Mat/energi för cykelpass

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Maktkakor!!! En lika självklar del av happys historia som krumbumb*lle, landrovermannen, sidan 3 diktatorn, örgel, kategorisering av forumet, tempolår osv.
Blev så inspirerad nu så jag freestylade ihop en plåt.
20210414_163623.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Kunde du inte ha placerat ut de olika ingredienserna så att det blivit en bild på "dictator of your choice"? Vi har ju ändå nått sida 3.

Peth

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
För lite tempolår på sistone.

Edit: jag tränar väldigt ofta lågintensivt, mest för att det är mysigt. Det får man inga tempolår av. Det går däremot bra att köra länge utan tillförd energi.

Edit två: det ska vara ”tränar” i första editen.

Mat/energi för cykelpass
Jag tror inte man ska vänja kroppen med att få i sig snabba energier var halv timme då man tränar. Tävlingar och hårda träningspass är en värld för sig själv. Då är det bra för återhämtningen och för nästa dags runda.

Är det bara jag som kör med typ bacon och ägg frukost före veckans långa fettbrännings träningspass. Kroppen kommer igång med ketonerna tidigare och man får ingen hungerbonk eller större variationer med blodsockervärdena. Min åsikt är att det hjälper till också i vardagen då man inte blir så lätt sugen på sötsaker.

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Vad tycker ni om färska dadlar, de bör väl vara ok ur ett energi perspektiv?
(att det kan vara lite kladdigt är dock ett ointressant faktum)

(Förutom någon egenmixad sportdryck vilket jag oftast kommer köra med ändå, ibland enbart vatten när jag är lat eller för kortare rundor.)

fiskarn

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass

(Förutom någon egenmixad sportdryck vilket jag oftast kommer köra med ändå, ibland enbart vatten när jag är lat eller för kortare rundor.)

Jag tycker det är ganska äckligt. Nä men det är nog inte alls dumt ur ett energiperspektiv. Är ju riktigt mycket socker i såg jag. Vet inte hur fördelningen ser ut om man nu ska snöa in på detaljer...

NLC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag tror inte man ska vänja kroppen med att få i sig snabba energier var halv timme då man tränar. Tävlingar och hårda träningspass är en värld för sig själv. Då är det bra för återhämtningen och för nästa dags runda.

Är det bara jag som kör med typ bacon och ägg frukost före veckans långa fettbrännings träningspass. Kroppen kommer igång med ketonerna tidigare och man får ingen hungerbonk eller större variationer med blodsockervärdena. Min åsikt är att det hjälper till också i vardagen då man inte blir så lätt sugen på sötsaker.
Aaah, konceptet "train low - compete high" överlever/återuppstår.

Men hade man inte kommit fram till att (för en tränad konditionsidrottare, ur ett prestationsperspektiv) så var signaleringen av låga glykogendepåer inte så pass stark/viktig att den gick före kvalité på träningspassen och att det räcker med att köra "lågt" på några av distanspassen för att få effekt? Och om man ska köra på det konceptet är väl ingen frukost alls ännu bättre metod för att få igång användandet av inlagrade fettreserver (isf nedbrytning av fett från kosten).

Och om tänker lite tvärtom, hur ska den mage som inte träna på att hantera energi under ansträngning vid träning plötsligt kunna fungera när det ska presteras (och energi intas)?

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Aaah, konceptet "train low - compete high" överlever/återuppstår.

Men hade man inte kommit fram till att (för en tränad konditionsidrottare, ur ett prestationsperspektiv) så var signaleringen av låga glykogendepåer inte så pass stark/viktig att den gick före kvalité på träningspassen och att det räcker med att köra "lågt" på några av distanspassen för att få effekt? Och om man ska köra på det konceptet är väl ingen frukost alls ännu bättre metod för att få igång användandet av inlagrade fettreserver (isf nedbrytning av fett från kosten).

Och om tänker lite tvärtom, hur ska den mage som inte träna på att hantera energi under ansträngning vid träning plötsligt kunna fungera när det ska presteras (och energi intas)?
Typ så. Train low grejen har väl slagits hål på rätt månge gånger. Var väl till och med nåt Pro Tour lag som experimenterat med ketogenestrar och slutsatsen var väl att det mest var dyrt och knepigt.
För max prestanda ut muskeln är fett fel bränsle. Men för att hålla på läääänge är det kalas.

rln

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Typ så. Train low grejen har väl slagits hål på rätt månge gånger. Var väl till och med nåt Pro Tour lag som experimenterat med ketogenestrar och slutsatsen var väl att det mest var dyrt och knepigt.
För max prestanda ut muskeln är fett fel bränsle. Men för att hålla på läääänge är det kalas.
Tanken är väl att under de låg- och medelintensiva delarna på ett lopp ha rätt stor andel fettförbränning så glykogenet sparas till de högintensiva avgörande delarna.

Totteman

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Önskar lite inspiration för vad ni tar med er för mat/energi under träningspassen?

Var brytpunkten går för när man behöver extra energi går väl att diskutera och är säkert högst personligt, för pass längre än ca 75-90 minuter tror jag gäller för mig ungefär... (edit: eller möjligen ca 2 timmar beroende på...)

Men nu är jag mera nyfiken på vad ni har med er. Sedan behöver det ju inte alltid vara i fast form, kanske ibland räcker med något hyfsat kolhydratrikt i en av vattenflaskorna (klart smidigare på många sätt).

En sak är helt säker för mig, cykling gör mig oftast hungrig på ett helt annat sätt än tex långlöpning men det bör bero på det enkla faktumet att det oftast blir längre pass på cykeln vs när man springer. (För ultralöpare är det så klart totalt annorlunda, då är energin oerhört viktig men jag är ingen ultralöpare...)
Vatten i flaskan. Sedan blandat gott (inte Gott & Blandat) med mig att äta på rundan, men alltid lunch ute om jag är ute 10 mil eller mer. Det jag har med mig kan vara banan, torkad frukt, nötter, smörgås, energibars...blandat helt enkelt.

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Tanken är väl att under de låg- och medelintensiva delarna på ett lopp ha rätt stor andel fettförbränning så glykogenet sparas till de högintensiva avgörande delarna.
Så när utbrytningen går ber man de andra cyklisterna snällt att skärpa sig för här ska det klungköras till upploppet för nu är det fettet som ska förbrännas fort?
;-)

Jag säger inte att det inte (kanske) finns en poäng med det. Kanske kan man inte tillgodogöra sig energi under en viss situation och då behöver man kunna köra på fett men i en tävling är det ju snarare så att man behöver träna på att få i sig energi trots att man flåsar tungt för det är då när intensiteten är hög som det är svårast att få i sig med risk för att tempot sjunker istället.

Mat/energi för cykelpass
Just det! Hur få kroppen av ställa om sig till fettbrännings mode efter en hårdare ansträngning och t.o.m få kroppen att använda fetter till att producera glykogen under tävlingen/träningspasset.
Jag tycker att då man talar om cykel på herr distanser eller XCM så är det mer en metabolism grej än en FTP.

Utan frukost skulle jag inte fara iväg. Min tanke var närmast det att inte tanka med snabba kolhydrater. Om du äter en fullkornsmacka med korv, ost och sallad finns det ju inte mycket den som du får energi av under de första två timmarna. Största delen kommer från det som lagrats i musklerna och levern.

fiskarn

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Louis Burkes Supernova studie som tittat på elit gångare som får antingen typ lchf eller kolhydratsrik kost visar rätt tydligt att de blir mer fettdrivna, och långsammare samt får sämre träningseffekt ;-)

Låter bekant från någon podd. om det var tyngre eller prestera mera. För mig räcker det för att det antagligen inte är speciellt bra iaf, och asjobbigt. Därför skippar jag det helt.

Mat/energi för cykelpass
Så när utbrytningen går ber man de andra cyklisterna snällt att skärpa sig för här ska det klungköras till upploppet för nu är det fettet som ska förbrännas fort?
;-)

Jag säger inte att det inte (kanske) finns en poäng med det. Kanske kan man inte tillgodogöra sig energi under en viss situation och då behöver man kunna köra på fett men i en tävling är det ju snarare så att man behöver träna på att få i sig energi trots att man flåsar tungt för det är då när intensiteten är hög som det är svårast att få i sig med risk för att tempot sjunker istället.
En som är i dålig form är i duschen redan om två timmar för alla kolhydrater är slut. Hen har slösat på glykogenförråden också då det går sakta

Mat/energi för cykelpass
Louis Burkes Supernova studie som tittat på elit gångare som får antingen typ lchf eller kolhydratsrik kost visar rätt tydligt att de blir mer fettdrivna, och långsammare samt får sämre träningseffekt ;-)
På -90 talet har det vunnits VM och OS medaljer med low carb diet. Inte ngt för en normal människa, gör illa för tarmarna och för litet näringsämnen. Den äter också på muskelmassan.

rln

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
;-)

När intensiteten höjs ökar andelen glykogenförbränning automatiskt, kroppen är inte dum.

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
OT: Vi är väl alla olika men jag föredrar hålla kroppen i schack genom träning och då kan man (oftast) äta mycket utan att bekymra sig, inte genom att tortera mig genom diverse olika skumma dietmetoder. Visst är det väl intressant dock med näringslära, dieter och kost, men jag låter andra vara försökskaniner. Så länge som inte folk börjar slänga sina "sanningar" i ansiktet på mig, då kan jag bli lite störd.

Däremot så går jag relativt snabbt upp minst 10kg när jag kommer ur mina träningsperioder men det är en annan sak, när man inte tränar så påverkas vikten ganska snabbt av hur man äter.

Tror jag väger drygt 90 när jag inte tränar, 77 - runt 80 beroende på form när jag tränar, kan bli lite jobbigt med kläder, ja, jag är en "allt eller inget" periodare när det gäller träning. ;-) Om inte cykling ger mig skador kanske den här nuvarande perioden blir längre dock.

Jag försöker hålla det enkelt enligt vad jag tror på själv. Mycket konditionsaktiviteter = mera vikt på kolhydrater, mycket gym med fokus på råstyrka och muskler = större andel protein är bra. Folk som har viktproblem och behöver gå på diet? Inte mitt kompetensområde helt enkelt (själv brukar jag råda folk att träna vilket ej passar alla). Sist men inte minst finns det utan tvivel folk med mera komplexa ämnesomsättningsproblem vilket man får ha respekt för.

Egentligen är jag totalt ointresserad av dieter i just den här tråden, jag var nyfiken på kost/energi tillförsel under träning, vilket jag fick mängder av bra svar på, en toppentråd, att sedan en del har lite olika teorier eller personliga gränser för energitillförsel under träning är förväntat.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
På -90 talet har det vunnits VM och OS medaljer med low carb diet. Inte ngt för en normal människa, gör illa för tarmarna och för litet näringsämnen. Den äter också på muskelmassan.

Intressant inlägg. Vet du om det var på grund av eller trots low carb dessa medaljer vanns eller om det inte alls var en avgörande faktor? Utan närmare detaljer på sport/disciplin, årtal, medaljör är det också svårt att verifiera påståendet.

Batavus

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
@MrSthlm: Vi är nog inte så olika du och jag. Cykling och allt möjligt ljusa säsongen, och tung styrketräning den mörka säsongen. Och din filosofi köper jag också, att lyssna på många åsikter, för att om möjligt hitta guldkornen att liksom lägga i ryggfickan.
Nån extra protein stoppar jag dock inte i mig i samband med styrketräning, mer typ chokladmjölk, macka och nån frukt eller juice.
..."Macka" tror jag förresten är ett finskt ord från början, som har att göra med korv.

nieves

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass

Inlindade i bacon och grillade i ugnen, nam nam🤩

Mat/energi för cykelpass
Intressant inlägg. Vet du om det var på grund av eller trots low carb dessa medaljer vanns eller om det inte alls var en avgörande faktor? Utan närmare detaljer på sport/disciplin, årtal, medaljör är det också svårt att verifiera påståendet.
Under mitten av -90 talet tog ett par Finska simmare medaljer på Os och VM nivå i herrar. Då talades det om att simmlandslaget kör på mycket låg kolhydratnivå (ketos) De tränade 2+2 timmar 6 dagar per vecka.
Kanske det skulle ha talats mer om det ifall det varit en avgörande faktor.

Drosa

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Varför är det hederliga korvbrödet med nutellavarianten glömd? Enkelt lätt och gött att få i sig på turen. Jag kör själv med en "modernare" och ännu godare variant. Brioche korvbröd med dulce de leche. Smaskens!🤤

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Hm, att cykla med låga energinivåer funkar ju även om det är segt och går trögt. Att börja balansera på uttorkning/överhettning i jakt på den rätta randoblicken är dock kanska att gå lite för långt!?

patten

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
För att prestera är det massor av snabba kolhydrater man vill ha.Funkar inte så bra i tv-soffan, men det är ju en helt annan sak. Att läsa: https://umarasports.com/lar-dig-mer/
Tar ingen ställning till texterna på deras hemsida men att ha just umara som källa kanske inte är det mest trovärdig i en sådan här diskussion. Hur korrekt faktan än må vara så är deras intresse att sälja!

bigmollo

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Tar ingen ställning till texterna på deras hemsida men att ha just umara som källa kanske inte är det mest trovärdig i en sådan här diskussion. Hur korrekt faktan än må vara så är deras intresse att sälja!
Om man lyssnar på deras poddar så är de jäkligt osäljiga. De tränar efter deras egna teorier och får sjukt bra resultat, iaf Simon som både cyklar och springer. De säger ganska ofta att det är viktigt att träna kroppen på att ta upp kolhydrater för att prestera max. Alltså att man ska träna med den gel och sportdricka som man har tänkt att ha på tävling. På så sätt blir kroppen bättre på att ta upp kolhydraterna och du märker ganska snabbt hur magen mår av sportdrickan under belastning så man slipper magras på tävling. Tycker det låter rätt logiskt. Träna med det som du har tänkt att använda på tävling.

patten

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Om man lyssnar på deras poddar så är de jäkligt osäljiga. De tränar efter deras egna teorier och får sjukt bra resultat, iaf Simon som både cyklar och springer. De säger ganska ofta att det är viktigt att träna kroppen på att ta upp kolhydrater för att prestera max. Alltså att man ska träna med den gel och sportdricka som man har tänkt att ha på tävling. På så sätt blir kroppen bättre på att ta upp kolhydraterna och du märker ganska snabbt hur magen mår av sportdrickan under belastning så man slipper magras på tävling. Tycker det låter rätt logiskt. Träna med det som du har tänkt att använda på tävling.
Betvivlar inte alls att de har rätt och det jag kikade på lät förnuftigt, har själv funderat på att testa deras produkter.. Men de är trots allt ett företag som vill gå med vinst hur än de presenterar texterna/informationen.

wennbergs

Medlem
Mat/energi för cykelpass

Du tror inte, men eliten och proffsen VET genom beprövad erfarenhet och forskningsresultat.
Händer även genom att träna, gärna länge och lugnt. Proffsen har högre fettförbränning än sämre cyklister oavsett, det är en adaption som tillkommer när man tränar. Det är bara att kolla på tex Wout van Aert, han har en sinnessjuk glykolytisk förmåga och kan ta i extremt hårt under korta perioder där den ABSOLUT största delen av bränslet kommer från kolhydrater. För att kunna göra detta måste han träna med höga kolhydratdepåer, inget snack om saken. Men samtidigt kan han vara med och prestera i långa klassikerlopp, dra uppför under långa perioder i bergen under touren, osv osv. Detta är möjligt genom dels en grym förmåga att använda kolhydrater som energisubstrat, men även ett stor andel "fettförbränning" under ett givet arbete framförallt under "tröskel". Varför har motionären hakat upp sig på att snabb energi skulle vara dåligt?

wennbergs

Medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag äter MINST 45g kolhydrater i timmen under i princip varje pass jag kör. Cyklar på någorlunda elitnivå, och är "tung" i cyklistsammanhang. Har en styrväska så kör ofta dubbelmackor av sirapslimpa med honung mellan, gillar att äta hellre än att dricka den största delen av energin under distanspass då det är gött att vara lite mer mätt. Ska jag ta i på något sätt så byts mackor mot high5-dryck, någon gel (för dyrt för mig som student för att jag ska kunna använda det superofta förutom på tävling), samt någon bar hit och dit. Vid hård träning spär jag iofs ofta ut high5-pulvret med maltodextrin just på grund av kostnadsaspekten, så då byter jag ut typ en tredjedel eller hälften av pulvervikten mot maltodextrin. Ett bra tips för att spara lite cash!

Idag blev det till exempel 4 timmar med intervaller den sista timmen, och jag kan ge en ledtråd om att det inte gjordes i ketos direkt. Omkring 90g kolhydrater i timmen med start direkt, då jag skulle köra hårt på slutet annars börjar jag äta efter en timme. Hade definitivt kunnat trycka ännu mer, men är ännu någorlunda i stadiet att jag testar gränsen för hur mycket jag kan trycka i mig vilket också är en viktig aspekt för att kunna prestera ordentligt.

Carb the fuck up!

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
På Eddie Merckx tid åt cyklisterna stora blodiga biffar innan race. Idag vet vi bättre ;-)

Klart att The Cannibal åt stora blodiga biffar. ;-)

"He acquired the nickname "The Cannibal", suggested by the daughter of a teammate upon being told by her father of how Merckx would not let anyone else win. Merckx achieved 525 victories over his eighteen-year career."

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass

@bigmollo höll inte du på plåga dig förut med något slags hög fett / låg carb kost när du långcyklade / skulle köra PBP men vad jag minns cyklar du ifrån de flesta av oss med lätthet även på randodistander (Och sen är väl du gammal kroppsbyggare dessutom och har koll på nutritionsbiten).

Tänkte du kanske hade lite nyanserade tankar att tillföra utifrån din erfarenhet?
Det var väl några år sen du körde PBP, hade du ändrat nåt idag gällande nutritionen i ditt upplägg inför och för loppet?

