Merida AM500-D duger för senare uppgraderingar'?

Bofinken

Medlem
`Hej är rätt ny tänkte höra om Merida AM500-D kan duga som instegshoj för att senare kanske byta ut delar på den för bättre åkande :)
mvh Jonni

oxr

Aktiv medlem
Det sitter väl suntour-gaffel på den? Har för mig att Meridas AM-serie var högt prissatta med usla komponenter när de kom. De finns väl inte kvar längre?

Bofinken

Medlem
Är lite ny på detta tänkte skaffa en terräng hojj men lite svårt och hitta rätt i djungeln :)
Budget på 10k är tänkt iaf. öppen för nytt eller begagnat helst hel dämpat.

Där står det mer exakt:
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/am-500-d-17739

The 120mm travel RockShox
Fork: Rock Shox Dart 3
Shock: SR Suntour XC Pro Air with lock out

Tar gärna emot råd :)

ps. 7950kr för den i orginal utförande ds.

Senast redigerad av en moderator:

jesster73

Aktiv medlem
Att köpa en billig cykel för att sedan uppgradera den blir alltid dyrare och sämre i längden. Bestäm dig istället för en lägstanivå du kan tänka dig för din nya cykel om du ska cykla på den något eller ett par år, och spara ihop till den. Sälj sedan och köp ny (eller begagnad förstås) när du "vuxit ur" den.
Det är svårt att hitta en ny, vettig heldämpad cykel för 10000. Vid den nivån brukar gaffel, dämpare och hjul vara lite för dåliga för att man ska trivas med grejorna i längden.
Om du kan tänka dig kliva upp ett snäpp, förslår jag den här:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a33209/stage-5-0.html
Där har du vettiga grejor rakt igenom.

Den här skulle kunna funka:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a30572/stage-4-0.html
Manitougrejor är inte kända för att vara bombsäkra dock, och det kan bli svårt att få dem servade om något krånglar.

Titta på Canyon också.
Alternativet är att köpa begagnat, men det skulle jag faktiskt bestämt avråda ifrån. Om du inte är helt säker på vad du gör är risken stor att du går på en mina, med kassa lager, dämpningskomponeter som behöver servas för dyra pengar osv.

Edit: För att svara på din fråga angående Meridan: jag tycker inte den ser prisvärd ut. Gaffeln är rätt kass, och bakdämparen har jag aldrig hört talas om. Bromsarna är rätt trista de också. För 8000 är det nästan bättre att köpa en hardtail.

oxr

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att Merida AM finns kvar i lager och säljs till kraftigt rabatterade priser.

Bofinken

Medlem
Tittade precis på den dyrare varianten va radon såg ut att ha ok grejjer på av mitt lilla vetande :)
Tänkte höra bara om vilka modeller det ska va gällande canyon?
Tackar för tidigare tips /Jonni

Bofinken

Medlem
Tror nog ändå 10-12papp får bli max ska snart få kids o flytta så pengar ska fylla andra hål med ;)
Så den där canyon och radon duger inte ? :)
Ahh men den där sista du skicka kommer den nu duga för att åka i skogen fort? samt mer tricky terräng?
/Jonni

Westman

Aktiv medlem
Ja absolut, Nerve XC5.0 duger finfint att åka fort med. Det är en bra ram att bygga vidare på också. Och det sitter tillräckligt bra grejer på för att du inte ska _behöva_ uppgradera något under de första året/åren heller så jag tror att det blir billigare i längden!

Bofinken

Medlem
Du kanske svara ja på båda frågorna heh men för krävande terräng antar jag den går bra med lite mer hopp och liknande? Tänker på dämpning etc.
/mvh Jonni

Westman

Aktiv medlem
Det beror lite på hur stora hopp du tänker? Om du ska köra lite liftåka också skulle jag hellre titta på Nerve AM 5.0. Den är egentligen ett bättre val för busig åkning och jag hade valt den före XC, men den kostar 14 ist för 12 så jag tänkte att det kanske blir för stor sträckning av budgeten?

Bofinken

Medlem
Jo tänker efter lite är ju ganska ny på detta så stora hopp kanske inte är det första på menyn eller vad säger du ? Så xc kanske duger för mig ett bra tag. Tänkte på dämpningen på xc är den bra eller bara ok ? Tänker hopp som endast är 1-1,5 fall. Är ju endast dämpar och ram som skiljer dem när jag tittar på hemsidag ser det ut som :)

Westman

Aktiv medlem
Jodå, Nerve XC kan du hoppa 1-1.5m med, men kanske inte mer. Ska du köra hårdare så är geometrin på AM också en fördel, den är lite lugnare. Som nybörjare skulle jag gissa att det tar ett tag innan du "växer ur" Nerve XC!

Bofinken

Medlem
Vi kör på nerve xc 5.0, nästa fråga blir vilken storlek ska jag då ha? :) Är 185cm och 80kg lätt ;)
Medium?

DBS

Medlem
185 cm? Spontant så tror jag snarare Large, men kolla Canyons storleksguide.
/Ola

Westman

Aktiv medlem
Du är nog typiskt gränsfall, fast det väger nog över åt large. Har du normala proportioner på ben och armar?

Bofinken

Medlem

Bofinken

Medlem
Är inställd på canyon nu, har fått beviljat av frun att gå upp en klass då är frågan bara om det ska va AM 5.0 eller XC 6.0 ? :) Va säger ni?

Westman

Aktiv medlem
Vad har du tänkt cykla mest? Beskriv terrängen eller stigarna och vad du vill kunna köra med cykeln.

Om du tänker droppa lite och vill busa med cykeln mer eller bara generellt gillar mer slaglängd och lite flackare vinklar är AM ett bra val. Om du gillar lite stummare cykel med mer precis geometri (som kommer kräva mer av dig som åkare) så är XCn ett bättre val.

Bofinken

Medlem
Både för motion att bara kunna bränna på på ganska lätt körd stig/grus. Men även kunna köra stock/sten terräng helst i fart samt kunna göra fall på 1-1,5m. Fullfart nedåt med ;) låter som jag behöver 5st cyklar? :) Men för mest för motion alltså tempo terräng både upp o nerdåt. Men som sagt xc dög ju till hoppa med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer