Matta för smuts dropp under cykeln hemma

glitch

Aktiv medlem
Två av hojarna bor i lägenheten och så här års hade det varit gött med något slags matta under som skiten fritt kan droppa / trilla ner på.
Tänker nåt typ 1.70 meter långt och rätt så smalt som ska kunna absorbera lite skit och vara enkel att dammsuga / torka av.

Har vart inne på något slags gummimatta men gummi brukar kunna färga av sig på trägolvet.

Johanml

Ny medlem
Jag kör 3 ikeadörrmattor, 50x35 cm stora ungefär och kostar 3-5 kr/st. Passar perfekt för att ta hand om lite dropp efter tvättning och vid kedjsmörj.

Lars.E

Aktiv medlem
Depåmatta 100X200cm.
Godkänt markskydd enligt SVEMO och FIM regler för cross och enduro. Absorberar mer än en liter olja.
Depmatta.jpg

https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor-2/depamattor-1#?pl&t=1

Makten

Aktiv medlem
Jag gick till min lokala mattbulvan och bad honom skära ut en bit heltäckningsmatta avsedd för hallbruk, som är gummerad på undersidan. Då den är tänkt att ha inomhus så bör inte gummit göra något med trägolvet (har inte hänt mig i alla fall, efter nåt år på samma ställe). Kostade väl ~300:- eller så för 100x200 cm.

I själva hallen har jag nåt liknande fast inte på lösmeter. Lite snyggare men tål att cykeln står och dräller efter leriga turer. Kostade nog ungefär lika mycket och inhandlades hos samma bulvan.

mikipedia_

Aktiv medlem
Köp en vaxduk på jysk/ilea/rusta/osv i lämplig storlek. När den är för fläckad för att bli ren så är det lätt/billigt att byta.

glitch

Aktiv medlem
Bra tips keep it coming.
Depåmattan har jag kikat på tidigare men de är för stora.
Ena cykeln står bredvid sängen och där finns inte plats och det skulle se konstigt ut.

Det är inte tal om att komma direkt utifrån med blöt slaskhoj men när man tvättat av den på gården så droppar det ändå nån enstaka droppe och det ger fula märken på golvet om man inte är där och torkar direkt.

Ikea plastmattan är ju ett alternativ men jag gillar också heltäckningsmatteremsan!
Har en sån firma runt hörnet så får försöka smita förbi där nån dag.

glitch

Aktiv medlem
Föresten depåmatta, går det att skära i en sån med typ en mattkniv? Kanske ska skära till en sån bara.

Atlas

Aktiv medlem
Christoffer, det hade jag aldrig gissat att du fick ha cykel i sovrummet!

I övrigt går du till en matthandel och köper snygg gummerad heltäckningsmatta som är tvättbar i maskin och som du ber dem kantsy åt dig. Så får du valfri färg och storlek.

glitch

Aktiv medlem
Atlas sa:

I övrigt går du till en matthandel och köper snygg gummerad heltäckningsmatta som är tvättbar i maskin och som du ber dem kantsy åt dig. Så får du valfri färg och storlek.

Hahahhaahah ja du man får välja sina fighter noga :)

Snelhest

Medlem
Depåmatta är lite segt att skära i men funkar hur bra som helst. Suger i sig allt smutsvatten och till våren är det bara att piska ur den allt smuts. Den är ungefär som dörrmattan i en offentlig byggnad så om du föredrar att knycka en dörrmatta från din lokala försäkringskassa och skära till den funkar det nog lika bra. :)

När du skaffat en kommer du inte förstå hur du kunnat leva utan. Depåmattor åt folket!

Atlas

Aktiv medlem
glitch sa:
Atlas sa:

Hahahhaahah ja du man får välja sina fighter noga :)

LOL :)

Tom__

Aktiv medlem
Bauhaus säljer matta på rulle som dom skär till i den längd å bredd du vill ha.

Vi använder oss av dom på jobbet för att täcka golv i lägenheter vi jobbar i (byggbranschen).

Finns med gummi på undersidan så att dom ligger still och själva mattan är som en riktigt tjock dörrmatta, tänk att om du tappar en skiftnyckel på mattan så blir det inte märke i golvet.

Jag minns inte vad dom heter och jag hittade ingen länk till dom men priset har jag för mig låg på 55kr/km2.

Ingen som vet om man kan köpa en ”riktig” Depåmatta för mtb? Har sätt att några av downhill teamen i wc har det. Helst med någon cykeltillverksres logga på

Sambal Oelek

Aktiv medlem
jag kör 3st gummimattor från valfritt varuhus :) funkar fint, fast andra omgången var det rätt uselt gummi i så de håller inte så länge (efter ett år är de ganska slitna)

Pfaff

Aktiv medlem
Gångmattan Denim 60X200 på Rusta, 50 pix.
Finns gott om skitfula mattor på sådana ställen. Ö&B, Bauhaus mfl.
Hittade på Ikea för 15:-/styck.

jo har kollat lite med dom men vill helst försöka hitta en med specialized i själva mattan. Har KTM matta till KTM mc hojen o båda cyklarna jag har är specialized o tänkte att det skulle vara till snyggt om man kunde hitta två specialized mattor o ställa cyklarna på

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer