Medellängd på landsvägscyklister

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Bara av ren nyfikenhet... hur långa är ni egentligen? :)
Tittar man på annonser på landsvägscyklar så är det typ 56-58 som fullständigt dominerar ramstorlekarna, och det är typ 180-185cm långa personer?

Hur lång är du? Jag känner mig som en pygmé med mina 171cm. :P

183 cm. Men bara 83cm i grenlängd så något korta ben.

Bilagor

• inseambodyheight_1-1.png
    inseambodyheight_1-1.png
    37.6 KB · Besök: 167
182/89, men tycker alltför ofta man ser nåt i en för liten storlek som man vill ha så helt dominerande kan ju inte 56/58 vara. Har helst/oftast 56.

183 cm, men tydligen ben som en som är 186 cm enligt grafen ovan (86 cm). Väger... umm 77kg och det är väl något sånär rätt? Om man nu tycker att BMI är rätt sätt att mäta.

184 med 89 långa ben.
Brukar bli motsvarande 56. För "kort överkropp" för 58.

Medellängden låg på runt 180cm för män i Sverige. Jag har för mig att den är lite lägre nu dock.

Fan va skönt! Jag har tänkt precis samma tankar! Kommer upp nån kul ram i rätt prisklass men Aldrig i rätt storlek!

Jag är 170cm.

Är jag landsvägscyklist?
Isåfall 183/85-86 om jag minns rätt.
Valde iallafall en 56 Cube cx. Med setback-stolpe och sadeln längst bak hamnade knäna rätt. Men slammat styre hamnade överkroppen ungefär som jag vill.
Vikt ointressant i sammanhanget.

179 cm lång (mätte nyss). Och 88-89 cm innerbenslängd, lite beroende på hur man mäter.

Det där diagrammet över benlängd är helt knäppt, anser jag. Man är kortbent eller långbent vid en viss andel av kroppslängden, oavsett kroppslängd. Jag tycker att man är kortbent om innerbenslängden är under 45-46 procent, och långbent om den är över 48-49 procent. Oavsett om det är vid 160 cm kroppslängd eller 190 cm.

Bengt-re sa:
perurban sa:

Godzilla? 205 är långt på riktigt. Du hamnar utanför grafen....

Ingen kritik mot dig för inklistrandet av grafen, den säger i alla fall någonting om hur det ser ut på populationsniåv. I detta sammanhang tror jag dock att fördelningsfunktionen är mer intressant än täthetsfunktionen. Åtminstone är jag inte tillräckligt skadad för att integrera grafer i huvudet (även om man förstås kan göra en skattning via någon lämplig approximation).

geologen sa:
Det där diagrammet över benlängd är helt knäppt, anser jag.
Speciellt som den skulle påskynda att jag är långbent för min längd - ja rent av onormalt långbent - vilket jag icke är utan jag är marginellt mer kortbent än normalt.
Möjligen kan den grafen stämma på italienare och eftersom italienare är korta med korta ben (det vet ju alla) så är de långa i underlaget för grafen inte italienare utan invandrade italienare från abessinien som är långa och har långa ben (det vet ju alla).

186/90 rullar på 56:or. Armlängden påverkar i mitt fall mer än benen, på en 58 når jag inte ens styret.
Styrstam brukar landa på 80-90 mm :/

geologen sa:
179 cm lång (mätte nyss). Och 88-89 cm innerbenslängd, lite beroende på hur man mäter.

Det där diagrammet över benlängd är helt knäppt, anser jag. Man är kortbent eller långbent vid en viss andel av kroppslängden, oavsett kroppslängd. Jag tycker att man är kortbent om innerbenslängden är under 45-46 procent, och långbent om den är över 48-49 procent. Oavsett om det är vid 160 cm kroppslängd eller 190 cm.

Nä. Förväntad fördelning mellan ben och överkroppslängd är olika vid olika längd. Varför kan man spekulera över, men uppenbarligen så fungerar det så.

169,5cm, kör på en 52cm Canyon men ligger mellan 50/52 på de flesta mätningar. Trots rätt långa ben för min längd. Att hitta en fin beggad cykel eller ram känns ju rätt lönlöst.

Bengt-re sa:
geologen sa:

Nä. Förväntad fördelning mellan ben och överkroppslängd är olika vid olika längd. Varför kan man spekulera över, men uppenbarligen så fungerar det så.

Ja, en viss sån trend finns, men den är mycket svag. Bara en bråkdel av vad diagrammet får det att verka.

geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Ja, en viss sån trend finns, men den är mycket svag. Bara en bråkdel av vad diagrammet får det att verka.

Snart nog innehåller denna tråd nog med data för att det skall vara meningsfullt att plotta datat för att se om vi passar in i teorierna!

187/86 cyklar Cervélo S2 strl 58. Styrstammen i botten och 9-10cm drop sadel/styre. Hade väl fått ytterligare 3-4cm drop, mer pro, med en 56 men hade nog hamnat i en för hopkurad position på cykeln. Inga problem med rörligheten men ryggen hade inte trivts lika bra med att var konstant krummad.

Tillbaka
Topp