[mekhjälp] Bakväxel växlar inte som den borde

Bele

Aktiv medlem
Växlarna går inte i rent, med fördröjning eller inte alls (från tyngre till lättare) både vid växling till lättare och tyngre växlar. Vajer- och vajerhöljen är bytta, men det gjorde ingen skillnad. När jag känner på bakväxeln tycker jag att den rör sig som den borde. Vi har två likadana cyklar och på en av dem var det problem mellan 6 och 7:ans växel redan när cykeln var ny. Vet ej om det gäller den här eller om det är den andra som står demonterad. Kan växelreglaget eller bakväxeln bli sliten med den typen av problem som följd eller är det mer troligt att växelörat och/eller bakväxeln har blivit böjd? Det senare torde i så fall enbart ha uppstått genom att andra cyklar har stått lutade mot den aktuella cykeln.

Är nästa steg att testa med ett annat växelöra eller vad borde jag göra?

Salabaladala

Aktiv medlem
Ja växelöra är väl nästa logiska steg. Lägg upp bild bakifrån så kanske ett erfaren öga kan ta en titt.

Classe75

Medlem
Växlarna går inte i rent, med fördröjning eller inte alls (från tyngre till lättare) både vid växling till lättare och tyngre växlar. Vajer- och vajerhöljen är bytta, men det gjorde ingen skillnad. När jag känner på bakväxeln tycker jag att den rör sig som den borde. Vi har två likadana cyklar och på en av dem var det problem mellan 6 och 7:ans växel redan när cykeln var ny. Vet ej om det gäller den här eller om det är den andra som står demonterad. Kan växelreglaget eller bakväxeln bli sliten med den typen av problem som följd eller är det mer troligt att växelörat och/eller bakväxeln har blivit böjd? Det senare torde i så fall enbart ha uppstått genom att andra cyklar har stått lutade mot den aktuella cykeln.

Är nästa steg att testa med ett annat växelöra eller vad borde jag göra?
Vad är det för typ av cykel? MTB/lvg?
Hur ser vajerdragningen ut? I hölje hela vägen, intern dragning?
Passerar vajern under vevpartiet via en styrning eller i hölje?

Bele

Aktiv medlem
MTB, White XC lite 3*9, XT-bakväxel. Vajerdragning är utvändig och går längs "överröret" och det är bara vissa delar som har hölje.

Bild på växelörat:
DSC_1142.JPG

Jacke89

Aktiv medlem
Läser ingenting om växeljustering har du gjort det så den går så bra den kan?

Bele

Aktiv medlem
Jag har justerat mig blå. Det är omöjligt att få växlarna att gå rent.

Mini_me

Aktiv medlem
Rikta örat. Går inte att se på bild om det är off.

Bor du i STHLM så har jag riktningsverktyg.

OlofSx

Medlem
Jo, har nog haft den känslan av att växlarna går väldigt långsamt på cyklar som gått mycket i salt där det varit en del rost och väldigt lite underhåll från min sida.

Förutom justering av ändlägen, normal kabelspänning, och B-skruv enligt Dealer’s Manual från https://si.shimano.com undrar jag hur slitna är kassett och kedja?

Hur långt har dessa delar gått? Har du verktyg för kedjeslitagemätning eller kan mäta det mer manuellt?

Dessutom hur slitna är trissorna i bakväxeln? Ibland om de är mycket slitna och man rengör dem så blir det uppenbart att man har så mycket slitage och spel i sidled där att man får liknande problem.

hm

Aktiv medlem
Kassetten ser sliten ut , men den borde ju växla bra ändå.
Edit och b skruven ser ut att va långt in

Bele

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Jag tror att jag har ett växelöra i reserv. Börjar med att kolla efter det och testar om det funkar. Jag har inte tidigare upplevt problem vid växling när drivlinan har varit dålig och trissorna tycker jag kan vara tokslitna utan att det blir några direkta problem. Cykeln har stått sen i våras, så ja det är läge att kolla drivlinans skick, även om det troligen inte är förklaringen.

Cykeln används mest som reservcykel idag, dvs vid för dåligt väglag för vinterpendling med CX, men behövs nu för stigcykling som jag har gett bort som present.

Bele

Aktiv medlem
Växelöra bytt. Nya trissor monterade. Det gjorde tyvärr ingen skillnad. Drivlinan är ganska sliten, men mindre sliten än en som sitter på en CX och CX:en växlar fortfarande bra. Baserat på tidigare erfarenhet så tror jag inte att drivlinans slitage är avgörande. B-skruven är inte rörd sen inköp.

Den växlar renare till tyngre växlar, men i övrigt jag har svårt att se ett tydligt mönster.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det ser lite ut som att din b-skruv är relativt mycket inskruvad. Prova att skruva ut den lite så övre trissan kommer närmare kassetten (men memorera hur mycket bara ifall det blir sämre). Ibland kan det hjälpa.

Bobslob22

Aktiv medlem
Är det 3x9 så är den nog ett par år på nacken.
Jag hade börjat med byta vajrar om det är på avsläpp av vajerspänning som den växlar sämre.

Bele

Aktiv medlem
Var på gång att testa b-skruvs spåret, trots att jag var tveksam till att det var orsaken. Upptäckte då att bakväxeln ibland kärvade i sin pivotpunkt. Vet inte varför jag inte upptäckte det tidigare, men det förklarar fenomenet att den ibland växlade ok och ibland inte alls ok. Nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen!

Duckyboy

Aktiv medlem
Råkade ut för på polaren cykel att reglaget var boven. 😁 Bytte öra, vajer, höljen och bakväxel. Växlade antingen bra upp eller bra ner. Bytte sedan reglaget så gick allt fint. 🤔😁 Aldrig varit med om att det varit problemet innan.

Bele

Aktiv medlem
Det är alltid surt när man gör "onödigt" jobb, men ibland är det inte så lätt att veta vad som är problemet och man får använda uteslutningsmetod. Då kan det bli som i våra fall. Din polare fick en extra bakväxel som han kanske hade klarat sig utan. Växelöra kan vara bra att ha som reserv och förhoppningsvis var vajer och vajerhöljen inte bytta precis innan du började meka.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer