Mektips: Bygga hjul

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
EDIT: Bilderna fungerar tyvärr ej i länkarna, men de finns alla här: http://picasaweb.google.com/leo.happy/20040408

Bygga hjul

Har du också haft funderingar på att bygga ett par hjul själv? Det hade jag, i flera år, innan jag gav mig fasen på att försöka själv. Efter att ha mekat med allt annat på cykeln, så kändes det som det var dags att ge sig på hjulbyggeriet också. Sagt och gjort, jag plöjde igenom det mesta jag kunde hitta på nätet och i böcker/tidningar. Det är så pass mycket information att man får allt vara lite selektiv och ifrågasättande med alla tips, som ibland dessutom motsäger sig själv. Det finns många vägar som bär till Rom… :-)

Denna artikel om att bygga hjul kom till under tiden jag byggde mina nya hjul nu under våren 2004. Detta är fjärde paret hjul jag byggt sedan jag började med hjulbyggeri i december 2002. Jag passade på att ta bilder på hur hjulen så sakteliga växte fram och till slut blev färdiga. Eftersom det blev en hel del bilder har jag inkluderat bildtexter i varje bild också, men här nedan går det att läsa hur hjulen byggdes steg för steg med hänvisning till bilderna. Så det går att följa hjulbyggeriet både genom att läsa artikeln eller enbart titta på bilderna eller både och. Byggbeskrivningen är för 36 ekrade skivbromshjul med 4-kors ekring, men det mesta går att tillämpa på andra typer av hjul.

Här lite grundregler som jag tycker verkar vettiga:

• Jämn och hård ekerspänning, det är nog det som är det allra viktigaste!
• 36 ekrat är lite starkare än 32 ekrat, väger minimalt mer.
• 3-kors och 4-kors ekrade hjul är starka och säkra hjul, som håller länge för hårdkörning.
• Reducerade(dvs tunnare på mitten än i ändarna) ekrar är både lättare och gör hjulet hållbarare i längden. Varför? Läs hela historien på t.ex. Sheldon Browns hemsida.
• Smörj ekern(gängan). Använd inte smörja på anläggningsytan mellan ekernippel och fälg, detta för att undvika att nipplarna skruvar upp sig. Nästan vilken smörja som helst fungerar, finlirarna gillar linolja. Jag tog Finishline XC Green. Använd inte LocTite gänglåsning till ekernipplarna! Det ska inte behövas om man är noggrann med ekerspänningen(jämn och hård), samt att man gör en korrekt stressbefrielse av hjulet.
• Ekernipplar av mässing är att föredra, om man inte jagar gram.
• Använd en riktigt bra ekernyckel, som passar exakt och helst greppar alla fyra sidorna på nippeln. De där runda med 10 olika storlekar är inte bra.
• Ett riktställ är bra att ha. Det går bra med ett hemmabyggt eller ett billigt ställ, ifall du inte bygger hjul på heltid.
• Många koppar gott kaffe(eller vad man nu föredrar) och gott om tid ger bra resultat. :-)

Delarna som jag använde till mitt hjulbygge. Totalt gick det på ca 1700kr för fram/bakhjul:

• Fälg: Mavic XM321(F219Disc), 2st
• Nav: fram Shimano XT Disc HB-M756 och bak Shimano XT Disc FH-M756
• Ekrar: DT Swiss Comp(reducerade 2.0-1.8-2.0), 36st 264mm och 36st 266mm
• Ekernipplar: DT Swiss mässing, 72st

Rätt ekerlängder går att räkna fram på bl.a. DT Swiss hemsida, där finns en online ekerkalkylator.

Dags att börja bygga

Att bygga hjul kan man göra på många sätt. En del föredrar att montera i alla ekrarna i navet och sedan märka upp ekrarna och fälgen så att allt hamnar rätt. Själv föredrar jag att montera ekrarna i fyra omgångar, då är det glasklart var ekrarna ska sitta och det går helt enkelt inte att göra fel eller blanda ihop ekrarna. En eker i vart fjärde hål alltså, med varje omgång av nio ekrar, enkelt eller hur? Hur de korsande ekrarna monteras framgår av bild f14, 4:e korsningen med den inre ekern hamnar överst. Skruva i nipplarna så du har ca 4 varv kvar av gängan synlig, annars blir det tight att få alla ekrarna på plats. Bild f1c.

Montering av framhjulet, steg för steg:

• På vänstersidan där bromsskivan sitter så är ekrarna kortare än på högersidan, så var noga med att inte blanda ihop ekerlängderna. Alltså, vänster: korta 264mm, höger: långa 266mm.
• I detta fallet när det är ett skivbromsframhjul, så jag började med de nio ekrarna som tar hand om den mesta bromskraften på vänstra sidan. Eftersom de ska sträckas vid bromsning så monteras de så att de löper på utsidan av navet, allt enligt Mavics instruktioner när man bygger skivbromshjul, se bild f12. Vrid navet så att ekrarna hamnar som på bild f2.
• Därefter monterade jag de nio inre korsande ekrarna på vänstersidan. Bild f3.
• På ett framhjul kan man montera högersidan av hjulet på samma sätt som vänstersidan, eftersom hjulet endast utsätts för bromskraft och inte en accelererande drivkraft som på bakhjulets högra sida. Dags för de nio ekrarna som löper på utsidan av navet. Bild f4.
• Till sist monterades de sista nio inre korsande ekrarna på framhjulets högra sida. Hjulet ser ut att vara färdigt, men än återstår det en hel del arbete. Bild f5.

Montering av bakhjulet, steg för steg:

• På högersidan där kassetten sitter så är ekrarna kortare än på vänstersidan, så var noga med att inte blanda ihop ekerlängderna. Alltså, höger: korta 264mm, vänster: långa 266mm.
• Jag började med drivsidan, där de korta ekrarna ska sitta. Bakhjulet skiljer sig från framhjulet eftersom man har två olika krafter att ta hand om, bromskraft och drivkraft. Alltså ska drivsidans yttre ekrar sitta så att de sträcks när man accelererar, alltså monteras de åt motsatt håll än de bromsande yttre ekrarna på vänstersidan. Vrid navet så att ekrarna hamnar som på bild b2.
• Sedan monterades de inre korsande nio ekrarna på högersidan(drivsidan). Bild b3.
• Dags för de bromsande yttre nio ekrarna på vänstersidan. Bild b4.
• Till sist monterades de sista nio inre korsande ekrarna på bakhjulets vänstra sida. Hjulet ser ut att vara färdigt, men än återstår det en hel del arbete. Bild b5a. På bild b5b kan man se hur vänstersidan skiljer sig från högersidan.

Efter montering av ekrarna så börjar det roliga. Nu är det dags att dra åt alla ekernipplarna och rikta hjulet. Samt stressbefria hjulet, så att det håller sig runt och fint även i fortsättningen när du kör över stock och sten.

Åtdragning av ekrarna, steg för steg:

• Dra åt alla ekernipplarna tills du endast kan skymta gängan. Gör detta noggrannt, så slipper du lite extra riktningsarbete sedan. På detta sätt får du en jämn ekerspänning direkt, förutsatt att fälgen är spikrak från början. :-) Bild f6.
• Nu är det dags att dra åt alla ekernipplarna lika mycket. Börja med ett 1/2 varv om ekrarna inte känns hårt spännda än, annars 1/4 varv. Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden".
• Nu när ekrarna ännu inte är fullt åtdragna så är det läge att kontrollera centreringen av hjulet. Har man inte ett centreringsverktyg går det utmärkt att kontrollera centreringen av hjulet direkt på cykeln. Montera hjulet på cykeln och mät med linjal/måttband hur långt det är till ramen/gaffeln på varsin sida av fälgkanten. Är inte hjulet fullt spännt än behöver du inte lossa på ekrarna på den motsatta sidan. Alltså drar du åt varannan eker 1/4 varv på den sidan dit du vill ha hjulet. Bild f8.
• Har du varit noggrann med åtdragningen av ekernipplarna så är hjulet nära nog runt.

Stressbefrielse av hjulet, steg för steg:

• När hjulet börjar kännas lite lagom spännt så är det dags för den första(av ca 3-4) stressbefrielsen av hjulet. Greppa tag i två par parallella ekrar på varsin sida. Använd handskar, det här kommer att kännas i händerna! Bild f7a.
• Tryck ihop ekrarna så hårt du orkar. Ta i så det känns i händerna. Upprepa ett par gånger innan du greppar tag i nästa ekerpar. Det är nio dubbla ekerpar som ska stressbefrias på ett 36 ekrat 4-kors hjul. Svettigt? :-) Bild f7b.
• ...har du inte ont i handen där den rödan cirkeln är inritad så har du inte tagit i ordentligt när du utförde stressbefrielsen! ;-) Upprepa proceduren isåfall, hjulen går inte sönder av detta - de kommer att utsättas för betydligt omildare behandling vid cykling. Bild f7c.

Riktning av hjulet, steg för steg:

• Dags att rikta till hjulet, spänn ekern på den sida dit du vill ha hjulet och lossa lika mycket på ekern på den motsatta sidan. Annars blir hjulet ovalt om du inte jobbar med ekrarna parvis. Bild f10a.
• Verkar hjulet ovalt? Dags att fixa till det då. Dra åt ekrarna parvis där du vill ha in fälgen, medans du ska lossa ekrarna parvis där fälgen är inbuktad. Lite i taget, 1/4 varv räcker långt. Bild f9.
• När hjulet verkar spikrakt så är det dags att spela lite harpa på ekrarna och känna/klämma på dom. Dra åt alla ekrar 1/4 varv till, även om hjulet känns hårt spännt, det gör ingen skada. Efter det kollar du hjulcentreringen igen, justera vid behov. Bild f10b.
• Dags för den sista stressbefrielsen! Höll sig hjulet rakt? Grattis, du har nu byggt ett hållbart handbyggt hjul till dig själv! Om hjulet inte är rakt, kolla att ekerspänningen är jämn och att du inte glömde bort att hitta den förvridningsfria positionen för varje eker - dvs, har du vridit ekernippeln ett halvt så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden".

För mig tog det två kvällar, ca 4-5 timmar totalt, att bygga hjulen i lugn och ro medans man kollade på tv och drack lite kaffe. :-) Det är såpass kul att man nästan vill dra ut på nöjet, så man tar det extra lugnt och noggrannt. Har man bråttom så går det att slänga ihop ett hjul på ca 1-1.5 timma inkl riktning. Lycka till med byggandet!

/Leo

Samtliga bilder från hjulbygget, med bildtexter i bilderna. Peka, klicka och se :-)

Framhjulet:


Bakhjulet:


Åtdragning av ekrar:


Centrering/riktning:


Stressbefrielse:


Ekring m.m:


Färdiga hjul:


ps. Länkar till hänvisade hemsidor finns på Happymtbs länksamlingssida: <http://www.happymtb.org/forum/links/>

EDIT: Ändring ang. smörja på ekernipplar: "Använd inte smörja på anläggningsytan mellan ekernippel och fälg, detta för att undvika att nipplarna skruvar upp sig." Smörja på ekern(gängan) däremot är bra.


EDIT: Bilderna fungerar tyvärr ej i länkarna, men de finns alla här: http://picasaweb.google.com/leo.happy/20040408
 
Senast redigerad av en moderator:
H

HåkanC

Guest
Mektips: Bygga hjul
Mycket bra och pedagogiskt förklarat Leo.

Men du har glömt att ta med en ganska viktig sak (eller så har jag missat den)
För att ekrarna skall få bästa möjliga stöd av navet skall man, när hjulet är uppekrat men ekrarna ännu inte särskilt hårt spända, trycka in ekrarna mot navet, hårt.
Så här skriver Sheldon Brown om det:
<http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial>
"Before you start applying tension to the spokes you should bend them by hand so that they fit snugly against the sides of the hub flanges. This can be done easily by pressing on each spoke in turn with your thumb about an inch out from the hub. "

Jag ser också att du använder Niklas Ingvar-Nilssons 'swenglish' term (eller var du har fått det ifrån)
På engelska heter det: stress releiving
På svenska heter det då: spänningsbefrielse
Inte stressbefrielse
OBS
Glöm inte att spänningsbefrielse/stress releiving/stressbefrielse är långt ifrån det som brukar kallas 'hjulmassage',

Men det är en mycket bra beskrivning, särskilt bra med alla bilder.

För den som vill lära sig ännu mer om hjul finns den här 'bibeln'
<http://www.avocet.com/wheelbook/wheelbook.html>
Där det i detalj förklaras inte bara hur ett hjul fungerar utan den innhåller också en detaljerad byggbeskrivning (men utan Leos fina bilder)

Niklas Ingvar-Nilssons hjulsida
<http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html>


/Håkan

 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Håkan: Jo, jag vet, lämnade bort den punkten faktiskt med att trycka in ekrarna mot navet. I mitt fall när jag byggde hjulen så behövdes det helt enkelt inte, eftersom naven inte har fördjupningar i ekerhålen, samt att ekrarna hoppade rätt av sig själv då naven är relativt högflänsade och viklingen upp mot fälgen tvingade ekern i botten på hålen i flänsarna. Har läst andras beskrivningar av just det där, men utelämnade det med avsikt denna gången. Men har man riktigt fina racernav med dito fördjupningar så gäller det att få dit ekrarna i botten.

Ord som ord, tanken är ändå detsamma antar jag. Att få ekrarna att sätta sig bra och "befriade" från kommande stress. ;-) Det finns många svengelska ord som faktiskt är rätt bra.

Tro mig, jag har plöjt igenom _allt_ jag kunnat hitta på nätet, samt läst några böcker med hjulbyggartips. Detta var bara en kortare artikel/beskrivning för att bygga ett par hjul utan att gå alltför djupt in på ämnet. Djupdykningar får andra ägna sig åt. :-)

/Leo

EDIT: Hjulmassage har jag aldrig gjort på de hjul jag har byggt, dvs att trycka och bända hjulet mot golvet. Tycker själv det känns överdrivet, då mina hjul ändå håller sig raka i längden. :-I Men som sagt, det finns lika många sätt att bygga hjul på som det leder vägar till Rom...



Post &Auml;ndrad (04-05-08 22:44)
 

iMats

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Man upphör aldrig att förvånas! Jag blir helt klart inspirerad att bygga egna hjul. Först ett riktställ och sedan hjul och sedan...

Bra Leo!
 

InlineOla

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Snyggt Leo!

Har byggt 3st hjul sedan i höstas, det är riktigt kul när man börjar få kläm på det.

Själv har jag börjat använda mig av Sheldons variant av spänningsbefrielse, mest pga att det gör så förbannat ont i händerna att köra "handskmetoden". Som du säkert vet så befriar Sheldon med hjälp av en vänstervevarm, som han sätter där ekrarna korsar varandra. Sedan bänder han isär ekrarna;

stress_crank.gif


Smaken är ju som baken, jag tycker dessutom man får bättre "tryck" med Sheldons variant. Vevarmen blir inte lika trött som händerna....

/Ola
 
H

HåkanC

Guest
Mektips: Bygga hjul
Leo:

Jag förstod av att läsa din beskrivning att du vet det mesta om att bygga hjul.
Och nu vet jag att du kan det med att klämma till ekrarna mot navet också.

Länkarna och hjulmassagen var mer riktat åt andra än dig.

Än en gång:
En mycket bra och pedagogisk beskrivning.

/Håkan
 
K

Karl

Guest
Mektips: Bygga hjul
Kul att se hjulbyggare som delar med sig av erfarenheter!

Har själv i dagarna byggt klart mitt första hjulpar.
Bakhjul: Ritchey Comp WCS OCR 32H, XT-nav, 16 DT Revolution (vänster) och 16 DT AlpinaIII (höger).
Framhjul: Mavic 717XC 32H, XT-nav, 32 DT Super Comp

Har utgått från Sheldon Browns instruktioner (http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html) samt (http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html)

Vad som bär emot lite är investeringarna av riktställ och Tensiometer (inte DT:s svindyra utan ParkTools enklare TM-1). Ett tips är att slå sig ihop med någon/några kompisar och dela på kostnader för verktygen.

Det är dock riktigt kul att bygga och man lär sig massor om hjulen!

~Karl
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Ekertensiometer anser jag personligen vare ett överskattat verktyg. Det går hur bra som helst att bygga ett par starka och hållbara hjul utan någon ekerspänningsmätare. Att få en jämn ekerspänning går inte att misslyckas med om delarna är nya, fälgen är rak från början osv. Lagom hårt spänd ska ekerspänningen vara, det känner man.

/Leo

 
K

Karl

Guest
Mektips: Bygga hjul
Jovisst, ekertensiometer kan verka lite onödigt, men jag tyckte mig ha stor nytta av den. Inte minst för att bekräfta att ekern verkligen ligger i det elastiska området på dragkurvan. Då fungerar den som en fjäder och avlastar fälgen bäst.

Kul bild på handflatan förresten! Jag har precis samma röda (och något ömma) zon i mina handflator! :-)

~Karl
 
H

HåkanC

Guest
Mektips: Bygga hjul
Leo (och andra som bygger efter hans beskrivning):

Det kan hända att en eker går av när man spänningbefriar dem, om man då har hjulet med ekrarna mot sig, som på bilden här:

blir det inget kul...

De ekrar som man skall spänningsbefria skall vara riktade nedåt istället.


OBS
Jag vill inte skrämma er. Det har aldrig hänt mig att en eker har gått av vid spänningsbefrielse.
Men jag läste på nätet om en hjulbyggare som fick dra loss halva ekrar ur taket!



/Håkan
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Håkan: Den risken är nog ytterst minimal. Att lyckas få en ny eker att gå i två delar kräver väldiga krafter. En DT Comp eker klarar av 1000-1100 N/mm², enligt <http://www.dtswiss.com/data/files/DAT_EN_30430224207.pdf>. Risken är nog större att man drar igenom ekern/nippeln från ekerhylsan i fälgen, vilket man även ser på en hel del krashade hjul när folk har hoppat och landat lite "hårt". Däremot kan man säkert dra/pressa sönder en gammal eker i vissa fall. Sen är inte allt man läser på nätet sant heller för den delen... :-)

Men som sagt, kanske borde jag lägga till lite såna där "Warnings" som finns i alla amerikanska manualer? :-D

Alltså, lite tillägg till artikel då:

* Drick inte oljan du använder till att smörja nipplar och ekrar med
* Drick inte för hett kaffe vid hjulbygget då du kan bränna tungan
* Används skyddsglasögon och skyddshandskar vid hjulbygget

/Leo

 

Konäs

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Du glömde en.

* Att bygga hjul i mörker är farligt

Fin artikel annars! ska kolla den nästa gång jag bygger hjul... har fått efterdra 321:an bak 4 ggr, trots att det var grabbarna på crc som byggt det...
 

Den Gamle

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Hej Leo
Jag ser på dina bilder att du har samma riktställ som jag har. Det är sådär tycker jag och jag undra om någon annan har ett bra förslag på ett bra och inte allt för dyrt riktställ. När jag bygger hjul så använder jag harp-metoden för att kontrollera att hjulet är jämt spänt och så kollar jag mot ett likadant hjul att jag har samma ekerspänning. Det kräver att man inte är tondöv, men är en väldigt billig metod.
 

feffemannen

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Från det här:

img_0799__scaled_640.jpg


till det här:

img_0809__scaled_640.jpg


Mitt första hjul!
Ett riktigt fint och spikrakt hjul om jag får säga det själv. Tyvärr har jag ingen torx-mejsel så provkörning blir det inte imorgon. Men då har jag ju tid att bygga ett bakhjul imorgon.

Tack till Leo för tipsen!

f

EDIT: Nu borde bilderna funka också...
 
Senast redigerad av en moderator:

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Feffe: Ser inga bilder, men det låter som det gick bra! :-) Grattis!! Det är allt en härlig känsla att få ihop hjul(en)!

/Leo
 

feffemannen

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Nu har jag byggt mig ett bakhjul också. Jag har några kommentarer och frågor på Leos (annars) alldeles utmärkta byggbeskrivning:

1) Jag tyckte det var mycket lättare att börja med att montera alla de ekrar som löper på insidan av navflänsarna, oberoende vilken sida av navet de sitter på. Det gör att det blir mer utrymme att få till dessa ekrar. De som löper på utsidan av flänsarna är inga problem att få till sedan.

2) Jag missade att se till att de fyra ekrarna som sitter närmast ventilhålet alla pekar bort från hålet. Det hade gjort det enklare att pumpa däcken sedan.

3) Hur viktig är centreringen av hjulen? Jag införskaffade mig ett centreringsverktyg; det funkade mycket enklare än att försöka mäta i ramen.

4) Om jag fattar din byggbeskrivning rätt så har du använt dig av följande regel: Om den största kraften som påverkar en eker drar ut den så skall den löpa på utsidan av navflänsen. Min fråga är då: Varför? Du skriver något om Mavics hjulbyggarinstruktioner, var finns de?

f
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
<http://www.tech-mavic.com/> , sedan står User ID och Lösen här för login. ;-) Där finns en del dokument för hjulbygge, bl.a. en PDF med tips för bygge av skivbromshjul, den är det jag hänvisade till vid bygget.

/Leo
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mektips: Bygga hjul
Nix, det funkar inte.

I Mozillabrowsers funkar det att skriva såhär: http://mavic-com:dealer@www.tech-mavic.com/uk/manuel.htm för att komma in utan att får upp lösenordet. Fick det dock inte att funka i IE trots att det brukar funka även där.
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Nope, Firefox tog inte din länk Jomper. :-P Fast det är ju inte svårt att skriva det manuellt heller, en del rätt intressanta dokument där, fast ändå rätt sparsamt med info.

/Leo
 
Senast redigerad av en moderator:

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Här är en mycket bra hjulbyggarsida som man kan använda som kurs B i hjulbyggarskolan, startad av Leo. Den förklarar VARFÖR det är så viktigt att ha rätt ekerspänning m.m m.m.:

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Här ett litet smakprov:
"Olika fälgar har olika optimal ekerspänning! Med en superlätt (eller billig) 36-ekrad fälg, bör ekrarna kanske bara spännas till 900 N (90 kg kraft). Med en superstark 36-ekrad heavy duty expeditionsfälg, kan kanske ekrarna spännas till 1300 N (130 kg kraft) utan problem. Internationella experter rekommenderar generellt en ekerspänning på 800-1400 N (80-140 kg kraft) beroende på fälg. Tyvärr anges inte den optimala ekerspänningen på fälgarna. Å andra sidan är en ekertensiometer (det viktiga instrument som mäter ekerns spänning) mycket sällsynt hos svenska hjulbyggare. Det förklarar varför det finns så många undermåliga hjul i Sverige, där ekrarna är på tok för löst spända! Resultatet blir att hjulen måste riktas med täta mellanrum, helt i onödan.

En fälg tål bara en viss TOTAL ekerspänning, så lämplig ekerspänning i ett hjul beror bl.a. på hur många ekrar ett hjul har. Om samma fälg finns i både 32 och 48 håls utförande, betyder det i princip att ekrarna i 48-håls varianten bara kan spännas till 2/3 (= 32/48 = 67%) av vad 32-håls variantens ekrar bör spännas till, för att fälgen inte ska kollapsa (gäller både fram och bakhjul). Om 32 håls varianten bör spännas till t.ex. 1200 N (120 kg kraft), bör 48 håls varianten bara spännas till 800 N (80 kg kraft)."

 
R

Ryder

Guest
Mektips: Bygga hjul
Ett annat tips när man "stressbefriar" eller masserar ett hjul är att när hjulet börjar blir klart lägga det (så att axeln ligger emot och du håller i hjulet kl 3 och kl 9 mot golvet eller en stol som man inte är särskilt rädd om och använda kroppsvikten och trycka hjulet mot underlaget så att ekrarna sträcker och lägger sig på plats, och sedan upprepa proceduren några ggr.

Håller nog inte med om att man ska köra utan loctite, rekomenderar loctite både på utsidan och insidan. Använder man en medelstark variant så är det ändå inga problem att efterdra det och risken att det blir skevt blir ännu mindre. 321 och 521 fälgar är så pass starka att de nog klarar sig utan men bygger man med en XC- eller racer fälg som 517 eller Open Pro så tycker jag det är klockrent.

Har byggt ett hundratal hjul så här utan klagomål. Ingen kritik bara några tips och synpunkter.
 

Leo

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Ryder: Tack för tipsen! Men jag håller fortfarande själv vid att inte använda Loctite, det ska inte behövas om man bygger hjulet med korrekt ekerspänning. Ekrarna skruvar inte upp sig, hjulet blir inte skevt osv. Massering av hjulet är inte riktigt samma sak som spänningsbefrielse av ekrarna med hjälp av "klämma ihop ekrar" antingen för hand eller med verktyg, jag masserar inte mina hjul vid bygge alls. Tanken är dock likvärdig men tillvägagångssättet skiljer sig.

Som jag tidigare skrev, det finns lika många sätt att bygga hjul som det finns vägar som leder till Rom. ;-)

/Leo

 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Ryder Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett annat tips när man "stressbefriar" eller
> masserar ett hjul är att när hjulet börjar blir
> klart lägga det (så att axeln ligger emot och du
> håller i hjulet kl 3 och kl 9 mot golvet eller en
> stol som man inte är särskilt rädd om och använda
> kroppsvikten och trycka hjulet mot underlaget så
> att ekrarna sträcker och lägger sig på plats, och
> sedan upprepa proceduren några ggr.
>
---
> Har byggt ett hundratal hjul så här utan klagomål.
> Ingen kritik bara några tips och synpunkter.

Har du gjort det även med Mavic x517? Då jag gjorde det blev det utmattningsmärken på fälgarna vid ekerhålen.


 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Här kommer ett minireportage om mitt senaste hjulbygge/bromsbygge. Reportaget ska ses enbart som ett komplement til Leos fantastiska hjulbyggarguide ovan.

Jag beställde i torsdags en Deore skivbroms från Chainreactioncycles. Delarna anlände i mångdags - jämför gärna leveranstiden med svenska Cyclecomponents.. Dessutom beställde jag ett Hope XC framnav för skiva. Alltsammans för 94:99£.

Jag vågade inte beställa ekrar från England så jag valde velocipedekrar från Nymans Verkstäder..

velocipedekrar.jpg


...och så började ekringen med 36 ekrar i trekors. Nä, nu ljög jag, det blev DT Comp i svart från CykelCity och inte Nymans trots att de var dubbelreducerade. De var nämligen för alldeles för långa. Då det här är ett nav för skivbroms är det olika offset på båda sidor, annars brukar höger och vänster sida ha samma offset på framhjulet vilket gör hjulbyggandet något enklare. Man måste alltså ha olika ekerlängder och när man bygger hjulet måste man dra de ekrarna hårdare på skivbromssidan för att fälgen ska vara centrerad mellan gaffelbenen. Mina ekerlängder blev efter mycket dividerande framräknade till 262 mm på högersidan och 260 mm på vänstersidan. Tyvärr hade jag inte råd med en ny fälg så jag fick ta en Mavic X517 för fälgbroms som jag hade liggande.

Jag började med ekerhålet (här blev det vänstersidan) och ekrade denna första omgång utifrån och in, varannat hål på navet, var fjärde på fälgen, nipplarna skruvade jag bara på några få varv (ju fler varv desto mer bök blir det att få på de sista nipparna):

ekring1.jpg


Ock så tog jag i den andra omgången och trädde från högersidan. Först letade jag upp hålet på navet som ligger nästan rakt över det första hålet som jag började med på navet. Jag drog ut ekern till hålet bredvid den första ekerraden på fälgen.

ekring2.jpg


Från tredje omgången var det dags att börja ekra från insidan och ut på vänstersidan. Eftersom denna ekringsteknik kallas trekors ska man korsa den tredje ekern (det vill säga över-över-under). på bilden har jag just tråcklat ekern under den tredje ekern.

ekring3.jpg


Så gjorde jag likadant från den andra sidan. Jag korsade över-över och knölade ekern under den sista jag korsar. Här håller jag just på att dra upp en eker genom navet.

ekring4.jpg


Nu var det dags att ta fram skruvdragaren för att dra i nipplarna. Naturligtvis kan man börja skruva in nipplarna med en skruvmejsel men det tar tid..Jag brukar skruva ända tills det inte går längre dvs tills ekern tittar upp ur nippeln så att spåret döljs och det inte går att skruva mer utifrån. Andra hjulbyggare är lite mer försiktiga, smaken är som baken.

skruvdrag.jpg


Efter skruvdragaren var det dags för den lille ekernyckeln. Jag har en fantastiskt bra ekernyckel som heter Spokey. Jag vet inte om den tillverkas längre men en bra ekernyckel är a och o. Nu fortsatte jag att dra ekrarna. Då fälgen ska centreras så ska vänstersidan dras mer för att fälgen så småningom ska hamna rakt mellan gaffelbenen. I början brukar jag därför dra vänster ett helt varv medan höger får ett halvt varv.(den uppmärksamme kanske ser på denna bild det fatala misstaget jag har gjort, ekrarna sitter fel i förhållande till hålen i fälgen!! Det syns på ekrarna vid min tumme, hålen är något förskjutna åt "fel håll". Jag får göra om hela proceduren igen och två timmars arbete var bortkastat! Går inte in på det mer här men det har tagit mig hela dagen att få ordning på allt)

spokey.jpg


Emellanåt var det dags att titta efter om fälgen hade börjat centreras i fälgen. Det gjorde jag med detta verktyg. Här ser vi om det har hänt något på vänster sida...

centrering_vanster.jpg


..och så tittar vi på höger sida. Det har inte hänt så mycket så det är bara att sätta upp hjulet i det gamla Tacx-stället och fortsätta arbetet med att spänna och rikta, spänna och rikta..

centrering_hoger.jpg


Tyvärr brukar det ta tid innan det har hänt något. Det är nödvändigt med hjulmassage (enligt Leos beskrivning ovan, men jag tycker att det är bra med kompletterande massage som går ut på att man tar fälgen "kvart-i-tre" och trycker lätt mot bordet. Trycker man hårt riskerar man att skada fägen. Jag gör detta för att det brukar knäppa ordentligt i ekrarna (på bilden har jag bara greppat "kvart-i" eftersom jag måste hålla kameran med höger hand).

hjulmassage.jpg


Efter montering av bromsgrejerna är det hela färdigt. Jag har även satt på mina dubbdäck samt framstänka. Nu är det bara att vänta på pengar till en bra stel vintergaffel med skivbromsfästen...

fardigt.jpg

 
Senast redigerad av en moderator:

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Ser rysligt trevligt ut. Jag blir grymt sugen att komma igång med mitt eget byggande. Har bara läst upp mig i ämnet ännu: såna här eminenta beskrivningar, både din och Leos, och dessutom Gerd Schraners bok.

/Anders
 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Det är jätteroligt!

Själv lärde jag mig genom Tidens Cykelbok av Staffan Skott. Men det är egentligen mycket enklare än vad det verkar när man bara läser. Testa själv! förresten så har jag ju bara byggt tre hjul nu och det andra som jag byggde med Hopenav och DT comp och DT supercomekrar samt Mavic XC717fälg tog jag upp i riktstället igår efter ett halvårs förödmjukande behandling på hårda och knöliga underlag. Det var spikrakt! Ekrarnas klang var nästan helt identiska fortfarande (jag brukar spela på ekrarna för att höra om det är stora skillnader i ton under aretets gång) och fälgen var rak och fin som sagt.
 

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Skotts bok har jag lånat på bokbussen minst tre gånger nu. Jag tycker dock att Skott hade en knepig metod att ekra upp hjulet, om jag förstod texten rätt. Schraner beskriver en metod där man bygger hela ena sidan färdig innan man vänder på steken. Det SER åtminstone intuitivt och enkelt ut.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0964983532&mscssid=HXKEF341K04C8PFF19UBXSP7GK6336C5 har Gerd Schraners The Art of Wheelbuilding för 189 kr + frakt. Det står felaktigt "pocket", men det är den riktiga ringbundna utgåvan.

Jag ska först och främst bygga landsvägshjul. Nu har jag fabriksbyggda hjul med Mavic CXP21-fälg, naven är Deore och ekrarna är jag osäker på vad det egentligen är. De är i alla fall INTE reducerade. De hjulen satt på min crescenthybrid när jag köpte den (det är alltså 135 mm gaffelbredd bak, därav har de byggt med Deore). De har hållit riktigt bra, framhjulet är fortfarande spikrakt, men bak har det väl rört sig en aning. Har åkt i tre år på den, och jag väger väl fortfarande en del för mycket, om vi säger så.

Sen skulle det vara skoj med ett par hjul lite mer åt crosshållet också...

/Anders
 

Den Gamle

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag har ett gammalt ex av Tidens Cykelbok som jag använder när jag ska bygga ny hjul. Den fungerar utmärkt för mig i alla fall. Jag har byggt ett tiotal hjul.
 

Kupa

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
Den Gamle, jag tror dig. :)

JAg har ju inte byggt ett enda hjul än, så jag borde ju egentligen inte uttala mig om olika metoder. Har man byggt tio hjul så är man nog snart kapabel att bygga helt utan bok, gissar jag.

/Anders
 

Den Gamle

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jag anväder boken mest för att kommaihåg hur man börjar ekringen (ÄR VÄL LITE SENIL). Resten av trixen hur man gör har jag läs på ett antal websidor som Sheldon Browns, Happy och så har jag laddat ner ett ext av Baretts cykelmekarbok. Sedan får man ju med tiden en viss erfarenhet.
 

Micke S

Aktiv medlem
Mektips: Bygga hjul
johan.. jag byggde ett par hjul idag. likadan ekernyckel som du har fast gul. den har använts så gott som dagligen sedan 1997 eller nåt. kvalite!!

mitt första hjulbygge sedan 1998. 3,5 h tog det. man fick ju backa och göra om några gånger om man säger så.
 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Jo, jag fick ju backa, hälften av reportaget bygger på "felaktiga premisser", det visade sig som jag också beskriver att jag hade ekrat fel(det kan man se på några av bilderna om man har höksyn, man kan dock inte se hur j-a förbannad jag var när jag upptäckte att jag jobbat i flera timmar i onödan..). Hålen i fälgen är ju något förskjutna men det glömde jag bort. Jag upptäckte det när jag höll på med de sista finjusteringarna..det var bara att börja om från början. Grejen var att första gången tog det nog 3 timmar, andra gången gick det snabbare c.a 2 timmar för jag var skithungrig och ville bli färdig innan maten. Jag prövade att ta bort alla nipplar och bara försöka flytta fälgen men det visade sig vara omöjligt.

Men man lär sig av sina misstag..
 

bobanovic

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
Får stämma in i hyllningskören till Leo, mycket bra guide!
Byggde mina första hjul på bra länge (har bara byggt ett hjul tidigare i mitt unga liv :) ) i helgen och gjorde det sista riktarbetet idag hos LBS, roligt och spännande, framförallt när resultatet blir bra.
Det blev XT + XC717 + DT Comp
Det tog dock mig ganska lång tid, kanske för att jag var överdrivet noggrann.
 

Johan S

Ny medlem
Mektips: Bygga hjul
bobanovic Skrev:
-------------------------------------------------------
> Får stämma in i hyllningskören till Leo, mycket
> bra guide!
> Byggde mina första hjul på bra länge (har bara
> byggt ett hjul tidigare i mitt unga liv :) ) i
> helgen och gjorde det sista riktarbetet idag hos
> LBS, roligt och spännande, framförallt när
> resultatet blir bra.
> Det blev XT + XC717 + DT Comp
> Det tog dock mig ganska lång tid, kanske för att
> jag var överdrivet noggrann.

Det är just här hemligheten ligger; som ägare till hjulet är man överdrivet noggrann till skillnad från
LBS eller vilken annan proffsverstad som helst (som av naturliga skäl inte kan lägga ner lika mycket tid som vi amatörer). Man lägger ner mer tid och får ett bättre byggt hjul av den anledningen, trots att man är nybörjare. Nu när du väckt tråden till liv igen blir jag sugen på att bygga nya landsvägshjul!
 
Topp