42Hz
Aktiv medlem
Maxad miniguide: Byte styrlager, Aheadset -> FSA
En liten bildserie från mitt lagerbyte. Finns säkert tusen bättre sätt att göra det på men jag postar det ändå! :)
Verktyg jag använde mig av (Orkade inte fota allt).
Normalstor hammare.
Liten hammare med nylonhuvud.
Stor skruvmejsel.
Liten skruvmejsel.
Liten tunn kniv (som man inte är rädd om).
Insexnyckel.
Annat:
Plankbit.
Trasa.
Om man skall vara petig, en snickarbänk.
Skall man byta lager så är det lika bra att grunda med en!
(Hoppas igen tar illa upp, den är fortfarande oöppnat på bilden men de suddiga bilderna har då fått sin förklaring.) :)
Fast jag skyller officiellt på den svaga belysningen jag har i hallen.
Att meka utan musik kan vara skadligt, så det var säkrast att vräka på lite röj i högtalarna!
Favorit just ny Crystal Method.
Liten "före" bild.
Dags att demontera styrstammen. Börjar med täcklocket. Insexnyckel funkar. ;)
Fortsätter att skruva upp skruvarna på sidan av styrstammen.
Så här kan det se ut under 'plattan'.
Nu är styrstammen borta.
Ta bort 'spacer:na'.
Bort med skyddsgummit för övre lagret.
En smal skruvmejsel är bra att peta upp centreringsringen med. (eller vad den kan tänkas heta)
Bara att plock bort.
Flottigt värre.
Här är framgaffeln urtagen ur styrrörer, ett tips här om ni kör v-borms, haka av bromsvajern från handtaget så att gaffeln slipper hänga fast i cykeln.
Torkar rent lagerbanan med en trasa. Slippa värsta gegget inför nästa steg som är att försöka lossa lagerbanan från gaffeln.
Något tunnt att slå mellan lagerbanan och gaffeln borde funka. Det blev lite märken eftersom jag inte hittade min morakniv som är enklare att träffa med hammaren...
Man får knacka lite runt om kring så att den lossnar lika runt om.
Nu har den lossnat så pass att jag får lov att ta till grövre grejjer.
Så ja! Lossnade till slut.
Syns på bilden att röret är tjockare vid fästet mot gaffelbenen. Så man behöver inte knacka hela vägen. :)
Dags att få loss lagerskålarna/kopparna. Hammare och en grov skruvmejsel fick duga denna gång, som vanligt finns det specialverktyg för allt men sånt har jag inte råd och tid att använda mig av här.. ;)
Efter ett stunds knackade..
Efter ännu en stunds knackande..
Och efter att ha knackat lite mer. Även här gäller det att knacka runt om!
Äntligen borta!
Båda lagerskålarna bortknackade, lite rengörning innan det är dags att försöka få dit nya delar.
Började med att försöka få dit nedre lagerskålen, en bräda var bra att ha i mellan när man bankar! Det ser lite snett ut, svårt att hamra, hålla bräda och fota samtidigt! ;)
Bytte till nylonhammare efter att jag fått dit den hyffsat. Men det funkade inte helt tillfredställande.
Insåg att jag måste ha något som 'svarar' när jag skulle i med den övre lagerskålen, så jag tog rubbet och bar ner i bostadsföreningens verkstad som lägligt ligger under lägenheten.
Väl nere i källaren insåg jag att jan kunde använda snickarbordets skruvstäd till att pressa in lagerskålen. Rakt och smärtfritt! Allt riggat.
Klart!
Övre, i botten!
Nedre, i botten!
Äntligen kan man börja montera de nya lagerprylarna. Först en form av distans i metall, sedan ett gummiskydd.
Nästa, lagret!
I med gaffeln i styrröret.
Övre lagret på plats.
I med övre distansen.
'Locket' på!
Dags för distanserna och styrstammen.
Dags att dra åt lagom hårt så att inget glapp känns, eventuellt justera lite efter en kort testtur. Orginaltäcklock på. Klart!
Bytte tillbaka till mitt originallock! :)
Det funkar! Underbart 'slät' känsla mot förra styrlagret, klart nöjd än så länge, återstår att se hur det fungerar i långa loppet med lera och väta men jag har höga förväntningar, om inte annat vet jag hur jag skall göra nästa gång styrlagret skall bytas!
Belöningen för kvällens slit, en vacker solnedgång vid sjön Väsman i Ludvika!
Skall jag dra någon slutsats av det hela så var det enklare än jag trodde, tog kanske drygt en timme att byta. Det enda jag ångrar är att jag inte har bytt tidigare! Sedan är det rätt skönt att ha en cykel som har några år på nacken och som man inte är så rädd om ifall man skulle slinta med hammaren lite. ;)
Verktyg jag använde mig av (Orkade inte fota allt).
Normalstor hammare.
Liten hammare med nylonhuvud.
Stor skruvmejsel.
Liten skruvmejsel.
Liten tunn kniv (som man inte är rädd om).
Insexnyckel.
Annat:
Plankbit.
Trasa.
Om man skall vara petig, en snickarbänk.
Skall man byta lager så är det lika bra att grunda med en!
(Hoppas igen tar illa upp, den är fortfarande oöppnat på bilden men de suddiga bilderna har då fått sin förklaring.) :)
Fast jag skyller officiellt på den svaga belysningen jag har i hallen.

Att meka utan musik kan vara skadligt, så det var säkrast att vräka på lite röj i högtalarna!
Favorit just ny Crystal Method.

Liten "före" bild.

Dags att demontera styrstammen. Börjar med täcklocket. Insexnyckel funkar. ;)

Fortsätter att skruva upp skruvarna på sidan av styrstammen.

Så här kan det se ut under 'plattan'.

Nu är styrstammen borta.

Ta bort 'spacer:na'.

Bort med skyddsgummit för övre lagret.

En smal skruvmejsel är bra att peta upp centreringsringen med. (eller vad den kan tänkas heta)

Bara att plock bort.

Flottigt värre.

Här är framgaffeln urtagen ur styrrörer, ett tips här om ni kör v-borms, haka av bromsvajern från handtaget så att gaffeln slipper hänga fast i cykeln.

Torkar rent lagerbanan med en trasa. Slippa värsta gegget inför nästa steg som är att försöka lossa lagerbanan från gaffeln.

Något tunnt att slå mellan lagerbanan och gaffeln borde funka. Det blev lite märken eftersom jag inte hittade min morakniv som är enklare att träffa med hammaren...

Man får knacka lite runt om kring så att den lossnar lika runt om.

Nu har den lossnat så pass att jag får lov att ta till grövre grejjer.

Så ja! Lossnade till slut.

Syns på bilden att röret är tjockare vid fästet mot gaffelbenen. Så man behöver inte knacka hela vägen. :)

Dags att få loss lagerskålarna/kopparna. Hammare och en grov skruvmejsel fick duga denna gång, som vanligt finns det specialverktyg för allt men sånt har jag inte råd och tid att använda mig av här.. ;)

Efter ett stunds knackade..

Efter ännu en stunds knackande..

Och efter att ha knackat lite mer. Även här gäller det att knacka runt om!

Äntligen borta!

Båda lagerskålarna bortknackade, lite rengörning innan det är dags att försöka få dit nya delar.

Började med att försöka få dit nedre lagerskålen, en bräda var bra att ha i mellan när man bankar! Det ser lite snett ut, svårt att hamra, hålla bräda och fota samtidigt! ;)

Bytte till nylonhammare efter att jag fått dit den hyffsat. Men det funkade inte helt tillfredställande.

Insåg att jag måste ha något som 'svarar' när jag skulle i med den övre lagerskålen, så jag tog rubbet och bar ner i bostadsföreningens verkstad som lägligt ligger under lägenheten.

Väl nere i källaren insåg jag att jan kunde använda snickarbordets skruvstäd till att pressa in lagerskålen. Rakt och smärtfritt! Allt riggat.

Klart!

Övre, i botten!

Nedre, i botten!

Äntligen kan man börja montera de nya lagerprylarna. Först en form av distans i metall, sedan ett gummiskydd.

Nästa, lagret!

I med gaffeln i styrröret.

Övre lagret på plats.

I med övre distansen.

'Locket' på!

Dags för distanserna och styrstammen.

Dags att dra åt lagom hårt så att inget glapp känns, eventuellt justera lite efter en kort testtur. Orginaltäcklock på. Klart!

Bytte tillbaka till mitt originallock! :)
Det funkar! Underbart 'slät' känsla mot förra styrlagret, klart nöjd än så länge, återstår att se hur det fungerar i långa loppet med lera och väta men jag har höga förväntningar, om inte annat vet jag hur jag skall göra nästa gång styrlagret skall bytas!

Belöningen för kvällens slit, en vacker solnedgång vid sjön Väsman i Ludvika!

Skall jag dra någon slutsats av det hela så var det enklare än jag trodde, tog kanske drygt en timme att byta. Det enda jag ångrar är att jag inte har bytt tidigare! Sedan är det rätt skönt att ha en cykel som har några år på nacken och som man inte är så rädd om ifall man skulle slinta med hammaren lite. ;)