Mask när man cyklar (covid-relaterat)?

Little Stereo

Aktiv medlem
Varför används det engångsmasker inom sjukvården och äldrevården då? Är det bara spel för gallerierna?
De vet till skillnad mot gemene man hur mask ska användas korrekt och därför gör det en skillnad där, sen byter de mask ofta, de har rutiner för hur allt ska gå till, sen använderoftast mask kombinerat med visir.
Mycket stor skillnad med andra ord.

ooms

Aktiv medlem
De vet till skillnad mot gemene man hur mask ska användas korrekt och därför gör det en skillnad där, sen byter de mask ofta, de har rutiner för hur allt ska gå till, sen använderoftast mask kombinerat med visir.
Mycket stor skillnad med andra ord.
Jag reagerade primärt på det generaliserande raljerandet...

rix

Aktiv medlem
Nästan ingen klarar att ha mask utan att konstant peta på den. En del petar så ofta att man tror inte det är sant, särskilt med tygmasker för de verkar sitta rätt illa. Och väldigt många bär masken fel, t.ex med stora glipor eller näsan i det fria. Dessutom blir de mer närgångna än utan mask.
Vilket inte har visat sig vara ett problem. T.ex. den studien från Danmark visade att de med mask hade färre fall av covid. Och då är masken främst till för att skydda andra, så det här med att folk inte skulle hantera masken korrekt verkar inte spela någon roll. Detta tittade studien inte alls på (det kräver ju att alla i samhället har mask).

Valhalla_

Aktiv medlem
Vilket inte har visat sig vara ett problem. T.ex. den studien från Danmark visade att de med mask hade färre fall av covid. Och då är masken främst till för att skydda andra, så det här med att folk inte skulle hantera masken korrekt verkar inte spela någon roll. Detta tittade studien inte alls på (det kräver ju att alla i samhället har mask).
Om du tänker på studien som gjordes i våras visade den att skillnaden är marginell för bäraren. Skyddseffekten för andra undersöktes inte. Eller menar du någon annan studie?

rix

Aktiv medlem
Om du tänker på studien som gjordes i våras visade den att skillnaden är marginell för bäraren. Skyddseffekten för andra undersöktes inte. Eller menar du någon annan studie?
Jag avser denna https://www.medtechmagazine.se/article/view/751312/studie_begransad_nytta_med_munskydd

Precis som jag skrev i mitt inlägg så tittade den inte på skyddseffekten för andra, vilket är den skyddseffekten som t.ex. WHO talar om som den viktigaste.

Mitt argument var ämnat som ett motargument mot det vanliga "ingen kan använda munskydd, de smittar bara sig själva osv". Dvs det du sa. Men den studien motbevisar ju det påståendet, för om det hade stämt så borde ju rimligtvis de med munskydd fått fler fall och inte färre än de som inte hade munskydd.

Det de undersöker är något helt annat än vad de flesta påstår är nyttan med ansiktsmask. Det är nog få som säger att det är 50% minskning av chansen att bli smittad när man själv använder mask men ingen annan.
  • A sample size calculation determined that 6,000 participants would provide the study with 80% power to detect a 50% absolute risk reduction in SARS-CoV-2 infection (from 2% to 1%), with a significance level of 5% and assuming a 20% participant dropout rate

johfo

Aktiv medlem
Det finns många studier och så vitt jag kunnat se inget entydigt resultat. Det är däremot mycket åsikter och pajkastning mellan "lägren".
Jag har läst ett flertal artiklar och min slutsats är att de som mest förespråkar för mask baserar argumenten mer på antaganden än data.

T ex Lancet 2020; 395: 1973–87, som diskuterades en del i våras. Jag tror det var den som bl a många politiker i världen sett och refererade till då man pratade om vetenskapligt stöd för maskbärande, men som Tegnell läst och förstått...
Det var i alla fall väldigt mycket på temat, could, might och suggest där…

Sen såg jag den här: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-134
Där har man låtit patienter hosta i olika masker och mätt upp mer virus på utsidan än insidan och ifrågasätter om de alls har någon effekt på virusspridning när bäraren hostar.

Min slutsats är att det är i alla fall inte entydigt om engångsmaskerna gör någon som helst nytta, eller om de mest tillför en falsk trygghet som gör att bärarna blir sämre på att hålla avstånd.

Valhalla_

Aktiv medlem
Mitt argument var ämnat som ett motargument mot det vanliga "ingen kan använda munskydd, de smittar bara sig själva osv". Dvs det du sa. Men den studien motbevisar ju det påståendet, för om det hade stämt så borde ju rimligtvis de med munskydd fått fler fall och inte färre än de som inte hade munskydd.
Jo men en av anledningarna till att skillnaden är marginell kan ju vara just att vissa inte fattar hur man ska bära masken, att man inte ska peta osv. Om folk var lika duktiga som sjukvårdapersonal på detta kanske mask vore en rimligare åtgärd men nu verkar den inte hjälpa nämnvärt. I alla fall på gruppnivå. Men det motsäger ju inte förstås, att det kan vara av godo för en själv och andra i mindre sammanhang när man tex tvingas stå och trängas på ett fullt tåg osv. Men å andra sidan, återigen, om man då petar och har sig, och därefter håller i handtag osv så är väl nyttan borta.

moros

Aktiv medlem
Vad säger WHO om masker då?
Länkades tidigare i tråden

Skall man hålla sig till ämnet (cykling) så tycker ju inte WHO man skall använda det vid intensiv träning.
Even when you’re in an area of COVID-19 transmission, masks should not be worn during vigorous physical activity because of the risk of reducing your breathing capacity. No matter how intensely you exercise, keep at least 1 metre away from others, and if you’re indoors, make sure there is adequate ventilation.
Sen att de överlag rekommenderar är väl ingen nyhet, Men det står också att det skall ses som ett komplement i den allmänna strategin, att det inte ersätter avstånd och att det är primärt i trånga inomhusmiljöer "gemene man" skall använda det.
In areas where the virus is circulating, masks should be worn when you’re in crowded settings, where you can’t be at least 1 metre from others, and in rooms with poor or unknown ventilation.

rix

Aktiv medlem
Jo men en av anledningarna till att skillnaden är marginell kan ju vara just att vissa inte fattar hur man ska bära masken, att man inte ska peta osv. Om folk var lika duktiga som sjukvårdapersonal på detta kanske mask vore en rimligare åtgärd men nu verkar den inte hjälpa nämnvärt. I alla fall på gruppnivå. Men det motsäger ju inte förstås, att det kan vara av godo för en själv och andra i mindre sammanhang när man tex tvingas stå och trängas på ett fullt tåg osv. Men å andra sidan, återigen, om man då petar och har sig, och därefter håller i handtag osv så är väl nyttan borta.
Fast det hjälper ju eftersom man minskar risken att smitta andra, och uppenbarligen verkar det inte vara ett så stort problem att man smittar sig själv genom felaktig hanteringen av masken eftersom det visade sig att antalet fall bland de som bar munskydd var färre än de som inte gjorde det. Och om det du stämmer att nästan ingen kan göra det på rätt sätt så talar det ju för att i bästa fall så kan utbildning göra att munskydden blir mycket mer effektiva, och i värsta fall att det iaf inte skadar bäraren men ändå skyddar andra människor.

moros

Aktiv medlem
Fast det hjälper ju eftersom man minskar risken att smitta andra, och uppenbarligen verkar det inte vara ett så stort problem att man smittar sig själv genom felaktig hanteringen av masken eftersom det visade sig att antalet fall bland de som bar munskydd var färre än de som inte gjorde det. Och om det du stämmer att nästan ingen kan göra det på rätt sätt så talar det ju för att i bästa fall så kan utbildning göra att munskydden blir mycket mer effektiva, och i värsta fall att det iaf inte skadar bäraren men ändå skyddar andra människor.
Men ok, den danska studien visade ju på något lägre smitta bland de som bar munskydd, men också så pass liten och rapporterna om studien sa att det inte var signifikant med tanke på hur studien utformats. Man vet ju inte exakt hur de personerna betett sig, de skulle leva sitt liv som vanligt mer eller mindre

Kritiken mot munskydd är ju just det, att de som bär dessa utan kunskap verkar inte förstå vad syftet är, syftet är inte i första hand att skydda dom mot smitta utan att skydda andra. Dvs i det stadie där man kanske är smittande men inte har symptom så finns det en vinst. Problemet blir när folk då tror att munskyddet ersätter hygien eller avstånd och beter sig som att de är immuna och inte heller själv smittar. Jag roade mig lite med att titta på folk med munskydd när jag var och handlade, total katastrof.

Sen har jag kanske missat något men jag trodde inte diskussionen kring felaktig hantering av munskyddet handlade om en ökad risk att smitta sig själv, utan återigen smitta andra. Dvs inte att du plockar upp smittan och applicerar den på ditt munskydd när du pillar på saker och sen blir sjuk. Utan att du, om du är smittad får en stor koncentration av virus på munskyddet, som du sen petar på upprepade gånger och därefter plockar bland frukten och sprider smittan vidare. Alternativt att man skulle löpa en ökad risk att bli smittad med munskydd för att man struntar i avstånd och står nära någon som är smittad, ingen aning. Men att folk fortfarande inte förstår hur och varför munskyddet skall användas är ju uppenbart.

Likaså att det verkar ju inte satt stopp för smittan i de länder som tidigt var igång med munskyddskrav (och ja jag vet att vi i Sverige har hög dödlighet och vi har inte munskydd). Försökte hitta någon artikel som kunde visa på något samband mellan kraven på munskydd i olika länder och hur smitta respektive dödlighet såg ut. Men det finns annat att ägna sin dag åt

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag ser ingen större skillnad i beteende på de som bär munskydd och de som inte gör det. Vissa håller avstånd, andra gör det inte. Verkar gälla båda grupperna.
Men det kanske finns nån vetenskaplig evidens för att de med munskydd är sämre på att hålla avstånd? Den frågan ställdes faktiskt till Tegnell i söndagens utfrågning, men besvarades inte. Så troligtvis finns det inte.

moros

Aktiv medlem
Jag ser ingen större skillnad i beteende på de som bär munskydd och de som inte gör det. Vissa håller avstånd, andra gör det inte. Verkar gälla båda grupperna.
Men det kanske finns nån vetenskaplig evidens för att de med munskydd är sämre på att hålla avstånd? Den frågan ställdes faktiskt till Tegnell i söndagens utfrågning, men besvarades inte. Så troligtvis finns det inte.
Nej det är bara mina personliga observationer. Folk som regel verkar ju fortfarande ha svårt att fatta de mest grundläggande uppmaningarna (oavsett munskydd eller inte). Praktexemplet är förbutiken på Willys som är butik/spelombud/postombud. Varje gång, verkligen, så står någon precis vid nummerlapparna. Dvs, tar en nummerlapp sen parkerar sig precis bredvid för att vänta på sin tur. Istället för att ta sin lapp och ställa sig på en tom yta. Det kvittar om det är mycket folk där eller inte, det slår inte fel.

BuTTuS

Aktiv medlem
Mask gör mest att folk tror att de inte kommer att smitta/smittas och kan göra vad som helst.
Håll avstånd, lägg ner, bränn förgör!

Eller undvik att trängas bara.

/T

(Mask är väl iofs skönt när det är kallt inom att inandningsluften blir varmare)

Pfaff

Aktiv medlem
Likaså att det verkar ju inte satt stopp för smittan i de länder som tidigt var igång med munskyddskrav (och ja jag vet att vi i Sverige har hög dödlighet och vi har inte munskydd). Försökte hitta någon artikel som kunde visa på något samband mellan kraven på munskydd i olika länder och hur smitta respektive dödlighet såg ut. Men det finns annat att ägna sin dag åt

Sedan är set ju dethär med statistik.
Fick från norsk källa reda på att man bara registrerar dödsfall direkt relaterat till covid. Om annan (underliggande) sjukdom finns med i bilden är det inte covid som registreras som orsak.
Den svenska statistiken anger uppenbart alltid dödsfall MED covid oavsett underliggande eller medverkande orsak.

Nå, beträffande munskydd tycker jag att det är djupt diskriminerande att de utformas som de normalt gör, med band bakom öronen! Det utesluter ju somligas rättvisa krav på att kunna böra munskydd!
05EB2A90-133B-447A-BC74-0923E2D23ACF.jpeg

Mini_me

Aktiv medlem
Jag hade ingen åsikt ang mask, oavsett situation (kanske inte ensam i skogen, men ni fattar). Numera tänker jag att de som ratar mask har eg inget konstruktivt: d e som att säga "broccoli e äckligt". Däremot så betyder det en hel del mer fôr de som e genuint rädda och/eller tillhör riskgrupp. Det jag säger e att om du har mask o 5000 pers tycker du e fånig så kvittar det om/eftersom det finns 500 pers som tackar dig för det betyder mycket fôr dom.
Fast broccoli är ju äckligt så det är ju iaf fakta.

rln

Aktiv medlem
Sedan är set ju dethär med statistik.
Fick från norsk källa reda på att man bara registrerar dödsfall direkt relaterat till covid. Om annan (underliggande) sjukdom finns med i bilden är det inte covid som registreras som orsak.
Den svenska statistiken anger uppenbart alltid dödsfall MED covid oavsett underliggande eller medverkande orsak.

Nå, beträffande munskydd tycker jag att det är djupt diskriminerande att de utformas som de normalt gör, med band bakom öronen! Det utesluter ju somligas rättvisa krav på att kunna böra munskydd!
Visa bilaga 465533
Är det meningen att man ska vara så allmänbildad att man känner igen mannen på tavlan och veta om att höger öra saknas?

Jag ser inte vem det är.

staine

Aktiv medlem
Det finns munskydd med knytband för den som saknar öron. ;)
Ang. vem som håller bäst ”socialt avstånd” antar jag helt klart att det är munskyddsbärarna då de i och med munskyddet uppvisar ett mer riskavert beteende än de utan munskydd.

grondahl

Aktiv medlem
Ang. vem som håller bäst ”socialt avstånd” antar jag helt klart att det är munskyddsbärarna då de i och med munskyddet uppvisar ett mer riskavert beteende än de utan munskydd.
Min egen upplevelse från när mataffären är helt tvärtom faktiskt. De går oftare i grupp och handlar, tränger sig fram i högre grad, släpper inte förbi andra etc. Detta gäller dock inte de äldre med mask. Tänker att för yngre (arbetsför ålder) kanske mask i Sverige är mer av ett socialt statement än kopplat till riskbenägenhet.

ooms

Aktiv medlem
Min egen upplevelse från när mataffären är helt tvärtom faktiskt. De går oftare i grupp och handlar, tränger sig fram i högre grad, släpper inte förbi andra etc. Detta gäller dock inte de äldre med mask. Tänker att för yngre (arbetsför ålder) kanske mask i Sverige är mer av ett socialt statement än kopplat till riskbenägenhet.
Det där låter mer som generellt stockholmar-beteende, tycker jag :-)

ooms

Aktiv medlem
Hm, jag tittar på presidentinstallationen. Där är det minsann inget avstånd mellan högdjuren, utan det kindpussas och kramas helvilt med maskerna på...

Cyklar i tygmask från skal-man.se + buff över, vilket jag tycker funkar bra, men inte pga covid. Jag blir hostig av att cykla i kall luft och mot det hjälper det. Nämnda webshop har även munskydd för träning med fuktventil, men jag tycker inte det behövs vid cykling när det blåser in en del frisk luft ändå.

Jonatan F

Aktiv medlem
Angående cykelpendlingen så har jag också funderat en del på det där. Man drar ju i sig ett par liter luft när man tränar och likaså de runt en.

Jag försöker hålla väldigt mycket avstånd, gärna, ligger aldrig mindre än 20-30 meter bakom någon utom när jag kör om (och då håller jag ut så mycketjag kan). Kollar alltid bakom mig innan jag spottar eller snyter mig. Näs-andas vilket tydligen ska hjälpa pyttelite? Men det är mest för att skona halsen när det var -10 och jävligt.

Sedan är det ju inte precis trångt på cykelbanan nu. -10 och isgata varannan dag och slask och 0-gradigt regn med is under slasket varannan dag. Brukar se en rullskidåkare varje morgon däremot. Det är starkt!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer