Merida Big nine 100 - Introcykel till MTB världen?

Supersimon

Ny medlem
Tjena!
Först och främst kul att jag har hittat detta trevliga forum! Rolig läsning för en ny inom sporten/intresset.

Nu till frågan. Försöker hitta en lämplig cykel för att ha till pendling mellan hemmet och jobbet men som också går att köra enklare cross country cykling med. Tänker mig en lagom lätt cykel (under 13-14kg) med låsbar framgaffel. Hittat denna som jag fastnat för lite:
Merida Big Nine 100 men det är otroligt fattigt med information om den mer än själva specen om den. Skulle vilja höra om det är en bra "första" cykel och om någon kanske har en sådan själv?
Tänker mig en cykel i 6000-8000:- klassen för en enkel lekman som man själv är.

Har ni några tankar eller idéer om andra cyklar liknande denna? V

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag vet inte mycket om cykeln, men konsensus här på forumet är i alla fall att man bör undvika trippeldelade vevpartier (framdreven). Ofta är det inte så grymma komponenter, och så ökar man bara risken för att grejer ska krångla. Det är dessutom inte nödvändigt med så många växelkombinationer generellt.

Det är definitivt en XC-cykel du vill ha också?

Supersimon

Ny medlem
Har hört det också, att det är att föredra endast ett vevparti på den främre delen. Men hur blir det om man har riktigt tunga stigningar? Kommer nämligen bo i Åre under sommaren och kommer behöva cykla uppför rätt kraftig lutning uppför till jobbet :) Därför jag också vill kunna börja köra lite cross country på fjället o.s.v. när man ändå bor i ett så vacker landskap ;)

Supersimon

Ny medlem
Okej! Tack för svar. Är av längden 180cm så L är kanske lite stor? Har tänk att kolla lite i cykelbutikerna i Åre och se efter om dem kanske har något beggat också men såg en annons om Meridan och blev lite sugen ;) Men även stigningar och liknande brukar inte vara problem trots endast ett främre vevaxelparti och färre växlar? :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag är 181 och har en L i Vitus Sentier 29 VR. Tycker det känns bra.

Angående att cykla uppför så kommer det inte vara något problem med singelklinga fram, särskilt inte på en MTB. De lätta växlarna är VÄLDIGT lätta, så klarar du inte att cykla uppför med en t.ex Vitus Sentier så är det inte utväxlingen som hindrar dig iaf. ;)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Med det sagt går det utmärkt att cykla med 3x också även jag själv inte skulle köpt det idag.

tmalm

Aktiv medlem
1x har typiskt större kassett (dreven bak)
än 3x så spannet mellan lägsta växel och högsta växel är lika eller iaf tillräckligt stort.

/T

Supersimon

Ny medlem
Okej. Vart skulle ni beställa cykel ifrån? hittar inte några riktigt bra butiker för sådana cyklar online? Har tänkt att kolla i butik också men bra att kunna läsa på och kanske se vad som finns online innan också :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag har själv beställt en cykel från Canyon och en cykel från Wiggle. Båda cyklarna kom med ett par grejer som behövde fixas till, men eftersom det inte är så smidigt att skicka tillbaka hela cykeln för att få något gjort, så brukar dom råda en att gå till en vanlig cykelbutik, få det fixat, fota kvittot och skicka till dom så ersätter dom beloppet. Det är lite så dom får jobba när dom bara säljer sina cyklar online.

Dock har det fungerat bra, även om det är trist att det ska behöva göras såklart, men det är en risk man får vara villig att ta när man beställer online.

De flesta rediga onlinebutiker är förmodligen helt OK. Det finns, som med allt annat, människor som har både bra och dåliga erfarenheter av samma butik. Ett tips är ju att gå in på www.trustpilot.se och skumma lite om du verkligen vill. Det är dock lite som att läsa om sjukdomar, man får mest läsa om allt elände, inte solskenshistorierna. ;)

dogday

Aktiv medlem
Supersimon sa:
Kontaktat annonsören hoppas på det bästa om det går att ordna en affär :) Är det alltså ett bra val? :)

Det är ett mycket bra val! Sök på Sentier i sökfältet på Happy så kan du hitta många andra med samma plånka och önskan som får samma råd och blir nöjda.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Det är som en jeep på motorväg. Inte byggd för det, men det går. Stötdämparen blir onödig vikt, däcken är onödigt tunga och ger mycket rullmotstånd, växlarna går inte så högt. Du kommer kunna trampa upp kring 35 km/h (snart kommer någon in och korrigerar dessa siffror en aning) men sen börjar du nog varva ur.

En bra MTB är inte en bra pendlare, och vice versa. Byter du till smalare och halare däck blir den genast vettigare som pendlare. Sen större klinga. Sen stel gaffel. Plötsligt en SUV istället för jeep och inte längre kul på annat än väldigt snälla skogsstigar.

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Vitus Sentier är en flera klasser bättre cykel än en Big.Nine 100. Enda området där Meridan skulle kunna anses vara det bättre valet är ifall det huvudsakligen ska cyklas asfalt. (Och isåfall har kravspecifikationen hamnat något snett oavsett).

Mycket, mycket bättre framgaffel. En mer förtroendeingivande geometri och mer moderna standarder rakt igenom. Mer för pengarna är mycket svårt att få.

EDIT: pucktvåa här!

Senast ändrad:

Supersimon

Ny medlem
Nej, det har jag förståelse för! Men gaffeln går att låsa på vitusen som jag förstår och kommer främst ha den för xc cykling men vill kunna cykla till jobbet likaså såklart. Hellre en bättre xc cykel än en bättre pendlingscykel resonerar jag! :) Då låter ju det som ett bra val!

jonte987

Aktiv medlem
Den har väl en en recon som är justerbar mellan open o closed i ett antal steg? Allt går väl men personligen så tycker jag det är bättre att pendla på en vanlig cykel. Om jag nu måste cykelpendla alls

Supersimon

Ny medlem
Ja precis! Nej men lite motstånd är bra för motionen till jobbet, kommer som sagt välja cykel främst pga xc cykling! Kan ju inte missa det när man ska flytta till Åre! ?

ForesterGuy

Aktiv medlem
Jag har pendlat mycket på mtb, främst för att jag mest har haft mtb. Med ett inte alltför extremt däckmönster är det bara att pumpa däcken lite hårdare när man ska cykla på asfalt, sen kan man släppa ut lite tryck när man tar senvägen hem... ;-)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Den där cykeln kommer du ha roligt med på alla sorters underlag, det lovar jag dig! Vare sig det gäller breda grusvägar på landsbygden eller smalare stigar i skogen. Du kommer ha möjlighet att upptäcka allt möjligt när du ger dig ut!

Angående att cykla asfalt så går det utmärkt. Lite klumpigare och trögare än en lättare road-cykel naturligtvis, men det är ju väntat. Så länge du inte planerar att slå några rekord på asfalt så kommer det duga att pendla till jobbet med, det är jag säker på. :)

Supersimon

Ny medlem
Cykeln blev tyvärr såld före jag hann få chansen! Tipsa gärna mig om ni har liknande till salu eller vet någon om har! Kikat lite på en specialized rockhopper expert 29” 2018 men den har 3x9 växlar och endast 100mm slaglängd på framgaffeln... hmm vad säger ni experter?

therealsib

Medlem
Har aldrig ägt ett 3-delat parti som inte börjat krångla. Satsa på ett schysst 1x, du kommer inte ångra det.
Mjuka stålet i billigare drev gör även så att gängor ofta lätt slits ut, och att grejorna börjar knaka.
Ett annat alternativ är ju Vitus Nucleus https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vrx-mountainbike-2019/
Hade själv köpt en Big Al dock, har själv kollat på ragley och dom har riktigt fina grejor, riktigt aggressiv rolig ram att sen bygga på :)

SGS

Aktiv medlem
Supersimon sa:

En snart 10 år gammal heldämpad cykel med 26-tumshjul är inte jättehet på begagnatmarknaden.

Skötsel är A och O. Störst frågetecken står dämparen och gaffeln för. Kan bli riktigt dyrt och mycket krångel ifall det är dags för service eller de helt enkelt är slut.

Är den i fint skick kan den säkert vara värd någon tusenlapp eller två då det var en rätt fin cykel på sin tid.

SGS

Aktiv medlem
Supersimon sa:
Såpass stor skillnad på grejerna från 2011 till idag alltså? ?

Nu bjuds det på (troligtvis) dagens märkligaste liknelse, men du kan tänka att en 10 år gammal MTB är att jämföra med en 20 år gammal bil.

Har man tur håller det ihop bra några år till. Har man otur har man snart lagt mer på reparationer än vad inköpspriset var.

Och ja, även teknikutvecklingen är jämförbar.

Senast ändrad:

Supersimon

Ny medlem
Blev en Trek Slash 2015 årsm! Övergick budgeten en hel del men vafan! Skål på den! ??

Bilagor

• 15B5D3F7-EE82-4542-B479-6F94734BDE67.jpeg
    15B5D3F7-EE82-4542-B479-6F94734BDE67.jpeg
    183.6 KB · Besök: 125

Supersimon

Ny medlem
Haha blev så ? Mjaa in vara så, men inköpt -15 i sådant fall tror jag! Hursom så är det sjukt bra skick på den och den var mycket lättare än vad jag tänkte mig ??

SGS

Aktiv medlem
Tvära kast! En riktigt seriös och betydligt modernare cykel än den där 26" Merida. Snyggt och lycka till med besten! ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer