MCB / ASSA lås - hur byter man/tar man bort det?

Mazett

Ny medlem
Hej allihopa!

Många projekt igång samtidigt, men tänkte att jag ska ge mig på ett som legat o samlat damm länge nu...

En ram som ska få genomgå en skönhetsoperation har fastnat i processen pga ett gammal ASSA (MCB varianten) lås. Hur i hela friden ska man få loss det utan att sabba hela låset?

Vill gärna kunna använda det igen, så om nån sitter på kunskaper kring detta så mottages de med tacksamhet!

Bilagor

• 20190428_182020.jpg
    20190428_182020.jpg
    213.7 KB · Besök: 518
  • 20190428_182031.jpg
    20190428_182031.jpg
    479.1 KB · Besök: 516
Du har alltså nyckel?
Borra/knacka ut niten. Börja med änden med den fastnitade brickan. Borra bort kanten som vikts över ner mot brickan. Knacka med ett dorn.

Jodå, har nyckeln. Funderade på om niten skulle gå att återanvända på nått vänster, men så är kanske inte fallet..

Hur lång behöver niten vara? finns Popnit för upp till 25 mm.
Annars serr ju niten ut att vara ihålig. Tar du bort brickan kanske du kan återanvända niten genom att slå in en mindre nit från den sidan vid återmontering.

Tänkte testa och böja lite på brickan för att se om den gick att få loss utan att hämta en borr.

Tog en liten hammare och en morakniv och knackade lite för att få upp en springa o se vad som hände.

Det så KLICK så gick hela den ihåliga biten av... Antar att det blir dorn och hammare här näst.

Lär bli att köpa nån slags popnit eller liknande o trycka i istället för att återanvända den befintliga!

Obs, repor a ser värre ut på bilden an de är. Ska målas om ändå!

Bilagor

• 20190429_161921.jpg
    20190429_161921.jpg
    147.2 KB · Besök: 374
Hej,
Var I samma sits för många år sedan.
Borrade bort niten. Knackade bort resterna i låshuset. Sedan bytte jag lås till ett annat som fungerade. Istället för nit använde jag en lång skruv (M4 eller M5) med en mutter på andra sidan. Muttern svetsade jag fast i skruvänden och skallen gjorde jag omöjlig att använda eller om jag svetsade den också. Enkelt och bra. Prova att låset fungerar innan du börjar med svetsen... ?

/Knutten

Jag tog o borrade ut den lilla rostiga biten som satt kvar i niten, därefter kunde jag med enkelhet och knacka ut niten med ett dorn o hammare.

Planen är att köra in en nit genom vad som finns kvar av den gamla och kalla det good enough. Tanken är att låset mest ska sitta där för att avskräcka från att sno bakhjulet. Tänker mig dock att låset kommer vara minst lika säker som det var innan när jag dragit fast det igen med en ny nit!

Cykeln kommer alltid att låsas fast i nånting med ett kryptonite lås, så att så länge det inte bara är att rycka loss hjulet är jag egentligen nöjd.

Tack för er input, och ha det fortsatt gott!

Tillbaka
Topp