Merida Big 9 SL 20 på XXL, varför hittar jag inte ramen?

MrFluke

Ny medlem
Tjena,
Behöver nog lite hjälp av er cykelproffs.
Letar cykel att använda främst för bikejoring. För den som inte vet vad det är så har man hunden i sele kopplad till cykel eller förare och sen får den kuta först.
Men även cykla runt i spenaten i Uppland och se om det är nåt för mig, även lite nyfiken på köra cykel Vasan vid lämpligt tillfälle.

Det finns en Merida Big 9 SL 20 på XXL för 11,995kr som drar mitt intresse återkommande. Problemet är att när jag försöker hitta mer information om modellen så stämmer inte ramarna. Visserligen så är ramen på XXL perfekt för "antennen" man fäster i cykeln för hunden men det känns ändå som att ramen är budgetvariant mot vad det borde vara.

Nån här som sitter på lite mer info om detta? jag har sökt runt lite på forumet men egentligen inte hittat något förutom att XXL kan bygga egna varianter eller nåt liknande?
Och nån som vet vad det de facto är för ram?

länk till cykeln: https://www.xxl.se/merida-big-nine-sl-20-terrangcykel-unisex-svart/p/1171508_1_style

MrFluke

Ny medlem
Tack för svar, men jag tycker det skiljer sig vid styrstången. Den du länkade har tjockare styrstam eller vad det heter och ser svetsad ut längre in en bit. Den på XXL saknar allt det där. Cannondale trail (valfri siffra) är kanske ett bättre alternativ.

patten

Aktiv medlem
Olika storlekar på ramarna gör att det kan skilja sig. Angående Cannondale lämnar jag över ordet till någon som har bättre koll.

SGS

Aktiv medlem
Tror också ramen på Meridas hemsida är samma som den på XXL. Merida uppdaterade ramgeometrin på sina Big.Nine för två-tre år sedan någonting och de äldre ser mycket annorlunda ut. Rimligen bör dessa två alltså vara samma.

Cykeln som sådan har framför allt en grej som talar för den; låg vikt. Få, om ens någon annan MTB i prisklassen väger så lite som 12,5kg. Detta beror till stor del på framgaffeln som är riktigt bra och lätt. Även bra och vikbara/lätta däck. Mindre bra är drivlinan. SX är det billigaste SRAM saluför och det har dåligt rykte. Även bromsarna är billigast möjliga. Hjulen bör vara OK men något smala invändigt. Styre, handtag, sadel e.t.c håller samma kvalitet som övrigt inom prisklassen.

Inte helt lätt att jämföra med Cannondale Trail rakt av då Trail finns i så många olika varianter, och då de hemsidor som fortfarande verkar ha cykeln i lager uppenbarligen ser ut att ha olika årsmodeller av produkten kvar. Klart är att den senaste är en avgjort mer modern ram. Inte lika kort och hög som Big.Nine. En del varianter säljs t.o.m med dropper post och 120mm fjädring i gaffeln, vilket båda två ökar på terrängegenskaperna betydligt.

Jag tror både en Big.Nine och en Trail kommer fungera bra till dina ändamål. Trail är den något mer moderna av de två, och kommer oavsett version vara något mer lättcyklad än Meridan ju stökigare underlaget blir. Big.Nine bör vara den snabbare på asfalt och Cykelvasan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer