Militärt skyddsområde ajabaja. 40.000kr i böter

SaDle

Medlem
Vart en dyr cykeltur
SmartSelect_20210804-075052_Chrome.jpg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
en tillsägelse på plats hade varit adekvat och diskret påföljd en första gång såvitt inget fotograferats. med den här cirkusen har man i princip uppnått publicitetseffekten att det måste finnas något väldigt hemligt på platsen. är det så smart?

undrar sedan om det är någon som finns på happy...?

och väl tilltagen påföljd med tanke på lallandet med folk som är i drogbranschen.

vi kan för övrigt sluta oss till att förövaren verkar ha en normal månadslön.

MtbIte

Aktiv medlem
Vi har en led här hemma som går in på Bofors skjutningsområde / testområde men där har bergslagencykling kommit överens med Bofors att man får cykla igenom området när inte skjutövning pågår. Det finns en lista med datum och tider när skjutningar pågår .

Även om man har kollat när man cyklar genom området att inga skjutövningar pågår så är det lite obehagligt 😄

Pugilism

Aktiv medlem
en tillsägelse på plats hade varit adekvat och diskret påföljd en första gång såvitt inget fotograferats. med den här cirkusen har man i princip uppnått publicitetseffekten att det måste finnas något väldigt hemligt på platsen. är det så smart?
Håbo kommun, det ger typ västra delen av skogen vid I1. Inte jättemycket hemligt där. Det är nog mer principer som ligger bakom.
Och när det gäller skyddsobjekt så kanske det är OK?

Lainen

Medlem
I Håbo finns Sveriges kanske mest kända hemliga militära skyddsområde. Det är helt omöjligt att missa skyltar och avspärrningar och det bevakas dygnet runt med patrullerande vakter.
Det görs ett flertal gripanden där varje år.

WSMC

Aktiv medlem
Håller helt med.
Kollar man här https://lawline.se/answers/hur-raknar-man-ut-dagsbotsbeloppet så hittade jag hur beloppet per dagsbot räknas ut för någon med en bruttoårsinkomst på 343 000 kr.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sammanfattningsvis torde din uträkning se ut på detta vis:

343 000 – 46 500 = 296 500 / 1000 = 296,5 – 50 = 246,5 som avrundas ned till 240 kr x 80 dagsböter = 19 200 kr

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den personen får alltså 246,5 kr per dagsbot.
Personen i TS får 39200/70=560 kr per dagsbot
Det borde alltså motsvara ca 750 000 kr i bruttoårsinkomst om jag har räknat rätt.
Är det verkligen en normal årslön?

Det jag reagerade mest på vara den låga ersättningen som GM fick betala till sin försvarare.
(Edit: med det sagt har jag givetvis ingen aning om hur många timmar försvararen debiterar i det aktuella fallet).

Senast ändrad:

fphotography

Aktiv medlem
Dom har dessutom haft problem med direkt spioneri så dom är nog på tårna. Nu vet jag ju inte om det är just där han varit men det lär inte vara nått av de ordinarie skjutfälten iaf.

kais01

Aktiv medlem
Håller helt med.

Kollar man här https://lawline.se/answers/hur-raknar-man-ut-dagsbotsbeloppet så hittade jag hur beloppet per dagsbot räknas ut för någon med en bruttoårsinkomst på 343 000 kr.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sammanfattningsvis torde din uträkning se ut på detta vis:

343 000 – 46 500 = 296 500 / 1000 = 296,5 – 50 = 246,5 som avrundas ned till 240 kr x 80 dagsböter = 19 200 kr

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den personen får alltså 246,5 kr per dagsbot.
Personen i TS får 39200/70=560 kr per dagsbot
Det borde alltså motsvara ca 750 000 kr i bruttoårsinkomst om jag har räknat rätt.
Är det verkligen en normal årslön?

Det jag reagerade mest på vara den låga ersättningen som GM fick betala till sin försvarare.
(Edit: med det sagt har jag givetvis ingen aning om hur många timmar försvararen debiterar i det aktuella fallet).
fick i fram en månadslön på 53000. är ju mer än normalt sett över hela vuxna befolkningen, men inte direkt för en 54-årig man.

tänkte jag;)

kais01

Aktiv medlem
I Håbo finns Sveriges kanske mest kända hemliga militära skyddsområde. Det är helt omöjligt att missa skyltar och avspärrningar och det bevakas dygnet runt med patrullerande vakter.
Det görs ett flertal gripanden där varje år.

ja det är ju väldigt "hemligt". så hemligt att alla känner till det..

kan jämföras med en flygplats i indien under andra vk. i ett hus sitter amerikanerna och försöker dechiffrera japanska radiomeddelanden. dubbla taggtrådsstängsel, vakter överallt, the full monty.

i ett hus intill i ett oansenligt hus utan att dra till sig uppmärksamhet sitter engelsmännen och bara gör det.

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Vi var ett gäng som cyklade i närheten av det hemliga området strax utanför Bålsta förra året, blev stoppade av MP och fick visa leg som de fotade.

MP påstod att det fanns skyltar som sa militärt område men det fanns inte några sådana från grusvägen vi kom från.

Numera så undviker jag att cykla i närheten av det området, känns onödigt.

stigfinnare

Aktiv medlem
Publicitetseffekten blir att om nån övervägde att ignorera en sån skylt, kommer de hädanefter att vända cykeln på studs.

Eveningstar

Aktiv medlem
Vi var ett gäng som cyklade i närheten av det hemliga området strax utanför Bålsta förra året, blev stoppade av MP och fick visa leg som de fotade.

MP påstod att det fanns skyltar som sa militärt område men det fanns inte några sådana från grusvägen vi kom från.

Numera så undviker jag att cykla i närheten av det området, känns onödigt.
Minns du om det var den här grusvägen som ni körde?
Jag har blivit stoppad av MP vid Skogstorp ungefär men de lät mig fortsätta när jag visade GPS-spåret.
1628063469051.png

SthlmJ

Aktiv medlem
7 noteringar.. alltså runt 7600 i stig avgift men troligtvis har han väl passerat flera gånger än så :sneaky:

Känns som att han borde ha blivit stoppad innan detta men..

GoranS

Aktiv medlem
Jag vill också ha en normal årslön.
Jag blev också lite förbryllad först, men jag tror att det kais01 menar är att 53 kkr är över normal lön om man beaktar hela befolkningen men kanske mer normalt om man beaktar 54-åriga män. Sen är ju normal ett lite luddigt ord. Kan ju dels syfta på medellön men också på en lön som ligger inom säg det som 70% av befolkningen har. I det senare fallet skulle i så fall 53 kkr vara en normal lön om åtminstone 15% av de 54-åriga männen har en lön på >53 kkr.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag blev också lite förbryllad först, men jag tror att det kais01 menar är att 53 kkr är över normal lön om man beaktar hela befolkningen men kanske mer normalt om man beaktar 54-åriga män. Sen är ju normal ett lite luddigt ord. Kan ju dels syfta på medellön men också på en lön som ligger inom säg det som 70% av befolkningen har. I det senare fallet skulle i så fall 53 kkr vara en normal lön om åtminstone 15% av de 54-åriga männen har en lön på >53 kkr.

Medhåll, mest bevisar det nog dock i vanliga ordning att de som tjänar mycket inte förstår hur många det finns som tjänar mindre.

Framgår det vad det var för cykel? :)

ooms

Aktiv medlem

undrar sedan om det är någon som finns på happy...?

och väl tilltagen påföljd med tanke på lallandet med folk som är i drogbranschen.

Publicitetseffekten är väl att flera lallare kanske får sig en tankeställare och faktiskt kollar upp vad som gäller innan de lallar iväg. Men jag är tveksam, skyldigheter och att ta ansvar verkar inte vara högsta prio för många...

Emil777

Aktiv medlem
Har läst titt som tätt att det händer på I13s övningsområde i Falun. Letatde litet och då hittade jag den här länken...

Hursom, det verkar vara i majoritet "Lallare" som stövlar in i skjutövningar.

Jag är själv på området i bland, det finns en OK klätterklippa. Även sonen har cykelträningar där ibland,( klart uppskattat att se sönderskjutna pansarvagnar 😄 tycker han)
Det är väldigt svårt/omöjligt för en person utan synfel att missa avspärrningarna. Dessutom smäller det ju högt också.
Helt obegripligt...
Iaf
Tacksam att militären har öppet när de inte använder övningsfältet. Hoppas inte "lallarna" gör att det stängs permanent.

GoranS

Aktiv medlem
I min bok så är det bara att pudla och betala om man fuckar upp genom att cykla förbi skyltar som tydligt säger att man inte får cykla där p.g.a. att det är ett skyddsobjekt. Och oavsett om snacket om att han inte förstod det var förbjudet att cykla där är sant eller ej så kan jag inte se att det har någon direkt bäring på om han är skyldig eller ej.

Jag misstänker f.ö. att militären har mer relevanta saker att ägna sig åt än att sätta upp fasta posteringar för att se till att människor som inte orkar läsa skyltar inte cyklar där de inte ska göra det. Detta förstås förutsatt att det verkligen var en "felcyklande" motionär och inte en spion. Om det var spionage känns ett straff på 40 kkr i böter alldeles för milt.

implor

Aktiv medlem
I min bok så är det bara att pudla och betala om man fuckar upp genom att cykla förbi skyltar som tydligt säger att man inte får cykla där p.g.a. att det är ett skyddsobjekt. Och oavsett om snacket om att han inte förstod det var förbjudet att cykla där är sant eller ej så kan jag inte se att det har någon direkt bäring på om han är skyldig eller ej.

Jag misstänker f.ö. att militären har mer relevanta saker att ägna sig åt än att sätta upp fasta posteringar för att se till att människor som inte orkar läsa skyltar inte cyklar där de inte ska göra det. Detta förstås förutsatt att det verkligen var en "felcyklande" motionär och inte en spion. Om det var spionage känns ett straff på 40 kkr i böter alldeles för milt.
Nja. Tror nog snarare att plocka någon obehörig på ens område är veckans höjdpunkt. Patrullera runt utan något händer lär ju vara betydligt tråkigare.

Elhojtok

Aktiv medlem
Grizzly eller ej, har man inte rätt att cykla där enligt allemansrätten? 😄
Undrar om man får mer böter om man elcyklar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Publicitetseffekten blir att om nån övervägde att ignorera en sån skylt, kommer de hädanefter att vända cykeln på studs.
Åas säger inte skylten allt utan tilläggstavlor. Se på många skjutområden är det okej att cykla 270 dagar per år. Läs bara skjutförbudet och ha koll på vilket datum det är.

Exempel på hur skylten kan se ut:
SmartSelect_20210804-114314_Office.jpg

izar

Aktiv medlem
Minns du om det var den här grusvägen som ni körde?
Jag har blivit stoppad av MP vid Skogstorp ungefär men de lät mig fortsätta när jag visade GPS-spåret.
Visa bilaga 504456
Jo det var den vägen vi cyklade på men dom tyckte att vi skulle undvika att vara där om vi inte ville bli stoppade igen. Fattade vinken och håller mig ifrån det området, finns fina grusvägar lite längre söder ut i samma skog som inte är militärt område.

izar

Aktiv medlem
Åas säger inte skylten allt utan tilläggstavlor. Se på många skjutområden är det okej att cykla 270 dagar per år. Läs bara skjutförbudet och ha koll på vilket datum det är.

Exempel på hur skylten kan se ut:
Visa bilaga 504472
Det här området är hemligt med tillträdesförbud 365 dagar om året. Läser man på Wiki så ser man att en flygradar låg här, nu har man andra hemliga saker för sig.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det här området är hemligt med tillträdesförbud 365 dagar om året. Läser man på Wiki så ser man att en flygradar låg här, nu har man andra hemliga saker för sig.
Jo, jag vet vilket område ni talar om och vet om begränsningarna där. Men just skjutområden är oftare öppna än stängda och det är synd om alla får för sig att skylten ovan betyder att man aldrig någonstanns får passera den. Dessutom så finns det fler skjutområden än permanent avspärrade områden.

Elhojtok

Aktiv medlem
Jo, jag vet vilket område ni talar om och vet om begränsningarna där. Men just skjutområden är oftare öppna än stängda och det är synd om alla får för sig att skylten ovan betyder att man aldrig någonstanns får passera den. Dessutom så finns det fler skjutområden än permanent avspärrade områden.
För att förtydliga: Det är olika skyltar. På den skylt du länkade till står att förbudet bara gäller under vissa tider, vilket det inte står på skylten i trådstarten.

d_anders

Aktiv medlem
Bra med publicitet runt såna här fall. Med tanke på all avveckling från 90-talet och framåt är det lätt hänt att svensson tror att de får röra sig överallt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vi har en led här hemma som går in på Bofors skjutningsområde / testområde men där har bergslagencykling kommit överens med Bofors att man får cykla igenom området när inte skjutövning pågår. Det finns en lista med datum och tider när skjutningar pågår .

Även om man har kollat när man cyklar genom området att inga skjutövningar pågår så är det lite obehagligt 😄
Kan ju bli jäkligt spännande rundor om inte annat, en adrenalinkick?

fhloston

Aktiv medlem
Och ibland hjälper inte nedfällda bommar under pågående skjutövning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer