Mest och best AM hojj för pengarna 2014

sebbe_kaiser

Ny medlem
Hej alla glada cykelbenta!

Tänkte starta denna tråd i förhoppning om att skapa en tråd för oss färskingar när det kommer till allmountain cyklar!
Kom gärna med tipps på vilka tillverkare/fabrikat där du betalar för en cykel med bra komponenter snarare än ett häftigt klistermärke på ramen!
Har ni själva prövat olika tillverkare så tipsa gärna om vilken ny tyckt bäst om, i syfte att skapa en bra spridning bland olika tillverkare!

Jag valde att bygga mig en Banshee Spitfire. Det blev dyrt, tufft och bra.

När det kommer till AM-cyklar tycker jag inte längre fultyskarna är lika prisvärda som dom är på hardtails. Det känns ofta som är speccade med dyra delar där det inte spelar någon roll (läs bakväxel) och har nålat på t.ex. gafflar (som är viktiga och svindyra att byta ut). Spectralen ser ut att schysst geometri frånsett att instegshöjden är för hög för mig.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag valde att bygga mig en Banshee Spitfire. Det
> blev dyrt, tufft och bra.
>
> När det kommer till AM-cyklar tycker jag inte
> längre fultyskarna är lika prisvärda som dom
> är på hardtails. Det känns ofta som är
> speccade med dyra delar där det inte spelar
> någon roll (läs bakväxel) och har nålat på
> t.ex. gafflar (som är viktiga och svindyra att
> byta ut). Spectralen ser ut att schysst geometri
> frånsett att instegshöjden är för hög för
> mig.

Jag har läst mycket positivt om "nya" tyska tillverkare som t.ex. rose, är det säkrare att köpa något från en större tillverkare - vilket troligtvis blir dyrare inköp?

Hur står sig scott mot andra tillverkare i samma klass? har hört mycket att du betalar mycket för namnet o inte får så mycket cykel? stämmer det?

Eftersom TS skriver att du är "färsking" undrar jag som smått vart det är tänkt att du ska köra?
Är det stora berg hela dagarna (typ Norrland eller Alperna), normal stigcykling och nån tur till maskingrävda berg eller är det grövre stigåkande, typ Gbg (utan att ha set det) eller Hellas för hela slanten?

Yt Wicked 650b är ju rätt redig http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Trail/Wicked-650B för AM, även om den riktar sig mera mot skoj nerför än uppför.

Commencal Meta AM är ett annat populärt alternativ, att hitta en från deras web-rea kan också vara en hit: http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?CatID=2167090 alt. den kortslagigare SL: http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?CatID=2167103 för mera stigorienterat.

Som Jofa skrev här uppe, tyskarna gör bra spec'ade hojar men vissa modeller kan vara specade på fel ställen.
Med risk för att gå OT så vill jag bara tillägga att bäst så klart är att ta den dyra smällen att bygga custom (själv eller via butik), då kan man prioritera det som är viktigast (enl. mig i denna ordning):
1. Ram-geo (styrvinkel, kedjestagslängd, stack, reach och BB-höjd)
2. Slaglängd
3. Breda, lätta/acc.snabba (relativt hur hårt man tänkt köra) hjulset
4. Dropperpost
5. Vxl-reglage
6. Däcksval
7. Bromsar
8. Vxl-förare
9. Sköna handtag

Radon o Canyon's tokigt prisvärda cyklar i all ära, men börjar dom inte kännas lite svenne...
// Larsa ;)

Begagnat? Marknaden börjar fyllas på nu när hysterin har lagt sig lite.

Canyon och YT är bra bang for the buck. Strive, Spectral och wicked(650b, pro, etc) skiljer sig ganska mycket åt.

Det enda jag har att gnälla på min hojj är att den kom i tredelat men 600 för bash och styrare känns överkomligt.

Scott Genius gav inget förtroende när det börja luta utför på de få testrundor jag körde på polarens hojj.

Merida one-forty B 2014

Kolla Uk och Tyskland för bäst pris.
Finns några recensioner och själv kör jag 2013 med 26:or.och är mycket nöjd.

YT har jag haft, förra modellen. Mycket cykel för pengarna, och absolut en trevlig upplevelse att köra på. Men den fick ge väg för min Spitty, som är på tok det bästa jag nånsin har kört på i cykelväg. Dyrt, visst. Prisvärd, ja, jag tycker det. Och bäst av allt, så är det precis som jag ville ha det :)

larsaw skrev:
> Eftersom TS skriver att du är "färsking" undrar
> jag som smått vart det är tänkt att du ska
> köra?
> Är det stora berg hela dagarna (typ Norrland
> eller Alperna), normal stigcykling och nån tur
> till maskingrävda berg eller är det grövre
> stigåkande, typ Gbg (utan att ha set det) eller
> Hellas för hela slanten?
>
> Yt Wicked 650b är ju rätt redig
> http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Trail/W
> icked-650B för AM, även om den riktar sig mera
> mot skoj nerför än uppför.
>
> Commencal Meta AM är ett annat populärt
> alternativ, att hitta en från deras web-rea kan
> också vara en hit:
> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?C
> atID=2167090 alt. den kortslagigare SL:
> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?C
> atID=2167103 för mera stigorienterat.
>
> Som Jofa skrev här uppe, tyskarna gör bra
> spec'ade hojar men vissa modeller kan vara specade
> på fel ställen.
> Med risk för att gå OT så vill jag bara
> tillägga att bäst så klart är att ta den dyra
> smällen att bygga custom (själv eller via
> butik), då kan man prioritera det som är
> viktigast (enl. mig i denna ordning):
> 1. Ram-geo (styrvinkel, kedjestagslängd, stack,
> reach och BB-höjd)
> 2. Slaglängd
> 3. Breda, lätta/acc.snabba (relativt hur hårt
> man tänkt köra) hjulset
> 4. Dropperpost
> 5. Vxl-reglage
> 6. Däcksval
> 7. Bromsar
> 8. Vxl-förare
> 9. Sköna handtag
>
> Radon o Canyon's tokigt prisvärda cyklar i all
> ära, men börjar dom inte kännas lite svenne...
> // Larsa ;)

Min personliga tanke runt cykelköpet är mer utför än nedför, inte så extremt som en dh, men hellre lite extra fokus på nedför!
Annars var tanken med tråden att få fram
tipps för den som är ny (o kanske okunnig) att hitta rätt Am cykel ;)

Äh när det väl är dags att köpa en AM-hoj så startar man ändå en ny tråd ;)

Kolla hur många lamptrådar det finns :P Ändå finns det en som innehåller alla svar.

sebbe_kaiser skrev:

> Min personliga tanke runt cykelköpet är mer
> utför än nedför, inte så extremt som en dh,
> men hellre lite extra fokus på nedför!
> Annars var tanken med tråden att få fram
> tipps för den som är ny (o kanske okunnig) att
> hitta rätt Am cykel ;)

Har du någon sådan terräng att cykla eller är tanken att du ska resa med cykeln? I Stockholmsskog har jag aldrig kört något där jag vill ha mer slag än 140 mm bak.

jofahjalm skrev:
> sebbe_kaiser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Min personliga tanke runt cykelköpet är mer
> > utför än nedför, inte så extremt som en
> dh,
> > men hellre lite extra fokus på nedför!
> > Annars var tanken med tråden att få fram
> > tipps för den som är ny (o kanske okunnig)
> att
> > hitta rätt Am cykel ;)
>
> Har du någon sådan terräng att cykla eller är
> tanken att du ska resa med cykeln? I
> Stockholmsskog har jag aldrig kört något där
> jag vill ha mer slag än 140 mm bak.

Hur mycket slag man ska ha är nog mer beroende på personlig smak och åkstil än vilken terräng man kör i.

Hörrni kan ni tipsa om lite ht hojar med de är ju grymt roligt med ht :) Fast själv skulle jag ju såklart vilja ha en kralligare gaffel en en Reba med 100mm som är överfylld med olja & ca 135 psi så den tar mest bara de större sakerna..

En Ragley M74 som uppgraderas med valfr sänkstolpe. Ellr en Marley ram som reas under 1000:- nu på crc. M74 fick någon utmärkelse i mbuk i sommras som mesr bang for buck.
Har själv en sådan och är väldigt nöjd:-)

sebbe_kaiser skrev:
> Hej alla glada cykelbenta!
>
> Tänkte starta denna tråd i förhoppning om att
> skapa en tråd för oss färskingar när det
> kommer till allmountain cyklar!
> Kom gärna med tipps på vilka
> tillverkare/fabrikat där du betalar för en cykel
> med bra komponenter snarare än ett häftigt
> klistermärke på ramen!
> Har ni själva prövat olika tillverkare så tipsa
> gärna om vilken ny tyckt bäst om, i syfte att
> skapa en bra spridning bland olika tillverkare!

Häftigt klistermärke enbart tror jag inte riktigt på. Som någon skrev så är ramen den viktigaste delen, köper man en bra sådan från början så tycker jag att det blir billigare i längden. Bra begagnat kan vara ett alternativ?

Även jag har haft en spitfire och väntar på den senaste ramen. På den kommer jag att sätta över komponenterna från min nuvarande cykel, det tycker jag blir bra på nästan alla sätt.

sebbe_kaiser skrev:
> Min personliga tanke runt cykelköpet är mer
> utför än nedför, inte så extremt som en dh,
> men hellre lite extra fokus på nedför!

Men då är det ju valfri YT Wicked som är "Most four the Bucks" om vi pratar färdig från fabrik alltså.
För cykling i Sveariket borde 650b-modell passa utmärkt som AM-hoj, 160mm fram o bak, RS Pike, sänkstolpe, korta kedjestag och 66-graders gaffelvinkel låter toppen i mina öron.
Med ett std-pris på 2300 EU-pengar är den som klippt o skuren för en rockie, just nu rea'd till 2000!!! Möjligen måste denne rokie först övervinna att handla från Polen eller vart nu YT kommer ifrån...
Ska det köras mera berg blir det kanske till att titta på nån av de grövre (och dyrare) varianterna som det redan tipsats om här ovan.

Lycka till.
// L

Nån som räknat på vad delarna som sitter på YTn kostar löst? Kan ju ara läge att köpa en för att sätta delarna på en finram....

Ca priser på ett par komponenter..rätta mig om jag har fel..

RockShox Pike RCT3 - 8000:-
RockShox Reverb Stealth - 2500:-
RockShox Monark RT 3 - 2000:-
Avid Elexir 5 - 500:-
Sram x9 10 sp reglage - 600:-

Ultralite skrev:
> Nån som räknat på vad delarna som sitter på
> YTn kostar löst? Kan ju ara läge att köpa en
> för att sätta delarna på en finram....

Nä, fast jag räknade på skoj vad en instegs customhoj skulle landa på och då landade jag på drygt 9000kr för Shimano-drivlina (SLX bromsar, reglage och kassett samt Deore på resten) samt PRO cocpit samt Reverb-stolpe. Vikt drygt 7kg.

Till det kommer valfri ram, gaffel och hjulkit = ca 25-30000kr beroende på kvalisort...

Så omvänt kan man ju gissa att YT'ns delar minus ram borde vara värt ca 15Tkr (med tanke på att det är hyffsat fina komponenter på den).

// L

Ja, nått sånt. Men ska man köpa en cykel och dumpa ramen så är det intressant också vad man kan få ut för den, utöver att det är en s.k fultysk finns det något mer som talar för att man skulle vilja byta?

Komponenterna i sig är utförs-orienterade så förutsätter att den är en sådan ram som man skulle köpa löst.

happymtb.fr skrev:
> Vad är det som är inte bra nog på en fulltysk
> ram?
> Eller vad är det som är bättre på andra
> ramar?
> Undrar jag...

Kanske geometrin eller som i Spitty'ns fall flexibiliteten, sist men inte minst "blingfaktorn" ;)
// L

Jag måste erkänna att jag inte var så uppdaterad. Flera av budgetalternativen här har varit finare än vad jag hade väntat mig. Förra året tyckte jag många av dom billiga heldämpade cyklarna hade konstig geometri (för brant gaffelvinkel, hög ram, kort reach, etc) men flera i tråden här ser riktigt bra ut på pappret. T.ex. canoyns cyklar verkar vara lite väl viktkapade och lätt att förstöra ramarna på, men är bara en uppfattning av internetgnäll och inte baserat på någon riktig statistik. Jag kan inte heller uttala mig om hur bra de olika länkagen på cyklarna är, det är för mig ett mysterium.

Mendel skrev:
> Ca priser på ett par komponenter..rätta mig om
> jag har fel..
>
> RockShox Pike RCT3 - 8000:-
> RockShox Reverb Stealth - 2500:-
> RockShox Monark RT 3 - 2000:-
> Avid Elexir 5 - 500:-
> Sram x9 10 sp reglage - 600:-

Man får en Pike RCT3 för 6000 kr från tyskarna.

Jag har en lucka i garaget för en ny hoj men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Jag kör mestadels på små och stökiga stigar på Södertörn, Hellas, Rudan och Paradiset. Min gamla Giant HT 29-tummare var lite för civiliserad.

Några av de jag tittar på är:
Commencial META HT AM1:
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501748 alternativt http://www.chainreactioncycles.com/se/en/commencal-meta-ht-cromo-hardtail-bike-2014/rp-prod108530

Whyte 905 eller 909 som fick toppbetyg i engelska WMTB:
http://www.whytebikes.com/2014/product.php?xProd=102&xSec=112 alternativt http://www.whytebikes.com/2014/product.php?xProd=101&xSec=112

Kona Honzo:
http://www.konaworld.com/honzo.cfm

Ska jag satsa på 27,5 eller 29, stål eller aluminium och vilken fjädringsväg (120, 140 eller 150 mm)?

KjellF

EDIT ! Oj, såg nu att du (KjellF) var ute efter en HT...

Nåja, jag står för mitt inlägg i alla fall :-)

(Fast en DiamondBack Mason är kanske vad du söker):

http://www.diamondback.com/bikes-mountain-29er-mason-pro

DB_14_MasonPro_RawRed_Profile.jpg

KjellF skrev:

Ska jag satsa på 27,5 eller 29, stål eller
> aluminium och vilken fjädringsväg (120, 140
> eller 150 mm)?
>
> KjellF

2014 Specialized Stumpjumper Comp EVO
Det är en 29"a med 135mm bak och 140mm fram.
27.000:- , som hittat!

Bilden nedan är betyget från MBR, en tidning med ganska ärliga tester. 10 poäng av 10 möjliga.

bild4.PNG

Senast ändrad:
larsaw
>
> Kanske geometrin eller som i Spitty'ns fall
> flexibiliteten, sist men inte minst "blingfaktorn"
> ;)
> // L

Blingfaktorn, hur kunde jag ha missat det! ;-)
Det är väl den engenskap som gör att man kan ta tajtare kurvor, klättra bättre och få världens grepp på blötta rötter, eller hur?!

Annars är Honzon en cykel som väcker habegär: jag gillar konceptet!

Jag är själv i liknande sits, och velar som bara den. Radon slide 160 känns intressant. Spectralen går bort, dels pga leveranstid, och dels pga dämparval. Commencal meta sx1 ser fin ut, men fox 34 väcker inget habegär direkt efter alla skriverier.

Har tittat begagnat med. Är cannondale jekyll mx något som rekommenderas för 21k? Begagnatmarknaden i Sverige är förövrigt i det närmaste död i denna kategori...

Är 184 lång så en 27.5a hade varit fint, dock inget måste.

Sen har du alltid alternativet med en AM hardtail. En av de bästa är Cotic Soul. Ihop med en 140 mm gaffel är den riktigt kul. Fördelar, du väljer alla delarna själv och får din drömhoj. Just nu bra pris på orange och gröna ramar: http://www.cotic.co.uk/product/soul

/Leo

@johanhej Radon Slide 150-E(160mm slag fram) är inte helt optimal enligt mig. 160 mm slag kombinerat ned 67,4 i styrvinkel känns lite omodernt - med så mycket slag hade jag kollat efter något flackare - alt med den styrvinkeln hade jag kollat efter något med mindre slag.

Tillbaka
Topp