Besv

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag har kört med både riskakor och flapjacks på längre pass 3-4h. Det mest positiva jag upplever med att äta under passet är att man inte känner sig helt tömd efter passet och slipper moffa när jag väl kommit hem utan kan äta en normal lunch. Sen generellt har väl många medelmåttor på cykel som ambition att gå ner ngt kilo vilket då lättast uppnås med att skippa allt för mkt energi på längre distanser.

Gillar riskakor som typ :

https://www.efprocycling.com/team-recipe-on-the-bike-rice-cakes/

Ineos har ett liknande recept med philadelphiaost och kanel, smakar i princip som risgrynsgröt med kanel. Så känns som en risgrynsgröts korv är lika bra, en msk kokosnötsfett gör nog varken till eller från i det stora hela.

Frågan är hur man äter en risgrynsgröts korv under färd om man inte vill sluka hela eller få fickan fylld med gröt...vad är förpackningsknepet?

bigmollo

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
@bigmollo höll inte du på plåga dig förut med något slags hög fett / låg carb kost när du långcyklade / skulle köra PBP men vad jag minns cyklar du ifrån de flesta av oss med lätthet även på randodistander (Och sen är väl du gammal kroppsbyggare dessutom och har koll på nutritionsbiten).

Tänkte du kanske hade lite nyanserade tankar att tillföra utifrån din erfarenhet?
Det var väl några år sen du körde PBP, hade du ändrat nåt idag gällande nutritionen i ditt upplägg inför och för loppet?
Nja LCHF har aldrig varit min grej. Jag cyklade rätt ofta på tom mage. Jag hade lite trassel med blodsockret efter byggartiden. Jag hade vant kroppen med att äta 8-9 gånger om dagen så jag blev ofta svimfärdig om jag inte fick i mig kolhydrater varje timme. Så jag började cykelpendla till jobbet på tom mage för att vänja mig vid det. Det resulterade i många magiska morgonpendlingar. :D
På långcyklingarna har jag alltid haft en flaska vatten och en flaska sportdricka, förutom då jag har försökt cykla så långt som möjligt på tom mage. Oftast bonkade jag efter 15 mil. :D Jag tycker att det är viktigt att veta hur det känns att gå riktigt tom på energi så man känner igen känslan när man cyklar långt.

Jag har alltid testat sportdricka och gel på träning innan jag har använt det på långloppen. Köp olika märken på gel, bars och sportdricka och testa dig fram. Det finns riktigt äckliga kakor och gel som lätt hade kunnat vara spiken i kistan (pun intended) om man tagit dom vid fel tillfälle. Tack vare det har jag aldrig haft problem med magen. På långloppen tycker jag att det är bra att få mig lite annat än pulver och gel så där tycker jag att korv, bröd och ost funkar fint. Körde många år med mackor med jordnötssmör på. Funkar prima när man kör långt och lugnt. Jag har alltid med gel på långpass som nödraketer. De tar jag bara i nödfall. Oftast blir det snickers, vingummin och sportdricka för att hålla energin i balans.

Manurhin2

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Betvivlar inte alls att de har rätt och det jag kikade på lät förnuftigt, har själv funderat på att testa deras produkter.. Men de är trots allt ett företag som vill gå med vinst hur än de presenterar texterna/informationen.
Prestera mera är en av dom källor som jag ifrågasätter minst så länge det gäller nutrition. När dom pratade om traditionell sportdryck (2:1) i podden så påtalade dom att det finns flera som har samma produkt, ex Highfive.
Dom har också varit noga med att utveckla när man har bättre nytta av modernare blandningar (över 80g/h om jag kommer ihåg rätt) och det är inte för alla.
Klart att dom säljer mer genom att få folk intresserade men just i deras fall finns det sällan ngt att syna.

spennare90

Medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag skulle generellt sett hålla med dig i ditt påstående men efter att ha följt grabbarna som grundat Umara genom deras podd, använt deras produkter så vill jag påstå att de tillhör en skara av företagare som verkligen vill skapa bra produkter, är transparenta med innehåll och utvecklar i samspråk med kunder. Det bästa av allt som även @C-dale delade med sig av är att de erbjuder kunskap och verktyg för att du som konsument ska kunna ta egna beslut och förstår. OM inte de är en kundfokuserad och bra producent vet jag inte vad som är.

Denna kalkylatorn har verkligen varit till hjälp för mig @MrSthlm och jag använder själv deras energipulver för energidryck Uintend, sen använder jag deras Ugel (favoritsmak är kola) och slutligen deras goda bars (favoriten är Mintchoklad och kokos).

Lycka till!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer