstam samt pedaler är Kinagrejer från Aliexpress men funkar bra tycker jag, skulle hellre ha spank vibracore och hope eller race face men då hade inte bygget landat under 25k som det gjorde nu. Men kanske blir nytt kinastyre snart, med 12° backsweep, har inte sett spank med liknande backsweep än, har dock spank grepp kom jag på nu, de är riktigt bra, sitter mycket bättre å glappar inte som kinahandtagen jag hade innan.

Stefan_R

Medlem
marino bikes the tråd!
Tack! Många färger blev det, kul ändå. Har tyvärr inte vägt den, äger ingen våg heller tyvärr :( men enligt Marino väger de väl ca 4,5kg i denna långa size, den känns ganska tung men det är nog också för att jag kört alu HT medans jag väntat på ramen.
Tack.
Synd att du inte vägde. :-)
Har skoj med cykeln.

MVH Stefan

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Vad tror experterna om den här geo?
Baserad på min Tyee. Måtten är utan SAG.
Är hjul och gaffel dimensioner rimliga? Tänkt max 2.5" (med marginal) och 140mm gaffel.
Ska vara "medium" i storlek.

1659852159906.png

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Gaffeln tar du lämpligen faktiska mått. Ska du ha nedre EC får du lägga till det för att få rätt stack och vinklar. Jag har exakta mått i bike cad om det ska stämma med deras ritning. (Ska iväg nu några dagar)
Bakhjulet ser tight ut men de bygger inte efter din ritning. De fixar det och ger dig en skiss

Jag hade kollat på TTe också. Det blir extremt kort med 77 grader och 450 i reach. Nu har jag tydligen extema krav men i alla fall.

Vad tror experterna om den här geo?
Baserad på min Tyee. Måtten är utan SAG.
Är hjul och gaffel dimensioner rimliga? Tänkt max 2.5" (med marginal) och 140mm gaffel.
Ska vara "medium" i storlek.

Visa bilaga 572585

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Gaffeln tar du lämpligen faktiska mått. Ska du ha nedre EC får du lägga till det för att få rätt stack och vinklar. Jag har exakta mått i bike cad om det ska stämma med deras ritning. (Ska iväg nu några dagar)
Bakhjulet ser tight ut men de bygger inte efter din ritning. De fixar det och ger dig en skiss

Jag hade kollat på TTe också. Det blir extremt kort med 77 grader och 450 i reach. Nu har jag tydligen extema krav men i alla fall.
TT är väll center av sadeln till center headtube?
Gillar min nuvarande hoj och den har 77/450mm men iofs kanske det inte funkar bra rakt av från FS till HT. Hjulen är baserade på ett mått jag hittade på nätet. Ska vara ett 2.6" däck men kommer själv nog köra 2.3/2.4" men vill ha marginal.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
TT är väll center av sadeln till center headtube?
Gillar min nuvarande hoj och den har 77/450mm men iofs kanske det inte funkar bra rakt av från FS till HT. Hjulen är baserade på ett mått jag hittade på nätet. Ska vara ett 2.6" däck men kommer själv nog köra 2.3/2.4" men vill ha marginal.
TT borde väl vara oberoende av sag tycker jag men räkna om det med sag så ser du. Vet inte vad mer man måste tänka på fs - HT. Utom att BB kan vara lägre

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
TT är kanske inte super kritiskt för mig. Jag står upp mest och trampar ändå. Vad fick du fram TT till? verkar inte få det måttet i bikecad.
Det finns. Mata in dina värde hos Marino så skickar de en ritning. Ta rätt ac värde bara.
De kan göra med sag om du vill.

Jag åker till Legoland om 15 min så kan inte kolla nu men det heter top tube effective taiwanese

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Försök 2 att få till något vettigt.
Räknar på en 140mm gaffel med 28mm sag (20%).
Ska vara en "medium" ram. ca 450 reach utan SAG.
Vet inte hur jag fick till böjen på sadelstolpen i programmet (magi?).

1659883879751.png

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!

Visa bilaga 572697

Det är rimligt, om du tycker om att köra med 20% sag. Jag tror att jag kör med 25% sag, men skillnaden är inte stor.

Programmen verkar anvancerad: den har sett att kedjestaglängden, sadelrörsvinkeln och BB-drop inte tillåter din hjulstorlek med rakt sadelrör.

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det är rimligt, om du tycker om att köra med 20% sag. Jag tror att jag kör med 25% sag, men skillnaden är inte stor.

Programmen verkar anvancerad: den har sett att kedjestaglängden, sadelrörsvinkeln och BB-drop inte tillåter din hjulstorlek med rakt sadelrör.
Jo verkar finnas mycket funktioner. Märks att HMI är gjort av en programmerare. Funktionellt men lämnar mycket att önska :).

När du beställt från Marino visst är det måtten utan sag du angett i beställningen?

erolwi

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!

Visa bilaga 572697
Mina spontana reaktioner: 77 graders SA (med osaggad gaffel!) kanske funkar bra om du bara ska klättra upp och sen köra ner med droppad sadel. För cykling på platten kommer sadeln vara i vägen jämt. Låg stack med bara 100 mm styrrrör gör att du troligtvis kommer köra en hel del spacers för att få upp styret, det kommer tillsammans med den branta SA ge en kort cykel cykel för given reach. Korta kedjestag dock trevligt.

Jag hade kört flackare SA för mer allround cykel och längre styrrör på 135 mm minst för att slippa spacers alá lutande tornet i Pisa.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mina spontana reaktioner: 77 graders SA (med osagdas gaffel!) kanske funkar bra om du bara ska klättra upp och sen köra ner med droppad sadel. För cykling på platten kommer sadeln vara ovädren jämt. Låg stack med bara 110 mm styrrrör gör att du troligtvis kommer köra en hel del spacers för att få upp styret, det kommer tillsammans med den branta SA ge en kort cykel cykel för given reach. Korta kedjestag dock trevligt.

Jag hade kört flackare SA för mer allround cykel och längre styrrör på 135 mm minst för att slippa spacers

Jag antog att alla värden i försök 2 var vid sag. Men ser nu att gaffelrörsvinkel och gaffellängden troligtvis utan sag.
Då förstår jag inte försök 2.

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mina spontana reaktioner: 77 graders SA (med osaggad gaffel!) kanske funkar bra om du bara ska klättra upp och sen köra ner med droppad sadel. För cykling på platten kommer sadeln vara i vägen jämt. Låg stack med bara 110 mm styrrrör gör att du troligtvis kommer köra en hel del spacers för att få upp styret, det kommer tillsammans med den branta SA ge en kort cykel cykel för given reach. Korta kedjestag dock trevligt.

Jag hade kört flackare SA för mer allround cykel och längre styrrör på 135 mm minst för att slippa spacers alá lutande tornet i Pisa.
Jag antog att alla värden i försök 2 var vid sag. Men ser nu att gaffelrörsvinkel och gaffellängden troligtvis utan sag.
Då förstår jag inte försök 2.
Det är med 20% sag i bilden.

gillar höga styren så kommer nog bli ett 50-60mm Rise styre.

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Men är HTA verkligen 64 grad med sag?
Och framförallt är 551 mm AC med 140 slag utan sag.
De ska stämma. När jag tog bort sag tidigare så hamnade HA på strax under 63. Kanske blir för mycket. Kollade på mina hojar utan sag i garaget och en var 64.0 och andra 63.2. På papperet ska båda vara 64,5.

551 är inte AC. Den lägger på tjocklek för styrlager. Måttet är från en lyrik eller pike 140mm utan sag.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
De ska stämma. När jag tog bort sag tidigare så hamnade HA på strax under 63. Kanske blir för mycket. Kollade på mina hojar utan sag i garaget och en var 64.0 och andra 63.2. På papperet ska båda vara 64,5.

551 är inte AC. Den lägger på tjocklek för styrlager. Måttet är från en lyrik eller pike 140mm utan sag.
Om du lägger in AC och visar det i bilden så är det AC inte nåt annat.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Med reservation för att det kanske är jag som inte hängde med och kanske fortfarande inte gör det. Har tagit några glas vin.

Jag kollade lite snabbt på sag och för att få väntar resultat när man knapar in SAG. Dvs man ändrar sag när allt är klart, så måste man låsa ramen.

1659901367862.png

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Med reservation för att det kanske är jag som inte hängde med och kanske fortfarande gör det. Har tagit några glas vin.

Jag kollade lite snabbt på sag och för att få väntar resultat när man knapar in SAG. Dvs man ändrar sag när allt är klart, så måste man låsa ramen.

Visa bilaga 572766
Här har vi nog en stor bov! Tusen tack. Letade efter något sätt att låsa ensilda mått men missat man kunde låsa hela ramen!

Utan sag:
1659938281454.png

Med sag (20%/28mm):
1659938316365.png

Senast ändrad:
Topp