Mekhjälp cantilever!

L.and

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Innan någonting, cykelrelaterat eller själsligt, går sönder skulle jag behöva happykollektivets samlade visdom.
Jag misstänker starkt att jag saknar en del här eftersom jag inte får fjädern att nå fram till något av de tre hålen på fästet på gaffeln. Problemet är bara att det ser likadant ut både fram och bak. Men bara på ena sidan.
Nedan bild där den inte når fram:
20210427_215755.jpg
och här är en bild på andra sidan där det funkar som jag tänker att det ska funka
Va
16195539068479147483775682997402.jpg

Batavus

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Jag blir snurrig av bilderna, och det var alltför länge sedan jag lagade en cantilever-broms, men ska man inte spänna fjädern ett varv?

Vippen

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Det var som sagt ovan länge sedan man utsattes för en sådan där, men man kan ju alltid spekulera... Är det inte så att den axiella ändstumpen på fjädern är olika lång på dess olika sidor, och när du satt tillbaka den på ena sidan har den långa änden som borde sitta utåt hamnat inåt? Ta isär och vänd fjädern alltså.

EDIT: fem sekunder sen...

L.and

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
På den sidan där den inte bottnar sitter den här hylsan, det är som att jag saknar en del mellan den och fästet på gaffeln eftersom ddn bottnar innan pigge på fjädern når fram.
16196238022705176526526615823259.jpg
16196238244004293067713094201027.jpg

borano20

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Hej.. Om du tittar på bilden på armarna så ser du att försänkningen i hålet för "pinnfästet" är olika djupa. I den mörkare är försänkningen djupare och armen sitter korrekt, på den ljusare armen är försänkningen grundare och armen går inte på, når inte fjäderfästet. Är det nya armar eller har du blandat fram och bakarmar?? mvh borano20

dabac

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
På den sidan där den inte bottnar sitter den här hylsan, det är som att jag saknar en del mellan den och fästet på gaffeln eftersom ddn bottnar innan pigge på fjädern når fram. Visa bilaga 485297 Visa bilaga 485298
Vad händer om du tar bort hylsan?
Jag har haft gafflar utan hål vid basen av v-bromspinnarna. Då kommer det med såna där hylsor som kläms fast av själva bromsarmen för att utgöra förankring för returfjädern.

L.and

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Hej.. Om du tittar på bilden på armarna så ser du att försänkningen i hålet för "pinnfästet" är olika djupa. I den mörkare är försänkningen djupare och armen sitter korrekt, på den ljusare armen är försänkningen grundare och armen går inte på, når inte fjäderfästet. Är det nya armar eller har du blandat fram och bakarmar?? mvh borano20

Allt är beggat och kommer från cykeln det ska tillbaka på. Ja, det finns risk att bak och fram är ihopblandat, men hur jag än vrider och vänder så blir det en arm fram och en arm bak där fjädern inte når in till fästet på gaffel/bakstag.
Min misstanke är att det ska sitta något mellan pinnfästet och bromsarmen men att det försvunnit någonstans på vägen. Problemet är att det ser likadant ut både fram och bak, så jag kan inte jämföra för att se om det funkar någonstans...

L.and

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Vad händer om du tar bort hylsan?
Jag har haft gafflar utan hål vid basen av v-bromspinnarna. Då kommer det med såna där hylsor som kläms fast av själva bromsarmen för att utgöra förankring för returfjädern.
Om jag tar bort hylsan blir hålet i armen för stort och armen sitter inte fast på pinnen. Däremot når ju fjädern till det hål den är tänkt att sitta i...

L.and

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Nu! Jag bytte plats på fjädrarna på respektive sida och eftersom den ena var längre ön den andra räckte det för att nå fjäderfästet på båda sidor.
Om det är en korrekt lösning? Tveksamt.
Verkar det funka för stunden? Jadå.

Tack för hjälpen alla!
16196345286262688321187917446664.jpg
20210428_202256.jpg

Hornstull

Ny medlem
Mekhjälp cantilever!
Har liknande problem. Blir inte klok på hur man ska få fjädern att fjädra på ena sidan av bromsen. Likadant fram och bak. Fjädern är inte av. Någon som har erfarenhet av det här?

Bilagor

• IMG-2915.jpg
    IMG-2915.jpg
    410.6 KB · Besök: 18
  • IMG-2916.JPG
    IMG-2916.JPG
    675.8 KB · Besök: 17
  • IMG-2936.PNG
    IMG-2936.PNG
    243 KB · Besök: 17
Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
Brrr, det var länge sen jag gjord'et. Fjädern spänns när bromsklossen vrids upp i rätt läge. Vad det är för "hållare" till höger på fjäderbrickan, längst till höger vet jag inte. ...Det är inte till något tillbehör?

Batavus

Aktiv medlem
Mekhjälp cantilever!
När bromsarmen med -klossen vrids upp mot fälgkanten ska fjädern fjädra emot, och så hålla vajern spänd så bromsen lättar när man släpper på bromshandtaget.

Topp