Mask när man cyklar (covid-relaterat)?

nieves

Aktiv medlem
I England diskuteras huruvida mask bör användas vid träning utomhus. I Spanien är det lag vid inträde (stopp/paus) i tätbebyggt område eller där det finns folksamlingar.
I Sverige går det ju inte ffa på grund av rådande klimat då utetemperaturen skull få masken att frysa igen.

Men om vi tänker längre fram i vår, motionslopp, randolopp mm. Skulle detta vara ngt att ha som krav i depå, stämpling, fikastopp mm? Jag tänker att även om det inte är låg så för att föregå med gott exempel. Vad tänker city-pendlarna som passerar hundratals med människor längs sin väg till och från arbetet?

Vi som tränar där sista kilometrarna hem och ut går längs cykelbanor och ibland på tider med mycket folk i rörelse, vad tänker vi? Själv kör jag mest kväll/natt, ensam på folktomma vägar då jag gillar renare luft och ogillar att bromsa.

tmalm

Aktiv medlem
Mask gör mest att folk tror att de inte kommer att smitta/smittas och kan göra vad som helst.
Håll avstånd, lägg ner, bränn förgör!

Eller undvik att trängas bara.

/T

(Mask är väl iofs skönt när det är kallt inom att inandningsluften blir varmare)

n3wton

Aktiv medlem
Jag har på mig munskydd just nu, sitter på sjulhuset i annat ärende (man fick ett munskydd i entrén). Sprang uppför en trappa så pulsen gick upp några slag och genast blir det lite obekvämt att ha på sig skyddet. Att cykla med munskydd är ju helt otänkbart, om det ska vara ett riktigt munskydd som faktiskt skyddar något. Cyklister som svettas, snorar och spottar (som man ju gör) och som sedan ska ta fram ett munskydd är ju rena kosmetiska åtgärden, det funkar helt enkelt inte.

Här på sjukhuset där alla tydligen numer ska ha på sig skydd ser man ju en massa folk som har skyddet nedanför näsan, som kliar sig under skyddet eller helt enkelt tar av sig det för att kunna prata i telefon. Rena parodin.

mkallstrom

Aktiv medlem
Är det för att skydda dig själv eller för att skydda andra? Vi har krav på mask på kontoret och baserat på de få gånger jag har varit där senaste året känner jag att det krävs stor disciplin runt hur man hanterar masken om man använder den för att minska risken att smitta andra, t ex bara använda engångsmasker (funkar inte att knöla ner den i ryggfickan efter användning) och att man tvättar händerna efter att man har tagit av och på den. Att använda den i samband med fysisk aktivitet krånglar bara till det ännu mer som jag ser det.

Guaruska

Aktiv medlem
Jag hade ingen åsikt ang mask, oavsett situation (kanske inte ensam i skogen, men ni fattar). Numera tänker jag att de som ratar mask har eg inget konstruktivt: d e som att säga "broccoli e äckligt". Däremot så betyder det en hel del mer fôr de som e genuint rädda och/eller tillhör riskgrupp. Det jag säger e att om du har mask o 5000 pers tycker du e fånig så kvittar det om/eftersom det finns 500 pers som tackar dig för det betyder mycket fôr dom.

skier

Aktiv medlem
Jag såg lite videos från tävlingar förra året (kommer inte ihåg var) där de hade munskydd på sig i startfållan, sen körde de rullande start så de plockade av munskydden när de fått upp farten och sen började själva tävlingen. Hjälper väl litegrann iaf.

ooms

Aktiv medlem
Blir det några sanktionerade evenemang innan pandemin är över så lär det nog vara krav, förutom under själva utförandet. Så var det ju under de lopp som jag såg ifjol, och SCF lär väl vara tvungna att följa UCI:s regler oavsett vad FHM påstår.
Samma verkar ju gälla för ex.vis skidor och skidskytte; under själva loppet utan men efter målgång ska munskyddet på direkt.

BFS

Aktiv medlem
Jag har jobbat (i värme) med tätslutande gummimask. Det är inte bekvämt (det är naturligtvis mer motstånd och varmt och svettigt) men det går såklart att cykla med mask. Om vanliga masker skulle hjälpa nog för att kunna ge klartecken för en cykeltävling är nog omöjligt att säga (eftersom det är omöjligt att säga). Kan man inte ha snabbtest på plats? Får man grönt får man cykla. Mindre risker vid depåstopp etc om deltagarna fått grönt nån timme tidigare.

johfo

Aktiv medlem
Jag hade ingen åsikt ang mask, oavsett situation (kanske inte ensam i skogen, men ni fattar). Numera tänker jag att de som ratar mask har eg inget konstruktivt: d e som att säga "broccoli e äckligt". Däremot så betyder det en hel del mer fôr de som e genuint rädda och/eller tillhör riskgrupp. Det jag säger e att om du har mask o 5000 pers tycker du e fånig så kvittar det om/eftersom det finns 500 pers som tackar dig för det betyder mycket fôr dom.
Har de 500 något mer än "äcklig broccoli att" komma med då? Vad betyder det egentligen för dem? "Snuttefilt" kan förvisso vara mysigt, men till vilket pris?
På stormarknaden där jag handlar mat delar de ut masker ibland. Mina observationer där är att de som bär mask tror plötsligt att de är "odödliga" och väldigt närgångna. De som inte har mask är markant bättre på att hålla avstånd.
Både mina och min brors observationer (vi båda arbetar på stora arbetsplatser med mycket folk och där vi tvingas bära mask) är även att folk pillar sig väldigt mycket mer i ansiktet när de har mask och att det är väldigt svårt att hantera mask på ett bra och säkert sätt. Hos oss återanvänder vi engångsmasker. Det tycker jag är helt förkastligt. En blåvit potentiell virusspridare att vifta med.
Nu börjar det bli OT...

Pfaff

Aktiv medlem
Det väsentliga står redan i andra stycket:
”Masks, which when worn correctly are highly effective in reducing transmission, are already compulsory in indoor public places in the UK. There is talk of making them mandatory in some outdoor settings, as is currently the case in Spain. Perhaps the UK should follow France and require people who are jogging or cycling to wear masks if they are unable to maintain a physical distance from pedestrians.”.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det väsentliga står redan i andra stycket:
”Masks, which when worn correctly are highly effective in reducing transmission, are already compulsory in indoor public places in the UK. There is talk of making them mandatory in some outdoor settings, as is currently the case in Spain. Perhaps the UK should follow France and require people who are jogging or cycling to wear masks if they are unable to maintain a physical distance from pedestrians.”.
Nästan ingen klarar att ha mask utan att konstant peta på den. En del petar så ofta att man tror inte det är sant, särskilt med tygmasker för de verkar sitta rätt illa. Och väldigt många bär masken fel, t.ex med stora glipor eller näsan i det fria. Dessutom blir de mer närgångna än utan mask.

e.

Aktiv medlem
Tydligen så är användadet av två masker samtidigt bättre än att bara använda en - så jag förespråkar minst tre masker per person...

BFS

Aktiv medlem
Nä det går ju inte även om det hade varit +10 ute. Utandningsluft innehåller alldeles för mycket fukt för att fungera vid motion.
Min Airtrim har en funktionsgräns vid -20/21. Sen fryser den ihop. Men det är ju en värmeväxlare och inte en virusbarriär. Kan tänka mig att en vanlig enkel mask snabbt blir blöt.

Eld

Aktiv medlem
Fast i kallt väder är väl balaklava eller buff över mun och näsa utmärkt. Fungerar som mask. I varje fall till utseendet och definitivt bättre än de där dammfiltren med utandningsventil som man ser en del använda.

nieves

Aktiv medlem
Fast i kallt väder är väl balaklava eller buff över mun och näsa utmärkt. Fungerar som mask. I varje fall till utseendet och definitivt bättre än de där dammfiltren med utandningsventil som man ser en del använda.
Min buff får ett lager av is på utsidan och blir tät, ett lager och det blir iskallt blött. Jag får nog lära mig hålla andan.

Funderar på att testa sån med hepa-filter som länkades av @stigfinnare i pollentråden, https://bikeshop.se/respro/resp0110/respro-sportsta-mask-str-l den har utandningsventil så kan det bli bra även mot annat än virus.

Eld

Aktiv medlem
Om den har utandningsventil så faller den igenom helt när det gäller madkens huvud
Min buff får ett lager av is på utsidan och blir tät, ett lager och det blir iskallt blött. Jag får nog lära mig hålla andan.

Funderar på att testa sån med hepa-filter som länkades av @stigfinnare i pollentråden, https://bikeshop.se/respro/resp0110/respro-sportsta-mask-str-l den har utandningsventil så kan det bli bra även mot annat än virus.
Om den har utandningsventil så misslyckas den helt när det gäller maskens huvuduppgift. Att skydda andra mot dina virus.

stigfinnare

Aktiv medlem
Känns som att funktionerna
  • Tätt och säkert filter av utandningsluft
  • Utandningsluften lämnar snabbt munnen så att det inte blir blött och hindrar fysisk aktivitet
Inte är helt lätta att kombinera i en produkt.

martini

Medlem
Nedan urklipp från tråd kring forskning på temat smittspridning utomhus. I trånga startfållor kan nog "mask på" bli norm om arrangören inte hittar andra start-lösningar. ( För asymtomatiska fall, ingen lär starta tävling med förkylningssymtom)

" We know that the majority of transmission (>90%) occurs indoors. Sharing the same sleeping space, frequent daily contact, engaging in group activities such as dining are high risk. So, the risk increases with longer & frequent exposure, close proximity, # of contacts. The small number of cases where outdoor transmission might have occurred were associated w/close interactions, particularly extended duration, or settings where people mixed indoors alongside an outdoor setting Therefore, outdoor risk is negligible unless it involves close interaction or you are in a crowded or semi-outdoor environment. For example, walking on the street with no f2f contact, or passing by a jogger, the risk is very low as the duration of interaction is brief.

ooms

Aktiv medlem
Jag blir ändå förvånad att man nu mer se så många använda munskydd här i Sverige, och även yngre personer. Men vissa använder dem som sagt helt galet, går runt med den nerhasad på hakan för att sen kanske dra upp den när de går in nånstans, osv.

RN

Aktiv medlem
Kanske kul ankedot. Under lumpen körde vi skyddsmaskfys vid något tillfälle för att testa hur den är. Jag frågade ett befäl om den gamla masken (m/59) var lika jobbig att andas i som den vi hade (m/90). Svar: "Nej, den gamla masken var jobbig att andas i".
Det var fan inte underhållande att jogga lite och göra lätt styrka i skyddsmask.

Pfaff

Aktiv medlem
Nästan ingen klarar att ha mask utan att konstant peta på den. En del petar så ofta att man tror inte det är sant, särskilt med tygmasker för de verkar sitta rätt illa. Och väldigt många bär masken fel, t.ex med stora glipor eller näsan i det fria. Dessutom blir de mer närgångna än utan mask.

Absolut. Som farbrorn framför mig i butikskön som drog upp en bunt blandade kvitton, pengar och ett väl använt munskydd ut fickan nör han skulle betala. Förvånansvärd att kassörskan tog emot pengarna.

Men vaffan, hur munskydd skall användas om man nu måste har det ju tjatats om sedan mars förra året. Inlärningskurvan är inte brant för somliga.

Bengt-re

Aktiv medlem
Om den har utandningsventil så faller den igenom helt när det gäller madkens huvud
Om den har utandningsventil så misslyckas den helt när det gäller maskens huvuduppgift. Att skydda andra mot dina virus.
Jo. Men eftersom det enbart handlar om psykologi så kvittar det väl? Någon nytta gör de självklart inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer