mektabbar

C

CCS

Guest
mektabbar
Tack! Den marineras nu med 5-56 och ska försöka hitta en torx för ändamålet.
Och skruva gärna tillbaka den första skruven igen och dra åt den ordentligt, innan du återgår till att försöka lossa den andra defekta som trilskas. Ofta brukar det hjälpa nämligen, men dock inte alltid.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
mektabbar
20221212_164307.jpg

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
mektabbar
20230207_170507.jpg
skulle "bara" pressa dit en crown race på ett entumsstyrör. kylde gaffeln, värmde lagerbanan och pressade med ett rör från en gammal sks-golvpump som passade perfekt på lagerbanans yttersta del. när den var halvvägs på sa det knak.

är det alltså olika diametrar där lagerbanan ska sitta på olika entumsgafflar?

tusen frågor till från en villrådig: ska jag hitta en större crown race, försöka slipa ner gaffeln eller brotscha upp en "vanlig" crown race? är det något superstål i lagerbanor som förstör min ställbara kina-brotsch? eller skaffa styrlager med maskinlager så att det känns bättre att göra en rejäl slits i lagerbanan.

edit: svarar mig själv: ja, det finns olika innerdiametrar på lagerbanor... https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
mektabbar
Visa bilaga 607089 skulle "bara" pressa dit en crown race på ett entumsstyrör. kylde gaffeln, värmde lagerbanan och pressade med ett rör från en gammal sks-golvpump som passade perfekt på lagerbanans yttersta del. när den var halvvägs på sa det knak.

är det alltså olika diametrar där lagerbanan ska sitta på olika entumsgafflar?

tusen frågor till från en villrådig: ska jag hitta en större crown race, försöka slipa ner gaffeln eller brotscha upp en "vanlig" crown race? är det något superstål i lagerbanor som förstör min ställbara kina-brotsch? eller skaffa styrlager med maskinlager så att det känns bättre att göra en rejäl slits i lagerbanan.

edit: svarar mig själv: ja, det finns olika innerdiametrar på lagerbanor... https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html

Oavsett vilka mått står på styrlagers komponenter så har jag för regel att mäta inner/ytterdiametrar. Sedan följer
jag Calvins råd från BBB:

IMG_20230207_191617.jpg

Belse

Aktiv medlem
mektabbar
En på jobbet ville ha hjälp med att läsa ut felkoder på luftfjädringen på sin Audi A6:a som inte fungerade som fen skulle. Efter lite fipplande och testande med olika saker så tröck jag på knappen som sa ungefär "återställ till grundvärdena", problemet var bara stt grundvärdena betydde helt oladdad databox utan några som helst parametrar inladdade i datorn. Nästa problem efter en del googlande var att det måste läsas tillbaks med VAG:s egna system så det var bara att lämna in bilen. Löste ut den idag åt han, men blev inte så farligt dyrt, fick punga ut med ca 2300:- för att läsa in ny programvara i datorn. Ligger fortfarande fel kvar men nu måste han fixa ursprungsfelet för att kunna kalibrera om fjädringen.
Har iaf lärt mig stt jag gärna lånar ut kodläsaren men dom får trycka själva på funktionerna så inte jag sabbar nåt igen, vi var inte dom första som har gjort denna tabbe lät det som på verkstan..

Berk

Aktiv medlem
mektabbar
En på jobbet ville ha hjälp med att läsa ut felkoder på luftfjädringen på sin Audi A6:a som inte fungerade som fen skulle. Efter lite fipplande och testande med olika saker så tröck jag på knappen som sa ungefär "återställ till grundvärdena", problemet var bara stt grundvärdena betydde helt oladdad databox utan några som helst parametrar inladdade i datorn. Nästa problem efter en del googlande var att det måste läsas tillbaks med VAG:s egna system så det var bara att lämna in bilen. Löste ut den idag åt han, men blev inte så farligt dyrt, fick punga ut med ca 2300:- för att läsa in ny programvara i datorn. Ligger fortfarande fel kvar men nu måste han fixa ursprungsfelet för att kunna kalibrera om fjädringen.
Har iaf lärt mig stt jag gärna lånar ut kodläsaren men dom får trycka själva på funktionerna så inte jag sabbar nåt igen, vi var inte dom första som har gjort denna tabbe lät det som på verkstan..

Det låter som VAG: 2300 för att trycka i en sladd och trycka på några knappar.

simson

Aktiv medlem
mektabbar
Tjena!

Låter som dom flesta bilverkstäder. Man tar inte betalt för arbetet, man tar betalt för att du inte kan göra det själv. Jag vet inte om jag ser ett större problem med det egentligen.
2300 låter överkomligt.
Det gäller väl det mesta , kan man inte fixa själv så får man be om hjälp , tar alltid min gamla snickarmästare Jugge som exempel: en potentiell kund har beställt och monterat ett kök ”själv” men behöver” bara” ha hjälp ta hål i bänkskivan för diskhon , 40mm ek .
Jugge säger då att 5000kr kostar det varpå kunden säger ”det är ju bara ett hål” ,
gör det själv då sa Jugge, han kanske borde ha förklarat för ”kunden” att för att göra det där hålet så behöver man , såg , fräs , dammsugare mm , köra dit alla grejer bära upp och ner , han hade hur mycket jobb som helst fram tills han gick i pension så priset var inte orimligt på nåt sätt.
Verkstadsdatorn med alla uppdateringar som sker kostar säkert massor .
Det är väl samma sak med punka på cyklar för oss nördar här är det enkelt och snabbt gjort men hos lbs kostar det mycket men återigen kan man inte gör det själv så får man slanta .
Mange

Berk

Aktiv medlem
mektabbar
2300 låter överkomligt.
Det gäller väl det mesta , kan man inte fixa själv så får man be om hjälp , tar alltid min gamla snickarmästare Jugge som exempel: en potentiell kund har beställt och monterat ett kök ”själv” men behöver” bara” ha hjälp ta hål i bänkskivan för diskhon , 40mm ek .
Jugge säger då att 5000kr kostar det varpå kunden säger ”det är ju bara ett hål” ,
gör det själv då sa Jugge, han kanske borde ha förklarat för ”kunden” att för att göra det där hålet så behöver man , såg , fräs , dammsugare mm , köra dit alla grejer bära upp och ner , han hade hur mycket jobb som helst fram tills han gick i pension så priset var inte orimligt på nåt sätt.
Verkstadsdatorn med alla uppdateringar som sker kostar säkert massor .
Det är väl samma sak med punka på cyklar för oss nördar här är det enkelt och snabbt gjort men hos lbs kostar det mycket men återigen kan man inte gör det själv så får man slanta .
Mange

Det är inte samma sak. Man verkar själva kunna reseta systemet men bara en verkstad kan återställa den i fungerande tillstånd. Det är konstigt och verkar nästan gjord för att tar pengarna från kunder. Tycker att det borde vara omöligt att reseta utan verkstad-system eller mögligt att återställa.

Classe75

Aktiv medlem
mektabbar
Det är inte samma sak. Man verkar själva kunna reseta systemet men bara en verkstad kan återställa den i fungerande tillstånd. Det är konstigt och verkar nästan gjord för att tar pengarna från kunder. Tycker att det borde vara omöligt att reseta utan verkstad-system eller mögligt att återställa.
Om man inte vet vad man gör så måste man vara beredd att betala för det, eller?
🤔

DanielS

Aktiv medlem
mektabbar
Om man inte vet vad man gör så måste man vara beredd att betala för det, eller?
🤔
I just det här fallet är felet hos den som tillverkat/utvecklat makapären/mjukvaran för utläsning av felkoder som tillåter en nollställning utan möjlighet till återställning.

Jag kan ju tycka att det ska finnas någon rimlighet i kostnad även om det är grejer "man inte kan göra själv". 2300kr för att koppla in en sladd och trycka på en knapp känns inte rimligt medan 5000 för en diskbänk kanske är rimligt om man förstår alla grejer runtomkring så måste fixas.

aben

Aktiv medlem
mektabbar
Jag tycker 5000 kr för håltagning låter som en del hantverkare som utnyttjar att det är överskott på arbete och begär helt orimligt betalt. Den typen hade jag inte anlitat för något större jobb heller.

Kneecap

Aktiv medlem
mektabbar
Tjena!

Man kan tycka att det är mycket för att "varar trycka på en knapp". Men jag blir nyfiken på hur mycket man fakturerar själv för sina jobb då.
Har ju blivit väldigt tydligt, under pandemin, hur få timmar många skrivbordstjänster egentligen arbetar. Hur mycket betalar vi inte i överpris då?
Vi som arbetar med att trycka på den där knappen, borra hålet, skruva i skruven m.m. kan inte dölja våran oeffiktivet på samma sätt.

Berk

Aktiv medlem
mektabbar
Tjena!

Man kan tycka att det är mycket för att "varar trycka på en knapp". Men jag blir nyfiken på hur mycket man fakturerar själv för sina jobb då.
Har ju blivit väldigt tydligt, under pandemin, hur få timmar många skrivbordstjänster egentligen arbetar. Hur mycket betalar vi inte i överpris då?
Vi som arbetar med att trycka på den där knappen, borra hålet, skruva i skruven m.m. kan inte dölja våran oeffiktivet på samma sätt.

Ja, slutsatsen är väl att gaffelservice är för billig.

Bonzo

Aktiv medlem
mektabbar
Tjena!

Vissa människor kommer aldrig förstå att det är andra moment än de som syns som också måste bekostas.
Jag jobbar t.ex. hos en nätägare (fiber) och jag har fått höra flera gånger genom åren att det är orimligt dyrt med fiberanslutning för "det tog ju bara en timme att installera fibern hemma hos oss". Någon gång har jag svarat att "om ni är nöjda med att bara ha ett uttag monterat och en fiberkabel genom ytterväggen så blir det såklart billigare, men om ni vill ha någon nytta av den så måste vi ansluta den till stamnätet och då blir det dyrare".

simson

Aktiv medlem
mektabbar
Jag tycker 5000 kr för håltagning låter som en del hantverkare som utnyttjar att det är överskott på arbete och begär helt orimligt betalt. Den typen hade jag inte anlitat för något större jobb heller.
Det här var för 20 år sedan, lååångt innan pandemi och annat, men fortfarande, bilen, bränslet , verktygen och kunskap kostar 😜

Manurhin2

Aktiv medlem
mektabbar
Tjena!

Låter som dom flesta bilverkstäder. Man tar inte betalt för arbetet, man tar betalt för att du inte kan göra det själv. Jag vet inte om jag ser ett större problem med det egentligen.
Precis, är väl bara att utveckla egen mjukvara om man har synpunkter och inte vill ha nån garanti.
Värre då med verkstäder som byter komponenter som felsökning och ägaren får betala.

aben

Aktiv medlem
mektabbar
Kan lägga till att en del gör så, jobb som de inte är särskilt intresserade av ger de ett pris som ligger långt över normalt pris. Det jag sett är att dessa också ofta är de som gör dåliga jobb, serösa firmor tackar istället nej när de redan har bokade arbeten.

En gammal god regel när man tar in anbud är att inte ta de lägsta eller högsta, både de som lägger sig för lågt och högt är inte sällan de som gör sämst arbeten.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
mektabbar
Tabbe å tabbe, lite kul var det i alla fall.
Bytte till sommardäck på pendlaren förut och hittade först bara ett däck och satt det fram. Efter att ha letat efter andra däcket lääänge och även messat andra efter däck så ser jag att det sitter på bakhjulet, hade visst aldrig bytt bak i höstas☺️☺️☺️☺️☺️☺️

Topp