Mekfråga bakdämpare

Closemore

Medlem
Mekfråga bakdämpare
Hej alla cykelmekare 😌

Har precis servat min bakdämpare (RockShox Monarch Plus RC3 2014) själv för första gången. Nu när jag testar cykeln så återfjädrar den väldigt snabbt oavsett vad jag ställer kaninen eller sköldpaddan på ☺️

Jag tycker inte heller att lägena min, medium eller max ger någon skillnad i hårdhet när jag testar..

Det enda jag vet med mig var lite knepigt var att när jag trycksatte IFP reservoir så var det svårt få den på exakt 250 psi eftersom ganska mkt pyser ut när man tar bort pumpen. Kan det ha att göra med problemen eller vad tror ni?

Eller är det så enkelt att dämparen ändrade karaktär TOTALT efter fullservice?

Bilagor

• E72CF768-2354-4B07-BCAF-64FDACD198D8.jpeg
    E72CF768-2354-4B07-BCAF-64FDACD198D8.jpeg
    470.8 KB · Besök: 17

Closemore

Medlem
Mekfråga bakdämpare
Problemen du nämner är ju som vanligaste som händer när dämpare inte har servats på länge och oljan börjat läcka ur dämparen.
Jag tror det men givetvis kan jag inte vara helt säker. Jag kanske helt enkelt får ta isär den och ”återfylla”. Jag tycker mig höra ett litet ”skwosh” ljud från dämparen när jag gungar. Kanske även luft i den?

tyckte det var sålustigt eftersom jag inte haft isär återdämpar justeringen..

Valhalla_

Aktiv medlem
Mekfråga bakdämpare
För lågt (eller inget) ifp tryck kan möjligen ge de symtomen. Rockshox adapter är felkonstruerad för den släpper ur luften. Jag borrade ur lite i mitten på min så den stänger ventilen tidigare, funkar bra.

Men du lyckades lufta den i båda ändarna? Och vad för ifp djup hade du?

Closemore

Medlem
Mekfråga bakdämpare
För lågt (eller inget) ifp tryck kan möjligen ge de symtomen. Rockshox adapter är felkonstruerad för den släpper ur luften. Jag borrade ur lite i mitten på min så den stänger ventilen tidigare, funkar bra.

Men du lyckades lufta den i båda ändarna? Och vad för ifp djup hade du?
Ja verkligen felkonstruerad, pumpade upp till en bit över 250 psi och hoppas på att det hamnade på 250..

lyckades lufta men eventuellt inte tillräckligt bra med tanke på skwosh-ljudet. Ska görs om processen tänkte jag..ifp djup 35mm

Valhalla_

Aktiv medlem
Mekfråga bakdämpare
Ja verkligen felkonstruerad, pumpade upp till en bit över 250 psi och hoppas på att det hamnade på 250..

lyckades lufta men eventuellt inte tillräckligt bra med tanke på skwosh-ljudet. Ska görs om processen tänkte jag..ifp djup 35mm
Skwoshljudet kan komma av att ifpn inte är trycksatt. Se till att ha rätt tryck där innan du river den igen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer