Mekhjälp Specialized Epic

Babbar

Aktiv medlem
Tja! Servar svingen på en Specialized Epic från back in the day och har en undran om några brickor som föll ut under tiden jag demonterade. Brickorna hör hemma vid fästet för bakdämparen och min fråga är, ska den koniska ytan vara inåt eller utåt när jag sätter ihop? Bifogar bild på brickorna och fästet.

Bilagor

• IMG_20220730_125250.jpg
    IMG_20220730_125250.jpg
    594.6 KB · Besök: 20
  • IMG_20220730_125327.jpg
    IMG_20220730_125327.jpg
    321.7 KB · Besök: 23

ErikvW

Aktiv medlem
Det beror väl lite på vad som sitter mellan brickorna, men spontant så skulle jag gissa att den platta ytan ska vara mot aluminiumet i ramen och den mindre ytan mot bussningen/lagret.

kebarb

Aktiv medlem
Ja, den koniska (mindre) ytan brukar ligga mot lagrets innerkant.

Detta för att man skall kunna lägga press på kopplingen utan att låsa lagret.

När man drar åt skruven så pressar då brikkan på den inre lagerbanan på kullagret.

Detta gäller då om det är kullager i länken.

//K

Babbar

Aktiv medlem
Inte kullager på denna plats i svingen, istället sitter det en kulled typ enligt bild.

Bilagor

• 193-313-kulled-luftkolv-M16x15.jpg
    193-313-kulled-luftkolv-M16x15.jpg
    377.2 KB · Besök: 9

kebarb

Aktiv medlem
Då skall den tunna delen av konen med största sannolikhet ligga mot kulleden, inte mot ramen.

Konen ligger nästan alltid med tunna sidan mot lagringen. (jag har bara sett detta på alla hojar jag skruvat med).

//K

Babbar

Aktiv medlem
Yes brain dämpare stämmer bra. Det är min gissning att det är en Epic, har inte gjort nog med efterforskning för att vara säker.

kebarb

Aktiv medlem
Epic hade en bräin dämpare på ett litet stag i baksvingen om jag kommer ihåg rätt. från braindämparen sticker det ut en liten piggyback i vinkel med dämparkroppen.

Tror dessa var väldigt svåra att serva.

Lägg upp en bild på hojen vettja!
Kul med retro.

//K

Topp