[mekguide] Lagerbyte - CrossMax XL Disc

Fast Fred

Ny medlem
För en tid sedan bestämde jag mig för att plocka isär naven på mina CrossMax XL Disc-hjul. Upptäckte då att det inte bara är gamla Shimano XT nav som har dåliga tätningar. Å andra sidan så finns det väl inga evighetsnav som rullar och rullar utan underhåll... Hursomhelst så var framnavets lager rostangripet på båda sidor och baknavet på skivbroms-sidan. Plus att på baknavet var det omöjligt att känna något lagerspel alls. Även med helt lös lagerspelsmutter !! Kan ju vara jag som varit dumstark och dragit åt för hårt också! :-( Hjulen har rullat 2 somrar och är ej vinterkörda!

Kollade först efter nya lager hos CycleComponents, men fick svaret att det brukar vara standardlager som finns i vilken kullagerbutik som helst! Så det fick bli lokala Sverüll i Norrköping som är ÅF åt SKF. Även om det bara verkade som att 2 av 4 lager var rostangripna inuti så köpte jag hela kittet, bodyn får hänga med ett varv till då det var i bra skick. Notan blev på 540:-, billigt eller dyrt vet jag inte!

F00.jpg

Jag har följt Mavic's egna instruktioner som man hittar på deras Tech-site.
Användarnamn : mavic-com
Lösenord : dealer

Troligtvis går den till stora delar att tillämpa på de flesta Mavic-hjul, men det är inget jag har kontrollerat. Bilderna är tagna vid montering, därav frånvaron av rost och dylikt.

Inköpslista/materiel/verktyg :

* 2 st. SKF 61805-2RS1 (framnav)
* 1 st. SKF 61903-2RS1 (baknav, skivbroms-sidan)
* 1 st. SKF 608-2RSH (kassett-sidan)
* Mineralolja till bodyn
* Fett till o-ringar och som extra rostskydd
* Blå Loctite - Gänglåsning
* Mavics lagerspänningsnyckel
* 5 mm insexnyckel
* 10 mm insexnyckel
* (Momentnyckel)
* Gummiklubba
* Diverse distanser att slå på lagren med
* Tålamod (mer våld är ingen bra lösning på maskinlager!)

Framnav :

1. Lossa snabblås + bromsskiva.

F02.jpg
F03.jpg

2. Lossa 9 mm axel-distanserna. De är bara itryckta i navet/axeln och hålls på plats med en o-ring. Jag pressade ut dem inifrån med snabblås-axeln.

F06.jpg
F05.jpg

3. Lossa lagerspelsmuttern några varv med Mavics nyckel. Håll emot på andra sidan axeln med lämplig mejsel, skiva, plåtbit, eller liknande. Jag tog en drevbultshållare från Park Tool. De som känner mig vet att det är viktigt att den är just från Park Tool! ;-). Lagerspelsmuttern kan sitta kvar på axeln, men jag lossade den helt för att göra rent den och kolla o-ringen samtidigt.

F07.jpg
F08.jpg

4. Tryck förhand eller slå försiktigt på axeln med gummiklubban så att den lossnar och ta ur den ur navet.

5. Hitta en lämplig rörbit, plaströr, eller liknande och slå försiktigt ut ena lagret inifrån. Var noga med att bara slå på den yttre ringen av lagret (om man t.ex. vill spara det). Kasta aldrig saker... Varva slagen runt hela lagret så det inte sätter sig på tvären.

6. Gör likadant med andra lagret.

F10.jpg
F09.jpg

7. Gör rent navhuset och övriga delar med något fettlösande, t.ex IsopropylAlkohol som finns på Apoteket.

8. Tryck dit ett nytt lager så gott det går förhand. Jag tog lite fett på förseglingen som hamnar inuti navet som "extra" rostskydd. Om det hjälper? Who knows! Men varför inte!

9. Hitta lämpligt rör, drivdorn eller något annat som passar och slå försiktigt ENBART på den yttre lagerringen, MYCKET VIKTIGT! Träffar man förseglingen eller den inre ringen på lagret så skadas det. Och så billigt var det inte! Varva slagen över hela yttre ringen så det inte sätter sig på tvären. När lagret "bottnar" börjar "navet" låta dubbelt så mycket, så det är ganska enkelt att höra när det är på plats. Slå för säkerhets skull ett varv till runtom. Osäker, lys inifrån med en ficklampa så ser du om det ligger på kanten eller ej.

10. Upprepa punkt 9 på det andra lagret.

11. Stryk ett tunt lager fett på de delar på axeln som kommer i kontakt med lagren. Montera tillbaka axeln med packningsidan först. Dvs. från skivbroms-sidan. Jag fettade först in utsidan på lagren som extra rostskydd.

12. Fetta in o-ringen i lagerspelsmuttern och skruva tillbaka muttern på plats med Mavic's nyckel. Håll emot med samma verktyg du använde när du lossade axeln. Dra inte för hårt utan lämna ett kännbart spel i lagret/axeln.

13. Fetta in o-ringarna i 9 mm adaptrarna och tryck/vrid tillbaka dem i axeln.

14. Montera tillbaka snabblåset + bromsskivan.

15. Montera hjulet i gaffeln och justera snabblåset till den stängningskraft du brukar använda.

16. Känn efter att lagren glappar. Gör det inte det så lossa lagerspelsmuttern till du känner ett glapp. Dra åt i små steg tills du precis är förbi glappgränsen. Inte mer!

17. Lossa snabblåset halvvägs, nu skall glappet vara tillbaka. Annars lossa muttern lite grand och prova igen.

18. Provkör en kort sväng och kontrollera spelet igen.

Baknav + Body :

1. Lossa kassetten.

2. Lossa snabblås + bromsskiva.

R00.jpg

3. Lossa 9 mm distansen på skivbromssidan. Den är bara itryck i navet och hålls på plats med en o-ring. Jag pressade ut den inifrån med snabblås-axeln.

R01.jpg
R02.jpg

4. Lossa lagerspelsmuttern ett varv med Mavics nyckel. Håll emot på andra sidan axeln med en 5 mm insexnyckel. Skruva loss lagerspelsmuttern helt vid behov = rengöring.

R03.jpg
R04.jpg

5. Skruva loss axeln med hjälp av en 10 mm insexnyckel på skivbroms-sidan och en 5 mm insexnyckel på kassett-sidan. OBS! Bodyn sitter nu ej längre fast i navet. Plocka bort axeln och 5 mm insexbulten som håller fast bodyn. Dra försiktigt ut bodyn och håll vartefter in de två låsklackarna i navet med fingrarna, då de har varsin ytterst liten fjäder som gärna flyger iväg så långt som möjligt. En handduk/trasa under hjulet brukar kunna rädda tappade smådelar. Håll samtidigt reda på brickan (högra bilden ovan) som sitter innanför bodyn mot lagret, troligen följde den med bodyn. Ta loss klackar + fjädrar.

R06.jpg

6. Längst in på "body-axeln" sitter en packning, lossa den försiktigt och gör rent den ordentligt.

R07.jpg
R08.jpg

7. Hitta en lämplig rörbit, plaströr, eller liknande och slå försiktigt ut ena lagret inifrån. Var noga med att bara slå på den yttre ringen av lagret (ifall man vill spara det, eller nå't). Varva slagen runt hela lagret så det inte sätter sig på tvären.

R09.jpg

8. Gör likadant med andra lagret.

9. Gör rent navhuset och övriga delar med något fettlösande, t.ex Isopropyl Alkohol. Bodyn blev som sagt ej utbytt, bara rengjord.

10. Tryck dit ett nytt lager så gott det går förhand. Jag tog lite fett på insidan/baksidan på förseglingen som "extra" rostskydd.

11. Hitta lämpligt rör, drivdorn eller något annat som passar och slå försiktigt ENBART på yttre lagerringen, MYCKET VIKTIGT! Träffar man förseglingen eller inre ringen på lagret så slås lagret till slut sönder. Varva slagen över hela yttre ringen så det inte sätter sig på tvären. När lagret "bottnar" börjar det låta dubbelt så mycket när man slår, så det är ganska enkelt att höra när det är på plats. Slå för säkerhets skull ett varv till.

12. Upprepa punkt 9 på det andra lagret.

13. Tryck tillbaka packningen på bodyaxeln med "läppen" utåt, droppa på lite mineralolja (enligt Mavics instruktioner) och stryk runt den del som kommer i kontakt med bodyn. Man tager vad man haver, så rätt eller fel så tog jag Shimano's gosiga Mineralbromsolja!

14. Fetta in o-ringen på lagerspelsmuttern och skruva dit muttern några varv in på axeln. Man känner tydligt när o-ringen får kontakt med axeln. Skruva högst några varv till, det ska glappa sedan. Montera tillbaka axeln från skivbroms-sidan. Jag strök lite fett på lagertätningen som extra rostskydd.

15. Lås fast axeln med 10 mm insexnyckeln och lägg den ner mot golvet så att body-sidan pekar uppåt. Montera tillbaka klackarna + fjädrar på axeln. Någon droppe mineralolja per klack skadar inte.

16. Lägg dit bodybrickan/distansen centrerad på bodyaxel-lagret. Droppa lite mineralolja i bodyn (15-20 droppar enligt Mavic) och skjut den på plats genom att trycka in klackarna för hand.

17. Ta lite gänglåsning på 5 mm insexbulten som håller bodyn på plats och skruva dit den för hand. Det händer tyvärr att den skruvar upp sig själv och det är inte alls kul. Dra åt bulten till 6-8 Nm (enligt Mavic) och håll emot axeln med hjälp av 10 mm insexnyckeln.

18. Fetta in o-ringen i 9 mm adaptern och tryck/vrid tillbaka den i axeln.

19. Montera snabblås + bromsskiva.

20. Montera tillbaka kassetten.

21. Montera hjulet i gaffeln och justera snabblåset till den stängningskraft du brukar använda.

22. Känn efter att lagren glappar. Gör det inte det så lossa lagerspelsmuttern till du känner ett glapp. Det är mycket svårare att känna spelet i baknavet jämfört med framnavet. Dra åt i små steg tills du precis är förbi glappgränsen. Inte mer!

23. Lossa snabblåset halvvägs, nu skall glappet vara tillbaka. Annars lossa muttern lite lite grand.

24. Provkör en kort sväng och kontrollera spelet igen.

Klart!

Det verkar som att Mavic's tätningar behöver kollas till 1-2 ggr/kvartal eller oftare vid "hårda" förhållanden, då kanske man slipper byta lager i förtid pga. rostangrepp!

Det finns säkert många alternativa, bättre, enklare, tydligare sätt att göra denna service på!

Tar tacksamt emot tips på vad för slags mineralolja Mavic menar att man skall använda till bodyn eller vad som går lika bra ?

Rätta gärna eventuella fel så fixar jag det...

Edit : Småjusteringar.

Senast redigerad av en moderator:

Tim

Ny medlem
lagerspänningsjusteringsskruven (långt ord) behövs inte skruvas loss vid demontering av axeln, skruva isär axeln (insex 5+10) och slå ut axeln åt det hållet lagerspänningsjusteringsskruven sitter på så ramlar axeln ur i sin helhet, jag fick förövrigt inte ens loss den på framnavet när jag bytte mina lager (finns en guide om det)

Fast Fred

Ny medlem
Tim:

Axeln till XL Disc-framnaven är inte likadan som på SL utan mer eller mindre ett rör på 20 mm utan några insexhylsor. Troligen för att passa även genomgående 20 mm axlar. Är nog bara XL Disc som har så. Jag skrev ett inlägg om det när du höll på med ditt nav. Men jag hade inga problem att lossa lagerspelsmuttern. Kanske skiljer sig designen åt även där...

Tim

Ny medlem
fast fred:
designen skiljer sig inte åt nämvärt mer än olika diametrar.
eftersom du har två likadana lager i ditt framnav så är axeln lika tjock i båda ändar och därmed går det att slå ut den utan att ta bort lagerspelsmuttern. fast det är klart, den måste ändå justeras vid montering så det är lika bra att skruva bort den om möjligt.

Fast Fred

Ny medlem
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> fast fred:
> designen skiljer sig inte åt nämvärt mer än olika
> diametrar.
> eftersom du har två likadana lager i ditt framnav
> så är axeln lika tjock i båda ändar och därmed går
> det att slå ut den utan att ta bort
> lagerspelsmuttern. fast det är klart, den måste
> ändå justeras vid montering så det är lika bra att
> skruva bort den om möjligt.

Har ändrat punkt 3 nu så det är mer frivilligt att skruva bort muttern helt. Är också med på att axeln går att slå bort även med muttern kvar. Jag passade på att få rent den då den gick trögare än den borde. Fanns en del skit i gängorna där... Kanske är det lättare att lossa den om axeln är kvar i navet, men din verkar ju sitta som berget...

Den stora skillnaden mellan XL Disc axeln och övriga (XL, SL, SL Disc) verkar vara att XL Disc axeln inte är tvådelad. I Mavics instruktioner står det bara lossa för XL Disc, jämfört med SL där det står lossa ett varv. Kan ju vara några ord som "fallit bort", men som du skrev så verkar det ha mindre betydelse hur man gör.

Fast Fred

Ny medlem
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, det var länge sedan någon la in en riktigt bra
> mekbeskrivning. Denna borde ju hamna under
> läsvärt.
>
> -----------------------------
>
>