Märklig däckstorlek?

Elder

Medlem
Märklig däckstorlek?
Hej

Har en Crescent Elder och börjar fundera på att skaffa vinterdäck.
När jag tittar vad mina sommardäck har för storlek blir jag riktigt förvånad.

Däcken är Spectra Duramax X-5 Pergo 27 tpi 32-622. För att det ska bli mer spännande står det även en till storlek på däcken 37-622?

Vad är detta? Varför står det två storlekar på en och samma däck?
Jag trodde först att det blivit feltryck någonstans men det står lika på båda däcken.
Google är inte min vän i detta fall.

(Bifogat foto är taget på samma däck.)

Bilagor

• Däck.jpg
    Däck.jpg
    106.5 KB · Besök: 244
Märklig däckstorlek?
622 och 700 är två olika mått på fälg- respekive hjuldiametern och betyder i praktiken samma sak. 32, 35 och 37 är mått på däcket bredd. Köp så breda däck du med minst 5 mm:s marginal på alla sidor får in i ramen och gaffel.

Märklig däckstorlek?
Jag skulle gissa att rätt mått är det som står i gummit(37mm) men mät för säkerhets skull.
Sen spelar det ingen större roll vad du har för bredd idag då det relevanta är hur breda däck som får plats i ramen.
Köp så breda däck du med minst 5 mm:s marginal på alla sidor får in i ramen och gaffel.
gör detta

Märklig däckstorlek?
Sanningen är förmodligen dessutom något helt annat än vad som står tryckt på dom där Spectra däcken.

Jag bytte på frugans damtralla, bråttom var det såklart så jag tittade bara på märkningen och beställde samma som det stod på det befintliga Spectra.

De nya gick knappt in under skärmarna, det blev lite justerande för att det skulle funka.
Kontrollmätte de nya vilket stämde bra (Vittoria Randonneur), orginaldäcken var minst 5mm smalare, eftersom de redan var demonterade och halvvägs till tippen lät jag det stanna vid en lärdom, jag hade mycket låg ambition att återmontera skrotdäcken endast i syfte att ta reda på den exakta avvikelsen.

Tillbaka
Topp