MicroSpline 5mm QR 141 Boost, är ett hjulköp omöjligt?

BAPEsta

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa ett extra bakhjul för att göra däckbyte osv. mindre krångligt till min Trek X-caliber 9.

Däremot verkar det som att det är mer krångligt att hitta ett bakhjul med ett MicroSpline 5mm QR 141 Boost nav online. Är det kört på denna fronten? Har sett att det finns någon form av adapter som jag inte helt hänger med i hur de fungerar.

Är det så att jag måste vända mig till en LBS för att försöka få tag på ett nytt bakhjul?

kais01

Aktiv medlem
vill man ha hjul utanför huvudfårans norm är det minst besvär att skaffa in delarna från olika källor och bygga själv. trevligt och kul är det också.

men det finns ett gäng hjulbyggare på nätet som säkert gärna hjälper dig:)

mzi

Aktiv medlem
Om du vill ha finhjul kan du köpa ett par Industry Nine boost och byta endcaps. Jag kanske till och med har några hemma. Borde funka för fler tillverkare.

mzi

Aktiv medlem
Samma på I9. Skulle tro att de är samma för nästan alla tillverkare.

BAPEsta

Aktiv medlem
Så jag kan basically köpa detta, plus vilket hjul som helst egentligen så länge det är rätt nav?

Hur lustar jag ut huruvida jag har 130mm eller 135mm axel? Min är varken eller haha. Den är snarare 180mm 🤔

mzi

Aktiv medlem
Du ska ha 135mm endcaps, men har 141mm. Genomgående axel är 7mm bredare än QR, kan man säga. Så icke-boost är 142-7 = 135, boost 148-7 = 141.

BAPEsta

Aktiv medlem
Du ska ha 135mm endcaps, men har 141mm. Genomgående axel är 7mm bredare än QR, kan man säga. Så icke-boost är 142-7 = 135, boost 148-7 = 141.
Om jag förstår dig rätt: Jag ska kolla på 135mm end caps och hjul som är boost 148? 🤔

Fan vad man gör det krångligt!

Doominator1

Aktiv medlem
@mzi har rätt. Har bara testat på DT350 men principen borde vara densamma på alla nav med utbytbara endcaps mellan QR och TA och om de fins som både Boost och non-Boost. Köp ett par hjul med Boost148 och sätt dit endcaps för QR135. Funkar galant. Spara dina 148-endcaps och använd sedan hjulen även på nästa cykel, som troligen har genomgående axel.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tack för väldigt bra svar!

Här ni något tips på ett bra bakhjul som inte kostar skjortan och då även borde vara lätt att konvertera? Behöver vara MicroSpline och kanske inte världens vildaste hjul heller då framhjulet är relativt smalt. Redan svårt att övertyga sambon om att det här är en rimlig grej att göra. 😁

mzi

Aktiv medlem
Allt som är byggt på DT 350. Annars är det väl bara att leta på K&S efter något vettigt? Där dyker det ju upp fina hjul titt som tätt och att köpa endcaps och ny body brukar inte bli så blodigt i slutänden.

Preacher

Aktiv medlem
Om 135mm endcaps för QR skall nyttjas på DT, tänk på att Microspline har en egen storlek på splashguarden, det vanliga 135mm-kitet kommer således inte passa, det finns en specifik MS endcap för 135(141) som DT tillverkar. Den har en låg splashguard (fläns) och det står microspline på den.

BAPEsta

Aktiv medlem
Om 135mm endcaps för QR skall nyttjas på DT, tänk på att Microspline har en egen storlek på splashguarden, det vanliga 135mm-kitet kommer således inte passa, det finns en specifik MS endcap för 135(141) som DT tillverkar. Den har en låg splashguard (fläns) och det står microspline på den.
Det var verkligen bra att veta!

Det här med MicroSpline verkar verkligen smalna av livet, borde jag kanske bara skippa det och köra 11-delat på en klassisk hub? Kommer väl bli billigare och ge större valmöjlighet, tänker jag.

marr

Moderator
Forumvärd

Det här med MicroSpline verkar verkligen smalna av livet, borde jag kanske bara skippa det och köra 11-delat på en klassisk hub? Kommer väl bli billigare och ge större valmöjlighet, tänker jag.
Microspline är väll 12-delat?

Preacher

Aktiv medlem

12-delat Shimanosystem funkar riktigt bra IMHO, största frågan är väl lämpligheten med smala (ej vanlig boost 148) nav och kedjelinjer. Lite smidigare med 11sp i vissa fall. Men mindre range då.

BAPEsta

Aktiv medlem
Microspline är väll 12-delat?
Precis, nu har jag MicroSpline med en SLX-kassett. Vet inte riktigt om jag har nytta av den sista växeln. Upplever inte det i alla fall.

Kanske kan vara värt att skippa MicroSpline för att få större valmöjligheter vid hjulköp. Delar i största allmänhet bör ju vara billigare att få tag på.

EDIT: Tror jag hittat en kombination som kan fungera?
+
eller

Kanske kan bli konstigt med ett så fett hjul baktill? Rätt säker på att innermåttet på mina hjul nu är typ 23mm.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Kan du inte köpa ett hjul med xd body och 12spd kasett?

BAPEsta

Aktiv medlem
Funderar på att vara beställa mig ett hjul från Wheelproject... Dyrare än vad jag är bekväm med men jag kommer säkerligen igång med cyklingen snabbare och får väl ett kvalitetshjul som går att konvertera till Boost 148 i framtiden.

Ser detta rimligt ut?

Screenshot_20210112-000444.jpg

Paco

Aktiv medlem
Som av en ren händelse så hittade jag ett par oanvända endcaps för DT nav i ”bra att ha”-lådan. Hojta till om det är nåt du behöver.

Preacher

Aktiv medlem
Funderar på att vara beställa mig ett hjul från Wheelproject... Dyrare än vad jag är bekväm med men jag kommer säkerligen igång med cyklingen snabbare och får väl ett kvalitetshjul som går att konvertera till Boost 148 i framtiden.

Ser detta rimligt ut?

Visa bilaga 464098
Det där verkar vara 135mm/142mm-navet.
Boostnavet (141/148) är en annan modell.

mzi

Aktiv medlem
Du ska ha endcaps för QR (vilket vanligtvis är 135mm axel) men du ska ha ett boost-nav (148mm).

Tillägg:

Alltså, det du har är det som kallas boost. Men för att hålla nere tillverkningskostnaden på ramen så är det inte genomgående axel på din cykel (eller dina hjul), utan vanlig QR-axel. Så då kan man endera ha specialtillverkade nav med QR och 141mm bredd, eller så tar man vilket annat boost-nav som helst som stödjer att man byter endcaps och byter då från genomgående axel till QR. Det gör förutom att du byter axel krymper bredden med 7mm, från 148mm till 141mm (som är det du ska ha!)

Det går dock inte att göra det omvända, att gå från 135mm (den vanliga bredden på ett QR-nav) till 141mm. Utan om man byter endcaps till genomgående så ökar bredden med 7mm, till 142mm. Och det hade säkert gått att tvinga in i din ram, men då sitter det ju fel axel på... Utan boost 148 -> byt caps -> sju millimeter smalare -> 141 med rätt axel!

Senast ändrad:

BAPEsta

Aktiv medlem
Du ska ha endcaps för QR (vilket vanligtvis är 135mm axel) men du ska ha ett boost-nav (148mm).
Jag beställer ju dock ett komplett hjul nu, som byggs ihop av Wheelproject. Där väljer jag 5/135 direkt. Menar ni att jag inte ska göra så utan beställa med 148 och sedan själv byta end caps?

mzi

Aktiv medlem
Jag beställer ju dock ett komplett hjul nu, som byggs ihop av Wheelproject. Där väljer jag 5/135 direkt. Menar ni att jag inte ska göra så utan beställa med 148 och sedan själv byta end caps?
Jag råkade editera mitt inlägg innan jag såg att du svarat. Du kan nog låta WP byta endcaps åt dig. Skriv det i kommentaren bara. (Jag gissar, men jag är rätt säker på att de kan fixa. Maila innan för att vara 100% säker)

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
135/142 respektive 141/148 är väl samma bredd men olika dropouts
Det beror väl på vad man menar med "samma bredd". Siffrorna refererar ju till navets OLD vilket betyder att de är olika breda. Men p.g.a. ramkonstruktionen för QR resp thru axle gör att avståndet mellan bakgaffelns innerändar blir "samma" (135 mm resp 141 mm plus ~2mm för att få in hjulet).

freddag

Aktiv medlem
nästan 4000 för enbart ett bakhjul var dyrt, (dessutom med fel axelstandard i specen).

på fitwheels.eu är det enkelt att välja 141-boost-qr i rullgardinsmeny. där får du ett komplett hjulset för 210 euro inkl frakt. och : https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-370-straightpull-is-483d-29-1995g-p-174.html

364 euro inkl frakt för helt hjulset om du vill ha 350-nav https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-350-is-wtb-frequency-i29-29-2055g-p-98.html

jag har inte handlat där själv, men har bestämt för mig att jag sett andra på forumet som köpt där.

edit: närmare bestämt @Principia som kanske kan svara på ev frågor https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-surly-midnight-special-allt-i-allo.3685311/post-3850197

edit 2: tar tillbaka allt och ber om ursäkt, de har inte microspline i rullgardinen.

Senast ändrad:

BAPEsta

Aktiv medlem
nästan 4000 för enbart ett bakhjul var dyrt, (dessutom med fel axelstandard i specen).

på fitwheels.eu är det enkelt att välja 141-boost-qr i rullgardinsmeny. där får du ett komplett hjulset för 210 euro inkl frakt. och : https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-370-straightpull-is-483d-29-1995g-p-174.html

364 euro inkl frakt för helt hjulset om du vill ha 350-nav https://fitwheels.eu/wheelset-dt-swiss-350-is-wtb-frequency-i29-29-2055g-p-98.html

jag har inte handlat där själv, men har bestämt för mig att jag sett andra på forumet som köpt där.

edit: närmare bestämt @Principia som kanske kan svara på ev frågor https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-surly-midnight-special-allt-i-allo.3685311/post-3850197

edit 2: tar tillbaka allt och ber om ursäkt, de har inte microspline i rullgardinen.
Synd att det inte gick!

Priset är högre för att jag lagt in rush build för €40 då jag gärna vill komma ut och cykla ASAP. Samt att det är en Enduro-fälg då jag är en tungviktare och hellre tar en rejälare fälg än sparar några gram. Bad dem specca ett hjul som tål mer stryk.

Preacher

Aktiv medlem
För att förtydliga det jag skrev: Boostnav är 148mm/12mm, de blir 141mm/QR med QR endcaps som normalt förvandlar icke-boostnav (142mm/12mm) till 135mm/QR.

Boost och icke-boostnav använder sig av olika navkroppar, det är inte bara skillnad på adaptrar.
Således blir det tokigt om man beställer ett 135mm/QR-nav från en shop för det blir för smalt.

BAPEsta

Aktiv medlem
Fick tillbaka mitt hjul idag! De hade till och med tejpat fälgen, inte helt fantastisk tejpning men man ska inte klaga! Tänker dock fortfarande spana in ett extra hjul! Ni är verkligen hjälpsamma!

mzi

Aktiv medlem
Ah, detalj! Du kanske får köra mullet? Lite chopper-känsla?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer