mektabbar

mcperand

Aktiv medlem
mektabbar
Dyr mektabbe, men på cykel med motor, en så kallad motorcykel:

Jag brukar byta drivpaket på mina motorcyklar själv istället för på verkstad och det har fram till nu alltid gått bra. Med fyra hojar som jag servar (två egna, särbons och sonens) och många mil blir det flera byten per år och flera tusenlappar billigare per byte så känns det ändå värt det när jag står och svär med nitverktyget. Nu var det första gången på den senaste motorcykeln efter ett år och 3000 mil och på den plockar man bort så mycket att det går att lyfta av och på hela kedjan så man slipper nita den på plats. Härligt tänkte jag, för det är ett helsike att göra det under hojen. Svettades ett tag och svor över pressdorn som inte ville sitta kvar, men fortfarande en dröm jämfört med att göra det på plats utan på arbetsbänken.

Min son som var på sitt rum på andra sidan huset hörde hur jag svor när jag upptäckte att jag haft kedjan omlott på ett ställe och skapat mig en åtta för 1400 bortkastade kronor :rolleyes:

simson

Aktiv medlem
mektabbar
Mektabbe eller skyll dig själv pucko!?
Var med grabbarna på ”våran” mini bmxbana , pojkarna tycker det är roligt men 100 meter lång två kurvor njae tycker pappa , finns en skogsplätt bredvid med hundrastarstigar med mycket sten å rötter en liten ”våtmark” som nu efter allt regnande har blivit blöt (no shit sherlock ) . På alla cyklar utom en (gissa vilken ) så har jag heltäckande stänkskärmar , det blev ett otrevligt å och uppfriskande blötsprut på ryggen och r....!
Tur att var nära hem 😀.
Mange

stigfinnare

Aktiv medlem
mektabbar
55459437-7F8F-45A6-9660-3E247A91D36C.jpeg

Lyckats paja gängan på skruven som håller fast innerplåten på bakväxelarmen. Skruvade eventuellt åt fel håll (om den är gängad åt motsatt håll av nån anledning?). Plåten är helt knäckt, ny växel på väg, tänkte spara resten av växeln som reservdel. Finns det nåt sätt att få loss den här?

tonimakaroni

Aktiv medlem
mektabbar
Ska byta cage på bakväxel till större från Garburak.
Inga problem med bytet.. missar dock att packningen som ligger mellan cage/fjäder och bakväxel vridit sig när man väl börjar dra åt skruven som håller cagen...
Tråkigt nog är det mer packbox än en mjuk o följsam packning så blir att göra om det när ny del kommer :ROFLMAO:

Gubbcyklist

Aktiv medlem
mektabbar
Inför sommarbesök av dotter tänkte jag fixa till morsans gamla mixte. Sagt och gjort; tog isär allt, topsade, smorde in och monterade. Ut på provtur och hustru påpekade att bakhjulet vinglade. Kände efter och javisst, det verkade som om jag inte dragit åt lagerförspänningen. Det visade sig att jag hadde glömt att montera yttre lagret på vinster sida på Shimano Nexus nav. Pinsamt

Freddie L

Aktiv medlem
mektabbar
Jag monterade en dropper på dotterns cykel i början på förra veckan. Härligt att stå ute i solen och meka! Eller ja, jag blev färdig i söndags. Fipplade med låsbulten som sitter på vajern, och vips trillade den ned mellan springorna på trallen.

I söndags hade jag lugnat ned mig såpass att jag kunde gå och hämta skruvdragaren och börja plocka loss brädor. Tyvärr var jag fortfarande så förbannad att jag inte iddes fota, ber om ursäkt för det.

En positiv grej var att jag hittade en förlorad insex, en av ca fyra förlorade under åren. Det är härligt att stå ute i solen och meka, på trallen. :-)

hakan

Medlem
mektabbar
Jag monterade en dropper på dotterns cykel i början på förra veckan. Härligt att stå ute i solen och meka! Eller ja, jag blev färdig i söndags. Fipplade med låsbulten som sitter på vajern, och vips trillade den ned mellan springorna på trallen.

I söndags hade jag lugnat ned mig såpass att jag kunde gå och hämta skruvdragaren och börja plocka loss brädor. Tyvärr var jag fortfarande så förbannad att jag inte iddes fota, ber om ursäkt för det.

En positiv grej var att jag hittade en förlorad insex, en av ca fyra förlorade under åren. Det är härligt att stå ute i solen och meka, på trallen. :-)
För egen del har det blivit mer avslappnat finvädersmek sen jag började använda denna, https://www.biltema.se/bil---mc/bil...n0bPXy3Z1rsYqhFCHzHQNsKuH6jth30waAoX5EALw_wcB

Bele

Aktiv medlem
mektabbar

Jag gillar också att stå ute och meka. Numera lägger jag ut mattor som täcker gruset på uppfarten på det stället där jag står. Det har besparat mig en hel del svordomar. Tidigare fick jag leta och ofta gick det inte att hitta tappade delar. Metall mm gömmer sig bra i grus, även när man tycker sig ha sett var man tappade saker...

Chrille e

Medlem
mektabbar
Visa bilaga 489590
Lyckats paja gängan på skruven som håller fast innerplåten på bakväxelarmen. Skruvade eventuellt åt fel håll (om den är gängad åt motsatt håll av nån anledning?). Plåten är helt knäckt, ny växel på väg, tänkte spara resten av växeln som reservdel. Finns det nåt sätt att få loss den här?
Paja gängan, hur vet du det? Skruven sitter ju kvar.

darkforce

Aktiv medlem
mektabbar

jag kör med bastmatta under mekplatsen de har räddat en många ggr när den blir för grisig köper ja en ny https://www.rusta.com/se/sv/bastmatta-freja-p456018200101.aspx

Snuten

Aktiv medlem
mektabbar

He he. Påminner om vad som hände i förrgår när jag var på jobbet och hade frun som var hemma i telefonen. Hon hade nyss varit ute på en löprunda och hade därför tagit loss husnyckeln från den stora knippan. Huset var fortfarande låst är hon talade med mig. Plötsligt hör jag hur hon svär mitt i vårt samtal. Hon hade tappat husnyckeln (till det låsta huset) ned mellan trallen på uteplatsen! Om ett tag skulle hon arrangera ett onlinemöte med jobbkollegor. Jag var inte sugen på att lämna mitt jobb och köra 2x5 mil för att öppna till henne.

Men det löste sig. På ngt sätt lyckades hon fiska fram nyckeln med en lång pinne från sidan. Vad lär man sig av detta?

Beagleboy

Aktiv medlem
mektabbar
En del däck är överjävliga att ploppa. När manometern gick upp över 6 tog jag på hörselskydden och fortsatte med känt resultat. Slangen exploderade och däcket krängdes av. Penslade diskmedel men det dög inte. Undrar vad jag skall smörja med härnäst?

Bilagor

• 20210612_102813.jpg
    20210612_102813.jpg
    359.7 KB · Besök: 220

Beagleboy

Aktiv medlem
mektabbar
Jajemen, den luftas på nationaldagen varje år. Fladdrar, ormar sig och vibrerar vid minsta obalans i hjulen. Smällde två slangar 32-622 innan jag provade med en fullstor 28x 1½. De brukar jag använda t 44x 635.

Tanken var att då skulle däcket krängas av innan slangen small. Däcket är nytt 32× 630 och äntligen på plats efter marinering med vaselin.

AndersJB

Aktiv medlem
mektabbar
Har väl inte hunnit göra nån riktig mektabbe på cyklarna....(ännu),men flertalet under alla år av hojmekande.

Den jag definitivt kommer ihåg,och gav smått traumatiska efterdyningar kommer här:

Bygger ju customhojar som hobby,har ett gäng ståendes,och senaste bygget gjordes förra vintern.
Skulle ha en bensintank från en Sportster på den,och fick skära ut tunneln och göra ny som passade på ramen.

Efter svetsning provtrycker jag tankarna,pluggar tanken,trycker med 1-1,5 bar och doppar ner i vatten....sagt och gjort,hittade två små porer som behövdes svetsas.
Till saken hör att jag PRECIS innan trycktestning sköljt rent tanken invändigt med Brakecleaner,normalt gör jag det EFTER svetsningen,men nu hade jag bråttom för ville hinna klart tanken innan vi skulle iväg på kalas....stress,hjärnsläpp,irrationellt beteende....you name it!
Sagt och gjort,upp ur vattenbadet,torka rent och bort till svetsbänken,och självklart fick pluggarna i tanken sitta kvar,hermetiskt tillsluten och perfekt högexplosiv gasblandning kvar i tanken...ni förstår vart det barkar nu??

Fäller ner svetskärmen,tänder Tig:en och cirka 1,3 millisekunder senare smäller det så överdjävligt så jag halvt sket på mej.....förvånad och lomhörd fäller jag upp skärmen,tittar på ett trasigt Tighandtag jag håller i,och en deformerad plåtboll en bit bort på bänken!
Small så inihelvete så det singlade damm i luften från lysrören,tanken hade blivit betydligt rundare än ursprungsformen och fläkt upp ett hål där jag hade tänt svetsen....bra drag i den gasblandningen.

Bara köpa ny tank och göra om allt från grunden,fast rätt ordning denna gången....vette fan varför jag ruckade på min normala ordningsföljd,svetsat många tankar förrut,men ALLTID rengjort invändigt det absolut sista innan lackering.
Jaja,gick ju bra och får väl se det som läropengar....fick ju bytt tighandtaget till ett nytt och bättre i alla fall!!

Beagleboy

Aktiv medlem
mektabbar
Har väl inte hunnit göra nån riktig mektabbe på cyklarna....(ännu),men flertalet under alla år av hojmekande.

Den jag definitivt kommer ihåg,och gav smått traumatiska efterdyningar kommer här:

Bygger ju customhojar som hobby,har ett gäng ståendes,och senaste bygget gjordes förra vintern.
Skulle ha en bensintank från en Sportster på den,och fick skära ut tunneln och göra ny som passade på ramen.

Efter svetsning provtrycker jag tankarna,pluggar tanken,trycker med 1-1,5 bar och doppar ner i vatten....sagt och gjort,hittade två små porer som behövdes svetsas.
Till saken hör att jag PRECIS innan trycktestning sköljt rent tanken invändigt med Brakecleaner,normalt gör jag det EFTER svetsningen,men nu hade jag bråttom för ville hinna klart tanken innan vi skulle iväg på kalas....stress,hjärnsläpp,irrationellt beteende....you name it!
Sagt och gjort,upp ur vattenbadet,torka rent och bort till svetsbänken,och självklart fick pluggarna i tanken sitta kvar,hermetiskt tillsluten och perfekt högexplosiv gasblandning kvar i tanken...ni förstår vart det barkar nu??

Fäller ner svetskärmen,tänder Tig:en och cirka 1,3 millisekunder senare smäller det så överdjävligt så jag halvt sket på mej.....förvånad och lomhörd fäller jag upp skärmen,tittar på ett trasigt Tighandtag jag håller i,och en deformerad plåtboll en bit bort på bänken!
Small så inihelvete så det singlade damm i luften från lysrören,tanken hade blivit betydligt rundare än ursprungsformen och fläkt upp ett hål där jag hade tänt svetsen....bra drag i den gasblandningen.

Bara köpa ny tank och göra om allt från grunden,fast rätt ordning denna gången....vette fan varför jag ruckade på min normala ordningsföljd,svetsat många tankar förrut,men ALLTID rengjort invändigt det absolut sista innan lackering.
Jaja,gick ju bra och får väl se det som läropengar....fick ju bytt tighandtaget till ett nytt och bättre i alla fall!!
Pyttesmå mängder av bensin och gaser instängt i allehanda kärl ger en bra knall. Slipade på nån tömd mc- tank för längesen. Där for locket tre meter upp i taket, som när man utan att täcka öppnade en burk av det gamla färgborttagningsmedlet Bums.

En del andra rengöringspreparat som Bräkleen och motsv. funkar bra som startgas också. Lurigt om man kör fast med enkolvsok och tar till gassvets för att få isär bitarna.

simson

Aktiv medlem
mektabbar

Du får vara glad att det gick bra med dig , allt annat kan man ju fixa till eller köpa
svårare om det är kroppen som pajar…
Mange

RN

Aktiv medlem
mektabbar
Inte trampcykel men helvete jag måste bli av med lite frustration (jag vet att man ska mörka tabbar).
Det finns tydligen fordonsrelä av typ a och typ b... Gissa om jag lött om en hållare för att jag trott att jag gjorde fel när jag installerade den?

Mathias

Aktiv medlem
mektabbar
Det är sällan jag mekar något tokfel men idag hände det. Skulle byta däck på racern och till en början gick allt bra. Av med däcket (GP5000) gick lätt som en plätt. Hällde försiktigt ut resterande tubelessvätska i en gammal glasslåda. Torkade av fälgen och bar ut det gamla däcket ur garaget för att inte klägga ner. Satte på det nya däcket utan gucka först och ploppade det smärtfritt. Fyllde på ny vätska genom ventilen och däcket satt på snyggt och fint. Inte en droppe på golvet elller på fälg eller däck. Extremt nöjd. Sedan kom sonen med kompis och bad om hjälp med wifilösenordet och där någonstans kom jag av mig i koncentrationen. Började sedan med nästa hjul och däck. Hällde ut överflödig vätska i glassbunken igen och började torka rent fälgen. Det var konstigt tänkte jag. Det här är ju ett bakhjul. Var det inte bakhjulet jag nyss bytte på? Har jag tagit ett annat hjul som stått någonstans? Ja ni fattar. Jag hade tagit av däcket jag precis bytt. Så efter det så var det ett jäkla slaskande och kletande för att få på det hala däcket jag nyss bytt. Det gick åt en halv kartong babywipes innan jag var klar. Under massor av nya kreativa svordomar och förbannade av hur jag kunde vara så klantig. Till råga på allt så ville det nya framdäcket inte sitta kvar efter ”poppen” utan så fort jag släppte ut luften så ploppade det av. Det tog tre-fyra försök där jag lät däcket stå still i en kvart och få sätta sig under maxtryck sista gången. Men nu har jag bytt däck. Det tog bara två timmar… Nästa gång blir väl om två år igen.

CECFF880-9A9F-4ED4-AEBF-67DBF3959874.jpeg
Två år gammalt GP5K och nytt. (Körde genom tjockolja och grus vid ett vägarbete vilket slet bort massa gummi så att punkaskyddet kom fram här och var, så det var dags att byta.)

borano20

Aktiv medlem
mektabbar
Det är sällan jag mekar något tokfel men idag hände det. Skulle byta däck på racern och till en början gick allt bra. Av med däcket (GP5000) gick lätt som en plätt. Hällde försiktigt ut resterande tubelessvätska i en gammal glasslåda. Torkade av fälgen och bar ut det gamla däcket ur garaget för att inte klägga ner. Satte på det nya däcket utan gucka först och ploppade det smärtfritt. Fyllde på ny vätska genom ventilen och däcket satt på snyggt och fint. Inte en droppe på golvet elller på fälg eller däck. Extremt nöjd. Sedan kom sonen med kompis och bad om hjälp med wifilösenordet och där någonstans kom jag av mig i koncentrationen. Började sedan med nästa hjul och däck. Hällde ut överflödig vätska i glassbunken igen och började torka rent fälgen. Det var konstigt tänkte jag. Det här är ju ett bakhjul. Var det inte bakhjulet jag nyss bytte på? Har jag tagit ett annat hjul som stått någonstans? Ja ni fattar. Jag hade tagit av däcket jag precis bytt. Så efter det så var det ett jäkla slaskande och kletande för att få på det hala däcket jag nyss bytt. Det gick åt en halv kartong babywipes innan jag var klar. Under massor av nya kreativa svordomar och förbannade av hur jag kunde vara så klantig. Till råga på allt så ville det nya framdäcket inte sitta kvar efter ”poppen” utan så fort jag släppte ut luften så ploppade det av. Det tog tre-fyra försök där jag lät däcket stå still i en kvart och få sätta sig under maxtryck sista gången. Men nu har jag bytt däck. Det tog bara två timmar… Nästa gång blir väl om två år igen.

Visa bilaga 505809
Två år gammalt GP5K och nytt. (Körde genom tjockolja och grus vid ett vägarbete vilket slet bort massa gummi så att punkaskyddet kom fram här och var, så det var dags att byta.)
Hej.. Två år till nästa byte?? Har du inte jinxat det här tillräckligt för att anta två veckor?? mvh borano20

Kngl19

Aktiv medlem
mektabbar
Den när man bygger ny cykel, packar upp hjulen, kränger på däck och inserts, fyller med vätska allt poppar på fint men dagen efter är bägge hjulen helt tomma på luft. När man först då kollar genom tillbehören till hjulen så följde det med en rulle tejp... 🤦

Kngl19

Aktiv medlem
mektabbar
Den när man bygger ny cykel, packar upp hjulen, kränger på däck och inserts, fyller med vätska allt poppar på fint men dagen efter är bägge hjulen helt tomma på luft. När man först då kollar genom tillbehören till hjulen så följde det med en rulle tejp... 🤦
För att göra mina tabbar med hjulen värre så fick jag igår för mig att jag skulle fixa det lite snabbt och det gick bra, hjulen verkar täta nu. Men att stressfixa tublesshjul iklädd shorts resulterade att att benen idag är nära aero-ben efter alla klumpar med vätska som fick ryckas loss efteråt... 😂 Man skulle nog unnat sig 10min extra iaf och inte kladdat så mycket.. 🤦😂

SthlmJ

Aktiv medlem
mektabbar
För att göra mina tabbar med hjulen värre så fick jag igår för mig att jag skulle fixa det lite snabbt och det gick bra, hjulen verkar täta nu. Men att stressfixa tublesshjul iklädd shorts resulterade att att benen idag är nära aero-ben efter alla klumpar med vätska som fick ryckas loss efteråt... 😂 Man skulle nog unnat sig 10min extra iaf och inte kladdat så mycket.. 🤦😂
Rotationen är också en kul historia med inserts, been there done that, som tur var bara ett av två som monterades fel sist :) 😑

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer