Militärt skyddsområde ajabaja. 40.000kr i böter

Bikzz

Aktiv medlem
Jag har varit ytterst nära att sänka två cyklister med en 84mm spränggranat. Det var inte alls kul kan jag säga...
Och kanske några renar när vi sprängde en vägtrumma med en rejäl laddning och lång stubin. Det var riktigt kul... När tiden började gå ut så kom dom fram ur skogen bredvid, och gick förbi och försvann, oklart om dom klarade sig. Vi satt på ett berg en bit bort och hejade på --

marr

Moderator
Forumvärd
Och kanske några renar när vi sprängde en vägtrumma med en rejäl laddning och lång stubin. Det var riktigt kul... När tiden började gå ut så kom dom fram ur skogen bredvid, och gick förbi och försvann, oklart om dom klarade sig. Vi satt på ett berg en bit bort och hejade på --
Öh va?

Bonzo

Aktiv medlem
Jag och en kompis lyckades cykla in i en militärövning i Västerås en gång i slutet av 90-talet. De hade varit väldigt noga med att sätta upp bommar och vakter på vägarna, men vi kom rakt genom terrängen och blev rätt förvånade när vi plötsligt var omringade av ett gäng beväpnade militärer.

stralle

Medlem
Bra tycker jag. Man ska respektera tillträdesförbud vid skyddsobjekt.

Skylten i fråga betyder bara det är ett skyddsobjekt. Man får läsa på skylten vad som gäller. Om det även innefattar fotoförbud. Tillträdesförbudet kan vara 24/7 eller vara tidsbestämt och då framgå av anslag. På skjutfält är den senare varianten desto vanligare men det kan även finnas områden inne på skjutfält som har tillträdesförbud 24/7. Det står alltid på skylten vad som gäller.

hnrks3

Aktiv medlem
Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig

marr

Moderator
Forumvärd
Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig
Ja, varför i hela friden ska någon behöva ta lite ansvar för vad man själv gör? Anledningen att många fält inte är inhägnade är för att de ska kunna brukas av allämnheten när det inte skjuts.

Dave1979

Aktiv medlem
Nej skyltar är ju bara utsmyckning…..Skyltar på vägar som anger högsta tillåtna hastighet skyddar heller inte mot andra bilister med tegelsten på gaspedalen….

MTBemil

Aktiv medlem
På vilket sätt är bilden manipulerad?
bakgrunden utsuddad

Och ibland hjälper inte nedfällda bommar under pågående skjutövning.

Bommar känns ju rätt förståeligt att det inte hjälper, dem brukar inte vara ämnade för att hindra fotgängare eller cyklister. Om man också missar eller ignorerar en skylt är ju en annan sak

hnrks3

Aktiv medlem
marr: Jag sa inte att man inte ska ta ansvar för vad man gör.

Dave1979: Då vet vi det...

Jag tycker bara att man inte ska skjuta skarpt där det finns risk att någon kan hamna emellan, det är ju direkt farligt. Kanske bara är jag som tycker så här då

Bengt-re

Aktiv medlem
marr: Jag sa inte att man inte ska ta ansvar för vad man gör.

Dave1979: Då vet vi det...

Jag tycker bara att man inte ska skjuta skarpt där det finns risk att någon kan hamna emellan, det är ju direkt farligt. Kanske bara är jag som tycker så här då
Man har skjutfält för att kunna öva med potentiellt livsfarliga saker.... Är det avlyst så håll dig borta helt enkelt.

#fd.officer

hnrks3

Aktiv medlem
Man har skjutfält för att kunna öva med potentiellt livsfarliga saker.... Är det avlyst så håll dig borta helt enkelt.

#fd.officer
Ni är duktiga på att missförstå här. Jag har heller inte sagt att jag tänkt eller att jag springer runt på skjutfält. Jag är nog bättre än dom flesta på att läsa skyltar och visa hänsyn, tycker jag själv iaf.
Men andra kan missa/skita i att läsa en skylt, framförallt djur eller barn exempelvis. Det är svårare att "missa" ett högt staket med taggtråd på samma sätt

MTBemil

Aktiv medlem
Ni är duktiga på att missförstå här. Jag har heller inte sagt att jag tänkt eller att jag springer runt på skjutfält. Jag är nog bättre än dom flesta på att läsa skyltar och visa hänsyn, tycker jag själv iaf.
Men andra kan missa/skita i att läsa en skylt, framförallt djur eller barn exempelvis. Det är svårare att "missa" ett högt staket med taggtråd på samma sätt
finns en poäng där... funderar också om det händer några förändringar efter såna tillbud händer, som fler skyltar eller liknande

Bengt-re

Aktiv medlem
Många skjultfält är väldigt stora och att hägna in dem i jättestängsel med köttätande taggtråd överst är inte rimligt.

Den som släpper icke läskunniga barn ut på avlysta skjutfält har problem....

Djur - ja de stryker med ibland. Det har hänt förr och kommer troligen att hända igen även om man försöker undvika det. Det är ett pris vi får betala för att kunna bedriva den typen av verksamhet. Tråkigt, men svårt att helt undvika.

marr

Moderator
Forumvärd
Det blir tråkigt mycket staket.

skjutfältet.png

marr

Moderator
Forumvärd
Men ja det diskuteras att stänga ner mer och mer. Men då blir det avlyst 24/7 för att slippa problem. Vet inte riktigt vem det skulle gynna.

ooms

Aktiv medlem
Du har inte koll på hur stora arealer det handlar om? Jag misstänker det skulle bli ramaskri om försvarsmakten skulle börja hägna in alla sina skjutfält.

fedde

Aktiv medlem
Inga bilder på "tokiga" gubbar ännu?
Fast vi är ju inte sidan 3 ännu?

Det kanske börjar gå mot en (ev behövlig) trådlåsning?

/Fedde

hnrks3

Aktiv medlem
Du har inte koll på hur stora arealer det handlar om? Jag misstänker det skulle bli ramaskri om försvarsmakten skulle börja hägna in alla sina skjutfält.
Inte exakt koll, jag har annat för mig på dagarna. Men förstår att det är stora ytor, såklart.
Kunde inte bry mig mindre. Jag uttryckte en åsikt här och det blev ramaskri och personliga påhopp. Kul att det krävs så lite från vissa. Att man är pacifist, ung och naiv bara för att man inte delar samma åsikt. Fruktansvärt moget.

fphotography

Aktiv medlem
En annan anledning till att det inte stängslas in är att en del skjutfält sträcker sig ut över vatten. Så lättast för alla parter är nog alla använder lite eget ansvar.

marr

Moderator
Forumvärd
Inte exakt koll, jag har annat för mig på dagarna. Men förstår att det är stora ytor, såklart.
Kunde inte bry mig mindre. Jag uttryckte en åsikt här och det blev ramaskri och personliga påhopp. Kul att det krävs så lite från vissa. Att man är pacifist, ung och naiv bara för att man inte delar samma åsikt. Fruktansvärt moget.
För att som du själv säger, inte bry dig, inte ha nån koll. Så är det något komiskt att du ändå sitter på lösningen...

hnrks3

Aktiv medlem
För att som du själv säger, inte bry dig, inte ha nån koll. Så är det något komiskt att du ändå sitter på lösningen...
Jaha, det va mer än jag visste. Jag varken sa eller menade att jag har den ultimata lösningen. Min poäng va bara att jag tycker att det är osmart att skjuta skarpt där det potentiellt kan finnas människor, och det verkar jag vara ensam om. Ni andra verkar tycka att det är smart, och det får ni tycka.
Ska ni fortsätta gå mer OT i den här tråden och hålla på och gissa vad jag tror och tänker?

ooms

Aktiv medlem
”Förr i tiden” annonserades det ju även i lokaltidningen när det var övning eller skjutning på gång, och det nådde ju ganska brett då. Jag vet att det fortf görs, men lär ju långt ifrån nå några större delar av befolkningen idag.
Görs det några insatser för att nå ut bredare idag? Sociala medier? Man skulle ju även kunna använda mobilnäten och skicka sms till de som befinner sig i närheten av skjutfältet med info att skjutning pågår och tider. Dessa går ju också att lägga ut i ett väldigt begränsat område och när nån rör sig in i området får denne sms:et då. Men även det görs kanske redan?

marr

Moderator
Forumvärd
”Förr i tiden” annonserades det ju även i lokaltidningen när det var övning eller skjutning på gång, och det nådde ju ganska brett då. Jag vet att det fortf görs, men lär ju långt ifrån nå några större delar av befolkningen idag.
Görs det några insatser för att nå ut bredare idag? Sociala medier? Man skulle ju även kunna använda mobilnäten och skicka sms till de som befinner sig i närheten av skjutfältet med info att skjutning pågår och tider. Dessa går ju också att lägga ut i ett väldigt begränsat område och när nån rör sig in i området får denne sms:et då. Men även det görs kanske redan?
Såhär kan det se ut tex.
Nu är detta ett övningsfält bara. Inte ett skjutfält ska tilläggas.

Screenshot_20210804_230715_com.facebook.katana.jpg

ensamvarg

Aktiv medlem
Lösningen är väl knappast 3 m taggtrådstängsel, men tätare mellan skyltar, och kanske fundera på hur skyltarna är utformade. Är de lätta att tolka? Sedan får väl försvarsmakten ta till facebook, flashback, alla influencers, happy (självklart!), tiktok, insta, twitter, you name it. Det kommer ändå alltid finnas någon som av ren jävla klantighet missar och flyger under radarn. Utan att vara spion.

jonas-ni

Aktiv medlem

Kunde man inte lösa det hela från 'andra hållet' genom att utveckla vad man skulle kunna kallade smarta vapensystem som kunde klara att skilja på bärplockare, älg eller militärt hot?

onegear

Aktiv medlem
Kunde man inte lösa det hela från 'andra hållet' genom att utveckla vad man skulle kunna kallade smarta vapensystem som kunde klara att skilja på bärplockare, älg eller militärt hot?
Gissa vad dom militära hoten skulle klä ut sig till?

Jag var på Väddö skjutfält för 30 år sedan å vi pepprade för fulla muggar med ak 4or ksp58a samt p-skott när en joggare dök upp mellan målen och vallen vi låg på. Som tur var för honom så hade vi just en kort omladdningspaus... Har aldrig sett argare befäl någonsin... hoppas joggaren fick rejäla böter. En gåta hur han kunnat missa att det var skjutövningar då det smällt i flera dagar på skjutfältet för det var ett helt kompani som övade en vecka där...

Hasse#7

Aktiv medlem
Gissa vad dom militära hoten skulle klä ut sig till?

Jag var på Väddö skjutfält för 30 år sedan å vi pepprade för fulla muggar med ak 4or ksp58a samt p-skott när en joggare dök upp mellan målen och vallen vi låg på. Som tur var för honom så hade vi just en kort omladdningspaus... Har aldrig sett argare befäl någonsin... hoppas joggaren fick rejäla böter. En gåta hur han kunnat missa att det var skjutövningar då det smällt i flera dagar på skjutfältet för det var ett helt kompani som övade en vecka där...
En tidig version på mobilzombie.

Diogenes

Aktiv medlem
Skyltningen i det aktuella området i Håbo är inte skitbra och av förklarliga skäl framgår det inte av kartmaterilen att det är en olämplig plats. Har jag hört …

Idioter om inte kontrollerar eventuella avlysningar på skjutfält innan de kör in i dem borde ingå i övningsmålen. Med reservation för dubbelpost, här finns informationen https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/ och det finns alltid? informationstavlor vid infarterna. Sen brukar det också låta när det skjuts.

Utgår ifrån att det är någon av dårarna i GV/GBS som inte fattar att Allemansrätten också är förknippad med skyldigheter som har fått slantat.

GoranS

Aktiv medlem
En gåta hur han kunnat missa att det var skjutövningar då det smällt i flera dagar på skjutfältet för det var ett helt kompani som övade en vecka där...
Kan ju varit någon som gillade friformsmusik framförd medelst rytmiska instrument som bara var tvungen att kolla vad det var för musikaliska genier som framförde det aktuella stycket.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer