Maxpuls

Fischer37

Medlem
Maxpuls
En fundering. När jag pressar mig riktigt hårt når min puls alltid 186 slag/minut enligt pulsklockan. Aldrig över detta, inte en enda gång. Kan man anta att det är min maxpuls eller kan den vara högre och ändå ha någon slags stopp vid 186 bara för att jag har någon mental tröskel där?
Är 39 år och ska ha typ 181 som maxpuls räknat på 220 minus ålder som självklart inte är att lita på.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Maxpuls
En fundering. När jag pressar mig riktigt hårt når min puls alltid 186 slag/minut enligt pulsklockan. Aldrig över detta, inte en enda gång. Kan man anta att det är min maxpuls eller kan den vara högre och ändå ha någon slags stopp vid 186 bara för att jag har någon mental tröskel där?
Är 39 år och ska ha typ 181 som maxpuls räknat på 220 minus ålder som självklart inte är att lita på.
Det finns metoder med att stega ansträngningen till fail. Jobbigt och obekvämt, men man brukar nå lite högre än man når när man tränar vanligt även om man kör hårt. Sen kan maxpuls skilja sig mellan löpning och cykel.

Btw hade jag 183 i maxpuls i fjol och var 49 så regeln stämmer dåligt. Dock avtar den med åren....
 

Johnken

Medlem
Maxpuls
Jag fyller 40 i år, har 195 i maxpuls. Jag mår maxpuls när jag kör ”behagligt tungt” och kan hålla på en period om några minuter med samma belastning ca. Går jag på hårdare så får går jag i väggen innan maxpuls är nådd
 

BFS

Aktiv medlem
Maxpuls
Den regeln stämmer dåligt. Jag ligger drygt 20 bpm över (med en maxpuls som egentligen inte sjunkit på 20 år). Tror jag kom upp i 195 förra (eller var det förrförra?) året.
 

mzi

Aktiv medlem
Maxpuls
Maxpuls är - som berörs ovan - grenspecifik. Så det är inte omöjligt att det är din maxpuls. Den kan även ligga ett par slag högre, men det är nog en väldigt bra approximation.
 

AtEase

Medlem
Maxpuls
En fundering. När jag pressar mig riktigt hårt når min puls alltid 186 slag/minut enligt pulsklockan. Aldrig över detta, inte en enda gång. Kan man anta att det är min maxpuls eller kan den vara högre och ändå ha någon slags stopp vid 186 bara för att jag har någon mental tröskel där?
Är 39 år och ska ha typ 181 som maxpuls räknat på 220 minus ålder som självklart inte är att lita på.
Jag har svårt att nå maxpulsen på (landsvägs)cykel. Tex innebandy pressar upp pulsen klart högre. Antar att det beror på hur stora muskelgrupper som används.
 

Grimpeur

Aktiv medlem
Maxpuls
Man kan fråga sig hur intressant det är att veta sin maxpuls. Jag trodde mig veta min maxpuls och hade mätt upp den och mjölksyratröskel på laboratorium. Sedan råkade jag på en spinningledare ifrån helvetet. Då insåg jag att man kunde lära sig att öka maxpuls rejält. Tror jag höjde ifrån 191 till 201 slag för slag, och var då 46. Nu är jag 54 och har i mannaminne inte varit över 180 och sällan över 175. Har dock helt slutat med spinning sedan många år och även inställningen att köra till det svartnar. Är lite nyfiken på maxpuls idag men det tar rejält emot att prova. Det är tufft som satan att köra tills det svartnar (eller limes) och hur kul är det? Speciellt som det är garanterat lägre nu än när jag var ... Jag kör sålunda med 200 på Garmin, strava och zwift. Inte upptäckt någon jättenackdel med det.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Maxpuls
Maxpuls är - som berörs ovan - grenspecifik. Så det är inte omöjligt att det är din maxpuls. Den kan även ligga ett par slag högre, men det är nog en väldigt bra approximation.
Nja, det där gäller väl mest för dåliga.

Edit: Formeln är kass, helt värdelös.
Dubbel: Ja nu blev det fel även om jag kanske inte menar att det borde vara förbjudet att uttrycka sig så, men "mindre erfarna" då..
Trippel: Jag vågar inte heller riktigt att testa mig, är redan nojig över vad träning gör mot hjärtat och då speciellt hög puls, att nå maxpuls är inget som lockar. Men man har väl en aning om var man ligger.
 
Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Maxpuls
Dem där formeln för maxpuls kommer ständigt upp, oftast med kommentaren "den stämmer dåligt för jag har...".

Formeln stämmer hyfsat med genomsnitt för maxpuls för åldern. Det finns en lite mer avancerad formel som stämmer bättre, men det är fortfarande ett snitt. En 10-15 slag upp eller ner från snittet för åldern är nog inget ovanligt.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Maxpuls
Man kan fråga sig hur intressant det är att veta sin maxpuls. Jag trodde mig veta min maxpuls och hade mätt upp den och mjölksyratröskel på laboratorium. Sedan råkade jag på en spinningledare ifrån helvetet. Då insåg jag att man kunde lära sig att öka maxpuls rejält. Tror jag höjde ifrån 191 till 201 slag för slag, och var då 46. Nu är jag 54 och har i mannaminne inte varit över 180 och sällan över 175. Har dock helt slutat med spinning sedan många år och även inställningen att köra till det svartnar. Är lite nyfiken på maxpuls idag men det tar rejält emot att prova. Det är tufft som satan att köra tills det svartnar (eller limes) och hur kul är det? Speciellt som det är garanterat lägre nu än när jag var ... Jag kör sålunda med 200 på Garmin, strava och zwift. Inte upptäckt någon jättenackdel med det.
Skulle vilja påstå att det är essentiellt att veta det, då alla zoner blir helt off om man INTE gör det. Men ja du borde ju veta, typ om man har haft infektion någon gång och kört hårt eller bara preeessat sig så har man hamnat på maxpuls, typ ta sitt högsta värde någonsin är inte helt fel.

Men essentiellt, skulle jag vilja påstå. Sen är det såklart en fråga om var man har sin ribba, vissa tränar bara för att det är skoj :)
 

GoranS

Aktiv medlem
Maxpuls
Det kan möjligen vara en hjälp. Att det skulle vara essentiellt i ordets verkliga betydelse skulle betyda att väsentligen alla idrottare innan 80-talet tränade dåligt liksom ett antal senare tiders idrottare också. Låter inte rimligt.
 
Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Maxpuls
Jag vågar inte heller riktigt att testa mig, är redan nojig över vad träning gör mot hjärtat och då speciellt hög puls, att nå maxpuls är inget som lockar.
Skulle vilja påstå att det är essentiellt att veta det, då alla zoner blir helt off om man INTE gör det. Men ja du borde ju veta, typ om man har haft infektion någon gång och kört hårt eller bara preeessat sig så har man hamnat på maxpuls, typ ta sitt högsta värde någonsin är inte helt fel.

Men essentiellt, skulle jag vilja påstå. Sen är det såklart en fråga om var man har sin ribba, vissa tränar bara för att det är skoj :)
Antar att du bara tränar för att det är skoj då, eftersom du inte testat din maxpuls.
 

Fischer37

Medlem
Maxpuls
Tack för alla tankar. Orsaken till att jag vill veta är just för att få pulszonerna rätt i min pulsklocka.
Cyklar MTB och pressar mig hårt ibland, inte bara söndagscyklar på mysiga stigar. Kör vidare med att sätta 186 som min maxpuls på klockan tills vidare. Har funderat lite då jag tycker att jag samlat förvånansvärt mycket tid i zon 5 när jag cyklat.
 

TsUPeR

Aktiv medlem
Maxpuls
Om du helt baserar dina zoner på maxpuls så är ju värdet intressant men om du vill ha zoner som representerar vad du vill uppnå i de olika zonerna så bör du justera gränserna för varje zon för sig. Själv har jag zoner som inte "passar" i standarden om 10% per zon.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Maxpuls
Troligen är maxpulsen något högre än det värde du uppnår när du kör hårt.
Ett sätt att nå maxpulsen är att efter att ha värmt upp ordentligt, höja pulsen till en ganska hög nivå och sen avsluta med att maxa uppför en lagom brant backe tills det svartnar för ögonen.
Eftersom man i princip ska köra tills man stupar görs det med fördel inomhus.

Ett annat sätt att sätta dina zoner är att istället för att använda % av maxpuls använda % av tröskelpuls. Lättare att testa sig fram till.
 

Fischer37

Medlem
Maxpuls
Troligen är maxpulsen något högre än det värde du uppnår när du kör hårt.
Ett sätt att nå maxpulsen är att efter att ha värmt upp ordentligt, höja pulsen till en ganska hög nivå och sen avsluta med att maxa uppför en lagom brant backe tills det svartnar för ögonen.
Eftersom man i princip ska köra tills man stupar görs det med fördel inomhus.

Ett annat sätt att sätta dina zoner är att istället för att använda % av maxpuls använda % av tröskelpuls. Lättare att testa sig fram till.
Tack, ska kolla hur det fungerar med tröskelpuls också.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Maxpuls
Den "riktiga" uppskattningen som har någon vetenskaplig grund är enligt Jacob Gudiol.

maxpuls = 208 – (0,7 x ålder)


Även denna formel har såklart en stor standardavvikelse och kan va mer eller mindre fel.
 

freddes

Aktiv medlem
Maxpuls
Tar dessa klockor och gadgets med en klackspark :) senaste träningspasset med enduron så låg jag på 212 slag i minuten, tanke på att man är 40 år så är det tveksamt på att det stämmer :)
 

Fischer37

Medlem
Maxpuls
Den "riktiga" uppskattningen som har någon vetenskaplig grund är enligt Jacob Gudiol.

maxpuls = 208 – (0,7 x ålder)


Även denna formel har såklart en stor standardavvikelse och kan va mer eller mindre fel.
Enligt den formeln så kom jag ju ett slag från vad jag haft som maximal puls under träning.
Bra läsning, visste inte att man behöver göra ett maxtest för rätt träningsform också.
 
Maxpuls
Enligt den formeln så kom jag ju ett slag från vad jag haft som maximal puls under träning.
Bra läsning, visste inte att man behöver göra ett maxtest för rätt träningsform också.
Med mina år blir det 174 och 175 som stämmer med verkligheten.
För att hitta träningsnivåerna behövs inte ett max test göras. Med ett enkelt ”conconi test” får man ut den anaeroba tröskeln och där har man ju sina träningspulser och effekter för sina intervallpass.
Ännu lättare blir det med smart trainer.
 

jonte987

Aktiv medlem
Maxpuls
ja, jag har bara tappat några slag på 20 år. kan fortforande klocka 195+ med solen i ryggen. Riktig maxpuls borde ligga ytterligare högre antar jag. (49 år)
 

GustafH

Aktiv medlem
Maxpuls
För mig funkar det mycket bättre att köra med tröskelpuls. Kör ett 30 min max-test, snittpulsen på de sista 20 min är din LTHR och sen baserar man zonerna på det. För mig stämmer det både på cykel och på löpning (och ett par test om året, alla utom ett sen 2014 har gett mig 172) så jag gissar att den är ganska rätt. Min maxpuls däremot ligger nånstans mellan 176 och 207. Känns som ett för stort spann för att kunna basera träning på.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Maxpuls
Hur kan du vara glatt eller tråkigt ovetandes om din maxpuls med den enorma intervallen?
För mig funkar det mycket bättre att köra med tröskelpuls. Kör ett 30 min max-test, snittpulsen på de sista 20 min är din LTHR och sen baserar man zonerna på det. För mig stämmer det både på cykel och på löpning (och ett par test om året, alla utom ett sen 2014 har gett mig 172) så jag gissar att den är ganska rätt. Min maxpuls däremot ligger nånstans mellan 176 och 207. Känns som ett för stort spann för att kunna basera träning på.
 

uandt

Aktiv medlem
Maxpuls
Zwiftalpen är bra annars, gratis (en gång i månaden), lagom lång och jämn, perfekt att kravla sig upp för med tempopuls som start och maxpuls som slut:
1632925781955.png
 

NiklasL

Aktiv medlem
Maxpuls
Kan dra upp pulsen över 195, 59 år. Frågan är hur bra sådan träning är, har lugnat ner mig efter att ha läst The Midlife Cyclist. Vi är väl första generationen som tränar så här mycket i medelåldern och mycket är outforskat.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Maxpuls
Kan dra upp pulsen över 195, 59 år. Frågan är hur bra sådan träning är, har lugnat ner mig efter att ha läst The Midlife Cyclist. Vi är väl första generationen som tränar så här mycket i medelåldern och mycket är outforskat.
Det allra bästa, om du vill leva länge, är att äta så få kalorier du bara kan och träna måttligt och då kan jag garantera er att inte ens den mest allvetande personen på forumet tränar måttligt, hen tränar alldeles för mycket för att platsa in i definitionen.

Ja hög puls är förmodligen hjärtskadligt. Personligen har jag kommit fram till att jag lika väl kan lägga mig och dö om jag inte kör ända in i kaklet så... whatever. Jag är ingen mellanmjölkskille... minimjölk eller grädde.
 

Rholm

Aktiv medlem
Maxpuls
Det allra bästa, om du vill leva länge, är att äta så få kalorier du bara kan och träna måttligt och då kan jag garantera er att inte ens den mest allvetande personen på forumet tränar måttligt, hen tränar alldeles för mycket för att platsa in i definitionen.

Ja hög puls är förmodligen hjärtskadligt. Personligen har jag kommit fram till att jag lika väl kan lägga mig och dö om jag inte kör ända in i kaklet så... whatever. Jag är ingen mellanmjölkskille... minimjölk eller grädde.
Fast du sa ju högre upp att du inte vågar gå upp i maxpuls. Du är väl snarare standardmjölk i så fall.
 

Earlslick

Aktiv medlem
Maxpuls
Det allra bästa, om du vill leva länge, är att äta så få kalorier du bara kan och träna måttligt och då kan jag garantera er att inte ens den mest allvetande personen på forumet tränar måttligt, hen tränar alldeles för mycket för att platsa in i definitionen.
I historien finns det många som ätit så få kalorier de bara kan, ganska många levde inte så länge.
 

GoranS

Aktiv medlem
Maxpuls
Det stämmer men det kan vara bra att känna till sin maxpuls tex när man kör intervaller.
Trams! Då blir det bara en mental spärr som begränsar en. Om man t.ex. mäter upp maxpulsen till 190 slag/min och ser att pulsen är uppe på 189 slag/min när någon stöter, ja, då viker man säkert ner sig. Om man inte känner till maxpulsen, ja då är det ju bara att köra på. Skit samma om pulsen drar iväg till 220 slag/min. 😉
 

uandt

Aktiv medlem
Maxpuls
Trams! Då blir det bara en mental spärr som begränsar en. Om man t.ex. mäter upp maxpulsen till 190 slag/min och ser att pulsen är uppe på 189 slag/min när någon stöter, ja, då viker man säkert ner sig. Om man inte känner till maxpulsen, ja då är det ju bara att köra på. Skit samma om pulsen drar iväg till 220 slag/min. 😉
Fast du trycker väl upp mjölksyranivån så högt att du blir temporärt blind vid intervaller? Då kan du ju ändå inte se pulsen på klockan?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer