Maxad miniguide: Byte styrlager, Aheadset -> FSA

42Hz

Aktiv medlem
En liten bildserie från mitt lagerbyte. Finns säkert tusen bättre sätt att göra det på men jag postar det ändå! :)

Verktyg jag använde mig av (Orkade inte fota allt).
Normalstor hammare.
Liten hammare med nylonhuvud.
Stor skruvmejsel.
Liten skruvmejsel.
Liten tunn kniv (som man inte är rädd om).
Insexnyckel.

Annat:
Plankbit.
Trasa.

Om man skall vara petig, en snickarbänk.

Skall man byta lager så är det lika bra att grunda med en!
(Hoppas igen tar illa upp, den är fortfarande oöppnat på bilden men de suddiga bilderna har då fått sin förklaring.) :)
Fast jag skyller officiellt på den svaga belysningen jag har i hallen.

lager01.jpg

Att meka utan musik kan vara skadligt, så det var säkrast att vräka på lite röj i högtalarna!
Favorit just ny Crystal Method.
lager02.jpg

Liten "före" bild.
lager03.jpg

Dags att demontera styrstammen. Börjar med täcklocket. Insexnyckel funkar. ;)
lager05.jpg

Fortsätter att skruva upp skruvarna på sidan av styrstammen.
lager08.jpg

Så här kan det se ut under 'plattan'.
lager09.jpg

Nu är styrstammen borta.
lager10.jpg

Ta bort 'spacer:na'.
lager11.jpg

Bort med skyddsgummit för övre lagret.
lager12.jpg

En smal skruvmejsel är bra att peta upp centreringsringen med. (eller vad den kan tänkas heta)
lager13.jpg

Bara att plock bort.
lager14.jpg

Flottigt värre.
lager15.jpg

Här är framgaffeln urtagen ur styrrörer, ett tips här om ni kör v-borms, haka av bromsvajern från handtaget så att gaffeln slipper hänga fast i cykeln.
lager18.jpg

Torkar rent lagerbanan med en trasa. Slippa värsta gegget inför nästa steg som är att försöka lossa lagerbanan från gaffeln.
lager20.jpg

Något tunnt att slå mellan lagerbanan och gaffeln borde funka. Det blev lite märken eftersom jag inte hittade min morakniv som är enklare att träffa med hammaren...
lager22.jpg

Man får knacka lite runt om kring så att den lossnar lika runt om.
lager23.jpg

Nu har den lossnat så pass att jag får lov att ta till grövre grejjer.
lager24.jpg

Så ja! Lossnade till slut.
lager25.jpg

Syns på bilden att röret är tjockare vid fästet mot gaffelbenen. Så man behöver inte knacka hela vägen. :)
lager26.jpg

Dags att få loss lagerskålarna/kopparna. Hammare och en grov skruvmejsel fick duga denna gång, som vanligt finns det specialverktyg för allt men sånt har jag inte råd och tid att använda mig av här.. ;)
lager27.jpg

Efter ett stunds knackade..
lager28.jpg

Efter ännu en stunds knackande..
lager29.jpg

Och efter att ha knackat lite mer. Även här gäller det att knacka runt om!
lager30.jpg

Äntligen borta!
lager31.jpg

Båda lagerskålarna bortknackade, lite rengörning innan det är dags att försöka få dit nya delar.
lager32.jpg

Började med att försöka få dit nedre lagerskålen, en bräda var bra att ha i mellan när man bankar! Det ser lite snett ut, svårt att hamra, hålla bräda och fota samtidigt! ;)
lager33.jpg

Bytte till nylonhammare efter att jag fått dit den hyffsat. Men det funkade inte helt tillfredställande.
lager34.jpg

Insåg att jag måste ha något som 'svarar' när jag skulle i med den övre lagerskålen, så jag tog rubbet och bar ner i bostadsföreningens verkstad som lägligt ligger under lägenheten.
lager35.jpg

Väl nere i källaren insåg jag att jan kunde använda snickarbordets skruvstäd till att pressa in lagerskålen. Rakt och smärtfritt! Allt riggat.
lager36.jpg

Klart!
lager37.jpg

Övre, i botten!
lager38.jpg

Nedre, i botten!
lager39.jpg

Äntligen kan man börja montera de nya lagerprylarna. Först en form av distans i metall, sedan ett gummiskydd.
lager40.jpg

Nästa, lagret!
lager41.jpg

I med gaffeln i styrröret.
lager42.jpg

Övre lagret på plats.
lager43.jpg

I med övre distansen.
lager44.jpg

'Locket' på!
lager45.jpg

Dags för distanserna och styrstammen.
lager46.jpg

Dags att dra åt lagom hårt så att inget glapp känns, eventuellt justera lite efter en kort testtur. Orginaltäcklock på. Klart!
lager47.jpg

Bytte tillbaka till mitt originallock! :)
Det funkar! Underbart 'slät' känsla mot förra styrlagret, klart nöjd än så länge, återstår att se hur det fungerar i långa loppet med lera och väta men jag har höga förväntningar, om inte annat vet jag hur jag skall göra nästa gång styrlagret skall bytas!
lager48.jpg

Belöningen för kvällens slit, en vacker solnedgång vid sjön Väsman i Ludvika!
lager49.jpg

Skall jag dra någon slutsats av det hela så var det enklare än jag trodde, tog kanske drygt en timme att byta. Det enda jag ångrar är att jag inte har bytt tidigare! Sedan är det rätt skönt att ha en cykel som har några år på nacken och som man inte är så rädd om ifall man skulle slinta med hammaren lite. ;)

zam

Aktiv medlem
haha, kul och se att det är fler än jag som använder hammare och skruvstäd istället för specialverktyg. Alla sätt är bra utom de dåliga...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är monterat på så vis på alla cyklar jag haft de senaste åren. Först visade mig Dick hur man gjorde och jag såg mest förskräckt ut, men sen visade det sig att det är rätt enkelt och blir alldeles utmärkt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Till mitt silverfärgade FSA Orbit XL2 har jag bytt ram två gånger. Numera är det Mia som cyklar med det styrlagret.

42Hz

Aktiv medlem
Simon Skrev:
-------------------------------------------------------
> gillar ditt origianllock ;)
> ::: work and no play is no good at all :::

Tack, jag gillar den också. ;)

Pricken får sitt stylager på campingen i Åre:

PrickenStyrlager1.jpg

PrickenStyrlager2.jpg

Pressades alltså på plats med en rejäl gängad stång och rediga brickor. Lite pyssligt att få det att centrerar men det funkade.

Leo

Ny medlem
42hz: Snyggt! ;-) Det går helt enkelt inte att misslyckas med styrlagermonteringen efter en sådan väldokumenterad genomgång!

Väldigt vad det är många som monterar styrlager just nu i augusti? Kanske ska döpa om augusti till lagermånad, för det är väl juli som är rötmånad? :-D

/Leo - som ska smacka ett King lager på plats i dagarna på vintercykeln

Det beror väl på att lagren har ruttnat under rötmånaden och åtgärdas nu ;)

Blev lite förvånad att Harris GF såg helt ofräst ut sedan den lackades.

Rippa

Ny medlem
Fast du missade detaljbilden på hur man får undre lagerbanan på plats på styrröret. Det kan vara lite småknepigt att få hela vägen ned i botten och samtidigt centrerat.

Leo

Ny medlem
Ja, FSA lagrena(åtminstone Orbit Xtreme och Orbit XL) är så smarta att det går med handkraft. Tack vare att det är kapslade lager så är det inte en "riktig" lagerbara utan bara en ring.

/Leo

Dick

Medlem
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är monterat på så vis på alla cyklar jag haft
> de senaste åren. Först visade mig Dick hur man
> gjorde och jag såg mest förskräckt ut, men sen
> visade det sig att det är rätt enkelt och blir
> alldeles utmärkt.

Jo du såg väldigt skräckslagen ut den gången Jonas. Får väl även tillägga att inläggets beskrivning framstår som en kranskärlsoperation i jämförelse. Vi använde ju endast slägga och två avsågade bordsben för att genomföra operationen :)
Numera har jag blivit ganska snabb och byter ett styrlager på cirka 10 minuter och ja jag använder samma metod ännu.

Jag kör oxo med FSA men kör med det lite kralligare FSA Pig, billigt och bra, rekommenderas starkt.

//Dick

42Hz

Aktiv medlem
Den här ser ju riktigt 'porrig' ut, kostar iofs. en förmögenhet.

Syncros, Hardcore FR2, 1
SYNC004.jpg
SYNC003.jpg

Topp