Militärcykeltråden

Cykelknutten

Ny medlem
Militärcykeltråden
Sixten Landby, en smått legendarisk kraftkarl, hade som styrkeprov att lyfta en "ballongcykel" som är ganska så lik "militärcyklar" på rak arm med rakt pekfinger!
cykel1.jpg

cykel2.jpg

Putte--

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Hallå alla påskglada happyiter.
Jag ska ta och renovera upp min militär så här på vårkanten och behöver lite assistans, jag har en 105A och vad jag undrar är vilken kedja som passar, svårt att förstå vilken det ska vara, funkar en vanlig singelspeed?
Och finns det någonstans man kan köpa ny färg av samma nyans?

bengt

Ny medlem
Militärcykeltråden
Vanlig kinesisk röda stjärnan Clas Ohlssonkedja passar.

Och angående tidigare fråga om Ksp 58 så transporterades den på traktorsläpet eller hängandes i remmen.

Den fd svenska armen var inte så extrem. Man tog det lugnt, skulle man skjuta stannade man till lite och tog en paus och passade på att skjuta då. Det kom ju aldrig något krig och tur var väl det

Orwar

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Bättringsfärg verkar lite överkurs (är nog svårt att hitta också, de flesta är nog mer eller mindre solblekta). I instruktionsboken står det att man ska smörja in rostfläckar med fett, det känns mer lagom. Fast vill du hitta nåt som stämmer bra i färg är nog hobbyaffärer ett bra tips, brukar finnas väldigt gott om just militärgröna nyanser för alla modellbyggare. Själv smörjer jag bara in hela cykeln med linolja då och då, rätt så tunt. Blir både snyggt och bra.

Putte--

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Jag skulle fixat den förra året men det vart aldrig av så den har stått bakom lillstugan på landet sen dess. Det är ju inte en fläck rost på den men det är nästan så att det börjat växa mossa på den. :P
Behöver kanske inte måla om den, bara putsa lite. :)

Bra tack för tipset med kedjan, det är ingen som vet om det finns vita/ljusa däck till den? Eller ska man hålla sig till specifika storleken och modellen?

bengt

Ny medlem
Militärcykeltråden
Stevie DeVille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har haft en 104A. Fick lära mig att den
> kallades för officers-modellen, men det kanske
> är lögn. Den hade jag till att pendla till
> plugget i fyra år, innan den blev stulen vid
> karlbergs station.

Tänkte inte på det förrens nu. Naturligtvis blev en officerscykel stulen vid Karlberg

elllguapo

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Putte-- skrev:
>
> Bra tack för tipset med kedjan, det är ingen som
> vet om det finns vita/ljusa däck till den? Eller
> ska man hålla sig till specifika storleken och
> modellen?

Om du är i stockholm - Jag köpt grå däck i rätt storlek (26) till min hos Cykelkällan på upplandsgatan i stockholm. Om du har inte hunnit till clas ohlson ännu - dom också har billiga bra kedjor från kina

Putte--

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
elllguapo skrev:
> Putte-- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Bra tack för tipset med kedjan, det är ingen
> som
> > vet om det finns vita/ljusa däck till den?
> Eller
> > ska man hålla sig till specifika storleken och
> > modellen?
>
> Om du är i stockholm - Jag köpt grå däck i
> rätt storlek (26) till min hos Cykelkällan på
> upplandsgatan i stockholm. Om du har inte hunnit
> till clas ohlson ännu - dom också har billiga
> bra kedjor från kina

Ok, Ja jag vet att sportson på söder oxå har däck till militärer men jag vet inte om de har vita/ljusa.. Men tack för tipset, får kolla upp..

RolleW

Medlem
Militärcykeltråden
Här visar jag bilder på ett avrustningskort som hittades i verktyglådan på en militärcykel.

Bilagor

• Militär 001.jpg
    Militär 001.jpg
    86.2 KB · Besök: 362
  • Militär 1 001.jpg
    Militär 1 001.jpg
    150.9 KB · Besök: 393

jonja

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
När man kollar filmer om tyskens vapenmakt under ww2 så handlar det ju ofta om de mer pampiga motoriserade förbanden med tunga tanks i jätteslag som tex vid Kursk.

Mer sällan om cyklande (eller hästdrivna) förband som ju också fanns, tex i attacken på Norge. Snubblade över en redogörelse för krigshandlingar i Valdres, 20 mil nord Oslo, där 1500 tyskar stod mot 500 norrmän där cyklar användes. Här tex:
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Fil:German_forces_on_march_at_Søre_Øyhus.jpg
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Fil:German_forces_under_attac_by_Fenrik_Kvaals_group.jpg

Ser ju rätt idylliskt ut, lite som skidskytte ungefär :)
Finns det liknande bilder från Sverige/Finland från ute på fältet? Vet du av några såna så posta dem gärna här!

brt666

Ny medlem
Militärcykeltråden
Ni tycks ha missat denna högintressanta modell som idag används av Svenska motsvarigheten till Spetsnaz för ljudlösa anfall på fientligt territorium. Utrustad med navmotor på 1000W och delvis kamouflagemönstrad. Jag lyckades komma över ett exemplar tillsammas med enhetens specialuniform.

Bilagor

• CAM01445.jpg
    CAM01445.jpg
    58.9 KB · Besök: 642
  • IMG_2650.jpg
    IMG_2650.jpg
    75.5 KB · Besök: 462

toysc

Ny medlem
Militärcykeltråden
Ni får inte lägga upp sådana bilder jag får sådan jäkla ångest jag körde ett helt lastbilslass till Gladökvarn för några år sedan jag ångrar att jag inte tog någon :( jag får trösta mig med att det va ett jobb och att det hade räknats som stöld

Brigadierblue

Ny medlem
Militärcykeltråden
flabbergast sa:
Min nyrenoverat/moderniserat m42

Har själv en m42 jag fått nyligen som jag skulle vilja renovera. Den är ganska rostig, kabeln till generator är av, trumbromsen tar nästan inte alls, pedalbromsen är slö.

Det jag skulle vilja börja med är att ta hand om rosten.

Någon som sitter på förslag?
Tack för alla svar på förhand.

Bilagor

• 20180504_150936.jpg
    20180504_150936.jpg
    677.4 KB · Besök: 749
  • 20180504_150956.jpg
    20180504_150956.jpg
    223.6 KB · Besök: 326

Bengt-re

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Brigadierblue sa:
flabbergast sa:
Min nyrenoverat/moderniserat m42

Har själv en m42 jag fått nyligen som jag skulle vilja renovera. Den är ganska rostig, kabeln till generator är av, trumbromsen tar nästan inte alls, pedalbromsen är slö.

Det jag skulle vilja börja med är att ta hand om rosten.

Någon som sitter på förslag?
Tack för alla svar på förhand.

Den har ju patina! Vill du hindra fortsatt rost så bara tvätta och gnugga in ytan med linolja?

Brigadierblue

Ny medlem
Militärcykeltråden
Bengt-re sa:
Brigadierblue sa:
Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.

Vad kan jag göra med verktyg för att restaurera den till toppskick?

Då får du ju blästra och måla om såklart.

Jag var rädd för det! Har du någon aning om hur jag som privatperson går till väga med det?
Vill inget hellre än att återställa min pärla till toppskick som du säkert förstår.

/Alex

ForesterGuy

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Brigadierblue sa:
Bengt-re sa:
Brigadierblue sa:
Jag vill hindra fortsatt rost samt ta bort den befintliga. Linolja gör knappast det.

Jag var rädd för det! Har du någon aning om hur jag som privatperson går till väga med det?
Vill inget hellre än att återställa min pärla till toppskick som du säkert förstår.

/Alex

Sen vill man ju få tag på färdigblandad m/90 camofärg... ?

Bengt-re

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Brigadierblue sa:
Bengt-re sa:
Brigadierblue sa:

/Alex

Det finns massor av firmor, typ indistrilackfirmor som både kan blästra och våtlacka. Jag funderade på att vända mig till http://allblastring.se för en gammal ram jag tänkte ge ny lack. Men det finns många firmor - orsaken till att funderade på juste dem är att jag sett snygga jobb de gjort och att de ligger rätt nära där jag bor.

Finns dock som sagt många firmor som kan blästra och lacka cykelramar.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
matte w sa:
terrängcyklist skrev:
> Jag har försökt men inte helt lyckats glömma
> att jag låg på ett cykel-skyttekompani på I1
> 1986. Om vi var särskilt stridande vvet jag inte
> men vi hade lite granatgevär och grejor. Av
> någon anledning lyckades jag övertala befälen
> att jag nog var bättre på att köra traktor än
> att cykla och det kanske är orsaken till att jag
> fortfarande tycker det är kul med cykel.
> Vad jag vet så var vi sista årsgruppen med
> cyklar.
> Det var helt fantastiskt roligt när vi hade
> cykelmuck (lämnade tillbaka alla cyklar) och
> smugglade undan en cykel som vi sedan offrade på
> lägerelden...

låg också på I1 85-86 mycket cykling å tolkande vart det. bla upp till marma i gävle precis efter
tjernobyl haverit...
hu vikka minnen.
mw

Där ser man :-)
Jag låg också inne på I1 under samma år, på stabskompaniet. Det blev en del cykling inledningsvis under gröntjänsten (hela bataljonen var ju en cykel-skyttebataljon) men sen blev jag uttagen till MC-ordonnans och slapp cykla.
Det var full cirkus i samband med slutövningen uppe vid Marma söder om Gävle. Tjernobyl hade just briserat och marken var kontaminerad av radioaktivt jod och cesium. Skolbarnen hölls inomhus men vi militärer fick sova utomhus direkt på marken. Befälen gick omkring och mätte strålning med geigermätare.

Brigadierblue

Ny medlem
Militärcykeltråden
ForesterGuy sa:
Brigadierblue sa:
Bengt-re sa:
Brigadierblue sa:

/Alex

Sen vill man ju få tag på färdigblandad m/90 camofärg... ?

Det hade varit magiskt! Nu får vi dock hejda oss, en sak i taget. :)

flabbergast

Ny medlem
Militärcykeltråden
olaola sa:
Har ni några tips på hur jag får fast frambromsen om min ram saknar det fiffiga fjäderfästet?

Vet inte vad du menar men här är en bättre bild att peka på :
IMG_20170401_154515.jpg

För färgen och rost har jag använt sandpapper och Swedols 4in1 rust stop som finns tyvärr inte i militärgrön, men svart är rätt snygg ändå. Skulle jag göra om det så skulle jag lämna bäbisen hos en proffs och baka på nåt emaljlack eller liknande som tålar stryk bättre än sprayfärg.

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Denna cykel väcker bara ångest.. vi, jag o andra i KB-befälsutbildningen I4 84-85, cyklade 12 mil på sån cykel med full stridspackning på grusvägar i Östergötland. De enda vi fick att äta var nödproviant + vatten. Dessutom lyckades (JH - läser du detta så vet du ;-) ) orientera oss fel... Vidrigt övning där cyklarna växelvis gick sönder. Efter hur länge som helst då vi väl framme vid övernattningsplats somnade flera i princip där cykeln vältes... Någon som var med?

Vad mig anbelangar kan de där pressas ihop till skrot. ;-)

Senast ändrad:

Calle Byhman

Ny medlem
Militärcykeltråden
Hej.
Jag skulle vilja ha tag i en sådan instruktionsbok för min M42. Har inte ännu bestämt om den skall patinarenoveras eller finrenoveras.
Har bla.a problem att få till frambromsen när fjäder och kedja saknas.

M V H Calle

Seppo

Ny medlem
Militärcykeltråden
Hej! Skaffade nyligen en M/24, rullar som en gud och är jäkligt bekväm. Har dock några funderingar, försöker komma åt facebookgruppen men inte blivit "godkänd" än.

Vill gärna få lysena att fungera igen, och för mig ser det ut så här. Sladden jag håller i ska egentligen gå ner till generatorn om jag förstår det rätt, medan den andra som jag inte håller i går till baklyset. Är det här koppartråd, och duger det i så fall att skarva på en liknande kabel som sen går ner till generatorn? Sett att vissa har en slags stång där tråden går igenom, vad har den för syfte?
lul8Xxv.jpg

YAETcwT.jpg

Ska kabeln som går till generatorn (asea i mitt fall) då fästa under? Där det sitter en mutter rödmarkerat i bild, som jag misstänker man lossar på och sen fäster kabeln. Eller ska det typ lödas fast i den där stålbiten som är till vänster i bild? (blåmarkerat)
generator.JPG

Sen verkar jag sakna kedjan som kopplas mellan bromshandtaget och trumbroms, för visst går kedjan igenom fjädern? I mitt fall som ni ser så är det tomt. Hur får man tag i en sån kedja och finns det närbilder på hur det ska se ut?
j6iLzt6.jpg

Hittade under sadeln vad jag misstänker är ramnumret, kan man utläsa årtal från den på något sätt? Eller tillverkare? 2215436
TyGB0Zi.jpg

Så här ser cykeln ut i sin helhet, men kan inte riktigt lista ut vilken tillverkare det är?
GFAQpIL.jpg

Jättetacksam för minsta lilla hjälp! :)

Reppan

Ny medlem
Militärcykeltråden
Jag är ingen expert än, men jag tror jag kan ge lite ljus i din tillvaro.

Lyset: Sladden som du håller i ska ledas till generatorn till muttern på undersidan. Detta gör du enklast med en skarvhylsa som du klämmer ihop med en bit längre sladd. Vilken elkabel som helst med typ samma area som den du håller i fungerar, men det måste vara grönt hölje😜. Ja det är koppar i all sladd som du hittar. Du kan fästa sladden i generatorn med en kabelsko, men det vanligaste är att man bara virar tråden en aning runt bulten och drar åt muttern..

Den blå markeringen du har gjort är "på knappen". Du trycker till den med dojjan så släpps generatorn med en fjäder mot däcket och lyset tänds. (Du måste cykla vid tillfället)😆
"Stången", är en fjäder som bara ett skydd och ledare för kabeln.

Du har en kedja i röret om du sänker styret. Men troligtvis har den gått av sista biten och är nu för kort. Du kan testa att sänka styret och se om det tittar fram någon kedja eller montera loss styret. (En aning pilligt dock)
Då kan du se vilken typ av kedja det är och skarva på några länkar till.

Årgång? Ska väl kunna utläsas av ramnummret men då måste man ha tillgång till tillverkarens register eftersom ramnummret inte är något universalt system. Och vad det är för tillverkare har Jag ingen aning om. Tror det är svårt att ta reda på med eftersom det nog var flera fabrikat på delarna... 1942 och framåt?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Baknavet har mest troligt en stämpel för tillverkningsår. Min m/42 är tillverkad av Nymans och navet är tillverkat 1953.

Med knoppen på styrstammen justerar du spänningen till frambromsen när du har gjort som reppan rekommenderat.

Beagleboy

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
M/42 var ett hopkok av delar från flera olika, svenska cykeltillverkare.
Nymans(Crescent), Monark, Hva, Rex och Fram King bidrog. Fälgarna kom t ex från Rex, naven från Hva, ram och
framgaffel från Nymans/Hermes/ Crescent. Har dock sett sena modeller med t ex Monarkfälgar och annan pakethållare.

Den som ev. överväger distanserad sjuktransport med m/42: or och bår enligt tidigare post, rekommenderas en ordentlig titt i den scannade monteringsinstruktionen.
AMA.0010630.jpg

Seppo

Ny medlem
Militärcykeltråden
Jag är ingen expert än, men jag tror jag kan ge lite ljus i din tillvaro.

Lyset: Sladden som du håller i ska ledas till generatorn till muttern på undersidan. Detta gör du enklast med en skarvhylsa som du klämmer ihop med en bit längre sladd. Vilken elkabel som helst med typ samma area som den du håller i fungerar, men det måste vara grönt hölje😜. Ja det är koppar i all sladd som du hittar. Du kan fästa sladden i generatorn med en kabelsko, men det vanligaste är att man bara virar tråden en aning runt bulten och drar åt muttern..

Den blå markeringen du har gjort är "på knappen". Du trycker till den med dojjan så släpps generatorn med en fjäder mot däcket och lyset tänds. (Du måste cykla vid tillfället)😆
"Stången", är en fjäder som bara ett skydd och ledare för kabeln.

Du har en kedja i röret om du sänker styret. Men troligtvis har den gått av sista biten och är nu för kort. Du kan testa att sänka styret och se om det tittar fram någon kedja eller montera loss styret. (En aning pilligt dock)
Då kan du se vilken typ av kedja det är och skarva på några länkar till.

Årgång? Ska väl kunna utläsas av ramnummret men då måste man ha tillgång till tillverkarens register eftersom ramnummret inte är något universalt system. Och vad det är för tillverkare har Jag ingen aning om. Tror det är svårt att ta reda på med eftersom det nog var flera fabrikat på delarna... 1942 och framåt?

Stort tack! Ska testa det med styret, gällande sladden så verkar grönt tyvärr vara svårt att hitta.. ;)

Baknavet har mest troligt en stämpel för tillverkningsår. Min m/42 är tillverkad av Nymans och navet är tillverkat 1953.

Med knoppen på styrstammen justerar du spänningen till frambromsen när du har gjort som reppan rekommenderat.

Tack :)

Yeew!

Aktiv medlem
Militärcykeltråden
Hej! Skaffade nyligen en M/24, rullar som en gud och är jäkligt bekväm. Har dock några funderingar, försöker komma åt facebookgruppen men inte blivit "godkänd" än.
Så här ser cykeln ut i sin helhet, men kan inte riktigt lista ut vilken tillverkare det är?

Jättetacksam för minsta lilla hjälp! :)
Hittade en bild på kedjan, som sagt den går ned genom fjädern.
2020-08-15_145707.jpg
Kan ge en hint om åldern, m/42 tillverkades i två omgångar, en mellan 1942 och ca 1948, den andra cirka 1953-55 Bärhandtaget kom på Nymanstillverkade cyklar 1948, efter 1953 hade alla det oavsett tillverkare.

Lundmark

Ny medlem
Militärcykeltråden
Hej! Har just skaffat en m42, och har däckfunderingar. Vad jag förstått så ska 27,5" funka rätt bra, men hur brett får man in, helst med originalskärmar på plats. Tänkte skaffa en uppsättning dubbat för vintern och en uppsättning grusdäck för sommaren. Tips tages tacksamt emot.

Lundmark

Ny medlem
Militärcykeltråden

zaraki

Ny medlem
Militärcykeltråden
hej, är det någon som har en bild på/möjlighet att fota justerskruven till handbromsen? den saknas på min och jag tänkte bygga en men jag vet inte hur den ser ut.

mvh Jerry

Topp