[Mega-RR] Midsommar på Roslagsleden

Beofred

Aktiv medlem
När jag tänker på midsommar tänker jag på Roslagen. Här är jag uppvuxen, och hit återvänder jag alltid när det är dags att vara full i närheten av en lövad fallos-symbol. Men i år ville jag kombinera med cykel, och det ville flickvännen Therése också. Vi hade två veckor tidigare sneglat på den nya sträckningen av Roslagsleden från Norrtälje till Grisslehamn, men ojjat oss över att det alltid saknas tid till det roliga. Efter lite planering, tur, pannben, och en hjältinna till flickvän kom vi fram till följande:

Planen var lika komplex som genial – att nyttja midsommarhelgen till att cykla Roslagsleden – och på vägen träffa kära vänner, våra familjer, och uppleva Roslagens samtliga mygg.

Torsdag 24/6 kl 10.00.

CIMG4490.jpg ht=375

Efter lite strul med packning och utrustning är vi äntligen i verkstaden. Tessan fick välja cykel först, hon valde Metan som primärt vapen i skogen, och Konan på de släta vägpartierna.

CIMG4500.jpg ht=375

Vi trampade ut till Danderyd och tog farväl av stan.

CIMG4506.jpg ht=375

Första biten gick med bra flyt, benen var starka och stigarna dammiga.

CIMG4512.jpg ht=375

I skogarna bakom Sollentuna var jag i vredesmod beredd att slänga kameran i skogen. Autofokusen lade plötsligt av, och min dröm om en episk RR verkade gå i kras. Med Tessans hjälp lyckades jag samla mig, och slå kameran mot ett träd istället. Det fungerade förstås utmärkt, autofokusen var tillbaka.

CIMG4525.jpg ht=375

För norrortslocals är detta ett välkänt röse. Löttingekullen, 58,2 möh. Här blev vi passerade av ett sympatiskt svetto, den enda skogscyklist vi mötte på vår resa.

CIMG4552.jpg ht=375

Kebab-och kartpaus på Karbygrillen. Drygt halva dagssträckan var avklarad, framför oss hade vi knappt 3,5 mil roslagen att passera innan nästa mål.

CIMG4566.jpg ht=375

Sträckan efter Karby är teknisk och rolig, men med fem mil och en tung kebab i kroppen blev det motigt. Vår längtan efter grusväg var en konfliktfylld känsla.

CIMG4572.jpg ht=655

Kort paus vid en av sjöarna väster om Dommarudden. Nu var klockan nästan 17, och tröttheten var påtaglig. Ett ansiktsbad och en kort meditation lindrade.

CIMG4585.jpg ht=281

Nu fick vi våra efterlängtade grusvägar, och eftersom klockan började bli mycket beslutade vi oss för att hoppa över svängen förbi Dommarudden och istället fortsätta på skogsvägarna. Vi passerade en sportig orm på vägen, och snart följde vi Roslagsleden igen.

Att följa väg 276 från Åsättra och fem km österut var inget alternativ med midsommartrafiken i åtanke. Istället valde vi att köra den lilla biten Roslagsleden till Dalen, med varningarna klingade i bakhuvudet. Det är inte en lång stig, men den är bitvis omöjlig att cykla, och för två trötta kämpar tog det tid. Ibland erbjöd den dock mycket fina stigpartier.

CIMG4618-30-36_500px.jpg ht=297

Äntligen den risiga ladan! Vi var framme vid Dalen, och endast en kort sträcka grus låg mellan oss och ett varmt mål mat. Som var gott. Tack mamma! En dusch och snygga, rena kläder, humöret var på topp.

Fredag 25/6 kl. 10.30. Midsommarafton.

Vi lämnar barndomshemmet Boda Gård bakom oss.

CIMG4653.jpg ht=281

Genom skogarna bort till Vira Bruk. Morgonens folkstorm är förbi, och alla midsommarfirare sitter till bords och intar sill och nubbe. Vi tar oss tid att störa två sällskap. Sedan, skogen igen. Dagens etappmål är Penningby, två mil bort.

CIMG4669.jpg ht=281

Stigen till Penningby beräknades ta ca två timmar. Men vi räknade fel. Undervegetation, vindfällen, surhål och trötta ben gjorde etappen tung och långsam, nästan fyra timmar satt vi i sadeln.

Vi träffade inte en själ mellan Vira och Bergshamra. Men där, när vi kom ut från en liten skogsväg, var alla. Vi fick kryssa genom en folkmassa av lustrusiga, smågrodorna-dansande sommargäster som såg på oss med en blandning av förvåning och total avsaknad av förståelse. Jag vet vad de tänkte. Hur kan någon välja att cykla en dag som denna?
Tessan blev själv så förvånad över uppståndelsen att hon helt sonika kraschade i ett krondike fullt med brännässlor. Hon vet inte exakt hur det gick till, bara att det var en av de enskilt pinsammaste stunderna i hennes liv. På rygg, intrasslad i en cykel i ett hav av nässlor, med hundratals röda näsor stirrandes på henne. Vad märkligare är, hon var omotiverat munter under resten av turen. Kanske hamnade hon i chocktillstånd?

CIMG4711-24.jpg ht=281

Vi kom till Penningby vid tresnåret. Vi lekte, åt, drack oss snygga, badade och sov i goda vänners lag.

Lördag 26/6. Midsommardagen.
En seg morgon. Men vi visste, att trots många mil i benen är alla andra svenskar segare vid den här tiden. Vi var laddade! Efter en lång frukost och lite mekande rullade vi iväg, längs grusvägar och stigar mot Norrtälje. Vi passerade slott, kojor, kor och hästar och sånt.

CIMG4798.jpg ht=281

I Norrtälje fann vi mat och skydd för regnet som passerade förstrött. Vi passade på att rapportera in till våra respektive päron.

CIMG4802.jpg ht=281

Efter Norrtälje kom vi på den nya sträckningen av Roslagsleden, den som går till Grisslehamn. Såhär ny är den – helt igenväxt.

CIMG4807.jpg ht=281

Tessan kramade en katt som plåster på rivsåren.

CIMG4822.jpg ht=281

Den nya sträckningen av Roslagsleden går mestadels på grus- och skogsvägar, och erbjuder således lätt, snabb cykling. Kilometerna tickade iväg i en trevlig fart genom de platta jordbruksmarkerna.
De stora ryggsäckarna åkte på vid Penningby, vi fick dem utkörda av en snäll servicebil. Tanken var att kunna sova ute om vädret var fint.

CIMG4847.jpg ht=500

Allt var inte lättrullat. Här gick leden genom ett kilometerlångt snår.

CIMG4865.jpg ht=375

Vattenfallet vid Vik.

CIMG4883.jpg ht=375

En svingammal lada som användes som paus-hak för vandrare som skulle till kyrkan i grannbyn. Här hade vi lösa planer på att sova, men klockan var bara 18 när vi nådde ladan. Vi hade många mil kvar i benen, och det var fem mil till slutmålet Grisslehamn. Ju färre mil på söndagen desto bättre tänkte vi, och nöjde oss med att vänta ut en regnskur i ladans dunkel.

CIMG4902.jpg ht=500

Innan vi riktigt fattat vad som hänt var vi plötsligt i Gåsvik, vid den södra mynningen av Väddö kanal. Och klockan var inte ens mycket. Klockan är aldrig mycket på midsommar. Den vindlande gamla promenadvägen längs kanalen lockade fram ett högljutt fnitter i duggregnet, den var i stort sett folktom och supertrevlig att cykla på med trötta ben.

CIMG4933.jpg ht=375

En kvart senare, 19:30, var vi i Älmsta med 25 km kvar till slutmålet. Inte kan man stanna och sova nu? Vi sköt upp middagen, åt oss piggare på nötter och torkad frukt och rullade iväg igen.

CIMG4938.jpg ht=375

Längs en trevlig grusväg tvärnitade jag plötsligt. Jag var nära att köra över en liten brun boll, som visade sig vara en livrädd och luggsliten skogsmus. Tessan pekade och hånskrattade åt det lilla livet, vars svans verkade ha blivit till hälften uppäten av något ont djur. Sedan rullade vi glatt vidare igen, längs vad vi trodde skulle vara lättcyklade grus- och skogsstigar.

CIMG4950.jpg ht=375

Men så blev det inte riktigt.

CIMG4969.jpg ht=375

När vi kom fram till Albert Engströms ateljé hade klockan hunnit bli 22:30, och vi var glada att det var över. Riktigt, riktigt glada.

Vi kom fram till Tessans far och hans sommarhus klockan 22.55. Vi åt oss medvetslösa, drack en öl jättejättesnabbt, och svimmade i sängen.
Sammanlagt blev det 210 km med felnavigeringar, ca 21 timmar i sadeln på tre dagar, och fem öl och en flaska Pol Rémy per näsa.

nisseson

Aktiv medlem
Snuggt, thats the way to midsommra!

Så hur är final verdict på sista delen upp til Grisslehamn?

Senast redigerad av en moderator:

JojjeM

Aktiv medlem
skopåse!!
Grymt initiativ och en grym RR.
(men det var lite ondskefullt att skratta åt den svansbitna gnagaren :))

/johan

sikkel

Aktiv medlem
Det där var ju ingen glasögonorm det var en glasögonödla !

Härlig RR man blir riktigt sugen att dra iväg själv.

/ulf

Aktiv medlem
Det avr som fan!,..därför man itne sett er på KC..=D

Den där albert engströmstugan är ju hur ball som helst. där vil jag bo när jag blir stopr..får man det?

glitch

Aktiv medlem
Snälla säg att Tessan egentligen är Aron med lenrakad kropp och peruk?
För om inte så tror jag du kan ha hittat en av landets grymmaste flickvänner. Stort grattis i såna fall! Grym RR och starkt kört av er båda. Är ni fortfarande ihop efter detta så är det bara att gifta sig direkt =)

Beofred

Aktiv medlem
Kul att ni gillar rapporten, jag kan definitivt rekommendera Roslagsleden som romantisk sommartur :)
Inga fästingar, bara tolv miljarder myggbett.

Nisseson, den nya sträckningen skiljer sig mycket från den södra. Istället för skog, kärr och endurospår är leden dragen längs grusvägar, kärrstigar, åkrar och enstaka stigar. Lättcyklat, otekniskt och ganska platt, med några undantag. Precis efter Norrtälje går leden genom ett naturreservat, där är stigarna nya och inte intrampade än. Leden passerar även några hagar med grindar och färister, och några tungtrampade åkerkanter att ta sig över. Detta gäller fram till Väddö. Väl på ön varvas grusvägarna med roliga stigar, dåliga stigar och rent av oframkomliga stigar. En av de sista bilderna ovan visar vad jag menar. Men verdict? Det beror helt på vad man söker. Jag är vanligtvis ett stort fan av stökcykling, men den här dagen var de lättrampade delarna välkomna :)

Ville, vi har inte smygtränat så mycket, nån vända runt fornstigen ibland bara. Tror att Albert vill ha insidan av sin stuga ifred :)

Glitch - Tessan har nog bara träffat Aron nån gång tidigare, de är inte samma person. :) Vi kom på idén att köra detta måndagen efter jag kommit hem från den fantastiska Sörmlandsresan till Mariefred (Tack igen Aron för den). Jag var lite låg efter att ha bränt för mycket endorfiner i skogen, och behövde ett nytt projekt. Då väste hon "Berätta inget om våra planer för den där Aron, han ska inte få sno det här innan vi hinner köra" :) Och ja, jag har minsann hittat rätt tjej. Med ett sånt makalöst pannben kommer hon nog att stå ut med mig i alla väder :)

cruxet

Aktiv medlem
Amen det ser så jäkla grymt ut, och så regn också, midommar kan väl knappt bli bättre, skulle vara en dalkulla/mas då:) Snyggt jobbat!

Robert

Aktiv medlem
Gött jobb. Det låter som en ny möjlig ExtremeRide. Det måste varit tufft när det tog lite längre tid. Hoppas att ert förhållande är lika bra efteråt ;)

sjodell

Aktiv medlem
Vilket härligt sätt att fira midsommar på! Så hade jag också kunnat tänka mig att göra nästa år, får nog svårt att sälja in det konceptet dock.

/Sebastian

k-man

Ny medlem
Fin cykeltur!

Sträckan Norrtälje - Grisslehamn sprang jag helgen innan midsommar, då loppet Jättelångt med 68 km arrangerades http://www.jattelangt.se. Kan tänka mig att det var lite bökigt med cyklarna på ett par ställen innan Grisslehamn, annars var det övervägande asfalt och grusväg.

För den som vill cykla jättelångt hörde jag något "löfte" från arrangörerna om ett cykellopp från Rättvik till Norrtälje i mitten på september.

Senast redigerad av en moderator:

Beofred

Aktiv medlem
Det skönaste med att köra pannbensmarsch på lördagen var att ha hela söndagen till att äta upp sig i Grisslehamn.

CIMG4984.jpg ht=375

Typ räkmackor med Trocadero

CIMG4987.jpg ht=500

Våfflor med grädde

CIMG4993.jpg ht=375

och bakelser och kaffe (ej i bild).

Brando

Aktiv medlem
Tjusiga bilder!
Har åkt nästan alla sträckor o vet hur jobbigt tas igenom vissa delar så det var väldigt bra gjort av er åka hela sträckan me högt gräs o växter föredrar på våren el. senhösten. :)

Jerry

Aktiv medlem
Vilken tur att the_TnT bumpade den här tråden, den hade jag missat helt ocj hållet:-)

Såg hur fint ut som helst.

Man kasnke borde prova att cykla Roslagsleden när den är torr ... :-D

Beofred

Aktiv medlem
Claes skrev:
-------------------------------------------------------
> Beofred: se till att gifta dig med henne..

Hehe, jo, jag känner pressen stiga nu ;)

Simpanovic

Ny medlem
Om du inte pallar trycket verkar det ju finnas andra hugade aspiranter på den rollen här :)

Om inte annat tycker jag du skall sporra din tjej att starta konsultfirma för att coacha alla våra andras flickvänner i hur man blir en bra cyklistflickvän.
Min egen skulle nog kunna behöva en sådan kurs t.ex. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer