Mein kramp! Hilfe!

Mein kramp! Hilfe!
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> >
> > Placeoboeffekten är mig veterligen
> vetenskapligt
> > belagd ;-)
>
> Ja då är vi några stycken då som blir lurade
> på pengar istället för att ligga med benet rakt
> upp i sängen och skrika. Jag är en lycklig
> idiot.
Vadå lurade? Jag menar ju att det funkar.

Mein kramp! Hilfe!
Supersonic skrev:
> Några amatörfunderingar (ytterligare).
>
> Jag vete tusan. Körde FMT igår och efter förra
> årets kramporgie var jag mer förberedd i år.
> Hade käkat magnesiumpiller i veckor och dragit i
> mig vatten. Det mesta av det uppenbart helt
> förgäves. Redan efter 33 km fick jag första
> krampkänningen i framsida lår, tvingades gå ner
> lite i tempo och kunde inte trycka på som jag
> egentligen ville på platten och uppför.
>
> Energibrist köper jag inte. Inte så kort in i
> ett lopp. Jag kör aldrig så korta träningspass
> som 33 km och där får jag inte kramp. Det jag
> dock noterade var att min snittpuls låg ungefär
> 12-13 slag över vad den brukar vara på
> träningspassen. Tänker att det kan vara det här
> som ger krampen. Hög totalbelastning och för
> hög lokal belastning av framsida lår. Märkte
> även att jag rundtrampat för dåligt och
> felaktigt kärringtrampat i för hög
> utsträckning vilket renderade i belastning på
> framsida lår. Det gick bättre när jag
> fokuserade på att rundtrampa och låta baksidan
> av låren jobba mer.
>
> Min slutsats än så länge är att jag behöver
> träna trampteknik, och träningspass med högre
> ansträngning. Samt även styrketräna för att
> få upp högre benstyrka. Den goda konditionen
> begränsades av bristande muskelstyrka.

Jag kanske var lite otydlig, det jag menade med energibrist var inte en generell energibrist utan "akut" brist i den muskel som krampar, vid som du säger för intensiv belastning. Och inte att
muskelns t.ex. glykogenlager är tomkörda, utan att belastningen är högre än vad ny energi kan mobiliseras. Belastningen kanske är så hög att muskeln jobbar i huvudsak anaerobt -> "går i bott" och den aeroba helt enkelt inte är snabb nog för att upprätthålla den typen av belastning.

Mein kramp! Hilfe!
Fliken skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > >
> > > Placeoboeffekten är mig veterligen
> > vetenskapligt
> > > belagd ;-)
> >
> > Ja då är vi några stycken då som blir
> lurade
> > på pengar istället för att ligga med benet
> rakt
> > upp i sängen och skrika. Jag är en lycklig
> > idiot.
> Vadå lurade? Jag menar ju att det funkar.

Ok!

Mein kramp! Hilfe!
Rattnalle skrev:
> Motionärer kör väl oftast A2 (gubbdistans) men
> tror att de kör A3. A1+A3 verkar vara det riktigt
> snabba människor kör. Men då med mer A3 än de
> flesta av oss skulle palla.
>
> De har å andra sidan ofta mer träningstid. Ska
> man stryka något ur träningskalendern och vill
> bli snabb är det A1 som ska bort mestadels och
> sedan se till att A3:orna verkligen är A3.

Yep, inget fel på A1pass - men som du säger, svårt att kombinera med "ett vanligt liv".
Norge/Sverige på längdsidan kör en mix av A1 och A3/A3+.
A3 passen är även bra mental träning. Mitt sätt att orka med är att mixa cykling/rullskidor och vila muskelgrupper när jag kör andra hårt. Den centrala kapaciteten är svår att överträna.

Mein kramp! Hilfe!
Kalium/kalcium kan ge spännande hälsokontrolleffekter. Nedanstående sagt utan medicinsk skolning men med

Dagen efter en tio dgr lång gräsänklingsperiod med väldigt mkt träning i värme och mälaren runt dagen före i plus 25 gick jag glad i hågen till hälsokontrollen. Tänkte att här skall den lilla söta sköterskan få se på en extremt låg vilopuls på ekg. Men hon tittade mer på den röda varningssignalen som sade akut ischemi, hämtade en läkare och ringde på ambulans till kardiologen. Jag var stum av förvåning, kände mig i kalasform. Således vägrade jag. Pågående hjärtinfarkt ... knappast!!!

Efter mkt dividerande med läkaren, som rätt elegant formulerade det "tar du några ehhhrrrmmm kosttillskott", så slapp jag undan med att återkomma ett par morgnar i rad och göra om testet varav ett arbetsprov på monark wattbaserad testcykel ;-)

Boven i dramat kam ha varit kalium/kalcium i sportdrycken som konsumerats rikligt. I alla fall sade de så till en plebej som mig.

Mein kramp! Hilfe!
Fliken skrev:
> ..."tar du några ehhhrrrmmm
> kosttillskott"...

Hur är ditt samvete?

Mein kramp! Hilfe!
gabbeon skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > ..."tar du några ehhhrrrmmm
> > kosttillskott"...
>
> Hur är ditt samvete?

Du målar in mig i en hörna. Men ok då. Mitt samvete är RENT SOM SNÖ.

Mein kramp! Hilfe!
gabbeon skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > ..."tar du några ehhhrrrmmm
> > kosttillskott"...
>
> Hur är ditt samvete?

Anar en minskad konsumtion nästa år och att vi ses i mellangruppen.

Lite mer seriöst. Bra att det inte verkar vara något allvarligt på riktigt.

Mein kramp! Hilfe!
Fliken skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > ..."tar du några ehhhrrrmmm
> > > kosttillskott"...
> >
> > Hur är ditt samvete?
>
> Du målar in mig i en hörna. Men ok då. Mitt
> samvete är RENT SOM SNÖ.

Då tycker jag vi vänder blad och tittar framåt.

Mein kramp! Hilfe!
Det här A1/A3-snacket några inlägg tidigare, är det något som introducerades tidigare i tråden eller helt enkelt något man skall veta? Någon som kan klargöra vad som menas?

Mein kramp! Hilfe!
Hasse#7 skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > ..."tar du några ehhhrrrmmm
> > > kosttillskott"...
> >
> > Hur är ditt samvete?
>
> Anar en minskad konsumtion nästa år och att vi
> ses i mellangruppen.
>
> Lite mer seriöst. Bra att det inte verkar vara
> något allvarligt på riktigt.

Jag hade betydligt müüsigare i snabbgruppen för två år sedan än i bärsarkargruppen i år ... Mälaren skulle ju vara fincykling (och Vättern står för årets fulcykling) men jag lyssnade på fel person före starten. Fasen vad det gick och vad urlakad jag blev.

Mein kramp! Hilfe!
me.I.am skrev:
> Det här A1/A3-snacket några inlägg tidigare,
> är det något som introducerades tidigare i
> tråden eller helt enkelt något man skall veta?
> Någon som kan klargöra vad som menas?

Det är nog bara något man vet. Har inte hört så mycket snack om det utanför längdskidåkningskretsar.

Grovt förenklat:
A1: lugnt distanspass
A2: "gubbdistans" Varken riktigt hårt som ett intervallpass eller tillräckligt lugnt för att vara distans
A3: Kort och hårt. Ex intervallpass.
Finns A3+ också. Stenhårt.

Mein kramp! Hilfe!
+1 på "kort" snabb träning som a och o (utöver självklara vätska och magnesium).

Fast ingen har nämnt sitposition som jag är övertygat om kan ställa till det. För mig hjälpte en längre fram sadel (insidan av låret) och klossen längre bak (vad).

Och så har jag hört rykten om att mindre alkohol är bra mot kramp. Fast det har jag inte vågat testa.

Resten av låret är väl fantastiskt tränad, för där får jag inte kramp :-)

Senast ändrad:
Mein kramp! Hilfe!
kitzblitz skrev:
> +1 på "kort" snabb träning som a och o (utöver
> självklara vätska och magnesium).

+1, samt +1 på styrketräningen

> Fast ingen har nämnt sitposition som jag är
> övertygat om kan ställa till det. För mig
> hjälpte en längre fram sadel (insidan av låret)
> och klossen längre bak (vad).

Det där kan ju ställa till det på andra sätt. Eller så hade du sadeln fel från början.

> Och så har jag hört rykten om att mindre alkohol
> är bra mot kramp. Fast det har jag inte vågat
> testa.

Det hjälper inte på mig. Eller så skulle det bli värre med (mer) alkohol ;-)

>
> Resten av låret är väl fantastiskt tränad,
> för där får jag inte kramp :-)

Lyckliga du, jag har slutat två långlopp i år med kramp i fram-, bak- och insidan av låren :-/
I vinter blir det styrka på schemat...

Mein kramp! Hilfe!
Rattnalle skrev:
>
> Grovt förenklat:
> A1: lugnt distanspass
> A2: "gubbdistans" Varken riktigt hårt som ett intervallpass eller tillräckligt lugnt för att vara distans
> A3: Kort och hårt. Ex intervallpass.
> Finns A3+ också. Stenhårt.

Jag har en följdfråga. Vad är det med gubbdistans-passen som gör dem sämre än A1-passen? Jag tänker kanske lite simpelt att högre tempo ger större träningseffekt.

Mein kramp! Hilfe!
Supersonic skrev:
> Rattnalle skrev:
> >
> > Grovt förenklat:
> > A1: lugnt distanspass
> > A2: "gubbdistans" Varken riktigt hårt som ett
> intervallpass eller tillräckligt lugnt för att
> vara distans
> > A3: Kort och hårt. Ex intervallpass.
> > Finns A3+ också. Stenhårt.
>
> Jag har en följdfråga. Vad är det med
> gubbdistans-passen som gör dem sämre än
> A1-passen? Jag tänker kanske lite simpelt att
> högre tempo ger större träningseffekt.

Marginaleffekten jämfört med A3 är låg samtidigt som det ändå sliter rätt bra på kroppen så att du inte orkar köra ditt A3+ med kvalitet dagen efter. Vitsen med A1+A3 är att du kan få både mängd och bra kvalitet på de hårda passen utan att slita ut dig om du tränar mycket.

Med det sagt kör jag nästan uteslutande A1 och A2 själv lite beroende på hur mycket tjöt det blir på MTB-turerna :)
Det är bara på rullskidor jag kör A3 eftersom det är tråkigt och jag inte vill hålla på så länge.

Det går för övrigt utmärkt att bli rätt snabb med mestadels A2 också. Köra Vasaloppet på fem timmar till exempel. Så teori och praktik är inte nödvändigtvis samma sak.

Senast ändrad:
Mein kramp! Hilfe!
Jag kanske är dålig på att googla men jag hittar ingen bra sida som definierar A1, A2 A3 etc. Nån som kan ge en bra länk? Gärna också exempel på hur man resonerar när man lägger upp ett träningsprogram för cyklister baserat på dessa teorier med intensiteter, återhämtning och periodisering mm.

Mein kramp! Hilfe!
För skidor hittade jag defenitioner och beskrivning av exempel på pass. Men för cykel hittar jag mest beskrivningar av olika träningsprogram som använder sig av denna terminologi, men som inte ger nån tydlig förklaring vad som definierat en viss typ av pass.. Och så tycker jag att man verkar göra olika tolkningar.

Senast ändrad:
Mein kramp! Hilfe!
Från Funbeat:
Kommentar: Värt att noter är att A står för Aerob. A3+ borde tydas som Anaerob 3+ eftersom det i princip är 100% anaerobt.

Distanansträning A1
Långpass. Snacktempo 1-4 tim. Ej för kuperad terräng. 60-75 % av HF (40-50 slag under maxpuls) Full slagvolym nås och viss träning av hjärtats pumpkapacitet nås men det är framför allt den lokala kapaciteten som tränas. Efekter: Ökad mitokondrievolym, ökad enzymaktivitet, ökat antal kapillärer, ökad förmågat att utnyttja fett som bränsle och därmed spara på glykogenet och få sänkt mjölksyrabildning för samma arbete. Ökar förmågan till snabb återhämtning. Skelett, leder och senor stärks för att klara långvariga belastningar. Fettförbränning dominerande. Dominerar under grundträningen

Distansträning A2
Medelfart. Kan köras i kuperad terräng. 75-85 % av HF. Effekt på lokal och central kapacitet. Ämnesomsättning - fettsyror och kolhydrater.

Snabbdistans A3
20-50 min något under tävlingstempo. 85-95 % av HF. Rätt teknik viktigt, får ej stumna till. Träningen ger effekt både lokalt och centralt. Förbättrad rörelseekonomi.. Enstaka pass under grundträningen. Vanlig under specialträningsperiod och tävlingsperiod. Ämnesomsättning - kolhydrater. A3 är tröskelzonen där man med träning omkring denna zon kan förskjuta mjölksyretröskeln. Låg tröskel 85-90% och Hög tröskel 90-95%.

Tempoträning A3
Liknar snabbdistans, men kortare och i upprepningar tex 3*3 km eller 5* 2 km (löpning). Strax under tävlingstempo och pulsen ca 20 slag under max så att man balanserar på gränsen till mjölksyretröskeln (85-95 % av HF). Mellan varje tempoavsnitt ges möjlighet till aktiv återhämtning 5-8 min. Du ska känna dig fräsch inför nästa upprepning och mjölksyran ska vara borttransporterad ur muskeln. Vanlig under specialträningsperiod och tävlingsperiod.

Fartlek A2/A3
Ökning av maxhastigheten. Teknikträning i överfart. Håll lågt tempo i 1-4 min. Öka gradvis farten under 20-30 sek till maxfart. Håll farten under 5-10 sek. Minska farten gradvis under 20-30 sek Genomförs på plan mark eller lätt nerförsbacke. Håll koll på tekniken hela tiden. Vanlig under tävlingsperioden.

Intervallträning
Lång intervallträning A3
3-8 min växlas med aktiva viloperioder på 2-4 min. Förbättring av den centrala kapaciteten. Högt tempo 10-15 slag under max. Du får dock inte stumna till för mycket så att du klarar samtliga intervaller på samma tid. Kan köras under en stor del av året

Kort intervallträning A3
10-15 slag under max. De vanligaste formerna är 15-15 sek eller 70-20 sek. Aktiv vila mellan intervallerna. Genom de tätt återkommande vilperioderna hinner musklerna transportera bort mjölsyran. Detta gör att trots högt tempo blir mjölksyrabildningen liten. Vanligen genomför man 15-20st reps och därefter håller låg fart i 4-5 min som en återhämtningsfas. Efter det kommer en ny serie med 15-20 intervaller. God effekt för att toppa formen

Naturliga intervall A2/A3
Genomförs i lätt kuperad terräng utan att en klocka används. Stigningarna bör vara tillräckligt långa för att ge hög puls, dock ej riktigt lika hög som vid vanlig intervallträning. Bra fart i uppförsbacke 15-20 slag under max. Ta det lugnt nedför och upprepa i nästa backe.

Mjölksyraträning A3+
Max eller nästan maxarbete. Syftet är att öka förmågan att producera mer energi samt att lära sig tåla den mjölsyra som bildas. Träningen ska genomföras grennära och efterlikna tävlingsmomentet. 3-5 reps 30-90 sek. I slutet av varje rep är man mycket trött. Vila därefter åtminstone 3-4 min för att orka satsa för fullt i näste rep. Under vilan är det bra att röra sig lite. Kan läggas in någon/några veckor innan viktig tävling. Rejäl återhämtning behövs.

Sammanfattning
A1 55-70 % av maxpuls Ca 125-147 Uthållighet, syreupptagning, effektivare fettförbränning, lokal kapacitet

A2 70-85 % av maxpuls Ca 147-168 Uthållighet, syreupptagning

A3 80-95 % av maxpuls Ca 161-183 Syreupptagning, mjölksyretolerans, snabbhet

A3+ 95-100 % av maxpuls Ca 183-190 Mer energi och tåla mjölksyra, "hårdhet"

Att tänka på:

• AI - Håll nere pulsen annars förbränns mer glykogen än fett.
• Stretcha och varva ner efter varje pass ,ca 20 minuter
• Vila/återhämtningspass när det behövs

Mein kramp! Hilfe!
Ska man hålla igen på A2 eller ska man köra så hårt man orkar över den givna distansen?

Om man inte ska köra max på A2, hur definieras ett hårt träningspass som är för långt för att kallas A3? Tex om man kör 1-2 timmar med en ansträngning som motsvarar max vad man klarar av för passets "duration" (kommer inte på bra svenskt ord).

Senast ändrad:
Mein kramp! Hilfe!
Supertramp skrev:
> Ska man hålla igen på A2 eller ska man köra så
> hårt man orkar över den givna distansen?
>
> Om man inte ska körs max på A2, hur definieras
> ett hårt träningspass som är för långt för
> att kallas A3? Tex om man kör 1-2 timmar med en
> ansträngning som motsvarar max vad man klarar av
> för denna "duration" (kommer inte på bra svenskt
> ord).

I modellen (som tar avstamp i längdskidåkning och som de flesta längdskidåkar kör) så kör man väldigt få "vanliga" motionärspass" (1-2h med "skaplig puls"). Det är hårda intervallpass eller riktigt långa pass där man håller igen.
Dessa träningsscheman är innehåller oftast flera pass per dag.

Sen ska man komma ihåg att utöver långloppen så är tävlingarna inom längdskidor korta lopp. 5mil bara på mästerskap och i Holmenkollen. En tremil som annars är det längsta avverkas på strax över timmen.

Resten är ännu kortare.

Mein kramp! Hilfe!
Supertramp skrev:
> Stuvstaix: läste också detta. En massa exempel
> på pass för olika kategorier, men jag saknar
> fortfarande själva definitionerna för A1, A2
> och A3.

Definitionerna är desamma som för längdskidåkning. Exempassen innan visar hur konceptet kan tillämpas på cykel.

Mein kramp! Hilfe!
Supertramp skrev:
> Stuvstaix: läste också detta. En massa exempel
> på pass för olika kategorier, men jag saknar
> fortfarande själva definitionerna för A1, A2
> och A3.

Definitionerna är bara pulsbaserade, längden har inget med A1-A3+ att göra.

Utdrag:
Sammanfattning
A1 55-70 % av maxpuls Ca 125-147 Uthållighet, syreupptagning, effektivare fettförbränning, lokal kapacitet

A2 70-85 % av maxpuls Ca 147-168 Uthållighet, syreupptagning

A3 80-95 % av maxpuls Ca 161-183 Syreupptagning, mjölksyretolerans, snabbhet

A3+ 95-100 % av maxpuls Ca 183-190 Mer energi och tåla mjölksyra, "hårdhet"

Mein kramp! Hilfe!
Träning ovanför eller på/strax under mjölksyratröskeln känns som en mer logisk defenition i så fall för att skilja på hög- respektive medelintensiva aeroba träningspass tycker jag.

Mein kramp! Hilfe!
Supertramp skrev:
> Träning ovanför eller på/strax under
> mjölksyratröskeln känns som en mer logisk
> defenition i så fall för att skilja på hög-
> respektive medelintensiva aeroba träningspass
> tycker jag.

Ja det verkar logiskt. Stämmer på min nuvarande träningsintensitet.

Mein kramp! Hilfe!
Kan man slippa gubbvad om man aldrig någonsin haft uppehåll i träningen och fortsätter som vanligt? Det verkat skitjobbigt och hämmande med gubbvad, vore skönt att missa den diagnosen om möjligt.

Mein kramp! Hilfe!
Supertramp skrev:
> Träning ovanför eller på/strax under
> mjölksyratröskeln känns som en mer logisk
> defenition i så fall för att skilja på hög-
> respektive medelintensiva aeroba träningspass
> tycker jag.

Den viktigaste skiljelinjen är skillnaden mellan A1 och A2. A1-pass körde knappt eliten alls för 10-15 år sedan (i synnerhet inte Sixten Jernberg).

A1 är "prattempo" och de flesta skulle tycka att "det inte är träning". Det man vill åt är ökad mitokondrievolym, ökad enzymaktivitet och ökat antal kapillärer - inte styrka eller ökade hemakritvärden. Det ska framhållas att den typen av A1-pass är svåra att kombinera med heltidsarbete (vilket 700-800 träningstimmar och uppåt alltid är).

Mein kramp! Hilfe!
Är det viktigt att A1-passen är långa för att uppnå önskad effekt? Annars så kan man ju få ihop rätt många A1-km i veckan om man såspendlar till och från jobbet.

Och "förstör" man A1-passen om man kombinerar dem med anaerob träning genom att lägga in några korta max-spurter med lång återhämtning emellan?

Mein kramp! Hilfe!
pennerdal skrev:
> Ingen kramp på CV!
> Skippade saltstenen på styrtammen men drog i mig
> en sådan här i evertsberg i förebyggande syfte
> http://www.apo-rot.de/details/magnetrans-375-mg-di
> rekt-granulat/7758289.html
>
> Drack bara 1,5l sportdryck åt ingen gel eller
> något annat.

Skönt att det funkade. Kände du av det du drog på dig förra veckan? Förutom att det är kul att du hittade en lösning vill jag som många andra ge en eloge för den fyndiga trådtiteln samt att det blev en tråd som innehåller en hel del tankar som kan vara bra att ha med sig vid behov.

Mein kramp! Hilfe!
Miro zalar sa väl på sport radion på söndagen betr kramp på nån långspringare?som fick kramp, citat i andra hand;- vad än folk säger, han öppnade för hårt,!

Mein kramp! Hilfe!
Nä, Miro & Co har nog bara glömt att läsa här i tråden och svamlade därför på om att det var en lokalt uttröttad muskel som var orsaken till kramp.

Mein kramp! Hilfe!
Hasse#7 skrev:
>
> Skönt att det funkade. Kände du av det du drog
> på dig förra veckan? Förutom att det är kul
> att du hittade en lösning vill jag som många
> andra ge en eloge för den fyndiga trådtiteln
> samt att det blev en tråd som innehåller en hel
> del tankar som kan vara bra att ha med sig vid
> behov.

Nej jag kände ingenting ifrån förra veckan vid starten, och inget under loppet heller.
Nu vet jag inte om det var magnesiumgranulatet som gjorde susen, men jag vill gärna inbilla mig det:-)
Fick tippset (och granulatet)av en fd elitlöpare.
Tack för komplimangerna ang trådtiteln.

Mein kramp! Hilfe!
larason skrev:
> Miro zalar sa väl på sport radion på söndagen
> betr kramp på nån långspringare?som fick kramp,
> citat i andra hand;- vad än folk säger, han
> öppnade för hårt,!

Det där stämde bra för mig på CV. Fast tvärtom.
Öppnade riktigt lugn (tack till killen i Cannondale-tältet!) och passerade Smågan på plats 3000 med en puls som snittade på mjölksyratröskeln. När jag gick i mål kunde jag trycka på för kung och fosterland hela vägen över campingen och in i mål utan att få kramp och hamnade till slut på en sub 1000-placering och förbättrad tid med drygt 15 min.
Förra året gick jag ut mycket hårdare, hade ca 10 slag över tröskel i snitt till Smågan och krampade djävulskt sista 5 km in i mål.
(Drack för övrigt hälften mot förra året och hade både energibar och gels kvar i mål)

Mein kramp! Hilfe!
Stuvstaix skrev:
> Hejda er. När jag säger att preparat inte är
> lösningen...

Var ingen pik mot dig på nått sätt från min sida.

Tillbaka
Topp