Militärt skyddsområde ajabaja. 40.000kr i böter

Diogenes

Aktiv medlem
Ang. kul grej , när jag gjorde lumpen på I12 i Eksjö hade jag ett befäl som degraderats från sergeant till furir. Detta pga att han lånat hem en ksp o brassat loss på ett fält. Och det märkliga var att han ett par år senare dök upp på mitt studentboende i Gbg. o ville sälja den vänsterradikala tidningen Clarte' .
Skeptisk till den där anekdoten. Antingen är du skitgammal eller så var det ett värnpliktigt befäl. Och var de det så hade han knappast fått varit kvar.

C-dale

Aktiv medlem
Jag är skitgammal o har ingen anledning att betvivla det som sades. Han var mitt plutonbefäl tillsammans med en mycket bra sergeant. Bra trots att en del av hans kranium var av plast.
Detta pga att han slängts sig över värnpliktig som lyckades fippla ner en osäkrad skarp handgranat i värnet som det kastades ifrån.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag är skitgammal o har ingen anledning att betvivla det som sades. Han var mitt plutonbefäl tillsammans med en mycket bra sergeant. Bra trots att en del av hans kranium var av plast.
Detta pga att han slängts sig över värnpliktig som lyckades fippla ner en osäkrad skarp handgranat i värnet som det kastades ifrån.
Det måste gått riktigt vilt till.

Diogenes

Aktiv medlem
Ah, en karolin 😉

Hangranatsmannen har jag också stött på. Om det inte finns fler.

Bengt-re

Aktiv medlem
Bara fått spränga nån oxa. De var fint, då fick man risktillägg.
Jag minns inte om man fick tillägg, men kastledare för handgranat med värnpliktiga, skjutledare för officerare och tillpassa gasmask med tårgas är nog tusan de tre sakerna jag saknar minst med officerslivet...

Jag kan sätt upp på mitt CV att ha konstruerat en mobil gaskammare för "fält"(ombord)test av skyddsmask med tårgas enligt alla gällande regler - det var knepigt.

Livet bakom ett skrivbord är inte bara utan fördelar...

marr

Moderator
Forumvärd
Jag minns inte om man fick tillägg, men kastledare för handgranat med värnpliktiga, skjutledare för officerare och tillpassa gasmask med tårgas är nog tusan de tre sakerna jag saknar minst med officerslivet...

Jag kan sätt upp på mitt CV att ha konstruerat en mobil gaskammare för "fält"(ombord)test av skyddsmask med tårgas enligt alla gällande regler - det var knepigt.

Livet bakom ett skrivbord är inte bara utan fördelar...
Tror vi fick en femhundring för att krypa fram :p sljutledare var jag aldrig. Tårgas som är så gott :D

RN

Aktiv medlem
Att det på den gamla ond tiden tagits med KSP är nog inte helt osannolikt. Jag har pratat med hemvärnsmän som haft KSP som personligt vapen och förvarat det i hemmet samt transporterat sig till övning medelst tunnelbana.

På den ännu äldre och ondare tiden kunde hemvärnsföreningar (som är eller var en vanlig ideell förening) köpa granatgevär för det behövdes.

C-dale

Aktiv medlem
De gamla militärerna vill tydligen inte gärna tro på fakta. Jag var på slutmanöver på Ravlundafältet när den kända olyckan med en artilleripjäs exploderade. Men det har jag kanske missuppfattat också?
Ang. befälet med kspn så blev han tillfrågad på en kompaniafton varför han blivit militär: Svar:Det är väl för att jag är så lat. Det föll inte i god jord hos kapten Berg o löjtnanten.

Bengt-re

Aktiv medlem
De gamla militärerna vill tydligen inte gärna tro på fakta. Jag var på slutmanöver på Ravlundafältet när den kända olyckan med en artilleripjäs exploderade. Men det har jag kanske missuppfattat också?
Ang. befälet med kspn så blev han tillfrågad på en kompaniafton varför han blivit militär: Svar:Det är väl för att jag är så lat. Det föll inte i god jord hos kapten Berg o löjtnanten.
Är du 72år?

