Maxxis WideTrail på fälg med >30mm innerbredd?!?

MCM_team

Aktiv medlem
Vad är era erfarenheter?

Jag har ett Minion DHF 2,3 som jag tycker är kanon sånär som på att det är lite för smalt för min smak. Kikar således på 2,5wt eller kanske t.o.m. 2,6wt. Problemet är bara att mina hjul (DT XMC1200 första versionen) vid googling verkar ha en innerbredd på 24mm och ytterbredd på 30mm. Maxxis har ju designat widetraildäcken för 30-40mm innerbredd. Kommer sidoklackarna hamna helt fel så att jag planterar nyllet i jorden i första bästa kurva??

marr

Moderator
Forumvärd
Finns inte dhf 2,5 som inte är wt också? Eller de är borta nu kanske..

liveforthis

Aktiv medlem
Kör annars på dhr2 2.4wt polare fick dom på sin 2019 caynon strive med 25mm fälg bak och dom har bra profil.

Bluorange

Medlem
Bara för att det står WT på däcken så betyder det inte att dom är enorma, Jag kör DHRII WT fram och Highroller WT bak på 30 mm innerbredd. Det funkar kanoners. Jämför jag med high rollers som inte är WT på samma fälg så blir dom typ fyrkantiga och beter sig märkligt. Jag upplever att WT på 30 mm beter sig mer som dom skall jmf icke WT.

Rattnalle

Aktiv medlem
WT har ju inget med bredden att göra utan är en anpassning av mönster till att däcken får annan profil på bredare fälg. Det är ju dock ingen enorm skillnad så funkar gör det ju.

DHF har iaf tidigare funnits som en vanlig 2,5a om man tycker 2,3 är för smalt.

m3lk3r

Aktiv medlem
Har testat 3 olika maxxis med WT på mina fälgar med 25 mm innerbredd och det funkar lika bra som det alltid gjort

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har kört 2,5wt dhf på 25 mm innerdiameter och det funkar men ger inte så bra profil. Då väljer jag hellre 2,3or. Schwalbe 2,35” sitter bättre.

MCM_team

Aktiv medlem
Jag har kört 2,5wt dhf på 25 mm innerdiameter och det funkar men ger inte så bra profil. Då väljer jag hellre 2,3or. Schwalbe 2,35” sitter bättre.
Tack för info! 👍🏼 Jag kör även Schwalbe MM i 2,35 och älskar dem. Men jag tycker att DHF rullar lite bättre så därför är jag sugen på att prova dem i 2,5...... men jag kanske ska hålla mig till MM!?!

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tycker att aggressorn av 2.5 wt inte ska köras på jättebred fälg, på 34 mm innerbred fälg, så käkar du ganska bra på sidoväggarna vid vanlig trailcykling. Det gillar jag inte. Lösa trådar efter en månads hojjande typ, dock semester, så kanske 20 rundor.

jofahjalm

Aktiv medlem
Tack för info! 👍🏼 Jag kör även Schwalbe MM i 2,35 och älskar dem. Men jag tycker att DHF rullar lite bättre så därför är jag sugen på att prova dem i 2,5...... men jag kanske ska hålla mig till MM!?!
Det är ju fler som tycker det funkar, men sidodobbarna hamnar verkligen konstigt. Det gick ju helt klart att cykla på, men det gör ju typ allt. Jag väljer ju att köra MM i 2,35" istället. Vill du att det ska rulla bättre kan du ju köra HD bak eller något.

MCM_team

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Ska ta mig en funderare....

Det är ju fler som tycker det funkar, men sidodobbarna hamnar verkligen konstigt. Det gick ju helt klart att cykla på, men det gör ju typ allt. Jag väljer ju att köra MM i 2,35" istället. Vill du att det ska rulla bättre kan du ju köra HD bak eller något.
Jag köra bara MM fram, skulle nog inte uppskatta det bak med tanke på rullet.... 😂 Jag brukar ha RockRazor eller minion ss bak på sommarhalvåret.

calmbay

Aktiv medlem
Maxxis will ha en rund profil på sina däck. Bredare fälgar på klassisk maxxisdäck ger fyrkantig däckprofil. Bredare fälg och wt-däck ger den runda profil maxxis designat för. Smalare fälg borde ge ännu rundare profil med risk för glödlampsprofil. Alltså en risk att sidosobbarna aldrig riktigt hinner ner i marken innan du redan gjort det. Men går går det, ett wt-däck sitter fast på ett säkert sätt på fälgen. Du får bara inte ut den designade fulla prestandan ur däcket.

MCM_team

Aktiv medlem
Maxxis will ha en rund profil på sina däck. Bredare fälgar på klassisk maxxisdäck ger fyrkantig däckprofil. Bredare fälg och wt-däck ger den runda profil maxxis designat för. Smalare fälg borde ge ännu rundare profil med risk för glödlampsprofil. Alltså en risk att sidosobbarna aldrig riktigt hinner ner i marken innan du redan gjort det. Men går går det, ett wt-däck sitter fast på ett säkert sätt på fälgen. Du får bara inte ut den designade fulla prestandan ur däcket.
Ja, jag har förstått teorin med WT men funderade mest på om det märks någon skillnad i praktiken! 👍🏼

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer