(mekhjälp) Gängor på pedaler?

Dewil

Medlem
Hej!

Köpte för några dagar sen en gammal racer från 70-80 talet. Tänkte slänga på Biltemas spd-pedaler (som för övrigt ser väldigt fina ut, Wellgo) men när jag kommer hem går det oroväckande trögt att skruva i dem och jag vill inte ta i så jag pajjar gängorna i vevarna om de är fel.

När jag jämför gängorna med de gamla pedalerna "går de i varandra" som de borde göra om det är samma gängor. Jag mätte med skjutmått och de nya är 1.4 cm, de gamla är 1,38cm.

Någon som vet om det finns fler konstiga gängsnitt eller om det bara är att ta i lite mer och att de gamla är något mindre pga tidens slitage/errosion?

Uppskattar snabba och korrekta svar!:P

seger skrev:
-------------------------------------------------------
> hej.
> kan det vara en fransk cykel måntro?
> jag hade samma problem på min motobecane.
> fransk gänga är väldigt lik 9/16 men inte
> samma.
> se:
> http://velo-orange.blogspot.com/2006/11/re-tapping
> -pedal-threads.html
> anders på veloform hjälpte mig att gänga om
> mina vevarmar.
> det är lätt gjort.
> /fredrik

Haha, jo det är just en Motobecane och jag bor 300 m från veloform! Gött att det finns en lösning då! Har suttit med "gängmall" och kliat mig i skallen. Orginal är metrisk med 1,25 i stigning och standard tumvarianten är väldigt lik!

Tack för tipset och att du fick mig på bättre humör!=)

jag såg den andra tråden, med bilder på din cykel.
den har precis samma lack som min motobecane. är det en super mirage?
det är en kul cykel! har du tubdäck på den?
borrade lättningshål är ett jäkla skit. förra ägaren till min hade lättat bromshadtagen... nu har jag bara frambroms...

Vet faktiskt inte om det är en super mirage eller en jubilee men jag e jäkligt nöjd! Ja tubdäck e det på nu. Va ngt fult biltema däck bak på nån annan ful fälg men så ska det ju inte va! Hoppas det håller bara!
Mina bromshandtag är intakta så de borde hålla, bara dreven han vart på med borren på!

Nu ska jag smörja styrlagrerna och sen på med gamla pedalerna och sen ut på en tur med frugan! Ha det gött och tack för hjälpen!

Varning för att skruva på pedalerna! Mytomspunnen har gjort det misstaget, och pedalerna går inte att få bort.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varning för att skruva på pedalerna!
> Mytomspunnen har gjort det misstaget, och
> pedalerna går inte att få bort.

Det kändes som att det förmodligen skulle bli fallet om jag skruvat på dem, men om jag får det gängat med rätt snitt borde det ju inte va någon fara eller?

Tillbaka
Topp