Mekhjälp service baknav

rois

Aktiv medlem
Mekhjälp service baknav
Hej,

Jag håller på att serva mitt baknav på en mellanklass hybrid, och har en del frågor, och är tacksam för hjälp.

Input:
8-delat bakhjul med body/frihjulsmekanism påskruvat på navet. Okända fabrikat. Jag är själv en amatörmeckare, som gör en del mha. Youtube videor och guider. Gör ofta fel, därför frågar jag. Jag tror att baknavet höll på att gå sönder, det knakade, och ram/styre vibrerade, även då jag inte trampade. Min slutsats var att något av hjulnaven höll på att rasa, troligtvis det bakre.

Gjort:
Har kommit så långt att jag fått ut lagerkulorna ur navets ena sida, och ur bodyn på andra sidan. Allt är nu rengjort, men på ena konan syns slitage.

Frågor:
Hur mycket slitage på konorna kan jag acceptera innan det uppstår problem?
Var kan jag köpa lösa konor? (Jag kan inte hitta i välsorterade webbshoppar ex Rose Bike. Det är kanske en välsorterad lbs som gäller?).
Hittar jag ytterligare ett lager i navet om jag tar bort bodyn?
I så fall, vad skall jag använda för dimension på verktyget? (Enligt några guider jag läst/sett på så skall jag använda en 10 mm insexnyckel. Jag har en 10 mm insexnyckel, och den är för liten. Ser jag in i navet, så ser jag ganska tydligt att bodyn sitter med insex fattning)

dabac

Aktiv medlem
Mekhjälp service baknav
Lite bilder och/eller identitet på navet hade ju hjälpt.
Slitage på konor beror på hur slitaget ser ut. Ett blankt spår mot svart botten är helt OK. Gropar och porer är inte OK. Ett tydligt dike är inte OK.
Jag har köpt Shimano-konor nån gång. Men då på artikelnummer ur reservdelskatalogen för ett identifierat nav. Annars är man väl hänvisad till diameter, längd och gänga skulle jag tro.
Numera så brukar jag slipa konorna istället.
Passar inte 10 mm så prova en annan. Alla nav behöver inte samma.
Om du har en body som skruvas fast så brukar det andra hjullagret sitta under en tätning i bodyns ytterände.

qma

Aktiv medlem
Mekhjälp service baknav
Det kan vara en ganska stor och därmed ovanlig insexa som håller fast frihjulsbodyn.
Ska du ändå skrota navet eller till och med hjulet (det går ju att hitta hjul nya eller i bra skick billigt, särskilt till såna cyklar) så kan det vara ovärt att skaffa verktyget.
Om bara de lösa konorna är slitna och inte lagerbanan i naven så är det bara att leta upp vad delen heter i nån sprängskiss och googla, så kommer du antagligen att hitta dem i butik nånstans.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer