[Mekhjälp] Baknav Shimano 3cc

MickeS

Ny medlem
Hej happy.
Fortsätter att hjälpa släkt och vänner med sina gamla cykellik.
Nu är det en gammal damtralla som står på tur. Enl ägaren är den för tungtrampad och skall enl utsago vara utrustad med ett fotmanövrerat 2-växlat baknav vilket då slutat fungera i växlingen.

baknav.jpg ht=725

baknav2.jpg ht=490

När jag får cykeln och börjar kika/googla så visar det sig vara ett Shimano 3cc baknav som tydligen skall vara internt 3-växlat nav med externt växelval via vajer.
Hittade ett likadant nav på Tradera där man ser "växelföraren".

Shimano3cc.jpg ht=480

Alternativen verkar vara:
-Fortsätta köra på det befintliga bakhjulet.
-Buda på Traderanavet, försöka hitta passande vajerjustering och passande växelreglage och slutligen bygga om hjulet.
-Köpa fotbromsat nytt bakhjul med 1 alt 3 växlar.

Är jag rätt ute?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Det gamla Shimano 3vxl-navet var känsligt såtillvida att om det inte var inställt rätt och man bara cyklade på en tid så slets invändiga komponenter ner snabbt och 2ans växel (har jag för mig) strulade , det som då behövdes var en sats delar i navet som fanns (finns) som kostade ca 500- för 10 år sedan + arbete om man inte gör det själv.

Har man växelklockan så gängar man den i botten på axeln och sedan lossar ca 1/2 varv så vire infästningen är i färdriktningen annars vrider man axeln ett halvt varv och sedan drar man åt låsmuttern.
I det läget ska 2 ans växel finnas rätt i index"fönstret" på växelklockan och funkar inte växlarna då så är det läge för reparation om nu "ombyggnads/reparations-satsen" fortfarande finns at skaffa.
( kan finnas ngn. sådan i vår gamla butik ev. + att det ska finnas växelklockor där också ( är inte där så ofta ).

Köper man ett gammalt nav kan det ju vara strul med det också det märks ju först vid proccykling/växling.

MickeS

Ny medlem
Sivert: Tack, misstänkte att det var så det låg till. Jakten på ett annat hjul är igång.

Lumber: Eller hur. Passar 11-delat Ergopower på såna här styren?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer