Fast det hjälper ju eftersom man minskar risken att smitta andra, och uppenbarligen verkar det inte vara ett så stort problem att man smittar sig själv genom felaktig hanteringen av masken eftersom det visade sig att antalet fall bland de som bar munskydd var färre än de som inte gjorde det. Och om det du stämmer att nästan ingen kan göra det på rätt sätt så talar det ju för att i bästa fall så kan utbildning göra att munskydden blir mycket mer effektiva, och i värsta fall att det iaf inte skadar bäraren men ändå skyddar andra människor.
Men ok, den danska studien visade ju på något lägre smitta bland de som bar munskydd, men också så pass liten och rapporterna om studien sa att det inte var signifikant med tanke på hur studien utformats. Man vet ju inte exakt hur de personerna betett sig, de skulle leva sitt liv som vanligt mer eller mindre
Kritiken mot munskydd är ju just det, att de som bär dessa utan kunskap verkar inte förstå vad syftet är, syftet är inte i första hand att skydda dom mot smitta utan att skydda andra. Dvs i det stadie där man kanske är smittande men inte har symptom så finns det en vinst. Problemet blir när folk då tror att munskyddet ersätter hygien eller avstånd och beter sig som att de är immuna och inte heller själv smittar. Jag roade mig lite med att titta på folk med munskydd när jag var och handlade, total katastrof.
Sen har jag kanske missat något men jag trodde inte diskussionen kring felaktig hantering av munskyddet handlade om en ökad risk att smitta sig själv, utan återigen smitta andra. Dvs inte att du plockar upp smittan och applicerar den på ditt munskydd när du pillar på saker och sen blir sjuk. Utan att du, om du är smittad får en stor koncentration av virus på munskyddet, som du sen petar på upprepade gånger och därefter plockar bland frukten och sprider smittan vidare. Alternativt att man skulle löpa en ökad risk att bli smittad med munskydd för att man struntar i avstånd och står nära någon som är smittad, ingen aning. Men att folk fortfarande inte förstår hur och varför munskyddet skall användas är ju uppenbart.
Likaså att det verkar ju inte satt stopp för smittan i de länder som tidigt var igång med munskyddskrav (och ja jag vet att vi i Sverige har hög dödlighet och vi har inte munskydd). Försökte hitta någon artikel som kunde visa på något samband mellan kraven på munskydd i olika länder och hur smitta respektive dödlighet såg ut. Men det finns annat att ägna sin dag åt