Merida One-Sixty 3000, bra eller överprisad XXL produkt?

Duffis

Ny medlem
Tjenare,

Tänkte ge mig på lite enduro cykling och lagom till att dom tankarna började komma så får jag ett mail från xxl.se med en cykel av vad jag tycker verkar prisvärd.
Jag lägger gärna 20k på en okej cykel men är det bättre att satsa på något okej begagnat eller köpa den här?

Jag vet att XXL ofta har egna modeller som inte andra butiker har och kan då använda sig av varumärkets namn och sätta lita sämre komponenter på.

Tycker ni att det är ett bra köp?

Cykla lungt!
Niklas

moros

Aktiv medlem
Har inte koll på geo eller cykeln som sådan men en Merida CF ram med Yari gaffel och super deluxe dämpare för 20' är ju prisvärt. Sen är den ju utrustad med billigaste SX-grupp, men det är ju en billig uppgradering framöver. 520 bromsarna är väl 4-kolvs och ligger väl hyffsat i linje med Deore. Kvalitetsdäck. Så ja, för 20 vill jag säga att det är riktigt prisvärt

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Yari rc verkar finnas både med solo air och debonair. Oklart vilken denna har? Oavsett låter det prisvärt och både fjäder och dämpare kan uppgraderas. (Alla yari har väl motion control?).

SIE

Aktiv medlem
Lite märkligt att det sitter SX på denna när min 29” one-twenty kom med GX för det i sammanhanget blygsamma ordinarepriset 27.000:-
Men ja, köp för fanken 👍

shellstrom

Ny medlem
Om det var någon som lyckades klicka hem en igår men har ångrat sig så är jag definitivt intresserad!

Virrolicious

Ny medlem
Hej,
Ny på forumet här! :giggle:
Slog till på en igår kväll och jag är lite tveksam till SX-gruppen som sitter på. Kör med den på min HT för närvarande och växlingen känns ju inte alltid super-crisp. Vad skulle vara en rimlig uppgradering? Är det GX? Vad behöver jag byta ut för att annars gå över till Shimano XT?

ENEP

Ny medlem
Hej,
Ny på forumet här! :giggle:
Slog till på en igår kväll och jag är lite tveksam till SX-gruppen som sitter på. Kör med den på min HT för närvarande och växlingen känns ju inte alltid super-crisp. Vad skulle vara en rimlig uppgradering? Är det GX? Vad behöver jag byta ut för att annars gå över till Shimano XT?

tmalm

Aktiv medlem
Kostar 38 nu när den är slutsåld. Fick ni den för tjugo får jag gratulera!!!
Stämmer verkligen vikten på 14,5?
/T

Duffis

Ny medlem
Jag hann också klicka hem en för 20k och ska väl förhoppningsvis kunna hämta den om en dag eller två.
Aldrig cyklat på något från Sram men har läst lite om att SX-gruppen inte är super men jämfört med min 15 år gamla HT så lär den vara ett snäpp upp oavsett.

Angående vikten så står det på Meridas hemsida att den väger 14.5 kg medan hyfsat liknande spec med Alu-ram ligger på 14.8 kg.

Duffis

Ny medlem
Yari rc verkar finnas både med solo air och debonair. Oklart vilken denna har? Oavsett låter det prisvärt och både fjäder och dämpare kan uppgraderas. (Alla yari har väl motion control?).
Hittade det här

"The Yari is the more affordable and often overlooked sibling to the highly-prized Lyrik. It uses the same stiff 35mm chassis as the Lyrik, and in 2019 it gets the Debonair spring too."

Så jag gissar att alla nyare cyklar har Debonair.

Virrolicious

Ny medlem
Fick ett mail imorse om att dom annulerade min order pga att lagersaldot ej hann uppdateras. Dom skrev även i mailet att ifall jag kunde hitta någon annan intressant cykel skulle dom se ifall dom kunde erbjuda någon rabatt på denne istället. Jag föreslog då att få deras Scott Spark 900 Elite med samma rabatt. Få se vad dom svarar!

Duffis

Ny medlem
Fick ett mail imorse om att dom annulerade min order pga att lagersaldot ej hann uppdateras. Dom skrev även i mailet att ifall jag kunde hitta någon annan intressant cykel skulle dom se ifall dom kunde erbjuda någon rabatt på denne istället. Jag föreslog då att få deras Scott Spark 900 Elite med samma rabatt. Få se vad dom svarar!
Min har skickats till min pickup point för montering så gissar att jag knep en innan saldot blev fel.

Vet att dom tidigare inte gett rabatt på Scott tidigare när dom haft 15% på "alla" cyklar men med lite flyt så kanske dom kan ge dig samma typ av rabatt på någon annan cykel.

Virrolicious

Ny medlem
Min har skickats till min pickup point för montering så gissar att jag knep en innan saldot blev fel.

Vet att dom tidigare inte gett rabatt på Scott tidigare när dom haft 15% på "alla" cyklar men med lite flyt så kanske dom kan ge dig samma typ av rabatt på någon annan cykel.
Grattis till dig! Hoppas den är fantastisk att köra. Du får återkomma med lite intryck om den.

Beställde min i storlek medium klockan 18.42 så jag var ju inte jättesent ute tycker jag.
Håller tummarna för en liknande rabatt iallafall, erbjudandet var ju kanon.

glitch

Aktiv medlem
Hittade det här

"The Yari is the more affordable and often overlooked sibling to the highly-prized Lyrik. It uses the same stiff 35mm chassis as the Lyrik, and in 2019 it gets the Debonair spring too."

Så jag gissar att alla nyare cyklar har Debonair.
Man måste hålla isär begreppen.
Solo Air = En luftkammare som automatiskt utjämnar positiva/negativa
Debonair = Namnet på Rock Shox luftfjädrar

En modern RS gaffel är en "Solo Air" konstruktion med "Debonair" luftfjäder.

jonte987

Aktiv medlem
Man måste hålla isär begreppen.
Solo Air = En luftkammare som automatiskt utjämnar positiva/negativa
Debonair = Namnet på Rock Shox luftfjädrar

En modern RS gaffel är en "Solo Air" konstruktion med "Debonair" luftfjäder.
Ja, fast vad heter luftfjädern på en yari utan debonair? Jag har aldrig sett något.

Duffis

Ny medlem
Första tankar om cykeln efter en kort tur.

På platten tycker jag den kändes förvånansvärt bra men kan bara jämför med min gamla 26" HT.
Uppför gick det okej tänker jag med tanke på att den har 170mm fram och 160mm bak men återigen, har inte så mycket FS att jämföra med.

Nerför den ska vara bra så måste jag säga att den kändes riktig stabil. Åkte här i Täby på löttingekullen där det ändå är hyfsat stora stenar och okej stig och det kändes utmärkt. Däremot måste det sett lite småkul ut då jag bara har en landsvägshjälm än så länge medan 2 andra dom cyklade hade FF hjälmar och ryggskydd :D

Sram SX... Bestämde mig för att montera ihop cykeln och ställa in växlarna själv istället för att XXL skulle göra det. Jag har ställt Campagnolo växlar på min landsvägshoj med bra resultat men fick inte riktigt till det på Sram SX.
På växling upp till lättaste växeln så fick jag en gång att kedjan hoppade av och hamnade mellan ekrar och kassetten vilket inte känns så bra.
Det borde väl innebära att ändläget på bakväxeln är feljusterad och går för nära däcket?

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer