marino bikes the tråd!

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det var väl skapligt under design diskussionen men kan säkert ta en stund innan det kommer igång
Antar dom har en gräns hur många design diskussioner man har igång samtidigt. Har ingen bråska igentligen. Har du fått din hoj med sliding droppouts? Valde fixed TH axel men vore kanske bra med möjligheten att justera CS mellan 425 och 440. Tänkte mest om deras system är vettigt för sliding dropps .

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Antar dom har en gräns hur många design diskussioner man har igång samtidigt. Har ingen bråska igentligen. Har du fått din hoj med sliding droppouts? Valde fixed TH axel men vore kanske bra med möjligheten att justera CS mellan 425 och 440. Tänkte mest om deras system är vettigt för sliding dropps .
Jag tog sliding

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag ändrad inget. Får se när jag sätter på 29'' om det blir trångt

Då funkar det.

På min Santa Cruz Chameleon har jag problemet att axeln kommer några mm framåt efter flera tur. Men då kör jag singlespeed som ger mycket större krafter på "dropouts" uppför.

PS dropout är fel ordet när axlen inte kan droppa out, men det verkar vara ordet man använder.

EDIT: eller så är axlen på din Marino kanske positionerad längst fram och kan den inte röra sig framåt.

implor

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Då funkar det.

På min Santa Cruz Chameleon har jag problemet att axeln kommer några mm framåt efter flera tur. Men då kör jag singlespeed som ger mycket större krafter på "dropouts" uppför.

PS dropout är fel ordet när axlen inte kan droppa out, men det verkar vara ordet man använder.
Lite det jag fiskade efter. Om de har tendens att glida och inte hålla sin plats.

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Men skruven brukar bara vara för att ställa i postionen, inte för att hålla dropout på platsen, eller?
Jag ser helt klart skruven som en säkerhet från att hjulet ska glida framåt också.

Tror att det brukar marknadsföras både för att underlätta kedjespänning och för att undvika att hjulet glider framåt. exv:
Skärmavbild 2022-08-12 kl. 09.29.55.png

visserligen inte en sliding dropout, men samma koncept.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag har klena ben men har inte heller lyckats bromsa loss det.
Kan så klart bli annorlunda på en fs man bombar alperna med
Den har ändå gått ragnarök och no Mercy på Isaberg.

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag ser helt klart skruven som en säkerhet från att hjulet ska glida framåt också.

Tror att det brukar marknadsföras både för att underlätta kedjespänning och för att undvika att hjulet glider framåt. exv: Visa bilaga 573712

visserligen inte en sliding dropout, men samma koncept.

Om gängorna är tillräckligt stora håller den axeln på plats.

Jag har dock sett flera sliding dropouts med klena skruvar som verkar bara vara för inställning av axeln.

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag har klena ben men har inte heller lyckats bromsa loss det.
Kan så klart bli annorlunda på en fs man bombar alperna med
Den har ändå gått ragnarök och no Mercy på Isaberg.
svårare att bromsa loss det då både axelinfästning och bromsok sitter fast i den rörliga delen. Surly hade nog det där för att bromsoket inte rör sig med axeln :)

Skärmavbild 2022-08-12 kl. 09.38.55.png

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Om gängorna är tillräckligt stora håller den axeln på plats.

Jag har dock sett flera sliding dropouts med klena skruvar som verkar bara vara för inställning av axeln.
Säkert. Jag har M4 på min och känner mig rätt trygg i att den inte kommer böja sig av dom krafterna som inte låsskruvarna tar upp, ffa då det kommer mer eller mindre helt axiellt mot skruven :)

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Man måste väl har diskbromsinfästingen på sliding dropout? Om den skulle sitta fast på ramen kan bara får bromsen i rätt position vid en enda position av dropouten.
Ja. Antingen behöver den se ut som den första bilden jag la upp. Där bromsok och axel inte rör sig tillsammans utan justeras var för sig.

Annars ser det ut som den andra bilden jag la upp, på en sliding dropout. Där är bromsok och axel monterat i samma del och rör sig tillsammans :)

max

Medlem
marino bikes the tråd!
Mina Marino HT ramar har vägt runt 3 kg.

Heldämpade 3.8-4 kg. Detta med lite finare Reynolds rör.

En stålram är nog inte ideelt för ett läktviktsprojekt.
H

Hur har svarstiderna varit?
Gjorde en beställning här om dagen och tänkte det skulle ta ett par dagar att få ett svar eller är det någon vecka som gäller?
Jag beställde den 4:e Augusti, fick svar med ritning den 12:e, godkände o betalade.
Ramen svetsad klar i dag o ska få färg nästa vecka enligt Marinofarbror.. Bra fart får man ju säga.. F032AE31-ABBA-4BA6-9A78-E661E43C38D8.png

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hur ser det ut med rakheten på dom nya Marinoramarna? För några år sen då jag tittade på att beställa en så verkade ju som att varannan ram var krokig när den väl kom fram.

Dom ersatte dom förstås, men ändå

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Gött! Kul att höra :)

Lite nyfiken på o göra nån cargogaffel eller 26" mtb gafflar. Tycker att stridslands 3000kr gaffel är lite väl dyr för mina byggen
Ja 3k är lite saftigt asså, beställde en gaffel till min ht mtb, istället för dagens 150 gaffel, prova köra helstel i skogen, den är klar nu, får den kanske om några veckor pga ska skeppas med beställd ram, kan återkomma om kvaliten :)

Bilagor

• image-3.png
    image-3.png
    19.9 KB · Besök: 21
  • IMG_20220928_090204.jpg
    IMG_20220928_090204.jpg
    452.5 KB · Besök: 21
  • IMG_20220928_090216.jpg
    IMG_20220928_090216.jpg
    475.5 KB · Besök: 20

jolov

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja 3k är lite saftigt asså, beställde en gaffel till min ht mtb, istället för dagens 150 gaffel, prova köra helstel i skogen, den är klar nu, får den kanske om några veckor pga ska skeppas med beställd ram, kan återkomma om kvaliten :)
Kul! Vad fick du ge för den?

Jag vet att oddcycles har gjort cargogafflar via marino förut. Men jag är ju snål, så tänker att det är roligare att beställa något custom och betala mindre istället

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Kul! Vad fick du ge för den?

Jag vet att oddcycles har gjort cargogafflar via marino förut. Men jag är ju snål, så tänker att det är roligare att beställa något custom och betala mindre istället
Tror den kostade 100 dollar, grundpris är 80 dollar men med lite fästen osv så blev det 100. Dock så tillkommer ju frakt på 110 eller så, samt tull å moms, så blir ju nästan 3k om man inte samtidigt köper ram och så att säga sprider kostnaden. Med den kommer bli toppen tror jag, ska väl motsvara 130 gaffel med 20% sag, så blir en riktig hardcore rigid hehe
Men kanske kan samfrakta med nån annan här som bor i närheten.

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Den byggtråden vill man ju se!!, Vore riktigt intressant å höra hur det blir
Hehe eller hur :) mtb som den ska monteras på är redan klar, men kanske beställer matchande ram om jag gillar å cykla stelhoj. Ska montera på en nsbikes eccentric 29 aluram, så blir lite kul att blanda stål och alu.

Bilagor

• IMG_20211008_151213.jpg
    IMG_20211008_151213.jpg
    1.5 MB · Besök: 35

Berkao

Medlem
marino bikes the tråd!
Ny ram klar! gick rätt fort, beställde för ca 10v sen. Tänkte sälja min gamla Marino som jag fick i Maj 2022, den var för stor, nån som sålt en Marino, vad får man för dem?

Bilagor

• IMG-20221019-WA0079.jpg
    IMG-20221019-WA0079.jpg
    98.9 KB · Besök: 47
  • image (2).png
    image (2).png
    39.8 KB · Besök: 48
Topp