Diogenes

Aktiv medlem
Plastfejset ifrågasätter jag inte pga anekdotiska skäl. Egna. Det är degraderingen och dess steg som har en aura av 91:an.

Maakus

Aktiv medlem
Ett annat spännande skjutfält är Torhamns, när vi sköt KSP fick man snällt vänta på segelbåtarna som skulle till Sandhamn gled förbi eller så fick man jaga bort får som titt som tätt sprang in på vallen. Det är dessutom ett naturreservat.

C-dale

Aktiv medlem
Plastfejset ifrågasätter jag inte pga anekdotiska skäl. Egna. Det är degraderingen och dess steg som har en aura av 91:an.
Var väldigt mycket av 91:an på den tiden. Fanns en major Sandberg som sprang omkring och kollade om man hälsade när man kom tillbaka efter permis på onsdags- o söndagskvällarna. Ett fåtal hälsade så då högg han någon av de ickehälsande o gastade: Hälsar ni inte på folk ni känner? Det naturliga svaret: Jag känner fan inte dig.

me.I.am

Aktiv medlem
Mitt kompanibefäl tålde inte att se blod - svimmade. Inte så spännande historia kanske, men om det blivit skarpt läge hade det nog blivit "spännande".

fhloston

Aktiv medlem
En sak som hände när jag låg i lumpen: vi stod i en grupp och pratade med AK-5 på ryggen. Plötsligt går ett skott av.

Det som hände var att löjtnanten hade pillat på en av killarnas vapen. Flera fel här. Vapnet var osäkrat, löjtnanten pillar på avtryckaren, det satt en lösplugg i (och vi sköt normalt inte lösplugg med AK-5, vi använde k-pist för löspluggsövningar) och dessutom tror jag inte att vi hade skjutövning den dagen överhuvudtaget, så varför vi hade slutstyckena i minns jag inte. Oavsett var det bra att det inte var ett skarpt skott.

Ingen av de två lämnade in någon anmälan, men bägge var lite skamsna och uppskakade.

me.I.am

Aktiv medlem

Tillbaka till ämnet.

stopp_text.PNG

stopp_hand.PNG

Jomensåatt.

Fpalm

Medlem
Jag är född -96 och kan tyvärr inte bidra med några stories till bötestråden-som-blev-lumpentråden.

ooms

Aktiv medlem
Två gripna när de fotograferade in på Ärna idag. Militärens vakter upptäckte dem, tillkallade polis som sade åt dem att sluta fota, men de fortsatte...
FCF9B615-12CA-40D5-85B0-5A18FAAE00B8.png

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag är för ett starkt försvar men är lite trött vår oerhörda ryss skräck som verkar vara otroligt djupt cementerad i våra själar ändå sedan Karl XII dagar då det inte gick så lysande i kriget. Innan dess om man går tillbaka till Vikingatiden var det en annan sak och det finns en hel del Skandinavisk DNA i tex Ryssland, Baltikum och Ukraina.

Världen är mer än Ryssland och om vi nu ska "hjälpa till" oftare på en internationell nivå så borde vi kan lyfta blicken och inte se ett ryskt spöke bakom varenda jäkla sten, herregud, det är 2021. Det var vad man fick lära sig i militärtjänsten, hur vi ska bete oss när ryssen kommer och trots att det gått ca 300 år finns det inget slut och ingen hejd på ryss skräcken. Jag undrar lite ibland vad de skriver om oss i Ryska tidningar, jag gissar att de är ganska roade av hur vi beter oss.

Om vi nu är så förbannat rädda för Ryssland, om det faktiskt trots allt finns fog för det (man hoppas ju att militären ändå har någorlunda koll på vad de gör och de hotbilder som målas upp) vore det väl bättre att gå med i Nato en gång för alla.

Tror Sverige skulle tjäna lite mera på att öppna upp istället, nyttja neutralitetsstämpeln lite bättre och öka handeln med öst även om det tyvärr är jäkligt klurigt pga maffian där. :-( Positionera oss bättre inför framtiden, öka exportinkomsterna.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer