[Mekhjälp] Lacka om ramen

hug0

Medlem
------------------------------------------------------------------
Edit 2010-05-13:
Denna guide finns nu mer renskriven på min hemsida http://www.nilshugo.se under Mekartips/-guider.
------------------------------------------------------------------

Till min stora förvåning så saknade happys läsvärt-sektion en tråd om hur man lackar om sin ram. Så när jag ändå gjorde det på min gamla racer så passade jag på att ta lite bilder samtidigt. Jag har ingen stor erfarenhet eller har fått några råd från någon yrkesman, men detta sätt fungerar iallafall hyfsat! Ni med andra tips på hur man lackar om ramen smidigast kan ju svara på den här tråden!

Inspiration har kommit från Dewils byggtråd
http://happymtb.org/forum/read.php/1/906587/page=1
och den guide han länkade till i ett inlägg
http://www.wikihow.com/Paint-a-Bike

Verktygs-/råmaterialslistan med min metod:
Varmluftspistol
Målarspackelspade
Brytbladskniv
Gult slippapper, 240
Våtslippapper, ex 600 & 1200
Grundfärg, rostskyddande, 1 burk
Täckfärg(er), 1 burk per färg (ev 2 om bara använder en färg)
Klarlack, 1 burk

Mitt råmaterial:
0_ramaterial.JPG ht=536

Den var penselmålad mörkt blå av en tidigare ägare så det var ett halvmjukt tjockt färgskikt överst.

Först då, förbered ytan för målning.
Den som har en fin jämn lack att börja med kan nöja sig med att matta ned den lacken med slippapper och sedan grundmåla ovanpå den. Jag hade allt annat än en jämn lack att börja med. Inspirerad av Dewil så började jag med att slipa ned lacken.
1_slipad.JPG ht=485

Och använde min dremelkopia med stålborste på i muffarna
2_dremelmuffel.JPG ht=485

Där kan man se originalfärgen som var mörkt röd och vit grundfärg.

Detta tog mycket tid och den mjuka färgen satte direkt igen slippapprena. Insåg att jag inte skulle klara hela ramen på det sättet. Guiden ovan nämner dock ett tips om varmluftspistol, så jag letade upp föräldrarnas sådan.
3_fram_varmepistol.JPG ht=485

4_allt_varmepistol.JPG ht=485

Värmepistol på en ganska låg temperatur och en målarspackel blev min lösning. Med för hög temperatur så började färgen snabbt ryka och jag ville inte riskera att skada ramen på något sätt. Totalt tog det nog tre timmar att få bort färgen från ram och gaffel.

Rören är givetvis enklast, jobbigare är området kring mufflarna. Såhär såg det ut innan finfix:
5_mufflar_innan_finfix.JPG ht=485

6_mer_mufflar_innan_fix.JPG ht=485

Finfix bestod för mig i att gå över hela ramen med en brytbladskniv och "spräcka" bort alla små färgöar som satt kvar. Det gick förvånansvärt bra. Var noga i kanterna vid muffarna för att göra dessa tydliga, vore tråkigt om de var fyllda med gammal färg.
Sedan gick jag över hela ramen med 240-slippapper vilken jag tror var en lagom kompromiss i kornstorlek. Var extra noggrann på de ställen där rost hade brutit igenom så att det var ren metall som fanns synligt.

För att vara säker på att slippa fettfläckar eller annan smuts så gick jag över hela ramen med hushållspapper fuktat med thinner.
Man vill givetvis inte ha in färg i några gängor alls. Täckte vevlagerhuset, gängorna för flaskhållare och växelväljare, styrlagret, bakväxelgängan.

Sedan var det dags att hänga upp sakerna i taket och börja lacka. Jag gjorde detta inomhus i ett garage och när vädret tillät så hade jag dörrarna öppna för att få lite andningsbar luft. Det blir ett färgdamm men det mesta hinner torka innan det landar på resten av garageinredningen så tror inte skadan blev så stor.
7_tackta_och_upphangda.JPG ht=485

En gammal galge användes för att hänga upp ramen i hålen för sadelstolpsbulten. Gaffeln gick bra att hänga upp genom att hårt linda ett snöre kring den stora gängan. Har inga bra tips för valet av grundfärg, men jag skulle ta en rostskyddande grundfärg till en stålram. Hade turen att ha två rester av grundfärg kvar hemma, en rostskyddande och en "vanlig". Blev två lager rostskyddande och sen två lager vanlig. Kanske lite overkill men jag ville ha en bra yta att slipa på och få jämn.

Har inga stora erfarenheter av Biltemas eller Clas Ohlsons färger men jag valde att lägga mig ett steg högre för säkerhets skull då jag vill ha ett bra resultat (jag kan gärna klanta till det, men inte färgerna). Alla färgaffärer har nog sitt eget märke av sprayburkar, dessa kostade knappt 100:- styck.

Så, efter fyra lager grundfärg såg delarna ut såhär:
8_grundade.JPG ht=485

9_mer_grundat.JPG ht=485

Om man tittar noga ser man tydligt resterna av de små färgfläckar jag inte orkade ta bort innan. Som vanligt, det är alltid grundjobbet man ska vara mest noggrann med. Alla fel där kommer synas sen!
Arbetade över allt det grundmålade med 800-våtslippapper och torkade rent med en gammal strumpa. Kände med fingrarna bara för att se att ytan är slät och jämn.

Jag valde att göra en tvåfärgslack, rött och vitt. Skulle ha rött på de största delarna av ramen så jag började med det vita. Täckte inget speciellt utan såg till att bara måla där jag ville.
10_vitmalade_tackta.JPG ht=485

Fyra lager vitt blev det. Slipade ytan jämn med 1200-papper.
På bilden syns också de maskeringar jag gjorde inför att måla det röda. Det var mycket svårt att bestämma sig för var gränserna skulle gå, men jag är mycket nöjd med resultatet! De stora vita områdena som behövde täckas (bakgaffeln) lindade jag in i tidningspapper och tejpade. Stort misstag (se nedan)!

Dags för att lägga fyra lager rött och sedan ta bort all maskering.
11_rodmalat.JPG ht=485

Det stora misstaget syns litegrann här.
12_tidningspappersmarken.JPG ht=485

Trycksvärta från tidningarna hade gjort den vita lacken gråflammig. Fick halvpanik och provade med olika rengöringsmedel. Att mycket försiktigt använda hushållspapper med t-röd fungerade litegrann iallafall.

Den röda färgen fick härda i två dygn och sedan var det dags för att slipa de båda färgerna till en bra yta. Framförallt var övergångarna mellan färgerna i stort behov av nedslipning (fyra lager färg är ganska tjockt). Allt gjordes med 1200-våtslippapper. Sedan torkade jag rent ramen med en gammal strumpa. Kanske borde vara mer noggrann med rengöringen dock.

Dags för klarlack. Dags för den matta lacken att bli klar och glänsande!
Detta finns det nog många strategier för. Ett problem för mig var att det område jag sprayar blir blankt men områdena omkring träffas av ett mer spritt spraymoln och blir prickigt. En bra metod vore nog att lägga ett antal (2-3) lager klarlack först, låta det härda, slipa det jämnt och sedan lägga ett avslutande lager. Jag la fyra lager lack direkt med ungefär 10-15 minuter mellan varandra. Detta var nog lite för aggressivt för det började rinna på några ställen. Klarlacken såg mjölkig ut där den hade runnit men som tur var så klarnade den efter några timmar.
13_klarlack_1.JPG ht=485

14_klarlack_2.JPG ht=485

När jag monterade isär cykeln så tyckte jag att jag var väldigt duktig. Men såhär i efterhand så skulle jag arbetat lite till och knackat ur styrlagerskålarna också för att slippa detta:
15_styrlagersmiss.JPG ht=485

Onödig miss på en i övrigt bra lackad ram. Denna miss kunde dock förstås undvikts med bättre maskering. Det finns alltid saker man kan göra bättre!

Hoppas denna guide kan hjälpa några som funderar på att göra detta jobb. Det finns nog många delar av processen som kan förbättras så ni som vet bättre sätt, skriv gärna. Om någon har andra frågor så svarar jag så gott jag kan. Denna tråd kanske kan få bli en del av läsvärt-sektionen för att fylla luckan.

Senast redigerad av en moderator:

cerberos

Aktiv medlem
Det är blir lättare med spraypistol och lackbox istället för burkar men det ser ut som att du lyckats rätt bra förutom den lilla fadäsen vid strylagret.... Schysst färgsättning!

Kul!! Du får skicka en bild på allt monterat och klart.... :)

Intermezzo

Ny medlem
Kul reportage. Det enda jag saknar är slutbilden på den hopmonterade cykeln, jag är övertygad om att det ser helt OK ut när alla komponenter sitter på plats.

Instämmer med Ceberos att en lackspruta är enklare, men har man den inte från början blir det en annan lackpeng innan man är klar. Framför allt finns små s.k. bättringsprutor (inte badger) med överliggande kopp som gör lackningen betydligt lättare eftersom man använder ett minimum av tryck (du slipper det matta i ytterområdet av sprutbilden).

Att ge sig på en cykelram är svårare än man tror på ett sätt, för det är näst intill omöjligt att lägga tillräckligt blött för att det skall bli blankt utan att få rinningar, lättare på ett annat eftersom det är så få plana/platta ytor, så missarna inte syns så bra.

Att klarklacken rinner på en cykelram är nästan default, men vill man är det bara att låta torka, slipa ner rinningen (kan iofs vara rätt svårt) och lägga på ett lager till.

Ser fram emot en bild på en hopmonterad hoj.

hug0

Medlem
Förstår att spraypistol och lackbox skulle underlätta. Men ni som verkar använda det, har ni tillgång till det via jobbet eller har ni köpt sådan utrustning för att lacka några cykelramar?
Tycker det verkar bli ett visst kladdande med färgerna och rengöring av utrustning när man använder sådana saker. Men att slippa det matta utanför området man just lackar vore ju otroligt skönt!
Ska man lacka mycket så vinner man nog på att skaffa riktig utrustning.

Tack för kommentarerna om färgsättningen! Vita muffar hade nog kunnat bli väldigt coolt också. Krävt en del maskering men knappast oöverstigligt. Varit bra för att markera de vackra muffarna.

Anledningen till att jag inte avslutar med en helkroppsbild är att ramen idag hänger på samma sätt som den gör på sista bilden. Vill vänta till lacken härdat ordentligt innan jag drar fast växelreglage etc. Men om någon vecka så lägger jag upp en avslutande bild i denna tråd.
Tycker ramen ser fräck ut som den är, men man vet aldrig hur det blir på en monterad cykel.

cerberos

Aktiv medlem
Bra drag att låta färgen härda ut ordentligt, har du lust får du gärna visa den senare.

Min far har arbetat med en hel del saker genom sitt liv ett tag så pysslade han med billack därför kunde jag hålla mina bilar i fint skick innan han gick i pension :)

Jag menade inte att kritisera ditt jobb bara som ett sorts bekräftande att det inte är så lätt att få ett bra resultat med sprayburk. Jag tycker dock att både du och Anders H gjort vad som synes vara ett bra jobb :)

En tanke om man har en ram man vill lägga ned lite mer pengar på (och är riktigt kräsen med resulatet) är att gör allt underarbete (minituöst) och höra med en billack vad de skall ha för att lägga på färgen. Har man lite tur behöver det inte bli svindyrt. Själva lackeringen går rätt fort och färgen är inte vansinningt dyr. Även om debiteringen på lack nog ligger på 1000:- i timman vitt kanske man kan göra en liten deal? ;)

Observera att jag inte på något sätt uppmuntrar till olagligheter i ovanstående inlägg........

Intermezzo

Ny medlem
Självklart köper man inte en lackutrustning för att lacka en cykel, även om det finns rätt bra elektriska lågtryckskompressorer för ändamålet för hyfsat bra priser.
Men billacksfirmorna som blandar själva idag brukar också ha ett alternativ att blanda och fylla egna sprayburkar på beställning och kvaliteten är rätt ok. Självklart betydligt dyrare än normal 'bättringsfärg', men å andra sidan inte i närheten av vad en riktig lackutrustning.

Jag har haft komplett lackutrustning i mitten av åttitalet komplett med lackbox (ej ungslack).
Har väl inte saknat det så mycket, även om själva tryckluften är så användbar till så mycket annat.

Så när det var dags att rikta och bättringslacka alla hörn och lite dörrar på fruns bil förra året, handlade jag på mig en ordentlig kompressor, vatten avskiljare, proffsig lackspruta m.m.

Blev väl kanske inte billigare än att låta någon annan göra jobbet, men heller inte speciellt dyrare så nu har det i alla fall betalt sig.

Har inte sköt någon liten spruta som skulle vara lämplig för att lacka en ram, men det är rätt billigt så uppstår ett behov att lacka en jonne (nej jag tänker inte lacka annat än för mitt eget behov) så är det görbart. Men jag har ingen bra lokal att stå och lacka i så för min del är det ett partytält sommartid som gäller..

Jag upprepar mig gärna och påpekar att det är allt annat än lätt att lacka en cykelram med en lackspruta. Visst du får med största sannorlikhet en bättre och blankare yta. Men lackflytningar och rinningar är nästan självskrivna. Det är lättare att lacka en hel bil utan missar än att lacka en cykelram eftersom ällt är runda rör och osymetriska ytor.

/putte

A

Anders H

Guest
hug0 skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstår att spraypistol och lackbox skulle
> underlätta. Men ni som verkar använda det, har
> ni tillgång till det via jobbet eller har ni
> köpt sådan utrustning för att lacka några
> cykelramar?
> Tycker det verkar bli ett visst kladdande med
> färgerna och rengöring av utrustning när man
> använder sådana saker. Men att slippa det matta
> utanför området man just lackar vore ju otroligt
> skönt!

Har lackat förut med riktig spruta och det är väl egentligen enklare och bättre med det är ett jäkla kladdande för att göra ren sprutan. Dessutom är det svårt att få tag på lack nu. Förut kunde man vända sig till den lokala billackeraren och köpa en skvätt, nu för tiden kör dom bara vattenbaserat. Sprayfärgerna verkar också vara lite olika. Vid något tillfälle har jag fått massor av matta ytor pga av att man sprutar på redan lackade områden. Nu senast blev det inte så. Vet inte om det har med lacken eller temperaturförhållandet i garaget att göra.

Intermezzo

Ny medlem
Anders H skrev:

> Har lackat förut med riktig spruta och det är
> väl egentligen enklare och bättre med det är
> ett jäkla kladdande för att göra ren sprutan.
> Dessutom är det svårt att få tag på lack nu.
> Förut kunde man vända sig till den lokala
> billackeraren och köpa en skvätt, nu för tiden
> kör dom bara vattenbaserat. Sprayfärgerna verkar
> också vara lite olika. Vid något tillfälle har
> jag fått massor av matta ytor pga av att man
> sprutar på redan lackade områden. Nu senast blev
> det inte så. Vet inte om det har med lacken eller
> temperaturförhållandet i garaget att göra.

Om du inte fått lackresning så är knappast en matt yta beroende på en gammal underliggande lack.
Om du inte vill använda vattenbaserad färg så finns fortfarande reservdelsgrupper som Autoexperten som blandar 2K-lack så det är iofs inte ett så stort problem.

Men jag håller med dig, det är ett helt företag att göra en sprutmålning med kompressor och lacksprutor. Det är både förberedelser och efterjobb man slipper med sprayfärg.
Jag skulle aldrig låna ut mina lacksprutor eftersom pedantisk rengöring är A och O för att det skall bli en bra funktion nästa gång.

Känns lite trådkapning det här, men faktum är att hugO visar att det är fullt görbart att med enkla medel, utan tryckluft, göra ett bra jobb och det är väl egentligen det den här tråden borde handla om. En 'låtsasDremel' lite slippapper, ordentlig regöring och sen är det bara att köra.

Ett litet tips. Jag nämde Autoexperten, i mitt fall som bor i Sthml, Autoherba, blandar den billack du vill från färgkoder direkt i sprayflaska. Vet inte priserna eftersom jag inte nyttjat det själv utan köper i burk, men då kan man även köpa en fyllande grund som är buslätt att finslipa av med ett tok-fint våtslippapper. Borgar för en riktigt fin lackyta.

/putte

A

Anders H

Guest
Intermezzo skrev:

> Om du inte fått lackresning så är knappast en
> matt yta beroende på en gammal underliggande
> lack.

Nä, det var inte riktigt så jag menade. Om man lackar en yta med spray så kan det hända att den torkar så fort att den färgdimma som spiller över från andra ytor inte flyter ihop med den lack som man nyss la på utan istället gör ytan matt.

Dewil

Medlem
Snyggt jobbat och bra tråd!
Kan ju bara stämma in på dina egna slutsater om förarbetet, det kan va lite tradigt men man har igen det mångfalt när man väl är klar. Angående spraydamm gör det ju inget förutom på klarlacken och om man lägger sista lagret lite "våtare" blir det minimalt med damm.
Rinningarna råkade jag oxå ut för men det syns inte så mycket när allt har torkat och klarnat.

När lacken härdat ordentligt, om någon vecka, kan du använda polish och då kommer du få bort i stort sett allt damm och få en väldigt slät och fin yta. Blev stor skillnad på min ram! Biltema har riktigt bra polish som inte heller kostar särskilt mycket.

Skriv gärna dina erfarenheter om hur du tycker lacken håller. Jag har fått känslan av att den är betydligt skörare än fabrikslack.

Bra initiativ till "mekhjälp" tråd till läsvärt sektionen!

/Will

Android

Ny medlem
Ser fint ut.

Ett tips bara: använd färgborttagningsmedel (Bums eller liknande). Sparar en himla massa slipande och skrapande.

Senast redigerad av en moderator:

hug0

Medlem
Trevligt med fler åsikter om hur det går att lacka med riktig utrustning också. Var inte rädda att jag skulle tagit något som kritik, det är nog bara jag som uttrycker mig klumpigt. Tycker det är intressant att höra hur andra gör. Bland hemmamekaniker är det nog trots allt inte helt ovanligt att någons kompis kompis åtminstone har en lackspruta.
Framförallt intressant verkar ju möjligheten att undvika det matta utanför sprutområdet!

Skönt att höra att du Dewil enkelt kunnat få bort det "dammiga" genom att använda polish, då kör jag den metoden jag också om några dagar. Kan försöka komma ihåg att uppdatera tråden efter längre tid just angående hållbarheten. Är rädd att jag kommer råka ut för att lacken spricker bort i små chips när man råkar komma åt, men vi får väl se.

Efter lite polish/vax och att jag köpt fräschare växel/broms-vajerhöljen så ska allt monteras ihop och då kommer det en bild här i tråden.

Just det, angående Putte/Intermezzo skrev, så finns det ett till ställe i Stockholm som blandar billack från färgkod till sprayburk för billig peng, Meka i Bandhagen. Jag har använt de flera gånger när jag behövt göra mindre åtgärder på bilar. Tänkte använda de nu också men latheten slog till. Har för mig att blandad färg kostade 120:-/burk för något år sedan.

hug0

Medlem
Det har tagit rätt lång tid men nu är iallafall cykeln ihopmonterad och glänser. Passade på att gå igenom alla lager och annat medans jag monterade ihop den. Har mycket problem med att få växelreglagen att orka hålla sin inställning bara, håller på att bli halvt galen på det. Går inte att växla nu när man kör, får lägga den på en växel och sen dra åt reglaget ordentligt.

Jag blev mycket nöjd med slutresultatet, och delvis så lyfts ju hojen av ny vit styrlinda. En vit sadel skulle sitta fint men ganska opraktiskt. För att inte tala om hur opraktiskt det är med vit styrlinda och vit ram speciellt vid kedjestaget.

1_hela_cykeln.jpg ht=486

2_hela_cykeln.jpg ht=486

3_vevpartiet.jpg ht=725

4_bakvxeln.jpg ht=486

5_vxelreglage.jpg ht=486

Lackens hållbarhet vet jag inte så mycket om, har hittills inte repat eller utsatt den för något mycket. Dock kan man ju på 4e bilden se hur lacken spricker just där jag monterade bakhjulet. Tror inte fabrikslack har samma spricktendenser.

Nu blir det nog några glidarturer och sen får den vara prydnad under vinterhalvåret.

A

Anders H

Guest
hug0 skrev:
> Det har tagit rätt lång tid men nu är iallafall
> cykeln ihopmonterad och glänser. Passade på att
> gå igenom alla lager och annat medans jag
> monterade ihop den. Har mycket problem med att få
> växelreglagen att orka hålla sin inställning
> bara, håller på att bli halvt galen på det.
> Går inte att växla nu när man kör, får lägga
> den på en växel och sen dra åt reglaget
> ordentligt.
>
Har du fettat in mellan brickorna ordentligt?

Finnen

Aktiv medlem
Snyggt!

Bara en liten detalj:
"piggen" som sitter på största framklingan, som man ser bredvid framväxeln på bild 3, ska ligga under vevarmen. Den är till för att undvika att kedjan fastnar mellan veven och klinga.

bollen

Ny medlem
kapar tråden med en fråga:

Har någon ett tips på lackeringsfirma i sthlm som blästrar och lackar om en stålram?

och vad skulle det kosta ungefär?

/Ingemar

zapiens

Ny medlem
Bra jobbat, såå mycket snyggare än råmatrialet.

Finnen skrev:

> "piggen" som sitter på största framklingan, som
> man ser bredvid framväxeln på bild 3, ska ligga
> under vevarmen. Den är till för att undvika att
> kedjan fastnar mellan veven och klinga.

Otroligt observant, missade det vid första titten.

hug0

Medlem
Anders, jag har faktiskt inte fettat in brickorna alls. Mycket möjligt att det är en av lösningarna. Pinsamt nog så har jag tappat bort två av dom, så fick göra nya av plastdistanser jag hittade i garaget. Så gissar att de inte riktigt är i rätt material. Men ska fetta in och se om det hjälper lite. Det måste ju fungerat för 30 år sedan när grejerna såldes så det ska få att få igång igen!

Finnen. Mycket observant precis som zapiens sa. Och knasig miss av mig, det skall jag ordna alldeles snart :] Smart liten pigg, skulle vara jobbigt att kila ned kedjan längst ner där annars.

Tack för era kommentarer :] Jätteglad att också ni tyckte den blev fin. Blir glad varje gång jag ser den i garaget. Men vad den verkligen skulle behöva just nu är en första repa så jag inte behöver vara sådär barnsligt försiktig med den längre.
Räknat i arbetstimmar så är detta ett dyrt sätt att lacka om en ram (jämfört med att lämna bort), men nog var det mycket lärorikt och roligt!

hug0

Medlem
Ursäkta lyftet av en gammal tråd.

Vill bara lägga till att jag tog min text härifrån, skrev om den till viss del och lade upp den som mekarguide på min hemsida:
http://www.nilshugo.se

Cykeln är såld (saknar den nu när det är vackra vårdagar i Stockholm). Sammanfattande intrycket av lacken var fortfarande att den blev mycket fin men betydligt ömtåligare än fabrickslack. Vid slag/stötar sprack det bort småbitar. Vore kul om man kunde få en någorlunda slagtålig lack med hemmafix.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Det var en bra rubrik så jag nyttjar tråden lite. När jag har tagit bort all färg ska jag då:

A. Torka av cykeln med T-röd och sedan Klibbduk?

B. Torka av cykeln med Klibbduk och sedan T-röd?

Är T-röd rätt sak att använda eller ska det vara något annat?

swerider

Aktiv medlem
T-röd och sen klibbduk.
Edit: Bäst är thinner(beroende på underlag), helst modellen som tar bort silicon, men T-röd fungerar fint om man ska använda sprayburk.

Senast ändrad:

johanhej

Ny medlem
Det viktigaste är att ramen är mattad, och inte har några fettfläckar. Att den inte är helt dammfri lär inte påverka resultet. Thinner brukar funka bra som rengöring. Vet inget om t-röd i samband med lackering.

Kung_Gustaf

Ny medlem
johanhej skrev:
> Det viktigaste är att ramen är mattad, och inte
> har några fettfläckar. Att den inte är helt
> dammfri lär inte påverka resultet. Thinner
> brukar funka bra som rengöring. Vet inget om
> t-röd i samband med lackering.

Ramen är nedslipat till stålet (!) så fett bör det endast finnss i form av fingeravtryck. Men då kör jag på Biltemas thinnervariant och sen klibbduk.

Tack för tipsen grabbs.

Hasse#7

Aktiv medlem
Anders H skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Om du inte fått lackresning så är knappast
> en
> > matt yta beroende på en gammal underliggande
> > lack.
>
> Nä, det var inte riktigt så jag menade. Om man
> lackar en yta med spray så kan det hända att den
> torkar så fort att den färgdimma som spiller
> över från andra ytor inte flyter ihop med den
> lack som man nyss la på utan istället gör ytan
> matt.

Nu är det visserligen 25 år sen jag lackade en bil. Men knepet för att slippa torrsprut (matt yta) är att alltid lägga vått i vått. Bäst blir det om man står framför objektet och lägger upp en plan ungefär som en slalomåkare som memorerar banan. Handlar det om en bil planerar man hur man skall hålla slangen (den till färgsprutan alltså)så att den inte slår i. Sen lägger man noga med färg på alla skrymslen och vrår som är svåra att komma åt. På ytorna lägger man bara ett klibbskikt. Nästa vända lägger man täckande överallt. Sista vändan lägger man täckande men koncentrerar sig på alla ytor som kommer synas mycket. Det är viktigt med temperatur, väntetid och blandningsförhållande. Runda rör är förrädiska då det är lätt att få rinning om man inte följer planen man lagt upp och istället sprutar för mycket utan vila på ett ställe. Typ så skulle jag säga med reservation för eventuell utveckling senaste 25 åren.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Schysst nekropost Hasse :P Infon i sig var bra,
> men du svarade på ett fem år gammalt inlägg ;)

Hoppsan! Men frågeställaren är ju alive and kickin på forumet så det gör nog inget. Men du har helt rätt, jag hade inte nån som helst koll på datumet. Sprutlackering är hursomhelst ett svårt hantverk och övar man inte brukar det se jävligt ut när det skall vara noga. Ett tips är att lägger du en grundfärg och kan se nånting fult när den är lagd så kommer det se fördjävligt ut om du inte åtgärdar det och grundar igen innan du lackar.

Edit: Afasi?

Senast ändrad:

Kung_Gustaf

Ny medlem
Äh, jag lär fråga.

När i processen ska jag fästa dekaler? Min ram blir vit men jag har några dekaler (egendesign) som ska på.

Bör man tänka på något vid val av dekalmaterial? Eller är det bara att ta vilket klistermärke som helst och lacka över?

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jag har förstått att man ska lägga vått i vått. Men..

Primer
15-20min mellan i tre lager (börjar med de svåra ställena)
Efter 24h våtslipa

Färglacken
Efter 48h våtslipa

Klarlacka
Våtslipa efter 24h
Avsluta med ett sista täckande lager

Låter det som ett upplägg i 10grader?

Hasse#7

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Jag har förstått att man ska lägga vått i
> vått. Men..
>
> Primer
> 15-20min mellan i tre lager (börjar med de svåra
> ställena)
> Efter 24h våtslipa
>
> Färglacken
> ställena)
> Efter 48h våtslipa
>
> Klarlacka
> ställena)
> Våtslipa efter 24h
> Avsluta med ett sista täckande lager
>
>
> Låter det som ett upplägg i 10grader?

Skitsvårt att svara på. Jag skulle vilja lägga en fyllig grund. Inspektera resultatet och rätta till vid behov. Sedan en täckande grund en gång följt av tre färglager vått i vått utan mellanbearbetning. Sen lätt våtslip och tre lager klarlack vått i vått. 10 grader låter som en låg temperatur. Stor risk att lösningsmedlet inte hinner gå ur och man kan få rinningar samt andra konstigheter som torrsprut och apelsinskalsyta. Kan du avvakta till 15-20 grader, gör det. Kom ihåg att jag inte lackat på evigheter. Andras åsikter både mot och med vore bra som stöd för dig.

Ringen

Aktiv medlem
Väcker tråden till liv, ja vart i Malmö kostar det 500kr? Behöver lacka om min aluram men vill varken lägga så mkt pengar eller göra en dålig lackering själv.

Coffe

Aktiv medlem
För 500kr hade jag inte räknat med något att hurra över oavsett stad från en firma. Gör det själv, ta det lungt så löser det sig.

Ringen

Aktiv medlem
Jag är slarvig, jag är stressig, jag har dåligt tålamod så en firma är att föredra. Plus i Malmö kostar en falaffel 25kr, i Västerås kostar den 65kr och är sämre. Så när det gäller lackering kan även Malmö vara en vinnare men vad vet jag.

Coffe

Aktiv medlem
Låter som du behöver ta det lugnt en stund. Jag gör många lack jobb (Södertälje) och vet att materialet kostar en hel del och tiden gör det med så för 500kr på firma ger inte kvalitet direkt oavsett stad.

Topp